Banner cycler

Udskiftning af læderindtræk, SAAB 900 OG

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Peter_Vinter
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 127
Tilmeldt: 24. jul 2005, 12:36

Udskiftning af læderindtræk, SAAB 900 OG

17. feb 2018, 15:01

Jeg har en SAAB 900 Aero, 3-dørs, 1989 med Tan læderindtræk.

Læderet har desværre altid været ret stift siden jeg købte den, i modsætning til den fornemmelse af nærmest handskelæder man normalt får med læderindtræk i den model. Dertil kommer at løbegangene - trods mine reparationer - er så møre at de igen har sluppet taget i de indre bøjler, så de er så fladbrystede som en Østtysk konkurrencesvømmer. Dertil et brændemærke i bagerste sædehynde fra tidligere ejer. Så det er nok hinsides redning.

Derfor er jeg på udkig efter et nyt læderindtræk til for- og bagstole. Jeg holder fast i farven Tan, men er ikke mere original-nørd end at jeg overvejer piping og/eller syninger i cognac for at få en lidt mørkere kontrast, som passer til instrumentpanelet i valnødfinér.

Jeg forespørger nu på pris hos et par autosaddelmagere.

Spørgsmål 1) Er der nogen I vil anbefale til opgaven? Gerne øst for Storebælt, men jeg kører også gerne over broen efter den rette.

Jeg overvejer selvfølgelig også at købe indtrækket ‘i løs vægt’ og montere det selv. Jeg har haft det nuværende indtræk af og på for nødreparation af løbegangene, så det afskrækker mig ikke. De eneste jeg lige kan finde er i USA (https://www.lseat.com/products/1986-198 ... front.html ) og med fragt og importtold lander materialerne til for- og bagsæder nok på ca. 5.000,-.

Spørgsmål 2) Kender I til andre leverandører af indtræk (3-dørs, ikke cab)? Mener emnet var oppe for max. 5 år siden, men havde ikke held med at lede tråden frem.

På forhånd tak,

Peter.
Vedhæftede filer
IMG_1398.JPG


Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Udskiftning af læderindtræk, SAAB 900 OG

17. feb 2018, 21:17

Jeg har kun hørt godt om sadelmageren i Holbæk, men har dog aldrig haft brug for ham selv:

http://www.autosadelmageren.dk/
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Udskiftning af læderindtræk, SAAB 900 OG

18. feb 2018, 09:24

Har du prøvet lokalt ?
http://ka-autosadelmager.dk/index.php
Jeg kender ham ikke, men bedømt på billederne så er det meget flot arbejde han udfører.
Tag bilen med, så du kan få den mest reelle vurdering, om det hedder byt til nyt, eller en renovering.
Gør det selv, det er en mulighed.
Men det er ikke nemt at få pænt, jeg har monteret adskillige læder kabiner i nye biler, og resultatet blev helt ok, men aldrig af samme kvalitet som en professionel kan lave det.
Og ens fingre er fuldstændigt smadrede i lang tid efter.
Jeg kan kun forestille mig hvor svært det ville være på sæder hvor skumgummien er faldet sammen grundet tidens tand.
Rynkeby er det der falder mig ind først.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Peter_Vinter
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 127
Tilmeldt: 24. jul 2005, 12:36

Re: Udskiftning af læderindtræk, SAAB 900 OG

19. feb 2018, 10:57

Tak for input, begge. Ham i Holbæk er ikke øverst på min liste, ham i Tåstrup kender jeg ikke, noteret, det er jo lige i nærheden. Jeg har et par andre forespørgsler ude og venter lige på dem også.

Jeg skal nok dele mine erfaringer når jobbet er gjort, uanset om det bliver hos en sadelmager eller i eget bryggers.

@ Morten; hyggeligt at følge dig herinde. Der er løbet noget vand i åen siden vi gik ud af gymnasiet på HTA :wink:

Mvh. Peter
Brugeravatar
Casper_Ankersen
SAAB-MANIAC
Kontakt:
Indlæg: 5785
Tilmeldt: 13. jan 2004, 20:34

Re: Udskiftning af læderindtræk, SAAB 900 OG

19. feb 2018, 12:35

Prøv evt. At kontakte topntrim i Helsingborg. De er super dygtige til indtræk og tag til cab.

De har skiftet taget på min cab. Da jeg afleverede den havde de en gammel englænder stående de skulle igang med at lave sæder og beklædning til. Der var ikke andet end en omgang rustne sæde fjedre og flosset masonit. Det var en ny englænder der holdt der da jeg hentede cabben

Www.topntrim.nu
Mvh Casper medlem no. 501
If it aint broken You havent tweaked it enough...
M90 900 Trionic 5.5 Limited Edition FAST on the straight. Corners like an Elk...
M87 900 T16 2 dørs lilly model
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Udskiftning af læderindtræk, SAAB 900 OG

19. feb 2018, 15:46

Hej Peter

Det burde ikke være umuligt at finde et brugt, velholdt læderindtræk, men det løser nok ikke dit problem: At SAABs læderindtræk traditionelt ikke ligefrem er handskeblødt. Det minder mig nærmere om træskolæder: Stærkt og uopslideligt. Jeg havde selv en tidlig, ægte turbo 8 fra Schweiz med det hele, hvor læderindtrækket trods langt brug kun var lettere patineret -men det var ikke specielt komfortabelt at sidde i. Senest har jeg haft en 9K med læderindtræk: Det var som nyt, men syningerne havde det hårdt (jeg kom selv til at sprænge syningen i bagsædet med en tankeløs placering af knæet i sædehynden). Det var heller ikke specielt behageligt at sidde i, og overordnet kan man vel sige, at læderet var så stærkt og uelastisk, at syningerne vanskeligt kunne holde, uanset om de var møre eller ej.

Så jeg ville nok vælge en god autosadelmager, der forhåbentlig kan levere den ønskede handskebløde løsning i den rigtige farve (eller ønsker du at gå all in, og skifte hele kabinen?).

Mvh/NC

PS: Hvad er det for et nymodens logo, du har på din gearknop? Det skal da være SAAB-Scania :D
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Udskiftning af læderindtræk, SAAB 900 OG

19. feb 2018, 17:59

Peter_Vinter skrev:
19. feb 2018, 10:57
Tak for input, begge. Ham i Holbæk er ikke øverst på min liste, ham i Tåstrup kender jeg ikke, noteret, det er jo lige i nærheden. Jeg har et par andre forespørgsler ude og venter lige på dem også.

Jeg skal nok dele mine erfaringer når jobbet er gjort, uanset om det bliver hos en sadelmager eller i eget bryggers.

@ Morten; hyggeligt at følge dig herinde. Der er løbet noget vand i åen siden vi gik ud af gymnasiet på HTA :wink:

Mvh. Peter
Det var satans, jeg sad netop på vej hjem i bilen og tænkte på om det var den Peter Vinter jeg kendte for længe siden :D
Vi burde mødes over en kop øl og sparke lidt dæk, når det bliver varmere i vejeret.
Og udveksle løgn historier. Da vi bor så tæt på hinanden.
Held og lykke med projektet.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"