Banner cycler

Bremselamper lyser.

Forum for alt der drejer sig om de sidste nye modeller fra fabrikken. Saab NG900, 9-3, 9-5 og 9-3SS

Redaktør: Bestyrelsen

PerRHansen
SAAB FREAK
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. jun 2015, 00:36

Bremselamper lyser.

20. mar 2024, 17:59

Saab 95, 2,0 årgang 2002; tidligere reg nr: BE91061

Ved opstart 7 bips, orange ABS-lampe, rød Brake-light, den røde “general failure” samt orange antispin-lampe lyser…..
Kan jeg udlæse fejlkoder fra bremsesystemet, og i så fald hvordan?
Min tester (Launch Creader vii+ ) kan ikke “finde” bremsesystemet….
Bilen er med tcs, men ikke med esp.

Ps: har en lille film af opstartsekvensen, men kan ikke lægge den ind i indlægget :roll:

Mvh og på forhånd tak :)


Egentlig hedder jeg ikke Per....
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremselamper lyser.

21. mar 2024, 10:02

Den billige løsning er noget som denne https://nic-tec.com/auto-tester/icarsof ... o-og-saab/
Ulempen er at man aldrig helt kan stole på beskrivelserne af fejlkoden, og bliver nød til at slå koden op.
Eller man kan købe en klon af en Tech2 tester, med den rigtige software, og have samme muligheder som et saab værksted har.
Men det tager en del tid for at sætte sig ind i alle muligheder den har.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
PerRHansen
SAAB FREAK
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. jun 2015, 00:36

Re: Bremselamper lyser.

21. mar 2024, 18:24

Hej Morten.
Tak for dit svar :)
Jeg køber hellere end gerne den tester du linker til, men overordnet forstår jeg ikke hvorfor lige den ene tester kan noget, som den anden ikke kan???
Altså, ved godt der er forskel på testere, men min Launch er ikke i den helt superbillige ende…
Så jeg tænker - kommer koderne fra Bosch bremsesystemet overhovedet ud til obd-stikket?
Det mener du at de gør?

Jeg havde bare efterhånden fået en forestilling om, at bremsesystemet i disse tidlige årgange var helt elektronisk adskilt fra cpu og Can-busserne, og at der kræves specifikt Bosch-udstyr for at fejlfinde på lige præcis ABS/TCP/ESP - systemerne.
Enlightn me please :)

Mvh
Egentlig hedder jeg ikke Per....
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6763
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bremselamper lyser.

22. mar 2024, 08:03

Har du et specifikt modelnummer på din Launch tester? Hvis jeg søger på det du kalder den kommer der en model frem der burde kunne udlæse ABS system koder osv.
Jeg går ud fra at bilen er uden plader, så du har sikkert ikke prøvet at køre en tur i den? Men hvis ikke speedometeret virker kan det være din ABS boks der er "død". Jeg har selv en ABS/TCS SAAB 9-5 hvor boksen var periodisk defekt. Når boksen fejlede var der ingen kommunikation med testeren, så det var ikke muligt at udlæse fejlkoder.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
PerRHansen
SAAB FREAK
Indlæg: 68
Tilmeldt: 5. jun 2015, 00:36

Re: Bremselamper lyser.

23. mar 2024, 19:02

Tak for svar :)
Testeren er en Launch Creader VII+, opdateret til nyeste software

Korrekt at bilen er uden plader, men den befinder sig på min arbejdplads (Århus nord), og hvis jeg trækker skydelågen til pladsen for, kan jeg sagtens trille lidt rundt i den inden for lovens rammer :D

Men meget interessant at du fortæller om, at en defekt abs-boks kan gøre, at testeren ikke kan snakke med abs-systemet.
Særdeles interessant faktisk, da en af mine reservedelsbiler (93, 2003) har et tilsvarende bremsesystem, og ingen fejllamper lyser op ::)

Så næste test bliver at afprøve min Launch Creader VII+ på 93´eren, og se om der er åbent for samtale der :P

Spændende :)

Note: På YouTube har jeg set “Eric the car guy” have (og løse) et tilsvarende problem, det var elektronikboksen som var problemet.
Omvendt, på et Saab-forum (hollandsk eller amerikansk, dont remember :roll: ) har jeg også set, at der kan være tale om en mekanisk fejl i selve abs-blokken.
Men der kom der en fejlkode op, som specifikt fortalte om mekanisk fejl i selve den hydrauliske boks.

Som udlært automekaniker har jeg altid haft den indgangsvinkel, at ved en fejllampe der lyser op, skal man altid starte med at udlæse fejlkoderne 8)
I det her tilfælde er det jo bare svært når der er ingen kommunikation.
Spændende og interessant problem 8)

Mvh Lars
Egentlig hedder jeg ikke Per....
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6763
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bremselamper lyser.

24. mar 2024, 21:22

En rent mekanisk fejl giver sandsynligvis ingen fejlkoder. Jeg havde en mekanisk fejl i min ng900 ABS blok (overbremsede på baghjul) og det gav ingen fejlkoder. Jeg kørte et testprogram i TECH2'eren for at fejlsøge og den bestod uden indikation af fejl.

Manglende kommunikation vil sandsynligvis tænde alle lamper relateret til boksen, som du beskriver, så det er meget sandsynligt at boksen er defekt. Jeg kan dog ikke huske nøjagtig hvad min gjorde når den fejlede udover at speedometeret pludselig forsvandt når man kørte ud af landevejen.
Det er sandsynligt at du kan bytte boksen over fra 9-3'eren hvis den er omtrent samme årgang. Hvis den er uden TCS vil den også virke, men der vil være konstant lys i TCS OFF lampen.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1732
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremselamper lyser.

26. mar 2024, 06:44

Hej Per.
Ja diagnose ledningen sidder i obd stikket, det er bare på en valgfri pin i stikket, og det er ikke sikkert at din tester understøtter fejlkoder fra denne pin.
Hvorfor alle testere ikke kan det samme.
Det handler mest om kroner og øre.
Da det tager meget lang tid for at rekonstruerer Softwaren i styre enheden, og her efter verificere at det er rigtigt.
Hvis din 9-3 er en første generation, og er med antispin, så er det helt klart værd at prøve, om testeren virker på den!
Jeg har aldrig prøvet den tester jeg linker til, jeg kan bare se at den understøtter ABS modulet på din model, og jeg overvejede at købe den inden jeg købte en Tec2 klon.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Modern Forum"