Jeg har en 9-3 TDi 120 fra 2006 som har været til periodisk syn, og den skal stille til omsyn fordi den mangler dokumentation for røgtæthed, og dokumentation for trækvægt.
Den har kørte sine første 130.000 km i Holland, 2006 - 2010, Jeg købte den i 2016 med nymonteret trækkrog, som tilsynladende ikke er registreret i parpirene, så nu skal jeg dokumentere trækvægtene. I manualen står der 1500 kg bremset og 750 kg ubremset. Er det korrekt?
Med hensyn til Røgtæthed er jeg på jagt efter et sted hvor jeg kan få dokumenteret et Røgtæthedstal, er der nogen der kan hjælpe mig med det??
På forhånd tak for hjælpen
Røgtæthed og trækkrog
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Ifølge denne side er instruktions bog nok til trækvægten.
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ-sa ... aekke.aspx
Men du skal nok forbi et saab værksted der kan fremskaffe papirene på røggastætheden, alligevel, så kan de lige så godt finde den maksimale trækvægt i samme omgang.
MVH
Morten
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ-sa ... aekke.aspx
Men du skal nok forbi et saab værksted der kan fremskaffe papirene på røggastætheden, alligevel, så kan de lige så godt finde den maksimale trækvægt i samme omgang.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Hvad fan* er røggastætheden for noget
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Røggastæthed er en ulækkerfaktor for ækelmotorer.
Partikelindhold i røgen efter olieafbrændingen.
Partikelindhold i røgen efter olieafbrændingen.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Aha, det er altså mængden af det stinkende sorte stads der vælter ud når diselhakkeren skal accelerere.
Nu er det jo blevet moderne med sorte dieselbiler, nok fordi man så ikke optisk kan måle røggastætheden ved at kigge på bagklappen
Nu er det jo blevet moderne med sorte dieselbiler, nok fordi man så ikke optisk kan måle røggastætheden ved at kigge på bagklappen
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Hehe, man måler optisk røgen fra ørlemotorer. Men lyser igennem soden i røgen og måler lystabet.
KLAK-KLAK-KLAK- KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK..
Rudolf Diesel begik selvmord, da han indså hvilket syndige svineri han havde skabt, efter han opfandt motoren. Oven på toppen er det fedtede sorte snask og lugten af selvdøde, kraftigt forrådne rotter. (Der ørles..)
Problemet er kun kortvarigt. Man forbyder oliemotorer på personvogne om lidt.
KLAK-KLAK-KLAK- KLAK-KLAK-KLAK-KLAK-KLAK..
Rudolf Diesel begik selvmord, da han indså hvilket syndige svineri han havde skabt, efter han opfandt motoren. Oven på toppen er det fedtede sorte snask og lugten af selvdøde, kraftigt forrådne rotter. (Der ørles..)
Problemet er kun kortvarigt. Man forbyder oliemotorer på personvogne om lidt.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Det lyder som et Applus+ syn.
Resterne af det monopoliserede Statens Bilinspektion: Alt er så svært. De skriger efter attester.
Biler er ikke bare biler, biler er Space Shuttles. Hvor svært skal det være?
Resterne af det monopoliserede Statens Bilinspektion: Alt er så svært. De skriger efter attester.
Biler er ikke bare biler, biler er Space Shuttles. Hvor svært skal det være?
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Ulækkerhedsfaktor for ækelmotorer...? Hemingway er på banen igen!
Bortset fra det må (burde) der være indtil flere, der har røde ører. Hvordan kan bilen oprindeligt (og gentagne gange) være synet uden dokumentation for denne ulækkerhedsfaktor?
Med hensyn til trækket: En hjælpsom synsmand burde sagtens kunne finde trækvægten. Det gjorde min i hvert fald (FDM i Esbjerg), og han havde også styr på, at min "nye" 9K 2,3 CS måtte trække 1800 kg, mens den gamle 2,0 CS kun måtte trække 1600 kg (pga. motorstørrelsen). Og så bør nogen også have røde ører over at sætte træk på en brugt bil uden at få det registreret. Det kræver, som ovennævnte synsmand også gjorde klart, et registreringssyn af bilen med træk. Egentlig ikke den store forskel (måske bortset fra papirarbejdet for synsmanden), da det periodiske syn nu følger to år efter registreringssynet. Og så skal der lige bestilles en ny registreringsattest hos Skat, hvis man vil være på den sikre side (og køre i udlandet). Den koster kun 100 kr., hvilket er helt OK, eftersom vi jo på alle andre områder er helt fritaget for afgifter .
Så du har forhåbentlig ikke brugt trækket til andet end at såre dit skinneben og transportere cykler.
Mvh/NC
Bortset fra det må (burde) der være indtil flere, der har røde ører. Hvordan kan bilen oprindeligt (og gentagne gange) være synet uden dokumentation for denne ulækkerhedsfaktor?
Med hensyn til trækket: En hjælpsom synsmand burde sagtens kunne finde trækvægten. Det gjorde min i hvert fald (FDM i Esbjerg), og han havde også styr på, at min "nye" 9K 2,3 CS måtte trække 1800 kg, mens den gamle 2,0 CS kun måtte trække 1600 kg (pga. motorstørrelsen). Og så bør nogen også have røde ører over at sætte træk på en brugt bil uden at få det registreret. Det kræver, som ovennævnte synsmand også gjorde klart, et registreringssyn af bilen med træk. Egentlig ikke den store forskel (måske bortset fra papirarbejdet for synsmanden), da det periodiske syn nu følger to år efter registreringssynet. Og så skal der lige bestilles en ny registreringsattest hos Skat, hvis man vil være på den sikre side (og køre i udlandet). Den koster kun 100 kr., hvilket er helt OK, eftersom vi jo på alle andre områder er helt fritaget for afgifter .
Så du har forhåbentlig ikke brugt trækket til andet end at såre dit skinneben og transportere cykler.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Seniorsergent
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Find selv typegodkendelsen på trafikstyrelsens hjemmeside
http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretoj ... delse.aspx
Mit gæt er 1600 Kg og 750 Kg.
http://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koretoj ... delse.aspx
Mit gæt er 1600 Kg og 750 Kg.
Sláinte
Mick
Mick
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
9000cd = 1600kg
9000cs = 1800kg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Mig bekendt har det intet at gøre med motorstørrelsen på en 9000...
9000cd = 1600kg
9000cs = 1800kg
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Min tidl. 9000 CDET 2,3 autogear, var godkendt til 1800 kg. på krogen
Så de kan godt være lidt forskellige
Så de kan godt være lidt forskellige
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Hvad hedder synsfaciliteten?
Sikke en gang baljepis. Man skal inspicere og prøve bilen, ikke fnadre papirer..
Sikke en gang baljepis. Man skal inspicere og prøve bilen, ikke fnadre papirer..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Røgtæthed og trækkrog
Det lyder mærkeligt. Det fremgår både af instruktionsbogen og af typeskiltet på krogen at: cd = 1600kg og cs = 1800kg.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.