Banner cycler

Ny turbo og ventildæksel

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

janusday
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. aug 2018, 11:02

Ny turbo og ventildæksel

5. aug 2018, 11:13

Jeg er ny i dette forum og håber på at kunne få lidt hjælp og input omkring reparation af min 9-5 SportCombi Hirsch fra 2007.
Efter konstatering af for stort olieforbrug fik jeg den kedelige melding fra værkstedet, at der var revner i turboen og noget utæthed i et ventildæksel (tror jeg det hedder). Værkstedet i Birkerød vurderer, at prisen for ny turbo og ventildæksel bliver ca. 20.000.
Mit spørgsmål er om det lyder nogenlunde og om der mon er penge at spare ved at køre en tur til fx Sverige?
Mvh. Janus


westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 582
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: Ny turbo og ventildæksel

5. aug 2018, 12:39

Hej.
Det lyder dyrt. Prøv . slettet grundet GDPR ., Hillerødvej 9. 3540 ..Slettet grundet GDPR....
Venlig hilsen.
Kurt.
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Ny turbo og ventildæksel

5. aug 2018, 12:40

Prøv . slettet grundet GDPR . i ..Slettet grundet GDPR....
http://slettet grundet GDPR....-..Slettet grundet GDPR....dk/?page_id=21
Jeg er ret sikker på at han har en lavere timepris.
Og det er timerne der tæller ved denne reparation, den udgør vel ca. 65% af prisen på grisen :(
Sverige kan virke som et alternativ, specielt med kursen på den svenske krone.
Men der er lidt ekstra udgifter.
Bropenge, benzin, og en fridag i Malmø.
Og hvis der nogen form for reklamation på arbejdet.
Så er der de samme ekstra omkostninger igen :roll:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
janusday
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. aug 2018, 11:02

Re: Ny turbo og ventildæksel

5. aug 2018, 13:48

Mange tak for hurtige svar! Jeg prøver hos . slettet grundet GDPR ..
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Ny turbo og ventildæksel

5. aug 2018, 17:16

Slettet grundet GDPR & Co. er det rigtige sted.
Bilen er ikke ny. Spørg om de har et brugt dæksel.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Ny turbo og ventildæksel

5. aug 2018, 23:40

Selve turboen er faktisk til at købe til rimelige penge:
https://www.maptunparts.se/turbosystem/ ... -saab.html

Ventildækslet har jeg ikke lige fundet, men det må være den billigste stump.

Så hvis du kan skrue selv - der er masser af links på nettet med vejledning og videoer, f.eks:

https://www.google.dk/url?sa=t&source=w ... goQNXGfmrT
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

Re: Ny turbo og ventildæksel

6. aug 2018, 10:59

Utætheder ved ventildækslet er sikker bare ventuldæksel pakningen der er blevet træt. Eller proppen i enden af topstykket der lækker

Har endnu ikke hørt om defekte ventildæksler på 16v motorerne
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Ny turbo og ventildæksel

6. aug 2018, 11:46

Casper_Ankersen skrev:
6. aug 2018, 10:59
Har endnu ikke hørt om defekte ventildæksler på 16v motorerne
Heller ikke her :shock:
/Henrik
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Ny turbo og ventildæksel

6. aug 2018, 14:10

Casper_Ankersen skrev:
6. aug 2018, 10:59
Har endnu ikke hørt om defekte ventildæksler på 16v motorerne

Min havde en utæt ventildækselpakning, som blev skiftet hos slettet grundet GDPR.....

Mon ikke det er værd at få en sekond opinion fra slettet grundet GDPR....
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
janusday
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. aug 2018, 11:02

Re: Ny turbo og ventildæksel

13. aug 2018, 11:06

Mange tak for alle input. Jeg har været en tur ved slettet grundet GDPR...., der skiftede ventildækselpakningen. Han mente, ikke at turboen fejlede noget, så det var en god nyhed.
Desværre nåede jeg kun at køre ca. 20km hvorefter bilen gik i 'limp' mode og motoren satte ud lidt efter (jeg nåede heldigvis en afkørsel på motorvejen). Bilen blev bugseret op til slettet grundet GDPR...., der nu siger, at det er spjælhuset, der driller og bør skiftes.
Jeg synes det er mærkeligt, at få denne fejl lige efter besøg på værksted.
Er der nogen erfaringer omkring det?
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Ny turbo og ventildæksel

13. aug 2018, 11:59

Det behøver vel ikke have nogen sammenhæng med pakningsskiftet, da der meget vel kan forefindes flere af hinanden uafhængige fejl. Du indleder jo også med at nævne 2 potentielle fejl, hvor du skriver
Efter konstatering af for stort olieforbrug
og
"...at der var revner i turboen og noget utæthed i et ventildæksel "
.

Nu er det så ikke turboen, kan man forstå, da Slettet grundet GDPR har frikendt den (indtil videre). Men sagen om oliespildet kan vel vinges af nu, ikke?

Inden du kaster formuer efter et nyt spjældhus og andet grej, så få renset og nulstillet det gamle som det første. Ellers bed om værkstedets vurdering om dets tilstand i al almindelighed, selvfølgelig efter en grundig inspektion/test af samme!

Årsagskoden til "limp home" skal udlæses som det første, uanset. Der kan være et hav af fejlmuligheder her.

Det, der kan bekymre undertegnede her, er, at du netop skriver, at den døjer med et højt/unormalt olieforbrug og samtidigt har fået en slags dom på, at turboen ikke fejler noget. Gad vide, hvor forbruget så stammer fra :shock:

/Henrik
westphal
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 582
Tilmeldt: 18. jan 2004, 13:36

Re: Ny turbo og ventildæksel

13. aug 2018, 12:49

Hej.
Min 9-3 cab. havde også et stort olieforbrug. Jeg fandt ud af, at paraplyerne ved ventilerne var blevet hårde . Måden jeg konstaterede det var følgende. Jeg skruede tændrørene af og så kunne jeg se, at der lå en masse olie ovenpå stemplerne. Toppen blev renoveret, og så var der intet olieforbrug.
M.v.h.
Kurt. :)
Biler:
Saab 9-5 Estate 2004 automatik.
Saab 9-3 cabriolet 2001 185 HK automatik.
17 ´´ Speedbåd 75 HK Honda. Legetøj. solgt. :(
janusday
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. aug 2018, 11:02

Re: Ny turbo og ventildæksel

13. aug 2018, 14:00

Tak for hurtige svar. Jeg forstår, at det kan være uafhængige fejl. Jeg blev bare overrasket over, at det opstod samme dag som jeg forlod værkstedet. Håber det hjælper med rensning og nulstilling (og vurdering af tilstand) som anbefalet.
God dag.
Janus

Tilbage til "Modern Forum"