Banner cycler

Sæde- og tæpperens OG 9-5

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Sæde- og tæpperens OG 9-5

18. jul 2018, 21:56

På vores 9-5 2007, er gennem tiden opståen nogen plamager på sæderne, som er stof sportssæderne.
Nu er jeg kommet lidt i tvivl om hvilket middel jeg skal bruge for at rense dem, samt hvordan.
Det kan selvfølgelig gøres professionelt, men der er jeg ikke lige nu, men vil gerne have et effektivt middel, som også kan anvendes af amatører uden den store bilklargøringsværktøjskasse.
Har I nogen gode forslag, som er overkommelige at arbejde med, samt lidt info om metoden?


SAAB - the most intelligent car ever built.
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Sæde- og tæpperens OG 9-5

18. jul 2018, 22:12

Hej Steen

Jeg giver mine lyse del-læder sæder i min 9-3'er en tur hvert andet år sammen med min sofa i stuen.
Jeg lejer en tæpperenser i Silvan til 140kr for 4 timer og bruger affedter fra bilvask.nu:
https://shop.bilvask.nu/affedter-bio-apc
Det lyder hidsigt, men er anbefalet af bilvask.nu og jeg laver en mild opløsning. Det tager alle skjolder og pletter og efterlader sæderne som nye. Affedteren er meget drøj og er super til mange andre formål.

Fremgangsmåden er ligetil: Støvsug sæderne. Lunken vand og affedter blandes i tæpperenseren rentvandsbeholder. Spøjt på og støvsug med det samme. Gentag et par gange indtil alle pletter er væk - det tager mig ca 45min for hele bilen. Lad det tørre rigtig godt dagen/natten over med vinduer på klem (start om formiddagen og gør det på en god varm sommerdag)

Derefter får sæderne og sofaen en tur med nanocover som holder ca 1/2 år, hvor alt flydende perler af (jeg glemmer så at behandle igen - derfor pletterne og rens hvert andet år :D )
Jeg bruger denne fra nanocover.dk: https://nanocover.dk/shop/impraegnering-tekstil-laeder/
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Sæde- og tæpperens OG 9-5

18. jul 2018, 23:08

Hej

Arrh, Jannek: Steen har stofindtræk i sin.

Steen: Har du en Vax (eller kan du låne eller leje en)? Den er nemlig smart (kan fx også bruges til loftet). Ellers ville jeg prøve at finde noget tekstilrens af passende duft/lugt/stank (COOP har sikkert noget rimeligt neutralt, hvis det passer din smag). Så er det jo bare at følge brugsanvisningen, som sikkert foreskriver, at sæder og tæpper skal støvsuges grundigt, før midlet skummes på, og efter gennemtørring støvsuges rens og skidt så af. Jeg har ikke lånt tæpperenser i Silvan for nylig, men for år tilbage lånte jeg jeg en, og den ville have været totalt uegnet til brug i en bil.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Sæde- og tæpperens OG 9-5

19. jul 2018, 18:07

Hej NC

Det har jeg skam også (DEL-læder) - det er kun mine sider der er læder. Stolbund og ryg er lysegråt stof, der viser pletter og skjolder lidt for let.

Jeg er meget uenig i din kommentar omkring Silvan tæpperenseren. Den har fungeret upåklageligt de 2 gange jeg har gjort det og vandet har bestemt ikke været gennemsigtigt efter brug !

Man bestemmer jo selv hvor meget vand man vil sprøjte på sæderne og da man suger det op med det samme virker det fremragende.

/Jannek
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: Sæde- og tæpperens OG 9-5

22. jul 2018, 11:07

Hej Jannek og NC
Tak for jeres tips, dem vil jeg tjekke op på, og gå i gang en dag, nå den kan stå stille iber en weekend, så der også er tid til tørretid efterfølgende😉
Om det bliver den ene eller den anden løsning, har jeg ikke belittet endnu, men det skal i hvert fald være noget uden parfumeduft, jeg bruger heller ikke dufttræer, der skal jo helst bare dufte af Saab😎
Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.

Tilbage til "Modern Forum"