Jeg er ny i dette forum og håber på at kunne få lidt hjælp og input omkring reparation af min 9-5 SportCombi Hirsch fra 2007.
Efter konstatering af for stort olieforbrug fik jeg den kedelige melding fra værkstedet, at der var revner i turboen og noget utæthed i et ventildæksel (tror jeg det hedder). Værkstedet i Birkerød vurderer, at prisen for ny turbo og ventildæksel bliver ca. 20.000.
Mit spørgsmål er om det lyder nogenlunde og om der mon er penge at spare ved at køre en tur til fx Sverige?
Mvh. Janus
Ny turbo og ventildæksel
Redaktør: Bestyrelsen
- westphal
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ny turbo og ventildæksel
Hej.
Det lyder dyrt. Prøv . slettet grundet GDPR ., Hillerødvej 9. 3540 ..Slettet grundet GDPR....
Venlig hilsen.
Kurt.
Det lyder dyrt. Prøv . slettet grundet GDPR ., Hillerødvej 9. 3540 ..Slettet grundet GDPR....
Venlig hilsen.
Kurt.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2004 185 HK automatik.
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2004 185 HK automatik.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Ny turbo og ventildæksel
Prøv . slettet grundet GDPR . i ..Slettet grundet GDPR....
http://slettet grundet GDPR....-..Slettet grundet GDPR....dk/?page_id=21
Jeg er ret sikker på at han har en lavere timepris.
Og det er timerne der tæller ved denne reparation, den udgør vel ca. 65% af prisen på grisen
Sverige kan virke som et alternativ, specielt med kursen på den svenske krone.
Men der er lidt ekstra udgifter.
Bropenge, benzin, og en fridag i Malmø.
Og hvis der nogen form for reklamation på arbejdet.
Så er der de samme ekstra omkostninger igen
MVH
Morten
http://slettet grundet GDPR....-..Slettet grundet GDPR....dk/?page_id=21
Jeg er ret sikker på at han har en lavere timepris.
Og det er timerne der tæller ved denne reparation, den udgør vel ca. 65% af prisen på grisen
Sverige kan virke som et alternativ, specielt med kursen på den svenske krone.
Men der er lidt ekstra udgifter.
Bropenge, benzin, og en fridag i Malmø.
Og hvis der nogen form for reklamation på arbejdet.
Så er der de samme ekstra omkostninger igen
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- janusday
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ny turbo og ventildæksel
Mange tak for hurtige svar! Jeg prøver hos . slettet grundet GDPR ..
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Ny turbo og ventildæksel
Slettet grundet GDPR & Co. er det rigtige sted.
Bilen er ikke ny. Spørg om de har et brugt dæksel.
Bilen er ikke ny. Spørg om de har et brugt dæksel.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ny turbo og ventildæksel
Selve turboen er faktisk til at købe til rimelige penge:
https://www.maptunparts.se/turbosystem/ ... -saab.html
Ventildækslet har jeg ikke lige fundet, men det må være den billigste stump.
Så hvis du kan skrue selv - der er masser af links på nettet med vejledning og videoer, f.eks:
https://www.google.dk/url?sa=t&source=w ... goQNXGfmrT
https://www.maptunparts.se/turbosystem/ ... -saab.html
Ventildækslet har jeg ikke lige fundet, men det må være den billigste stump.
Så hvis du kan skrue selv - der er masser af links på nettet med vejledning og videoer, f.eks:
https://www.google.dk/url?sa=t&source=w ... goQNXGfmrT
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Casper_Ankersen
- SAAB-MANIAC
- Kontakt:
Indlæg
Re: Ny turbo og ventildæksel
Utætheder ved ventildækslet er sikker bare ventuldæksel pakningen der er blevet træt. Eller proppen i enden af topstykket der lækker
Har endnu ikke hørt om defekte ventildæksler på 16v motorerne
Har endnu ikke hørt om defekte ventildæksler på 16v motorerne
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
/Henrik
Re: Ny turbo og ventildæksel
Heller ikke herCasper_Ankersen skrev: ↑6. aug 2018, 10:59Har endnu ikke hørt om defekte ventildæksler på 16v motorerne
/Henrik
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Min havde en utæt ventildækselpakning, som blev skiftet hos slettet grundet GDPR.....
Mon ikke det er værd at få en sekond opinion fra slettet grundet GDPR....
Re: Ny turbo og ventildæksel
Casper_Ankersen skrev: ↑6. aug 2018, 10:59Har endnu ikke hørt om defekte ventildæksler på 16v motorerne
Min havde en utæt ventildækselpakning, som blev skiftet hos slettet grundet GDPR.....
Mon ikke det er værd at få en sekond opinion fra slettet grundet GDPR....
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- janusday
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ny turbo og ventildæksel
Mange tak for alle input. Jeg har været en tur ved slettet grundet GDPR...., der skiftede ventildækselpakningen. Han mente, ikke at turboen fejlede noget, så det var en god nyhed.
Desværre nåede jeg kun at køre ca. 20km hvorefter bilen gik i 'limp' mode og motoren satte ud lidt efter (jeg nåede heldigvis en afkørsel på motorvejen). Bilen blev bugseret op til slettet grundet GDPR...., der nu siger, at det er spjælhuset, der driller og bør skiftes.
Jeg synes det er mærkeligt, at få denne fejl lige efter besøg på værksted.
Er der nogen erfaringer omkring det?
Desværre nåede jeg kun at køre ca. 20km hvorefter bilen gik i 'limp' mode og motoren satte ud lidt efter (jeg nåede heldigvis en afkørsel på motorvejen). Bilen blev bugseret op til slettet grundet GDPR...., der nu siger, at det er spjælhuset, der driller og bør skiftes.
Jeg synes det er mærkeligt, at få denne fejl lige efter besøg på værksted.
Er der nogen erfaringer omkring det?
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Ny turbo og ventildæksel
Det behøver vel ikke have nogen sammenhæng med pakningsskiftet, da der meget vel kan forefindes flere af hinanden uafhængige fejl. Du indleder jo også med at nævne 2 potentielle fejl, hvor du skriver
Nu er det så ikke turboen, kan man forstå, da Slettet grundet GDPR har frikendt den (indtil videre). Men sagen om oliespildet kan vel vinges af nu, ikke?
Inden du kaster formuer efter et nyt spjældhus og andet grej, så få renset og nulstillet det gamle som det første. Ellers bed om værkstedets vurdering om dets tilstand i al almindelighed, selvfølgelig efter en grundig inspektion/test af samme!
Årsagskoden til "limp home" skal udlæses som det første, uanset. Der kan være et hav af fejlmuligheder her.
Det, der kan bekymre undertegnede her, er, at du netop skriver, at den døjer med et højt/unormalt olieforbrug og samtidigt har fået en slags dom på, at turboen ikke fejler noget. Gad vide, hvor forbruget så stammer fra
/Henrik
ogEfter konstatering af for stort olieforbrug
."...at der var revner i turboen og noget utæthed i et ventildæksel "
Nu er det så ikke turboen, kan man forstå, da Slettet grundet GDPR har frikendt den (indtil videre). Men sagen om oliespildet kan vel vinges af nu, ikke?
Inden du kaster formuer efter et nyt spjældhus og andet grej, så få renset og nulstillet det gamle som det første. Ellers bed om værkstedets vurdering om dets tilstand i al almindelighed, selvfølgelig efter en grundig inspektion/test af samme!
Årsagskoden til "limp home" skal udlæses som det første, uanset. Der kan være et hav af fejlmuligheder her.
Det, der kan bekymre undertegnede her, er, at du netop skriver, at den døjer med et højt/unormalt olieforbrug og samtidigt har fået en slags dom på, at turboen ikke fejler noget. Gad vide, hvor forbruget så stammer fra
/Henrik
- westphal
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Ny turbo og ventildæksel
Hej.
Min 9-3 cab. havde også et stort olieforbrug. Jeg fandt ud af, at paraplyerne ved ventilerne var blevet hårde . Måden jeg konstaterede det var følgende. Jeg skruede tændrørene af og så kunne jeg se, at der lå en masse olie ovenpå stemplerne. Toppen blev renoveret, og så var der intet olieforbrug.
M.v.h.
Kurt.
Min 9-3 cab. havde også et stort olieforbrug. Jeg fandt ud af, at paraplyerne ved ventilerne var blevet hårde . Måden jeg konstaterede det var følgende. Jeg skruede tændrørene af og så kunne jeg se, at der lå en masse olie ovenpå stemplerne. Toppen blev renoveret, og så var der intet olieforbrug.
M.v.h.
Kurt.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2004 185 HK automatik.
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2004 185 HK automatik.
- janusday
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Ny turbo og ventildæksel
Tak for hurtige svar. Jeg forstår, at det kan være uafhængige fejl. Jeg blev bare overrasket over, at det opstod samme dag som jeg forlod værkstedet. Håber det hjælper med rensning og nulstilling (og vurdering af tilstand) som anbefalet.
God dag.
Janus
God dag.
Janus