Banner cycler

Aircon service

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Aircon service

27. jul 2018, 11:33

I denne varme skal aircon anlægget nok have optimale betingelser, så hvor tit får I lavet service på anlægget?

Hvor mange gram kølemiddel er der i systemet på min 9-3 MY12? Jeg kan ikke finde mærktet i motorrummet....


/J


SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: Aircon service

27. jul 2018, 12:04

Hej.

Jeg har lige fået lavet service på min fra 2009.. ved dog ikke om det er samme anlæg men han sagde der var 650 gram på anlægget. På den gamle fik jeg ikke lavet service i de 7 år jeg havde den, og det kørte perfekt. Den nye havde behov for service efter 2 et halvt år... Ved dog ikke hvad udgangspunkt var.

Jeg ville kun få lavet service hvis det ikke køler ordentlig eller larmer fra pumpen, men det er bare min holdning.

Mvh
Esben
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Aircon service

27. jul 2018, 20:07

Hvis man bruger anlægget med lavt kølemiddel indhold tømmer det kompressoren for olie da den tynde gas ikke kan hive olien med retur til kompressoren. Det giver slidskader og i værste fald ødelægges kompressoren remmen knækker og så er det slut med at komme hjem..

Hvis den begynder at køle mindre end normalt, så stop brugen og få det serviceret.

Hvor tit skal man det:

Få det tjekket i forbindelse med alm.stort service hvert andet år.

Husk at skifte friskluftfilter ofte, og undgå at bruge a/c hele tiden. Få tørret luftkanaler ud efter brug (dvs. Stop kompressoren ca. 5 min før man kommer hjem )

Har de seneste saab to fordampere?
Dvs. fire zone a/c, som i min nye bil,
Så skal der mere kølemiddel på.

Tjek manulen eller skilt i motorrummet, det angiver fyldningen.

Keep cool
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Aircon service

28. jul 2018, 08:01

A/C service hvor ofte ?
Det kommer meget an på hvordan man bruger bilen.
Kører man langtur på sommerferie hvert år, Så ville jeg mene, med 2 års mellemrum.
For at sikre den gode ferie stemning i bilen.
I mit tilfælde da jeg ikke bruger den som ferie bil, når skidtet ikke kan køle Mere :idea:
Den med at olien ikke kommer rundt i systemet, med lidt kølemiddel, er en nyhed for mig, og jeg har været på et par A/C kurser i min tid som mekanikker.
Fakta er at anlægget arbejder mest effektivt, lige før den ikke har nok kølemiddel til at kunne lave tryk nok :!:
En ting man selv nemt kan kontrollere, er kondensoren, det er det første man ser når man kigger igennem kølergrillen.
Er den blokeret af blade eller andet skidt, så fjern det :!:
Mangler den køleribber og er i dårlig stand, så skift den :!:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Jannek_uldal
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jul 2005, 15:12

Re: Aircon service

28. jul 2018, 17:22

Takker allesammen. Jeg tager et kig på kondensatoren til at starte med
SAAB 900T cab. '92 US model
SAAB 9-3 TTID Aero Griffin Estate Hirsch MY12 - SOLGT
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Aircon service

28. jul 2018, 17:51

Det med olien er drilsk.
Lavt kølemiddel indhold gemmer olien i kondensatoren. Hvis man så skifter olie på kompressoren eller sætter en ny kompressor på med fuld fyldning og rigtig mængde 134a så oversvømmes kompressoren med skade til følge.

Skiftet man kondensatoren skal den nye enhed påfyldes lidt olie som den indeholder under drift.

Nye typer kompressorer er vinge/lamel type uden stempler. De er mindre følsomme overfor fejl olieniveau.

Og nej et a/c anlæg arbejder ikke mest effektivt lige før det er løbet tør for gas. Det arbejder mest effektivt når termoventilen fødes konstant med flydende kølemiddel og der ikke er flash gas, samt at det ikke er overfyldt så kondenseringstrykket stiger.

Den bedste måde at holde anlægget i god stand er at jævntligt bruge det og holde kondensatoren ren, samt at skifte luftindtagsfiltet...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Modern Forum"