Hej med jer,
Min søgning på området peger ofte på at det er condensoren, der er utæt når man taber kølemiddel fra aircon.
Bilen er på værksted, men de kan ikke finde hullet.
For nogle dage siden på-fyldte de kølevæske med farvesporstof i. Airconnen virkede fint i nogle dage, men den blev hurtigt svagere og svagere og virker efter en uge igen ikke.
Værkstedet har checket systemet fra lift med lys og lygte UDEN at kunne finde hullet, dvs se sporstoffet.
Lige nu er mistanken at hullet skal findes i den del, der er inde i kabinen. Desværre er det vanskeligt at kommer derind (ikk?) og jeg søger derfor erfaring fra dette forum.
Hvor har I set utætheder på aricon på en 9-5 fra 2007 ?
Er der et andet "typisk" sted end condensoren og steder man kan se uden at skille bilen ad, der er svagt og kan blive utæt?
Mvh
Alex
PS: Det er primært min kone, der anvender bilen - hun presser for en løsning
Saab 9-5 2007 utæt klimaanlæg - taber kølemiddel hurtigt
Redaktør: Bestyrelsen
- AlexR
- SAAB FREAK
Indlæg
Saab 9-5 2007 utæt klimaanlæg - taber kølemiddel hurtigt
Mvh Alex
Sted: Jystrup
Biler:
2007 Saab 95 Linear Estate 2.0t Hirsch
2004 Saab 93 Aero 2.0T Cab
Sted: Jystrup
Biler:
2007 Saab 95 Linear Estate 2.0t Hirsch
2004 Saab 93 Aero 2.0T Cab
- villeogtorsten@gmail.com
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 9-5 2007 utæt klimaanlæg - taber kølemiddel hurtigt
Har lige fået skiftet rør fra filter/kompressor/ og et sted mere. Der var også problemer med at finde hullet, med med lækagesporing lykkedes det.
Gammel bil tosse, som har følgende:
nu SAAB 9.5 combivert tid hirsch - og har tidligere haft 28 andre biler
nu SAAB 9.5 combivert tid hirsch - og har tidligere haft 28 andre biler
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Saab 9-5 2007 utæt klimaanlæg - taber kølemiddel hurtigt
Systemet skal trykrejses med 10-13 bar ren kvælstof. Og så enten med UV-briller eller læksøgning med sæbevand. Så ville jeg mene, det skulle være muligt alt sammen
Du bliver hurtig en fattig mand, hvis du skifter dele i blinde. Men hav fokus på diverse rør/krympninger - udover kondensoren - da dette skulle være et svagt punkt på modellen
/Henrik
Du bliver hurtig en fattig mand, hvis du skifter dele i blinde. Men hav fokus på diverse rør/krympninger - udover kondensoren - da dette skulle være et svagt punkt på modellen
/Henrik
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: Saab 9-5 2007 utæt klimaanlæg - taber kølemiddel hurtigt
Jeg prøvede på min ng900 at der var gnavet hul i et rør. Mit held var at røret gik helt ude ved køleren og jeg lagde mærke til en plet under bilen en eftermiddag jeg skulle hjem fra arbejde. Pletten var sikkert olien fra kølemidlet og den var stort set væk dagen efter.
Da aircon holdt op med at virke kunne jeg starte med at fejlsøge i det område ovenover hvor pletten havde åbenbaret sig.
Reparationen var "billig". Et AC rør til ca. en tusse og påfyldning af kølemiddel til ca. 800 så knap 2 kilo fattigere og et par timers skruen så var der dejlig kølig luft igen.
Det er ikke billigt, men rart når det fungerer. Så find et andet værksted som Henrik beskriver. Betal evt. for en times fejlsøgning. Det kan være at det er nødvendigt at pille kofangeren af for at se rør og kondenser ordentligt.
MVH Mads
Da aircon holdt op med at virke kunne jeg starte med at fejlsøge i det område ovenover hvor pletten havde åbenbaret sig.
Reparationen var "billig". Et AC rør til ca. en tusse og påfyldning af kølemiddel til ca. 800 så knap 2 kilo fattigere og et par timers skruen så var der dejlig kølig luft igen.
Det er ikke billigt, men rart når det fungerer. Så find et andet værksted som Henrik beskriver. Betal evt. for en times fejlsøgning. Det kan være at det er nødvendigt at pille kofangeren af for at se rør og kondenser ordentligt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 9-5 2007 utæt klimaanlæg - taber kølemiddel hurtigt
Find et værksted der kan påfylde nitrogen på anlægget, og har en sniffer der kan lugte hvor lækagen er i systemet.
At begynde at splitte bilen ad er en dyr form for fejlsøgning, men kan desværre være det eneste alternativ hvis lækken ikke kan spores.
Typisk vil kondensatorer, monterings clips på rør, og samlinger i systemet være den største sandsynlig hed for utætheder.
MVH
Morten
At begynde at splitte bilen ad er en dyr form for fejlsøgning, men kan desværre være det eneste alternativ hvis lækken ikke kan spores.
Typisk vil kondensatorer, monterings clips på rør, og samlinger i systemet være den største sandsynlig hed for utætheder.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk