Banner cycler

9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 10:34

Jeg er ikke fagmand, så jeg ved ikke hvad slidte olieskraberinge eller paraplyer er.
Jeg har EPC.exe så jeg kan se på skitsen: Supercharging system - Turbocharger (1998 - 2010), B205, B235 men det er jo på engelsk eller svensk, så hvad skal jeg kigge efter?
EPC Parts List.pdf
(131.84 KiB) Downloadet 92 gange
Men jeg kan se af papirerne at turbo komplet mv. er skiftet en gang i 2013 ved km ca. 185000 km, så turboen har kør ca. 51000 km.
Pris ialt 10728 kr , heraf arbejdsløn 3200 kr.


Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 11:13

1,4 liter olie på små 11.000 km er ingenting.
Med mindre turboen døde her i de sidste dage.
Afmonter rør nr 5 på din tegning, og ryk i akslen som beskrevet.
Ja mobilscan kan aflæse motortemperaturen.
Gå ud til bilen en tidlig morgenstund. sæt tænding på, Kig på motor temperaturen.
Den skal helst ligge i nærheden af den faktiske luft temperatur +- 2 grader.
Start motoren og kør en tur. først bykørsel..
Efter en 2-3 km skal vi helst have en temperatur på over 60 grader.
Og efter ca 5 km skal vi ligge på omkring de 88 grader.
Meget under og termostaten er meget sandsynligt defekt, men temperatur føleren kan også fejlvise.
Ud på landevejen, eller motorvejen. kør et par km eller mere. hvis temperaturen falder stødt, til 78 grader eller derunder. så er termostaten defekt.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 11:29

Jeg har lige pille det tykke rør af til karburatoren og og der er masser af oliesnask.
20181021_112507.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 12:08

Har du olie i de nye slanger til krumtaphus ventilationen ?
Er svaret ja, så tag en kompressions prøve.
Hvis nej så kontroller turboen.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 12:51

God fejlsøgning. 8)
Køb ingenting, men find plastickortet frem. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 12:56

Jeg har nu fjernet indsugnings røret og det hele er sjasket til i olie både udvendig spændebånd og indvendig i rør og turbo, skal det være det?
Der er ikke noget aksialt slør og måske en anelse radialt slør og turboen drejer fint rundt.
20181021_122848.jpg
20181021_123039.jpg
20181021_122826.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 13:54

Det kan sagtens være olie rester fra det gamle krumtaps hus ventilation system.
Der var notorisk for at ikke kunne ventilere godt nok, og dermed smide olie ind i indsugningen, i relativt store mængder.
Olie rester i indsugnings systemet er ikke unormalt, men grå/blå røg ud af udstødningen er unormalt.
Har du meget olie i den nye slange fra krumtaps hus ventilationen, der sidder på stålrører til indsugnings systemet ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 15:51

Ja der er olie på det stålrør.
20181021_115545.jpg
De andre nye slanger er der ikke meget olie på, men motoren har jo også stået stille et på dage nu.
20181021_134010.jpg
20181021_134020.jpg
20181021_134037.jpg
Der er utætheder der hvor indsugningsrøret er monteret på turboen med spændebånd og en o-ring nr 6
som jeg synes er alt for løs. O-rings indvendig mål er ca. 50,5 og udv. flangemål er ' 49,7 og o-rings tykkelse er kun ø 2,4 om det er den orginale o-ring har jeg ikke undersøgt endnu. Men det har vel ikke noget med motorens gang/røg at gøre.
Jeg har målt motorens temperatur. Udendørs temperaturen er målt til 12,5 grader og mobilscan viste motor temperatur på 13 grader.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 16:07

Motorens gang skyldes de meget sorte tændrør, der er til at smide i skraldespanden.
Glem alt om at prøve at rense dem :roll: det vil ikke virke.
Dankortet skal i brug.
Indkøb 4 nye tændrør, monter dem og kør en tur. kig på temperaturene, som beskrevet oven over.
Og meld tilbage.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 16:23

+ Et vred olie og filter. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 22:35

Er det mon ikke det gamle krumtapsudluftningssystem der har snasket hele systemet ind i olie invendigt?

Intercooler plus rør rør mv. kan sagtens være godt fyldt med olie.

Det kan godt være det nye system ikke sviner, men det har det gamle system gjort.
Der kan godt gå en del tid med at få olien "suget" væk.
Er der oliefælde i 9-5 inter cooleren?????

Selvfølge til olieskraberinge og "olie tyvene" ie. ventilstamme pakdåserne, blive trætte, meeeen.
Tror mere på intercooler mv. er fyldt godt op.

Højt olieforbrug skyldes ofte de små luft kontraventiler ikke virker, men dem har du skiftet og så bør der blive ro....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 06:22

Ingen oliefælde indbygget i intercooleren.
Men det kan være en ide at afmontere slangerne fra køleren, og lade den stå i et par dage, for at dryppe af.
Men lad os afvente resultater, når motoren kommer til at køre ordentligt igen, før vi maler fanden på væggen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 08:17

Hvis aktuelt for din Saab Gunnar, lidt at fordrive tiden med, medens den drypper af:
http://johnossaab9-5.synthasite.com/9-5-sump-drop.php
https://www.eeuroparts.com/blog/2071/10 ... -saab-9-5/
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 12:28

Tak 4Roger for meget interessante link. Måske også lidt bekymrende.
Tændrør er bestilt i går, så jeg afventer.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 14:52

Gunnar, jeg er ked af, at budskabet om at alle biler, uanset bilmærke, kan kun køre 10.000 km. mellem olie/filter skift,
er ikke læst. :cry:
Overskridelser af max. 10.000 er teknisk svineri. Følgerne er ødelagte turboer. Sønderskrubbede motorer eller total havari. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 18:05

Rens af bundkar vil altid være en god ide på den motor. Og så kan du overveje sådan en omgang ved et olieskift: http://additivspecialisten.dk/shop/cata ... d-4410-p24

Har prøvet dette og det så ud til at virke fortrinligt men alt mulig andet virker sikkert lige så fint. Min mekaniker anbefaler et ligende produkt til de Saab motor (han laver kun saab)

Håber du får løst dit problem!
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 00:52

Jeg har bestilt nye tændrør og forventer at modtage dem om 1-2 dage.

I mellemtiden har jeg samlet det hele, turbo indsugning mv. og jeg havde renset de gamle tændrør før Morten frarådede at rense dem.
Så da jeg havde samlet det hele, kun jeg ikke lade vær med at starte. Den startede med det samme, det røg ikke bagud og den kunne også modtage gas. Jeg kiggede i motorrummet for at se om der var nogle utætheder, men det så fint ud det hele. Jeg lod bilen køre i tomgang i ca. 27 min og jeg målte løbende motortemperaturen med min mobilscan og herunder er målingerne. Motorkontrollampen lyste ikke på noget tidspunkt.

efter ca. 5 min 41 grader
15 min 75 grader
22 min 94 grader
23 min 99 grader
27 min 95 grader
Så slukkede jeg motoren. Jeg kørte ingen steder, men gav lidt gas i kort tid efter ca. 15 min.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 17:00

Jeg er i tvivl om man ville kunne se en fejl på termostaten hvis den holder i tomgang, det plejer at vise sig under kørsel at den falder i temperatur, men jeg har dog lidt svært ved at tro det kan give olieforbrug, men sikkert sorte tændrør pga for meget benzin.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 17:17

Vi har set olieindfnadrede tændrør.
Sodede rør kan skyldes af fed blanding, i en grad som vil udløse CHECK ENGINE.. :wink: :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 18:04

Edwins dette er et billede af tændrør slidte og med et højt olieforbrug.
2016-11-18 12.20.48.jpg
Og ingen check engine lampe.
Op´s billede ligner mere At tændrørene bliver druknet i benzin, men det er svært at bedømme, når man ikke lige er der rent fysisk.
Testen i tomgang viser en ting at temperatur sensoren virker tilforladelig.
En test på gaden vil give lidt flere svar.
Lavede en måling her til morgen.
Efter 5 minutters bykørsel 60 grader
10 minutters bykørsel, og termostaten åbnede ved 88 grader.
Landevej så pendlede den imellem 84 grader og 88 grader.
Bykørsel efter 15 minutter og den ramte 92 grader.
Blot for at give en ide om hvad temperaturene bør være, ved en udetemperatur på 9 grader.
Benzin tilskuddet ved kold motor slår fra ved 55 grader, og lambdasonderne bliver aktive.


MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 23:19

Det ligner desværre symptombehandling.
Motoren æder olie. Tændrørene er indsjaskede i olie. SAABerne med bindestreg i modelbetegnelserne (-3 og -5) er
kendt for kanonulækre motorolier. På udenlandsk: Oil Sludge.
Tilstoppede oliepumpesugefiltre. Tilstoppede PCV system. I dette tilfælde skal oliesvineriet i indsug og i forbrændings
rumme stoppes. Der skal være gennemgang i PCV systemet. Olieseparator skal virke. Envejsventiler skal virke og skal
vende korrekt.
Jeg kender ikke til om oil sludge, jeg passer selv min biler ordentligt. De kører 10.000 mellem olie/filtre. Jeg er da rystende bedøvende ligeglad om falske løfter om overstrækkede olieskiftintervaller i instruktionsbøger.
Det hedder 10.000, eller tag en tudekiks. Skyl ned med en tudebajer. :cry:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 00:31

Nu har jeg modtaget og monteret de nye tændrør.
De "gamle " som havde kørt 6200 km og som jeg havde renset, så således ud efter kørsel 30 min i tomgang:
20181023_153459.jpg
Efter en montering af de nye tændrør kørte jeg en tur på ialt 19 km hvor jeg løbende målte motortemperaturen.
Her er mine målinger
Temp. måling SAAB 9-5.pdf
(3.91 KiB) Downloadet 122 gange
Bilen kørte uden nogen problemer . Ingen advarselslamper lyste og ingen røg og ingen lugt.

Måske har problemet løst sig, men jeg er ikke sikker.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 06:00

Jeg vil dømme termostaten defekt ud fra de målinger.
Det ser ud som at den enten står lidt åben hele tiden, eller hænger når den skal lukke igen.
Termostatens opgave er at motoren hurtigt skal opnå sin drifts temperatur.
Og derefter skal den holde temperaturen, i samarbejde med køleren, og køleventilatoren.
Udsving på 18 grader, er ganske simpelt for meget, specielt når temperaturen falder til 75 grader.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 09:10

De 75° er jo når bilen holder stille. Før turen og efter turen. Jeg holdt også stille ved 8 km, fordi jeg skulle rode med mobilscan.
Der jo ingen kritiske temp. under kørslen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 13:54

Hej Gunnar

Lyt til Morten: Temperaturen må ikke falde så meget -slet ikke i tomgang. Der skulle den gerne stige, så køler og køleventilator kommer i spil. Skift termostaten, og så er du måske heldig, at udluftningssystemet nu er så rent og velfungerende, at motoren fungerer igen.

I mine øjne så det ellers lidt sort ud: Du/tidligere ejer har kørt alt for længe med et tilstoppet system, som har reageret ved at perforere slangen og smide olien ud under motoren. At man så oven i købet har klyttet en gang tape om slangen for at "reparere", burde egentlig tale for motorhavari eller alle de fæle følgeskader i form af utætheder, som er beskrevet tidligere i tråden. Nå, jeg håber, du igen bliver kørende.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 18:54

Hvad sker der imellem 3 km og 5 km her dropper temperaturen 10 grader.
Og imellem 16 - 18 og 19 km her dropper temperaturen 18 grader ???
I min bog ligner det en defekt termostat, med mindre du har slukket for motoren igen.
Og ja Bx5 motor familien har deres problemer med Tilkoksning af motoren.
Hoved problem nr 1 var at det var den første lavfriktions motor, der grundet andre stempelringe sendte flere forbrændings rester ned i krumtaphuset.
Problem nr. 2 var så at ventilations systemet var dimensioneret efter den tidliger motor familie, der ikke havde det problem. med overtryk inde i motoren.
Det blev så endeligt rettet i år 2003, med det sidste opgraderings kit.
Og så var der problematikken med de 20.000 km eller et år olieskift.
Et fabrikken var ikke helt klare om oplysningerne hvilken kvalitet olie der skulle bruges, til de 20.000 km intervaller.
Dengang hed den Gm ll 00.25, idag hedder den Dexos II, men de anbefalede og så en semi syntetisk olie, og det var skrevet med meget småt, at så hed det maks. 10.000 km eller et år.
Kombiner alt dette, og det hedder bundkar ned, for at sove roligt om natten.
Nu når jeg aldrig over 10.000 km om året.
Men mit olieskift ser således ud, når sommerdækkene kommer på.
Fredag inden jeg kører fra arbejde, så bliver der hældt en gang olierens i motoren, af den type der kan tåle at bilen kører.
Hjemturen er på ca. 15 km.
Lørdag morgen så kører jeg i byen for at handle, og få lidt temperatur på olien.
Vel hjemkommen så skifter jeg olien og filter.
Og hælder en ny 5w 40 Dexos 2 godkendt olie på :!:
Efter 3 olieskift, så bliver olien skiftet igen Midt på sommerem, da man aldrig får tømt oliekøleren, ved et almindeligt olieskift.
Just i case. da der er 0,25l eller mere der i princippet aldrig bliver skiftet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 15:21

Jeg er lidt usikker på den defekte termostat, men jeg kan godt se at målingerne ser underlige ud. Derfor har jeg taget nye målinger i går hvor jeg kørte en tur på ialt 21,5 km og med et ophold efter 13,6 km hvor jeg tog en del målinger både i tomgang og når motoren var slukket.
Da jeg kom hjem opdagede jeg at jeg ikke havde taget nogen målinger imens jeg kørte og det var sikker fordi det ikke at så let at måle og derefter sende målingerne til min e-mail samtidig med at man kører. Men måske kan det gøres på en anden måde med Mobilscan?
Men her er mine nye målinger, som jeg synes ser bedre ud og når bilen går i tomgang så kan jeg godt hører når blæserne stopper og starter.
SAAB temp. måling 24-10-18.pdf
(4.9 KiB) Downloadet 111 gange
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 15:51

Temperaturen varierer pga. blæseren off/on.
Thermostaten er træt, den er træg. Den er færdig.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 16:00

Skiftede min termostat fornylig pga. træghed, forebyggende vedligehold og dejlig frisk kølervæske.
Køb nu endelig et kvalitetsprodukt :)
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 16:36

Som f.eks. Wahler eller Behr.
Min classic Cab har en kedelig thermostat. Den har mistet sin setting. Den åbner for tidligt. Der mangler 8-10 grader. Dvs. den varmer op hurtigt, men bliver ikke varm nok. Den har et meget nøjagtigt thermometer. 8)
Cabben går i saltskjul om lidt. Der er nok tid. Den kommer fra eBay.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 17:59

Hvor skal jeg købe en rigtig god termostat, og til hvilken temperatur. Der findes nogle til forskellige temperaturer. Skal der købes en pakning også? Hvad med kølevæske og vand skal det hele tappes af og skiftes? Hvor mange liter kølevæske skal jeg bruge?
Jeg kørte en tur til i dag 19 km hvor jeg blot holdt øje med temperaturen mens jeg kørte. Først kørte jeg 9 km hvor temperaturen steg fra 64° ved 3 km og ved 9 km var den 84°. Da jeg kørte hjem ,så skete der det at temperaturen begyndte at falde og nu svingede den mellem 76° og 79° de sidst 9 km hjem, og så blev jeg overbevist om at termostaten var defekt. Måske sidder der et stykke gummi i klemme så den ikke kan lukke. Er det derfor at tændrørerne bliver sorte? Almindelige ikke tekniske bilejere vil jo aldrig opdage at termostaten er defekt, for de holder jo ikke øje med temperaturen?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 18:48

Det er jo korrekt, folk ser ikke motortemp. De overheder motorer og baldrer toppakninger. :roll:
Jeg kan Google en opskrift for t'stat udskiftning. Det er udenlandsk, det er ikke godt. Du må have en værkstedsbog på dansk. Det er nok svært. Jeg har ikke typekendskab. Jeg kan bytte t'stat, jeg er bare en skide flyvemekaniker. Jeg fusker ikke, sorry. :cry:
Pas på med kølervæske. Det er meget giftigt. Hunde, katte og pindsvin drikker det. De dør, af akut nyresvigt. :cry: :cry:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 19:12

http://saabworld.net/showthread.php?t=1019 :wink:

Normal t'stat temp: 82 C. Vinter t'stat: 89 C.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 00:52

Tak for linket Edwins, det er super godt og lige det jeg har brug for.
Jeg har mulighed for at bruge en lille smørregrav i øjeblikket, hvis jeg piller begge sidespejle af, da port kun ca. 1,9 m bred.
Jeg overvejer også senere/bagefter at pille bundkaret af og få det renset og skiftet olie, men først skift af termostat, som jeg først skal have købt hvor? I min Haynes S&R manual står at termostaten åbner ved 89° , så det må være rigtigt.
Senest rettet af GBNielsen 26. okt 2018, 21:18, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 09:34

Edwins skrev:
25. okt 2018, 18:48
Det er jo korrekt, folk ser ikke motortemp. De overheder motorer og baldrer toppakninger. :roll:
Jeg har altid holdt øje med kølevandstemperaturen i mine biler (hvilket bl.a. gjorde, at jeg lagde mærke til, da min 9-5 sidste år pludselig ikke ville komme helt op i normalområdet - fik vist også en Check Engine på det. Den fik skiftet termostaten, og så kørte det igen)

MEN - på nogle biler, bl.a. min lille discount Skoda Citigo, er der slet ikke et kølevandstermometer :evil: Så det er vel bare at køre til den brækker sig, og så smide den ud....
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Lauter
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 49
Tilmeldt: 16. aug 2008, 13:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 13:09

SAAB 93, årg. 1998
SAAB 95, årg. 2005
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 13:14

Termostat og pakning er bestil hos Speedparts Sweden.
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... 89512.html
Skal man bruge demineraliseret vand eller bare postevand til køleren?
Håber jeg har bestil en god termostat, det har jeg ingen forstand på.
T-hansen en til 299 kr. incl. pakning https://www.thansen.dk/bil/autoreserved ... =2600-2080
Så kunne jeg selv hente den.

Dette indlæg burde slettes, men det kan jeg ikke? Det skulle kun have været det næste indlæg som skulle oprettes.
Noget gik galt.
Senest rettet af GBNielsen 27. okt 2018, 11:37, rettet i alt 2 gange.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 13:20

Termostat og pakning er bestil hos Speedparts Sweden.
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... 89512.html
Skal man bruge demineraliseret vand eller bare postevand til køleren? Ialt 7,4 L og det halve kølevæske. 1:1
Håber jeg har bestil en god termostat, det har jeg ingen forstand på.
T-hansen har en til 299 kr. incl. pakning https://www.thansen.dk/bil/autoreserved ... =2600-2080
Så kunne jeg selv hente den, da jeg også skal hente kølevæske/vand (2x20 km).
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 13:32

50/50 ren kølervæske / demineraliseret vand
eller færdigblandet


ebay https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-WAHLER-E ... %7Ciid%3A1
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 14:11

Hej Gunnar

Den bestilte er nok magen til den "originale" til 129,50. Jeg har én liggende på hylden (hentet på hylden hos det lokale SAAB-værksted), da de åbenbart er af en så elendig kvalitet, at de ikke engang kan holde i 25 år/200.000 km :wink: . Den THansen-termostat til 299,-, som du linker til, er en Valeo, og den ville jeg hverken eje eller have, om jeg så fik den smidt i nakken u/b.

Jeg bruger selv Alaska-kølervæske købt til rimelig pris hos Harald Nyborg blandet 50/50 med demineraliseret vand fra affugteren (nu, hvor jeg alligevel har det i rigelige mængder). Da vores postevand er ret blødt, og da det ikke er noget, jeg skifter eller efterfylder i tide og utide, ville jeg dog ikke være bleg for at bruge postevand.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 16:49

Brug ubetinget demineraliseret vand.
Tænk lidt på hvor tit du afkalker vandhanen, og tænk så på kølekanaler i motoren, varmeapperat, og køler.
En 9-5 temperatur måler kan sidestilles med et par lamper i en skoda.
Den viser kold indtil 60 grader, normal temperatur, vandret imellem 70 og 110 grader, og rødt felt rammer den ved 128 grader.
Som temperatur måler er den fuldstændig uegnet, men det er en del af designet da det ser pænt ud med en vandret viser. :roll:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 19:25

Kalken i vandet udfældes ikke i 50/50 blanding. Mit elektriske motorvarmelegeme er uden kalkaflejring.
Jeg bruger postevand. Vandet under Knastrup er vanvittigt hårdt.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

27. okt 2018, 10:55

Demineraliseret vand 5 L 40 kr i Silvan, det vil jeg godt ofre.
https://www.silvan.dk/borup-demineralis ... 63-1975465
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 381
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

27. okt 2018, 21:28

Hej undskyld jeg spørger men er det ikke dex-cool man skal bruge til saab, eller kan man sagtens blande med rød Alaska? Efter det er blevet koldt kan jeg se min også skal have en ny termostat.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

28. okt 2018, 07:08

Dex-cool, eller en væske der er kompatibel med denne.
Det står på siden af dunken.
Rød væske er ikke bare rød væske, der findes flere forskellige
Hvis man vil beholde det lange skifte interval.
Saab opgiver at den ikke behøver at udskiftes i bilens levetid, men hvad er bilens levetid ???
Mit bedste bud er 10 år eller 200.000 km Det ved jeg at Landrover fabrikken bruger, som Levetid.
Dex-cool kan købes på nettet.
https://www.billigbilpleje.dk/pi/Opel-O ... 46548.aspx
Til 200 kr + fragt ca. 40 kr. for 5 liter koncentreret kølervæske.
Jeg ville nok forhøre om hvad det lokale Opel værksted skal have for 5 liter kølervæske.

Mvh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

28. okt 2018, 12:53

Jeg bruger blå kølevæske fra T-Hansen, da jeg har ca. 1½ l i forvejen.
Hvad er forskellen på blå og rød kølevæske ud over farven?
Kølevæsken sikre af kølevandet ikke fryser og skal forhindre tærringer af alle materialer i kølesystemet.
Om kølevæsken er miljø rigtig? Jeg kommer sikker aldrig til at skifte den igen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

28. okt 2018, 13:35

Hej Gunnar

Blå er typisk "den normale", der bør skiftes hvert andet år. Rød er "long life", der så (i min bog) bør skiftes hvert tredje år. Jeg har selv holdt mig til den blå (dog ikke fra THansen), da der som regel har været ét eller andet, der alligevel fordrede aftapning af kølervæske minimum hvert andet år.

Her i sidste omgang (ny køler) har værkstedet dog været så "venlig" at fylde rød på, så nu jeg jeg rigeligt af den blå på lager :evil: . Den røde er -bortset fra det længere skifteinterval- næppe mere miljørigtig end den blå (måske tværtimod).

At købe dyr Dexos-væske giver vel kun mening ved efterfyldning? De lange skifteintervaller er efter min mening (som ved olieskift) urealistiske GM-salgsargumenter.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

28. okt 2018, 16:31

Benyt den farve der allerede er på bilen, må ikke blandes.
Jeg bruger Rød G12+ Long Life der benytter OAT.
Hvis du skifter farve bør systemet skylles, Valvoline laver dog en "Super" og dyr væske, hvor de påstår den er blandbar med andre, google ...

https://web.archive.org/web/20170504155 ... matrix.pdf
http://www.coolantexperts.com/faq
http://www.coolantexperts.com/coolant_o ... at_coolant
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13145
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

28. okt 2018, 20:41

Bilers levetid er "programeret til 5 år / 200.000 km. med kun std. service (olie , filtre og en gang bremse væske skift. )
Med mindre bilen er så ussel at have elastik til at drive knasterne).

Biler holder ofte længre men sjældent uden div. udskiftninger.
I udlandet er bilen efter 200.000 km nærmest værdiløse , og det er ofte bedre økonomisk at købe eller lease en ny.

Mht. glykol så skal man passe lidt på med både farve og type.
Generelt findes der to typer:
Ethylene glykol.(EG) ( ofte blå. Gul eller grøn)
Long life EG er ofte: RØD
Eller
Propylene glykol (PG) ( Rød)
PG bruges i fødevare industrien og til HVAC

EG leveres også som long life (ofte RØD)
Så som Castrol Radicool SF. Som er monoethylene glykol.
Den passer fint til Saab 9-5

EG er giftig men har bedst termodynamisk egenskaber.
PG er ufarlig men er meget tyk og krævet højere koncentration end EG for samme frysepunkt.

De to må IKKE blandes.
Saab 9-5 bruger EG ab fabrik.
Selv ville jeg aldrig hælde THansen eller Harald glykol på en kvalitetsbil med mindre det er Castrol eller lign.
Billig glykol fra de to kan ikke holde frysepunktet og har ikke de rigtige tilsætningsstoffer.

Glykol køber jeg selv ved Landberg.dk eller org. GM/Saab væske.

https://www.castrol.com/da_dk/denmark/p ... olant.html

Blandes 50/50 med "de-moraliseret" vand.

Termostat: Køb Saab enhed. De holder længe samt temperaturen.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

3. nov 2018, 01:09

Så modtog jeg den nye termostat torsdag og har monteret den fredag. Det var ikke så let, man skal nærmest være gynækolog for at skifte den. Nå, men det lykkedes mig at få den monteret rigtigt. Men jeg synes det er mærkeligt, at der både i min Owners Workshop Manual og i WIS står at der skal bruges 7,4 L færdigblandet kølevæske, for jeg kunne kun komme 5,4 L på og det er faktisk en 1 cm over stregen på ekspansionsbeholderen. Så blandingen blev lidt stærk 3,7 L kølemiddel og 1,7 L demi vand. Jeg mener da, at jeg har tømt alt det gamle væske ud. Bilen stod noget lunde vandret og aftapnings hanen var åbnet i over 3 timer. Der var cirka 4,8 L gammel kølevæske. Har jeg ikke fået det hele aftappet?
Jeg har kørt flere turer nu og målt på temperaturen og jeg kan godt se, at temperaturen nu stiger meget hurtigere en før og den ligger nu mere konstant på cirka 89 - 92° når den er varm. Så mange tak for hjælpen.

Men ellers køre bilen rigtig godt nu, også før termostaten blev skiftet. Der har slet ikke været noget med at den nykker og ingen røgslør. Så måske har jeg været heldig at urenhederne er forsvundet?
Men hvad mener I, skal jeg også rense bundkaret for en sikkerhed skyld? Det er alligevel tiden at få skiftet olie og filter.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn

Tilbage til "Modern Forum"