Hej
Jeg køre en Saab 9-5 2,3 aero 260 hk fra 2008
Den mister ganske lidt kølervæske. (1 dl pr 4000 km)
Der er ingen synlige utætheder, og når jeg 3 - 4 timer efter en køretur løsner dækslet, er der stadig overtryk.
Der kommer tilsyneladende ikke noget oven ud af ekspansionsbeholderen.
Der er endnu ingen "farlige syntomer" men jeg frygter et revnet eller skævt topstykke.
Er der nogen som har andre forhåbentlig mindre dramatiske forslag til hvor det kan forsvinde hen ?
Mvh.
Ole A
9-5 aero 2008 mister kølervæske
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 aero 2008 mister kølervæske
Kig efter rødlige aflejringer i motorrummet, Det er en indikation på en utæthed.
Hvis man ikke kan finde nogle, så efterspænd toppakningen.
Topstykket bliver ikke skævt af sig selv, det kræver at motoren har været meget varm i længere tid.
Og et revnet topstykke er yderst sjældent På en benzin motor, Jeg har aldrig set et, i mine 30 år som mekanikker.
Håber det giver lidt ro i sindet.
MVH
Morten
Hvis man ikke kan finde nogle, så efterspænd toppakningen.
Topstykket bliver ikke skævt af sig selv, det kræver at motoren har været meget varm i længere tid.
Og et revnet topstykke er yderst sjældent På en benzin motor, Jeg har aldrig set et, i mine 30 år som mekanikker.
Håber det giver lidt ro i sindet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Re: 9-5 aero 2008 mister kølervæske
Hej Ole prøv at se denne:
Min egen og9-3 MY2003 har også mistet lidt vand som du beskriver. Det var dog her i vinters og den har ikke mistet noget siden det blev konstant +grader. Derfor har jeg "glemt" problemet indtil videre, men jeg skal også have min under behandling på et tidspunkt.
Men som Morten beskriver, så er det da et forsøg værd at efterspænde topstykket. Jeg kan sikkert finde hele proceduren i WIS til til hvis det er noget du selv vil give dig i kast med.
MVH Mads
Jeg husker ikke hvor jeg fandt den og hvorfor det er tekst gemt som et billede. Jeg mener faktisk at SAAB har en servicebulletin på problemet. Det ser dog ikke ud til at det også vedrører de nyere B2x5 motorer, men hvem ved om de helt fik løst problemet.Min egen og9-3 MY2003 har også mistet lidt vand som du beskriver. Det var dog her i vinters og den har ikke mistet noget siden det blev konstant +grader. Derfor har jeg "glemt" problemet indtil videre, men jeg skal også have min under behandling på et tidspunkt.
Men som Morten beskriver, så er det da et forsøg værd at efterspænde topstykket. Jeg kan sikkert finde hele proceduren i WIS til til hvis det er noget du selv vil give dig i kast med.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: 9-5 aero 2008 mister kølervæske
Både 9-3 og 9-5 er kendt for at gerne vil spise lidt kølervæske.
https://www.saabcentral.com/forums/show ... ics/175207
Alle de Saab jeg har haft (både nye og brugte) har alle spist lidt væske.
Trykprøvning finder ikke altid lækage..
https://www.saabcentral.com/forums/show ... ics/175207
Alle de Saab jeg har haft (både nye og brugte) har alle spist lidt væske.
Trykprøvning finder ikke altid lækage..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- ola
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-5 aero 2008 mister kølervæske
Hej Alle
Mange tak for jeres svar.
Havde nok heller ikke forventet at ødelagt topstykke var et kendt problem på disse biler.
Har nogen af jer data på hvor meget topstykket skal spændes?
Mange tak for jeres svar.
Havde nok heller ikke forventet at ødelagt topstykke var et kendt problem på disse biler.
Har nogen af jer data på hvor meget topstykket skal spændes?
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 aero 2008 mister kølervæske
Håber du forstår svensk.
Morten
MVHMorten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- ola
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: 9-5 aero 2008 mister kølervæske
Hej igen
Igen mange tak for jeres svar.
Heldigvis valgte jeg at se tiden lidt an med problemet.
Jeg har nu med sikkerhed konstateret at der er kølervæske i det kondensat, som kommer fra venstre kondensatdræn på klimaanlæg.
Kender I til et svagt punkt inde i det system, som bør tjekkes først.
Eller er det bare ar adskille fra en ende af?
Igen mange tak for jeres svar.
Heldigvis valgte jeg at se tiden lidt an med problemet.
Jeg har nu med sikkerhed konstateret at der er kølervæske i det kondensat, som kommer fra venstre kondensatdræn på klimaanlæg.
Kender I til et svagt punkt inde i det system, som bør tjekkes først.
Eller er det bare ar adskille fra en ende af?
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 aero 2008 mister kølervæske
Hvis væsken kommer fra drænslangen til varmeapperatet, Så er det varmeelementet der er sprunget læk.
Det er ikke vildt dyrt, og rimeligt nemt at skifte.
https://www.autodoc.dk/nissens/1991788
Husk du skal have 2 o'ringe til rørene !
Skift pollenfiltret i samme arbejdsgang, nu det er nemt at komme til.
Det hele foregår fra handskerums siden, men download en kopi af WIS, for der er proceduren beskrevet.
MVH
Morten
Det er ikke vildt dyrt, og rimeligt nemt at skifte.
https://www.autodoc.dk/nissens/1991788
Husk du skal have 2 o'ringe til rørene !
Skift pollenfiltret i samme arbejdsgang, nu det er nemt at komme til.
Det hele foregår fra handskerums siden, men download en kopi af WIS, for der er proceduren beskrevet.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 aero 2008 mister kølervæske
Måske er det bare vandventilen nær torpedopladen?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.