Banner cycler

Defekt tændkassette igen, igen, suk.

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Defekt tændkassette igen, igen, suk.

22. okt 2017, 23:21

Så røg der igen en tændkassette i min 9000.
Symptomer:
1) Periodisk for høje omdrejninger i tomgang, som langsomt og ustabilt går ned på det rigtige.
2) Periodisk mikroskopiske udsættere når bilen triller ned ad bakke og speederen slippes (morfargear).

Dette stykke skodelektronik er en skandale. Man har uden tvivl vidst det hos Saab, men man gjorde intet.
Ikke engang den glorværdige titel i USA som årets mest upålidelige bil, kunne få Svenskerne til at ryste i bukserne og gøre noget ved sagen.
Man fyldte bilerne med elendige komponenter og jeg forstår ikke hvorfor, eller hvorfor man ikke gjorde noget når man konstaterede problemerne.

Hvis vi nu tager en stakkels handelsrejsende som investerede en formue i en ny 9000 for at få en stor behagelig og driftsikker bil.
Allerede inden bilen har rundet 100.000km har den været havareret flere gange og efter 200.000km har den kostet en helt absurd formue i reparationer:
1) Tændkassetten har været skiftet, måske endda flere gange.
2) Benzinpumpen er skiftet (stoppede midt på den jyske hede).
3) Varmeapparatet er udskiftet, en kostbar affære og samme type skodapparat er monteret.
4) Der er udskiftet forskellige defekte elektronik moduler, alle med periodiske fejl pga. dårlige lodninger.
5) Der er brugt en mindre formue på udskiftning af defekte dørlåsemotorer.
6) Hjulene har været afbalanceret 127 gange pga. rysteri (og bremseskiver udskiftet), og bilen ryster stadig
7) Toppakningen er udskiftet da den lækkede olie.

Jamen, hvorfor kører der så stadig nogle af disse elendige biler på vejene?
Det er fordi der findes Saab nørder... Og fordi selve bilens konstruktion er langt bedre end andre fabrikater.

Min 9000 er nu 20 år gammel, og den er helt på toppen. Jeg har altid haft Saab. 95, 96, 99, 900, 9000 og den yngste var 11 år gammel.
Alle typerne har haft gode og dårlige sider. Min favorit er absolut 9000 som, på nær rysteriet, har rasende gode køreegenskaber.
Og så gør det jo ikke noget at Saab har puttet en motor i, som virkeligt kan sparke rø*, og som kan holde til det.
Det fik man jo desværre forpurret på den næste modeltype med Opel stempler, men det var nok pres fra GM.
9000 har i modsætning til tidligere Saab'er ikke kardantunnel rustfælderne , så der kan jo holdes liv i den i mange år.

Så Saab har lavet en fantastisk god bil og fyldt den med skodkomponenter. Det er nok en væsentlig grund til at den lille fabrik ikke eksisterer mere.
Saab nørderne elsker den mens andre betragter den som en elendig bil der er lige så meget på værksted som en Fiat.
Jamen, kan man kritisere Saab for at komponenter som de køber er upålidelige?
Ja absolut, kvalitetskontrollen var mangelfuld, og man vendte det blinde øje til når dimserne fejlede på stribe.

Nå, det var en lang historie bare pga en defekt tændkassette, men jeg blev så irriteret at jeg trængte til et give Saab en røffel.
Måske er der andre som trænger til at få lidt luft 8)


9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: Defekt tændkassette igen, igen, suk.

23. okt 2017, 14:53

Hej Carlsson,
For 1½ år siden købte jeg en 9000 CSE 2,3 T A50, alm. gear og den har nu gået 365.000 km. Dit opslag gjorde mig lidt nysgerrig på, hvad der egentlig er udskiftet i dens liv, så jeg gik tilbage i historikken, som går fra 2003. Ud over almindelige sliddele, som bremser, vandpumpe, udstødning, styr- og bærekugler etc., så kunne jeg finde følgende:
HB centrallåsemotor 2005
Kabineblæsermotor 2006
Tændkassette 2006
Centrallåsstyreenhed 2006, 2007, 2017
Benzinpumpe 2007 (i Tyskland)
Føler til kabineblæsermotor 2008
Fartpilot 2008
...og af mekaniske 'ting':
Magnetventil 2004, 2016
Forhjulslejer 2016
Tankbånd 2016
Øverste motorophæng 2017
Der er således mange fællestræk med dine oplevelser, selvom det ser ud til, at jeg indtil videre måske er sluppet lidt billigere. Det skal tilføjes, at alt på bilen pt. fungerer, bortset fra elantennen, som er demonteret indtil jeg finder en til rimelige penge. Ohh jo, jeg glemte, at temperaturmåleren og OPC´en viser for lavt :wink:
Så jeg håber på mange km endnu, da jeg faktisk foretrækker 9000´eren fremfor min 9-5 :D
Fortsat god tur.
Niels-Erik
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Defekt tændkassette igen, igen, suk.

23. okt 2017, 18:49

Meget generelt er en bil i denne klasse beregnet levetids beregnet til at kunne holde i 200.000 km eller 10 år
At det så ikke holder for alle komponenter, det er bare dårlig karma ;)
Hvilke elektroniske komponenter har du i hjemmet der er 20 år gamle ?
Personligt har jeg kun et der stadig virker og det er vækkeuret. og det bliver også snart forældet da det hele bliver konverteret til DAB.
Forhøjede reparations udgifter er en del af charmen ved at køre i en gammel bil.
Da afskrivningen på bilen er lig 0, så har man lidt penge til overs til at købe dele.
Min OG 9-3 fra 2003 med 321.000 på klokken blev indkøbt til 17.000 kr. for et år siden.
Og et år efter har jeg vel brugt ca. det samme beløb på almindelig vedligehold, og opgraderede komponenter.
Men jeg græder ikke ! da jeg kan bygge en bil som jeg vil have den.
Og det er en del af min livsstil , da jeg aldrig har haget en nyere bil en denne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Defekt tændkassette igen, igen, suk.

24. okt 2017, 02:19

Carlsson skrev:

Symptomer:
1) Periodisk for høje omdrejninger i tomgang, som langsomt og ustabilt går ned på det rigtige.
2) Periodisk mikroskopiske udsættere når bilen triller ned ad bakke og speederen slippes (morfargear).


1) Kassetten giver ikke høje og variende tomgangsomdrejninger. Rens tomgangsmotoren. ALLE bilmærker fnadrer deres tomgangsmotorer. :mrgreen:
2) Hvilke cylindre giver udsættere? Hvis bilen slår en forkert skid, vil dette ses af Trionic. Er der en fejlkode (Check engine)?.. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Defekt tændkassette igen, igen, suk.

24. okt 2017, 13:10

...ja, og så kan det i den grad undre mig, at man får denne hang til at fremføre kritik af en gammel bil, der (på papiret) for længst skulle have været i graven, gående på underlødige og billige komponenter af enhver art som om, der var tale om en 3 år gammel sag med 50.000 på klokken...eller mindre. Man kan vel med rette stille sig selv det spørgsmål, om det er fair???

Min egen klippestabile og uhyre driftssikre karet kører lystigt videre, efter 22 år og + 481.000 på samvittigheden. Den har sandt for dyden ikke fejlet ret meget i al denne tid. I hvert fald ikke i min tid (+13 år). Én eneste gang er der ex.vis skiftet tændkassette. Fra en brugt til en anden brugt. Enten dur de, eller er de døde. Der er ikke så meget ind imellem. De dør som regel i startøjeblikket og stinker fælt af afbrændt elektronik efterfølgende. Hvis ellers man er flink til at holde maskinen i topform, holder de snildt i mellem 10 og 15 år. Sommetider endda endnu længere.

Lige pt. har jeg selv en eneste lille og ubetydelig fejl i min egen: EDU´en går sommetider i sort. Kortvarigt og sammen med en benzinmåler, der går på nul. Hvad skulle jeg sige til det? At det er for dårligt? At SAAB har vendt det blinde øje til og forsynet deres uigenkaldeligt bedste model nogensinde med skod-stumper? Arh...den går vist ikke. ALLE biler har hver især deres at slås med. Ikke mindst efter års brug og slid. Det kan en 9000 heller ikke sige sig fri for, men at rakke den ned som var det en bil, der stadig var omfattet af fabriksgarantien, er ærligt talt for langt ude. Fix den og find ud af, hvorfor den æder alle disse tændkassetter, Carlsson? Det er ganske abnormt!

Man skal sommetider lige have proportionerne iorden, synes jeg. Ud over det er det da OK at få luft for sine frustrationer. Det skal da ikke komme an på det... :idea:

/Henrik
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Defekt tændkassette igen, igen, suk.

24. okt 2017, 19:15

Jeg forventede naturligvis at få tæsk når jeg på den måde anfægtede Saab's kvalitet, men lad mig i al udmyghed komme med lidt kommentarer til svarene.
Vi snakker jo ikke om en bil som kører i 10 år / 200.000km og så begynder at gå i stykker. Vi snakker om en bil som allerede inden den har rullet 100.000 har haft mange fejl. Det er jo ikke enkelte småfejl som fik en bil til at blive kåret som årets mest upålidelige i USA. Her snakker vi jo heller ikke om gamle biler. Det var netop skodtændkassetten som var hovedårsagen.
Det er nok langt bedre at have en gammel 9000 da mange af disse skavanker er blevet rettet, så bilen er såmænd nok mere pålidelig når den er 20 år gammel. Og da selve bilen jo er solid vil den kun give få problemer.
Henrik mener at hans bil har kørt et utal af km. og har haft meget få fejl. Har han haft den fra ny? Nej. Den første ejer af den var temmelig sikkert ikke tilfreds med driftsikkerheden.
Jeg kan jo sige det samme om min egen. Den er nu driftsikker, men da jeg har komplet historik på den kan jeg jo se hvordan de første 100.000km har været en endeløs række af fejl.
På Blocket er det jo almindeligt at prale af hvor mange penge man spildt på sin 9000 inden man sætter den til salg.
Så der kan man se at de få ægte "lågmilare" alle har fået skiftet de dimser som jeg nu har nævnt mange gange + måske også en kabineblæser.
Man kan omlodde alle elektronikmodulerne og instrumenterne i instrumentpanelet og så går de ikke i stykker mere.
Man kan sætte et ægte Nissen varmeapparat i, og problemet er løst. Nissen laver desværre ikke apparaterne selv mere.
Man kan reparerere dørlåsemotorerne så de ikke går i stykker mere.
Man kan skifte benzinpumpen efter et vist antal km. og så havarerer man ikke pga. den.
Men hvad med skodtændsystemet? Der er kun en vej og det er at have et ekstra liggende i bagagerummet. Man aner ikke hvornår det fejler.
Denne gang var jeg heldig at det bare gav dårlig motorgang. Det normale er jo at det fejler når man skal hjem fra moster klara i Nørre Mørkestrup, og bilen vil simpelthen ikke starte. Så er det jo rart at have et liggende i bagagerummet.

Henrik bliver naturligvis stærkt ophidset over at det netop er 9000'eren jeg omtaler. Men det er jo sådan en jeg har nu, og havde før den. Den tidligere havde alle de samme fejl. Det er mange år siden at jeg havde 99 og 900 og jeg husker dem ikke som biler med mange fejl. Men måske er det hukommelsen der spiller mig et puds. V4'eren husker jeg som en uhyre driftsikker bil, men den nåede jo også at ruste væk inden den blev gammel. Og jeg kritiserer jo ikke 9000 bilen i sig selv, men det ragelse Svenskerne har fyldt i deres ellers så fine bil.

Nå, men kom nu bare i gang med at tyre ham Carlsson som har tilladt sig at anfægte Saab's ufejlbarlighed, og så oven i købet her midt i det allerhelligste 8)
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
slt
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 16. apr 2006, 21:27

Re: Defekt tændkassette igen, igen, suk.

24. okt 2017, 23:16

Carlsson.. Jeg må give dig helt ret i kritikken. Min Saab 9000 cde 2,3 aut. på 225 hk er den 3. 9000 model jeg ejer. Aldrig har jeg haft et så dyrt en bekendskab. Har stort set kun kørt saab hele livet .. 95, 96, 99, 90, 9000 .. men 9000 modellen har givet en klar lyst til ikke at skifte model. Den kører fantastisk når den vedligeholdes godt. Hermed skal det også siges (som bidrag til dit indlæg) at den CDE jeg kører i nu blev købt brugt i sept. 2008 (270.00 km). Jeg har i perioden kørt ca. 260.000 km. og har ofret små 200.000 kr. .. Nogle reparationer/udbedringer er prof. udført og andre alm. er udført via netværket. Har man en lommeregner, så kan det hurtigt udregnes at en saab 9000 ligger i vedligeholdelses kategorien som en ældre jaguar.. jeg vil nu hellere køre i en velplejet saab 9000 :)

.. min lærdom er at vil man eje en saab 9000 så bliver det et kørende projekt med aktiviteter i.. altid ca. 5-10 ting som skal laves. Nogle gange spørger jeg mig selv.. hvorfor alt dette. Måske er jeg kugleskør, men måske er jeg i kategorien = saab nørd. Men det gør en forsket at køre i sådan en.

Jeg kan ikke forstille mig at nogle kan køre i en 9k uden udgifter.. i så fald må de være ved at falde sammen. Så godt gået Carlsson. Go vind og økonomi til vedligeholdelse.. og måske en skønene dag vil tyskerne give formuer for dem.. :)
Mvh Søren SLT
Søren Lodberg Therkildsen
mobil: 20972822
Saab 9000 CDET AUT 2,3 1996
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Defekt tændkassette igen, igen, suk.

24. okt 2017, 23:57

Så må jeg melde mig i rækken af 9000 ejere, som har fået skiftet tændkassette inden 100.000 km. :shock:

Bilen har også fået renoveret diverse elektronikmoduler, som på listen ovenfor. Heldigvis har den tidligere ejer bekostet 99% af alt besværet.

I min tid har vi måttet til benzinpumpen igen. Ikke fordi pumpen fejlede som sådan, men der var brugt (af værksted) en forkert type slange i første forsøg. - Den eneste gang bilen har efterladt mig strandet i løbet af de 70.000 km vi har kørt den.

Når man kigger på tidl. ejers servicehistorie kan man godt blive lidt betænkelig, men bilen har været meget eksemplarisk i min ejertid.

Det er 9000 eren der er vores fede rejsevogn. Østrig, sydtyskland, Norge, Sverige. 9000 er mit valg til enhver tid. - Med en ekstra tændkassette i bagagerummet er den ustoppelig. :-)
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Defekt tændkassette igen, igen, suk.

1. nov 2017, 12:51

Så vil jeg melde mig i det kor (eller er det en solo? :) ), der aldrig har prøvet at have en defekt tændkassette (7-9-13). Jeg har til gengæld prøvet så meget andet og må nok medgive, at en 9K bestemt ikke er et billigt bekendtskab. Man må betale for herlighederne, når man kører i en gammel, højtydende luksusbil. Jeg vil i hvert fald nødigt skifte til noget andet.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Classic Forum"