Mange gange kan man slibe svejsningen væk, og banke resten af bolten ud.
Alternativ nr 2 kan være et samlerør i den rigtige diameter, hvis der er plads.
Bundkarret ser fint ud, personligt havde jeg ikke brugt mere tid på det.
Var der meget lort i sugesien ?
Hvis ja så afmonter plejlstangsleje på cyl nr 4, for kontrol af rivninger, og slid.
MVH
Morten
9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Der var en del skidt i sien, men den var ikke helt tilstoppet.
Men nu fik jeg monteret bundkar og udstødning i tirsdags.
Jeg lod bilen køre varm i tomgang i cirka 30 i minutter, og jeg kunne ikke se nogle utætheder ved bundkaret, så det skulle være i orden nu,
så jeg kørte hjem og senere kørte jeg 20 km. Dagen efter i går kørte jeg ud til graven, for at se neden under igen.
Her kunne jeg se, at der var olie utæthed på bundkaret i venstre side ved gearkassen. Det løb ned oppe fra oven tror jeg og ned på bundkaret og endte helt nede ved bundproppen. Jeg er lidt usikker, men jeg tro ikke det bundkarts pakningen der er utæt, for jeg kan se lidt rødt flydende pakning hele vejen rundt. Jeg har spændt de fleste af de 18 bolte med momentnøgle 22 Nm i følge Wis. Jeg tro at det er det øverste ventildæksel, som lægger og så løber det ned på bundkaret, men prøv at se. Hvis det er det øverste ventildæksel, kan jeg så bruge det samme slags flydende pakning?
Er det svær at skifte?
Men nu fik jeg monteret bundkar og udstødning i tirsdags.
Jeg lod bilen køre varm i tomgang i cirka 30 i minutter, og jeg kunne ikke se nogle utætheder ved bundkaret, så det skulle være i orden nu,
så jeg kørte hjem og senere kørte jeg 20 km. Dagen efter i går kørte jeg ud til graven, for at se neden under igen.
Her kunne jeg se, at der var olie utæthed på bundkaret i venstre side ved gearkassen. Det løb ned oppe fra oven tror jeg og ned på bundkaret og endte helt nede ved bundproppen. Jeg er lidt usikker, men jeg tro ikke det bundkarts pakningen der er utæt, for jeg kan se lidt rødt flydende pakning hele vejen rundt. Jeg har spændt de fleste af de 18 bolte med momentnøgle 22 Nm i følge Wis. Jeg tro at det er det øverste ventildæksel, som lægger og så løber det ned på bundkaret, men prøv at se. Hvis det er det øverste ventildæksel, kan jeg så bruge det samme slags flydende pakning?
Er det svær at skifte?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Skift ventil dæksel pakningen, det er ikke svært.
Den er af gummi, og bliver hård som årene går, og dermed utæt.
I princippet bruges det ikke noget flydene pakning på ventildækslet.
Men jeg har det bedst med at give det en dut, der hvor der er skarpe kanter. På billede kan man se den røde flangetætning, det burde nok have været silikone, men jeg var løbet tør.
Ps. få nu renset den motor for oliespild, så du kan se hvor den er utæt.
MVH
Morten
Den er af gummi, og bliver hård som årene går, og dermed utæt.
I princippet bruges det ikke noget flydene pakning på ventildækslet.
Men jeg har det bedst med at give det en dut, der hvor der er skarpe kanter. På billede kan man se den røde flangetætning, det burde nok have været silikone, men jeg var løbet tør.
Ps. få nu renset den motor for oliespild, så du kan se hvor den er utæt.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Hvad er det for silikone du bruger ved ventildæksel pakningen?.
Jeg havde nu tørret motoren af så godt jeg kunne, og bundkaret var jo helt rent og tør, da det blev monteret.
Der findes mange ventildæksel pakninger til SAAB 9-5 og priser, hvad skal jeg vælge?
Jeg havde nu tørret motoren af så godt jeg kunne, og bundkaret var jo helt rent og tør, da det blev monteret.
Der findes mange ventildæksel pakninger til SAAB 9-5 og priser, hvad skal jeg vælge?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Der var også en lille utæthed ved krumtappositionssensoren. Det kan måske skyldes sjusk fra ham der har monteret denne (=mig selv ) Pakningen her, blev også skiftet.
Efter disse pakninger er skiftet, ser den ud til at være tæt (skal til omsyn i morgen..)
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Min 9-5 (MY08) blev for nyligt kasseret til syn p.g.a. oliespild. Jeg har derfor haft den omkring en saab-kyndig mekaniker, som (efter en grundig motorrens!) fandt at det kom fra ventildækselpakningen. Jeg så pakningen bagefter, og den var tydeligvis blevet helt hård (skulle mene at den for et par år siden blev skiftet af en anden saab-mekaniker, men det tyder det jo så på, at den ikke blev....)
Der var også en lille utæthed ved krumtappositionssensoren. Det kan måske skyldes sjusk fra ham der har monteret denne (=mig selv ) Pakningen her, blev også skiftet.
Efter disse pakninger er skiftet, ser den ud til at være tæt (skal til omsyn i morgen..)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
En original pakning koster 28 kr mere end en uoriginal.
https://www.maptunparts.dk/motordele/pakninger-mm
Den type jeg plejer at brug er denne.
http://www.loctite.dk/loctite-4029.htm? ... =technical
Men flangetætnings massen har nu holdt i 1,5 år uden problemer, så jeg er ikke nervøs for den mere.
Surt at dumpe på oliespild, det er mange år siden jeg har fået kasseret en bil på det grundlag.
MVH
Morten
https://www.maptunparts.dk/motordele/pakninger-mm
Den type jeg plejer at brug er denne.
http://www.loctite.dk/loctite-4029.htm? ... =technical
Men flangetætnings massen har nu holdt i 1,5 år uden problemer, så jeg er ikke nervøs for den mere.
Surt at dumpe på oliespild, det er mange år siden jeg har fået kasseret en bil på det grundlag.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Pøj pøj med synet. Min skal først synes til maj 2019.
Det undre mig at Speedpart.se skal have det dobbelte for en original pakning.
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... 22041.html
348 SEK for en original og 171 SEK for uoriginal.
Maptunpart.dk kendte jeg ikke, men jeg forstår ikke forskellen på original og SAAB original til priser på henholdsvis 145 kr og 249 kr
https://www.maptunparts.dk/oem/8822041
Det undre mig at Speedpart.se skal have det dobbelte for en original pakning.
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... 22041.html
348 SEK for en original og 171 SEK for uoriginal.
Maptunpart.dk kendte jeg ikke, men jeg forstår ikke forskellen på original og SAAB original til priser på henholdsvis 145 kr og 249 kr
https://www.maptunparts.dk/oem/8822041
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Gamle biler sveder olie.
Oliesved er ikke årsag til omsyn. Hvis bilen savler olie, dvs. oliedryp på synshallens gulv, er god årsag til omsyn.
Applus+ og FDM er hvepsereder. Alt er så svært. Det er altså kun biler, ikke Space Shuttles..
Oliesved er ikke årsag til omsyn. Hvis bilen savler olie, dvs. oliedryp på synshallens gulv, er god årsag til omsyn.
Applus+ og FDM er hvepsereder. Alt er så svært. Det er altså kun biler, ikke Space Shuttles..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Edwins! Ud af dine mange indlæg her, kan jeg desværre ikke bruge mange af dem til noget. Beklager.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Esbenw
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Jeg havde præcis samme problem på min den gamle med olie fra ventildækslet. Jeg købte den fra maptun.. da jeg jeg ville skifte den opdagede jeg at 2 skruer sad løst hvor olien kom ud... Det kunne du lige tjekkes. nå men min blev skiftet alligevel, jeg havde problemer med når jeg skulle lægge dækslet på plads så faldt pakningen hele tiden ud, jeg ende med at finde en guide der anbefalede at bruge en smule flydene pakning til at holde den på plads i dækslet og det virkede for mig...
det ligner nærmest din
det ligner nærmest din
Senest rettet af Esbenw 16. nov 2018, 13:44, rettet i alt 1 gang.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Jeg må erkende, at jeg ikke selv har rodet med det - det har jeg overladt til et værksted (Jeg har tidligere lavet rigtigt meget på mine biler selv, men må erkende at jeg ikke længere har kræfterne, tiden og faciliteterne til det helt store.)
Bilen er i dag synet og godkendt, men en motor fuldstændigt fri for nogen form for oliespild - og så må jeg hellere fremover lidt oftere kaste et blik under motorhjelmen. Jeg kører ikke så tit i bilen - det er mest konebilen...
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Esbenw skrev: ↑16. nov 2018, 12:52Jeg havde præcis samme problem på min den gamle med olie fra ventildækslet. Jeg købte den fra maptun.. da jeg jeg ville skifte den opdagede jeg at 2 skruer sad løst hvor olien kom ud... Det kunne du lige tjekkes. nå men min blev skiftet alligevel, jeg havde problemer med når jeg skulle lægge dækslet på plads så faldt pakningen hele tiden ud, jeg ende med at finde en guide der anbefalede at bruge en smule flydene pakning til at holde den på plads i dækslet og det virkede for mig...
Jeg må erkende, at jeg ikke selv har rodet med det - det har jeg overladt til et værksted (Jeg har tidligere lavet rigtigt meget på mine biler selv, men må erkende at jeg ikke længere har kræfterne, tiden og faciliteterne til det helt store.)
Bilen er i dag synet og godkendt, men en motor fuldstændigt fri for nogen form for oliespild - og så må jeg hellere fremover lidt oftere kaste et blik under motorhjelmen. Jeg kører ikke så tit i bilen - det er mest konebilen...
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Gunnar!
Det er så tydeligt at du ikke er mekaniker. Du fik advarsler om olieskiftintervaller, advarsel om brug af højtryksrenser, advarsler om brug af sealer og brug af Applus+ og FDM og oliespildkriterier.
Kedeligt at du kan ikke bruge noget, men brug en værkstedsbog til bilen.
Det er så tydeligt at du ikke er mekaniker. Du fik advarsler om olieskiftintervaller, advarsel om brug af højtryksrenser, advarsler om brug af sealer og brug af Applus+ og FDM og oliespildkriterier.
Kedeligt at du kan ikke bruge noget, men brug en værkstedsbog til bilen.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Ja Esbenw det ligner meget min motor med spild. Jeg vil tjekke om der er nogle skruer der er løse eller utætte.
og tak for tippe med at klistre pakningen fast med flydende pakning, når den skal montere i ventildækslet.
Jeg har endnu ikke bestil en ny ventildækselpakning, for i dag har jeg gjort som Morten siger. Jeg har renset motoren med klud, motorrens og højtryksrenser. Herefter kunne jeg se følgende efter at motoren havde kørt 30 minutter i tomgang. Der er utætheder både i højre og venstre side.
Utæthed i højre side under remskiven: Ingen utæthed over remskiven: Utæthed venstre side: Måske kommer det herfra og altså ventildækselpakningen ved halv cirklen.
og tak for tippe med at klistre pakningen fast med flydende pakning, når den skal montere i ventildækslet.
Jeg har endnu ikke bestil en ny ventildækselpakning, for i dag har jeg gjort som Morten siger. Jeg har renset motoren med klud, motorrens og højtryksrenser. Herefter kunne jeg se følgende efter at motoren havde kørt 30 minutter i tomgang. Der er utætheder både i højre og venstre side.
Utæthed i højre side under remskiven: Ingen utæthed over remskiven: Utæthed venstre side: Måske kommer det herfra og altså ventildækselpakningen ved halv cirklen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Det ser nærmest ud som det er blændproppen til Vakum pumpen/ strømfordeler der er utæt.
Håb på at det kun er pakdåsen der er utæt, inde bag remskive/ svingnings dæmper.
Hvis det er o'ringen til oliepumpen, så kræver det en seriøs låserings tang for at udskifte denne.
MVH
Morten
Håb på at det kun er pakdåsen der er utæt, inde bag remskive/ svingnings dæmper.
Hvis det er o'ringen til oliepumpen, så kræver det en seriøs låserings tang for at udskifte denne.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Utæt blændprop til vakuum pumpe betyder vel ny ventildæksen pakning? Der sad noget gammelt silicone i hullet.
Hvordan finder jeg ud af om det kun er pakdåsen inde bag remskiven eller det også er o-ringen til oliepumpen?Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
Man kan få den ud med lidt snilde, tror jeg.
Enten bed at få den til at kæntre ved at slå i toppen med en hammer og dorn, og så trække den ud med en tang.
Banke et hul i midten og trække den ud med en stor selvskærende skue.
Mulighederne er mange, og hvis alt svigter så er det rat med en ventildæksel pakning i baghånden, den er ikke særlig dyr.
Det er umuligt at vide før man får remskiver afmonteret, og oringen koster igen ikke alverden, så det kunne være en ide at købe den som sikkerhed.
Et alternativ til en meget dyr låserings tang kan være denne tang
https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000039892
Den kræver måske lidt modeficering, da jeg ikke har erfaring med biltema tangen, kun en tang jeg har haft i årevis.
MVH
Morten
Enten bed at få den til at kæntre ved at slå i toppen med en hammer og dorn, og så trække den ud med en tang.
Banke et hul i midten og trække den ud med en stor selvskærende skue.
Mulighederne er mange, og hvis alt svigter så er det rat med en ventildæksel pakning i baghånden, den er ikke særlig dyr.
Det er umuligt at vide før man får remskiver afmonteret, og oringen koster igen ikke alverden, så det kunne være en ide at købe den som sikkerhed.
Et alternativ til en meget dyr låserings tang kan være denne tang
https://www.biltema.dk/varktoj/handvark ... 2000039892
Den kræver måske lidt modeficering, da jeg ikke har erfaring med biltema tangen, kun en tang jeg har haft i årevis.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- GBNielsen
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse
maptunpart.dk har ingen original ventildækselpakning på lager lige nu, så jeg venter på en tilbagemelding, når de får dem på lager igen. Så kan jeg bestille den + o-ring oliepumpe og pakdåse foran. Der findes også en pakdåse bag ved gearkassen, men den er vist ikke så nem at skifte?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Gunnar
Fyn