Banner cycler

9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

16. okt 2018, 11:46

Ja, den nuværende utætte slange ser ud til at passe på en 2,3 samme årgang, lyt til Morten :D


Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

16. okt 2018, 13:31

ok, jeg kendte ikke Speedparts, men jeg har nu bestilt opdaterings kit og også tillægs kit for at få alle slanger med. pris ialt incl. fragt 773 SEK = ca. 555 Dkr Hos Skruvat ville de tre dele i det gamle system blive ca. 422 kr så de ekstra 133 kr håber jeg er givet godt ud, hvis ellers jeg kan finde ud af / komme til at monterer det over generatoren.
Senest rettet af GBNielsen 19. okt 2018, 22:34, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

19. okt 2018, 22:26

Så modtog jeg opgraderings kit mv. i går torsdag kl. 11. Det var imponerende hurtig levering sådan. Men jeg har først monteret diverse slanger i dag. Det var meget vanskeligt at montere det hele oppe fra, men det lykkedes dog alligevel. Også slangen ned til bundkaret var helt mør for den gik over da jeg ville trække den op. Efter montering af diverse slanger startede jeg motoren og lod den køre i ca. 15 min. Jeg havde lagt et stort stykke pap under motoren for at se om den dryppede med olie, men der kom ikke en dråbe. Senere ville jeg køre en tur ca. 20 km, men da jeg havde kørt 5 km begyndet motorkontrollampen at blinke vildt og jeg kørte straks ind til siden og stoppede motoren.
Mens jeg kørte kunne jeg godt mærke at der kom nogle små ryk. Da jeg åbnede motorhjelmen kunne jeg igen lugte noget som brændt gummi, men jeg kunne ikke se hvor det kom fra. Jeg kiggede under bilen og nu kunne jeg se at det dryppede med olie. Men da der sidde en plastik skærm under motoren kan man ikke direkte se hvor olien drypper fra. Jeg havde min mobilscan med, så jeg tog en test på stedet:
http://www.mobilscan.dk/rpts/get.php?id ... 88a7058c0d

Jeg startede igen og motorkontrollampen var nu slukket og så ville jeg køre hjem, men nu kom der igen en hvid/grå rør dog ikke så kraftig som den anden dag. Det lykkedes mig så at køre de 5 km hjem, hvor jeg med lys og lygte ledte efter olielæk uden held.
Hvor har olielæk indflydelse på motorens gang??? Det kan jo tyde på, at der kommer olie ind i forbrændingskammeret men hvorfra?
Jeg kan se lidt olie ved turboen/under, men det flyder ikke med olie:
https://pic2url.dk/20181019190354jpg
https://pic2url.dk/20181019190422jpg
https://pic2url.dk/20181019190454jpg
https://pic2url.dk/20181019190503jpg
https://pic2url.dk/20181019190412jpg
https://pic2url.dk/20181019190412jpg

og jeg har monteret erstatnings kit rigtig efter skitserne. Det kan vist ikke monteres forkert.
Original tændrør og kassette skiftet den 20 maj 2018 og har nu kør ca. 6200 km.
Så hvad er der galt?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

19. okt 2018, 23:02

Hold dig til ture under 5 km...



Du kan tjekke om det kommer ind via udluftningen fra krumtaphus, der kan jo være noget ophobet den lige skal af med hvis det ikke er helt rengjort eller turboen :shock:
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

20. okt 2018, 06:36

Rens motoren først.
Eller kan du jagte olie lækager resten af bilens liv,
Afmonter tændrørede og læg et biller op, som dette,
2017-05-03 12.05.49.jpg
Disse rør har kørt ca 2000 km med et olieforbrug på ca. 1,2 l på 1000 km.
Hoved parten af det olieforbrug var grundet en slidt turbo.
Typisk så startede den i en grå røgsky, når motoren havde stået stille i over 7 timer.
Røgen forsvandt efter kort tids kørsel.
En helt død turbo kan snildt lægge ind 4 sporet hovedvej ind i røgslør.
Af med indsugnings røret til turboen.
Den skal dreje frit.
der må være lidt radialt slør i lejet, og intet aksialt slør.

Dobbelt tjek slanger og at envejs ventiler vender rigtigt..

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

20. okt 2018, 12:31

Jeg har tjekket montering af slanger og envejsventiler 3 stk. I følge pilene skulle det være monteret korrekt , men jeg kom i tvivl, da skitsen godt kan være lidt misvisende i forhold til pilene på den ene slange, som kommer nede fra "kassen" (venstre tud) og går til T-stykket.
Her er min montering med angivelse af pile.
https://pic2url.dk/Montering-af-slange-enretterejpg

(Jeg kan ikke huske hvordan man sætter et billede direkte ind på siden her? Så derfor linket.)

Håber jeg har monteret slanger og ventiler rigtigt.

Jeg fortsætter med Mortens gode vejledning.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

20. okt 2018, 14:05

Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

20. okt 2018, 15:58

ikke noget kønt syn. Det kunne være en motor som er kradset sønder pga. gammel sur motorolie. Fruen har en '95 9000 2.3, som har kørt 400.
Den kører abeskønt, jeg har ikke raget med den. Bilen har fået ny olie/filter hver 10.000. 9000 har vistnok samme motor som 9-5.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

20. okt 2018, 16:08

Hvis det var en gammel 900 med karburator så ville jeg sige at du havde glemt at skubbe choker håndtaget ind.
Bliver motoren nogensinde driftsvarm ?
Tændrørene når aldrig selv renselses temperaturen, og er meget sorte.
Mange småture kan gøre det men her taler vi under 4-10 km pr tur.
Skift tændrørene og fejlen vil forsvinde kortvarigt.
Indtil du har fundet ud af om det er termostaten, eller temperatur føleren der der driller.

At uploade billeder er nemt .
tryk på feltet Vedhæftede filer. under det vindu du skriver i.
Tryk på Tilføj filer.
Og vælg en fil på din computer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

20. okt 2018, 17:05

Kan mobilscan fortælle om der er noget galt med termostat eller termodføler ?

Hvor er det lige at indsugnings rør og turboen sidder?
20181020_150906.jpg
Billede 1
20181020_150911.jpg
Billede 2
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

20. okt 2018, 19:17

GBNielsen skrev:
20. okt 2018, 14:05
Her er de 4 tændrør:
https://pic2url.dk/20181020135459jpg
Er numrende på tændrørene 100% ens? synes at ane et 8 tal på øverste i billedet, svært at se.
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

20. okt 2018, 21:11

Alle tændrør er købt samtidig det samme sted. Det er svært at se på billede, men det står 6ES. ==> BCPR6ES-11 Tændrør NGK
monteret 13-05-2018.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

20. okt 2018, 22:50

Synes altså stadig der står et 8 tal på det øverste, kunne jo have været i forkert æske, læs lige engang på hvert tændrør.

Med motor på driftstemperatur, godt 80 grader, check om motortemperaturen holder sig oppe når du kører og ikke sænkes af fartvinden, det kan du med din scanner, hvis ikke, er termostaten defekt i åben tilstand.

Tag den tykke slange af gasspjældet og kig efter oliegriseri.

Du kan muligvis også se på værdierne for katalysatoren på scanneren om der er megen forurening, nogen der er klogere på dette melder sig nok snart.

Og så kan turboen jo være synderen.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 00:54

Mht. olieindfnadrede tændrør: Kan man tænke sig slidte olieskraberinge? Måske paraplyer? :shock:

Mht. motortemp: Jeg har en infrarød temperaturpistol. Den er ganske nøjagtig. Skyd på thermostathuset, når motoren kører og få en god temperaturvisning. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 09:54

Jeg formoder du har fundet turboen? Den sidder nede under udstødningsmanifoldet på billede 2 kan du se wastegaten på turboen. Hvis du piller indsugnings røret af kan du tjekke for slør på turboen. Mit bud ville være turboen. Men ellers er min erfaring at de motor godt kan drikke noget olie. Da jeg havde en bil med b205 motor var det nok også omkring en liter på 10.000 km. Jeg kørte 150 kkm i den så lidt erfaring. Men det er meget afhængig af kørsel mønster hvis du kører mange korte turer i den er den virkelig led ved olien. Det er ikke samme motor som en 9000 så den kan ikke bruges som sammenligning.
Min turbo røg ved 220 kkm og det er vidst meget normalt at det er levetiden på den turbo. Tvivler på at tændrør skulle skabe olieforbrug det er nok nærmere brændstof det kan koste på. Alternativt paraplyer som nævnt så kunne man prøve en gang olie service rens, måske det kan gøre noget.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 10:34

Jeg er ikke fagmand, så jeg ved ikke hvad slidte olieskraberinge eller paraplyer er.
Jeg har EPC.exe så jeg kan se på skitsen: Supercharging system - Turbocharger (1998 - 2010), B205, B235 men det er jo på engelsk eller svensk, så hvad skal jeg kigge efter?
EPC Parts List.pdf
(131.84 KiB) Downloadet 92 gange
Men jeg kan se af papirerne at turbo komplet mv. er skiftet en gang i 2013 ved km ca. 185000 km, så turboen har kør ca. 51000 km.
Pris ialt 10728 kr , heraf arbejdsløn 3200 kr.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 11:13

1,4 liter olie på små 11.000 km er ingenting.
Med mindre turboen døde her i de sidste dage.
Afmonter rør nr 5 på din tegning, og ryk i akslen som beskrevet.
Ja mobilscan kan aflæse motortemperaturen.
Gå ud til bilen en tidlig morgenstund. sæt tænding på, Kig på motor temperaturen.
Den skal helst ligge i nærheden af den faktiske luft temperatur +- 2 grader.
Start motoren og kør en tur. først bykørsel..
Efter en 2-3 km skal vi helst have en temperatur på over 60 grader.
Og efter ca 5 km skal vi ligge på omkring de 88 grader.
Meget under og termostaten er meget sandsynligt defekt, men temperatur føleren kan også fejlvise.
Ud på landevejen, eller motorvejen. kør et par km eller mere. hvis temperaturen falder stødt, til 78 grader eller derunder. så er termostaten defekt.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 11:29

Jeg har lige pille det tykke rør af til karburatoren og og der er masser af oliesnask.
20181021_112507.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 12:08

Har du olie i de nye slanger til krumtaphus ventilationen ?
Er svaret ja, så tag en kompressions prøve.
Hvis nej så kontroller turboen.

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 12:51

God fejlsøgning. 8)
Køb ingenting, men find plastickortet frem. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 12:56

Jeg har nu fjernet indsugnings røret og det hele er sjasket til i olie både udvendig spændebånd og indvendig i rør og turbo, skal det være det?
Der er ikke noget aksialt slør og måske en anelse radialt slør og turboen drejer fint rundt.
20181021_122848.jpg
20181021_123039.jpg
20181021_122826.jpg
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 13:54

Det kan sagtens være olie rester fra det gamle krumtaps hus ventilation system.
Der var notorisk for at ikke kunne ventilere godt nok, og dermed smide olie ind i indsugningen, i relativt store mængder.
Olie rester i indsugnings systemet er ikke unormalt, men grå/blå røg ud af udstødningen er unormalt.
Har du meget olie i den nye slange fra krumtaps hus ventilationen, der sidder på stålrører til indsugnings systemet ?

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 15:51

Ja der er olie på det stålrør.
20181021_115545.jpg
De andre nye slanger er der ikke meget olie på, men motoren har jo også stået stille et på dage nu.
20181021_134010.jpg
20181021_134020.jpg
20181021_134037.jpg
Der er utætheder der hvor indsugningsrøret er monteret på turboen med spændebånd og en o-ring nr 6
som jeg synes er alt for løs. O-rings indvendig mål er ca. 50,5 og udv. flangemål er ' 49,7 og o-rings tykkelse er kun ø 2,4 om det er den orginale o-ring har jeg ikke undersøgt endnu. Men det har vel ikke noget med motorens gang/røg at gøre.
Jeg har målt motorens temperatur. Udendørs temperaturen er målt til 12,5 grader og mobilscan viste motor temperatur på 13 grader.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 16:07

Motorens gang skyldes de meget sorte tændrør, der er til at smide i skraldespanden.
Glem alt om at prøve at rense dem :roll: det vil ikke virke.
Dankortet skal i brug.
Indkøb 4 nye tændrør, monter dem og kør en tur. kig på temperaturene, som beskrevet oven over.
Og meld tilbage.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 16:23

+ Et vred olie og filter. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

21. okt 2018, 22:35

Er det mon ikke det gamle krumtapsudluftningssystem der har snasket hele systemet ind i olie invendigt?

Intercooler plus rør rør mv. kan sagtens være godt fyldt med olie.

Det kan godt være det nye system ikke sviner, men det har det gamle system gjort.
Der kan godt gå en del tid med at få olien "suget" væk.
Er der oliefælde i 9-5 inter cooleren?????

Selvfølge til olieskraberinge og "olie tyvene" ie. ventilstamme pakdåserne, blive trætte, meeeen.
Tror mere på intercooler mv. er fyldt godt op.

Højt olieforbrug skyldes ofte de små luft kontraventiler ikke virker, men dem har du skiftet og så bør der blive ro....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 06:22

Ingen oliefælde indbygget i intercooleren.
Men det kan være en ide at afmontere slangerne fra køleren, og lade den stå i et par dage, for at dryppe af.
Men lad os afvente resultater, når motoren kommer til at køre ordentligt igen, før vi maler fanden på væggen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 08:17

Hvis aktuelt for din Saab Gunnar, lidt at fordrive tiden med, medens den drypper af:
http://johnossaab9-5.synthasite.com/9-5-sump-drop.php
https://www.eeuroparts.com/blog/2071/10 ... -saab-9-5/
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 12:28

Tak 4Roger for meget interessante link. Måske også lidt bekymrende.
Tændrør er bestilt i går, så jeg afventer.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 14:52

Gunnar, jeg er ked af, at budskabet om at alle biler, uanset bilmærke, kan kun køre 10.000 km. mellem olie/filter skift,
er ikke læst. :cry:
Overskridelser af max. 10.000 er teknisk svineri. Følgerne er ødelagte turboer. Sønderskrubbede motorer eller total havari. :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

22. okt 2018, 18:05

Rens af bundkar vil altid være en god ide på den motor. Og så kan du overveje sådan en omgang ved et olieskift: http://additivspecialisten.dk/shop/cata ... d-4410-p24

Har prøvet dette og det så ud til at virke fortrinligt men alt mulig andet virker sikkert lige så fint. Min mekaniker anbefaler et ligende produkt til de Saab motor (han laver kun saab)

Håber du får løst dit problem!
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 00:52

Jeg har bestilt nye tændrør og forventer at modtage dem om 1-2 dage.

I mellemtiden har jeg samlet det hele, turbo indsugning mv. og jeg havde renset de gamle tændrør før Morten frarådede at rense dem.
Så da jeg havde samlet det hele, kun jeg ikke lade vær med at starte. Den startede med det samme, det røg ikke bagud og den kunne også modtage gas. Jeg kiggede i motorrummet for at se om der var nogle utætheder, men det så fint ud det hele. Jeg lod bilen køre i tomgang i ca. 27 min og jeg målte løbende motortemperaturen med min mobilscan og herunder er målingerne. Motorkontrollampen lyste ikke på noget tidspunkt.

efter ca. 5 min 41 grader
15 min 75 grader
22 min 94 grader
23 min 99 grader
27 min 95 grader
Så slukkede jeg motoren. Jeg kørte ingen steder, men gav lidt gas i kort tid efter ca. 15 min.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Esbenw
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 378
Tilmeldt: 14. okt 2009, 16:58

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 17:00

Jeg er i tvivl om man ville kunne se en fejl på termostaten hvis den holder i tomgang, det plejer at vise sig under kørsel at den falder i temperatur, men jeg har dog lidt svært ved at tro det kan give olieforbrug, men sikkert sorte tændrør pga for meget benzin.
Nu
Saab 9-3 SC aero 2009
Tidligere
saab 9-3 Jubi 2.0t 2002
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 17:17

Vi har set olieindfnadrede tændrør.
Sodede rør kan skyldes af fed blanding, i en grad som vil udløse CHECK ENGINE.. :wink: :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 18:04

Edwins dette er et billede af tændrør slidte og med et højt olieforbrug.
2016-11-18 12.20.48.jpg
Og ingen check engine lampe.
Op´s billede ligner mere At tændrørene bliver druknet i benzin, men det er svært at bedømme, når man ikke lige er der rent fysisk.
Testen i tomgang viser en ting at temperatur sensoren virker tilforladelig.
En test på gaden vil give lidt flere svar.
Lavede en måling her til morgen.
Efter 5 minutters bykørsel 60 grader
10 minutters bykørsel, og termostaten åbnede ved 88 grader.
Landevej så pendlede den imellem 84 grader og 88 grader.
Bykørsel efter 15 minutter og den ramte 92 grader.
Blot for at give en ide om hvad temperaturene bør være, ved en udetemperatur på 9 grader.
Benzin tilskuddet ved kold motor slår fra ved 55 grader, og lambdasonderne bliver aktive.


MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

23. okt 2018, 23:19

Det ligner desværre symptombehandling.
Motoren æder olie. Tændrørene er indsjaskede i olie. SAABerne med bindestreg i modelbetegnelserne (-3 og -5) er
kendt for kanonulækre motorolier. På udenlandsk: Oil Sludge.
Tilstoppede oliepumpesugefiltre. Tilstoppede PCV system. I dette tilfælde skal oliesvineriet i indsug og i forbrændings
rumme stoppes. Der skal være gennemgang i PCV systemet. Olieseparator skal virke. Envejsventiler skal virke og skal
vende korrekt.
Jeg kender ikke til om oil sludge, jeg passer selv min biler ordentligt. De kører 10.000 mellem olie/filtre. Jeg er da rystende bedøvende ligeglad om falske løfter om overstrækkede olieskiftintervaller i instruktionsbøger.
Det hedder 10.000, eller tag en tudekiks. Skyl ned med en tudebajer. :cry:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 00:31

Nu har jeg modtaget og monteret de nye tændrør.
De "gamle " som havde kørt 6200 km og som jeg havde renset, så således ud efter kørsel 30 min i tomgang:
20181023_153459.jpg
Efter en montering af de nye tændrør kørte jeg en tur på ialt 19 km hvor jeg løbende målte motortemperaturen.
Her er mine målinger
Temp. måling SAAB 9-5.pdf
(3.91 KiB) Downloadet 122 gange
Bilen kørte uden nogen problemer . Ingen advarselslamper lyste og ingen røg og ingen lugt.

Måske har problemet løst sig, men jeg er ikke sikker.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 06:00

Jeg vil dømme termostaten defekt ud fra de målinger.
Det ser ud som at den enten står lidt åben hele tiden, eller hænger når den skal lukke igen.
Termostatens opgave er at motoren hurtigt skal opnå sin drifts temperatur.
Og derefter skal den holde temperaturen, i samarbejde med køleren, og køleventilatoren.
Udsving på 18 grader, er ganske simpelt for meget, specielt når temperaturen falder til 75 grader.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 09:10

De 75° er jo når bilen holder stille. Før turen og efter turen. Jeg holdt også stille ved 8 km, fordi jeg skulle rode med mobilscan.
Der jo ingen kritiske temp. under kørslen.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 13:54

Hej Gunnar

Lyt til Morten: Temperaturen må ikke falde så meget -slet ikke i tomgang. Der skulle den gerne stige, så køler og køleventilator kommer i spil. Skift termostaten, og så er du måske heldig, at udluftningssystemet nu er så rent og velfungerende, at motoren fungerer igen.

I mine øjne så det ellers lidt sort ud: Du/tidligere ejer har kørt alt for længe med et tilstoppet system, som har reageret ved at perforere slangen og smide olien ud under motoren. At man så oven i købet har klyttet en gang tape om slangen for at "reparere", burde egentlig tale for motorhavari eller alle de fæle følgeskader i form af utætheder, som er beskrevet tidligere i tråden. Nå, jeg håber, du igen bliver kørende.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

24. okt 2018, 18:54

Hvad sker der imellem 3 km og 5 km her dropper temperaturen 10 grader.
Og imellem 16 - 18 og 19 km her dropper temperaturen 18 grader ???
I min bog ligner det en defekt termostat, med mindre du har slukket for motoren igen.
Og ja Bx5 motor familien har deres problemer med Tilkoksning af motoren.
Hoved problem nr 1 var at det var den første lavfriktions motor, der grundet andre stempelringe sendte flere forbrændings rester ned i krumtaphuset.
Problem nr. 2 var så at ventilations systemet var dimensioneret efter den tidliger motor familie, der ikke havde det problem. med overtryk inde i motoren.
Det blev så endeligt rettet i år 2003, med det sidste opgraderings kit.
Og så var der problematikken med de 20.000 km eller et år olieskift.
Et fabrikken var ikke helt klare om oplysningerne hvilken kvalitet olie der skulle bruges, til de 20.000 km intervaller.
Dengang hed den Gm ll 00.25, idag hedder den Dexos II, men de anbefalede og så en semi syntetisk olie, og det var skrevet med meget småt, at så hed det maks. 10.000 km eller et år.
Kombiner alt dette, og det hedder bundkar ned, for at sove roligt om natten.
Nu når jeg aldrig over 10.000 km om året.
Men mit olieskift ser således ud, når sommerdækkene kommer på.
Fredag inden jeg kører fra arbejde, så bliver der hældt en gang olierens i motoren, af den type der kan tåle at bilen kører.
Hjemturen er på ca. 15 km.
Lørdag morgen så kører jeg i byen for at handle, og få lidt temperatur på olien.
Vel hjemkommen så skifter jeg olien og filter.
Og hælder en ny 5w 40 Dexos 2 godkendt olie på :!:
Efter 3 olieskift, så bliver olien skiftet igen Midt på sommerem, da man aldrig får tømt oliekøleren, ved et almindeligt olieskift.
Just i case. da der er 0,25l eller mere der i princippet aldrig bliver skiftet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 15:21

Jeg er lidt usikker på den defekte termostat, men jeg kan godt se at målingerne ser underlige ud. Derfor har jeg taget nye målinger i går hvor jeg kørte en tur på ialt 21,5 km og med et ophold efter 13,6 km hvor jeg tog en del målinger både i tomgang og når motoren var slukket.
Da jeg kom hjem opdagede jeg at jeg ikke havde taget nogen målinger imens jeg kørte og det var sikker fordi det ikke at så let at måle og derefter sende målingerne til min e-mail samtidig med at man kører. Men måske kan det gøres på en anden måde med Mobilscan?
Men her er mine nye målinger, som jeg synes ser bedre ud og når bilen går i tomgang så kan jeg godt hører når blæserne stopper og starter.
SAAB temp. måling 24-10-18.pdf
(4.9 KiB) Downloadet 111 gange
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 15:51

Temperaturen varierer pga. blæseren off/on.
Thermostaten er træt, den er træg. Den er færdig.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 16:00

Skiftede min termostat fornylig pga. træghed, forebyggende vedligehold og dejlig frisk kølervæske.
Køb nu endelig et kvalitetsprodukt :)
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 16:36

Som f.eks. Wahler eller Behr.
Min classic Cab har en kedelig thermostat. Den har mistet sin setting. Den åbner for tidligt. Der mangler 8-10 grader. Dvs. den varmer op hurtigt, men bliver ikke varm nok. Den har et meget nøjagtigt thermometer. 8)
Cabben går i saltskjul om lidt. Der er nok tid. Den kommer fra eBay.. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 17:59

Hvor skal jeg købe en rigtig god termostat, og til hvilken temperatur. Der findes nogle til forskellige temperaturer. Skal der købes en pakning også? Hvad med kølevæske og vand skal det hele tappes af og skiftes? Hvor mange liter kølevæske skal jeg bruge?
Jeg kørte en tur til i dag 19 km hvor jeg blot holdt øje med temperaturen mens jeg kørte. Først kørte jeg 9 km hvor temperaturen steg fra 64° ved 3 km og ved 9 km var den 84°. Da jeg kørte hjem ,så skete der det at temperaturen begyndte at falde og nu svingede den mellem 76° og 79° de sidst 9 km hjem, og så blev jeg overbevist om at termostaten var defekt. Måske sidder der et stykke gummi i klemme så den ikke kan lukke. Er det derfor at tændrørerne bliver sorte? Almindelige ikke tekniske bilejere vil jo aldrig opdage at termostaten er defekt, for de holder jo ikke øje med temperaturen?
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 18:48

Det er jo korrekt, folk ser ikke motortemp. De overheder motorer og baldrer toppakninger. :roll:
Jeg kan Google en opskrift for t'stat udskiftning. Det er udenlandsk, det er ikke godt. Du må have en værkstedsbog på dansk. Det er nok svært. Jeg har ikke typekendskab. Jeg kan bytte t'stat, jeg er bare en skide flyvemekaniker. Jeg fusker ikke, sorry. :cry:
Pas på med kølervæske. Det er meget giftigt. Hunde, katte og pindsvin drikker det. De dør, af akut nyresvigt. :cry: :cry:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

25. okt 2018, 19:12

http://saabworld.net/showthread.php?t=1019 :wink:

Normal t'stat temp: 82 C. Vinter t'stat: 89 C.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
GBNielsen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 343
Tilmeldt: 21. dec 2016, 13:38

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 00:52

Tak for linket Edwins, det er super godt og lige det jeg har brug for.
Jeg har mulighed for at bruge en lille smørregrav i øjeblikket, hvis jeg piller begge sidespejle af, da port kun ca. 1,9 m bred.
Jeg overvejer også senere/bagefter at pille bundkaret af og få det renset og skiftet olie, men først skift af termostat, som jeg først skal have købt hvor? I min Haynes S&R manual står at termostaten åbner ved 89° , så det må være rigtigt.
Senest rettet af GBNielsen 26. okt 2018, 21:18, rettet i alt 1 gang.
Venlig hilsen
Gunnar
Fyn
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: 9-5 sviner med olie underneden motor el. gearkasse

26. okt 2018, 09:34

Edwins skrev:
25. okt 2018, 18:48
Det er jo korrekt, folk ser ikke motortemp. De overheder motorer og baldrer toppakninger. :roll:
Jeg har altid holdt øje med kølevandstemperaturen i mine biler (hvilket bl.a. gjorde, at jeg lagde mærke til, da min 9-5 sidste år pludselig ikke ville komme helt op i normalområdet - fik vist også en Check Engine på det. Den fik skiftet termostaten, og så kørte det igen)

MEN - på nogle biler, bl.a. min lille discount Skoda Citigo, er der slet ikke et kølevandstermometer :evil: Så det er vel bare at køre til den brækker sig, og så smide den ud....
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020

Tilbage til "Modern Forum"