Banner cycler

Forkølet 9000 baklys

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Forkølet 9000 baklys

20. nov 2015, 14:16

Jeg er jo nok ikke den eneste som mener at Saab ingeniørerne har haft en meget dårlig dag da de lavede 9000 baklyset på 9000 CSE. Tænk, hele dette enorme reflekspanel, og så denne lille latterlige baklampe :roll:
Jeg har eksperimenteret en del med lysdiode pærer i baklyset, for at få et acceptabelt lys, uden at skulle lave om på systemet.
Parabolen i baklampen er ikke højeffektiv, men dog alligevel acceptabel, til at få spredning på lyset.
De fleste lysdiode pærer er uegnede til baklygten, da de ikke udnytter parabolen ordentligt.
Jeg har dog fundet frem til en type som gør det udemærket. Den fås i 2 størrelser (30 & 50 kinesiske Watt). Forskellen på dem er antaller af dioder og diodernes fysiske placering. Effektmæssigt er de ens. Begge pærerne har den nødvendige strømregulator, og strømmen er ca. 350mA.

http://www.ebay.co.uk/itm/Super-Bright- ... 487be98274

http://www.ebay.co.uk/itm/291527874275? ... EBIDX%3AIT

Her er de testede pærer:

Billede

Billede


Her er så testresultaterne, lavet med en lux måler i 90 & 45 graders vinkel på lampen.
Bemærk at lux'ene falder kvadratisk med afstanden. Dvs. at en fordobling af afstanden får lysstyrken i lux til at falde til en fjerdedel.

Her er først den originale 21W glødepære:
Billede
Billede


Her er så pæren med 6 lysdioder, en mega forbedring i forhold til glødepæren:

Billede

Billede


Så kommer vi til pæren med 8 lysdioder. Ikke den store forskel fra den anden lysdiode pære i 90 graders vinkel, men den er væsentligt bedre til at sprede lyset. Den har iøvrigt en fysisk længde, som gør at den kun akkurat kan være i lampen:

Billede

Billede


Der er ikke pæreovervågning på baklyset, så der er ikke noget problem i at benytte lysdiode pærer i denne.
Senest rettet af Carlsson 7. jun 2018, 13:27, rettet i alt 1 gang.


9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6263
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Forkølet 9000 baklys

20. nov 2015, 14:30

Super godt og videnskabeligt undebygget indlæg. Det kræver faktisk ingen yderligere kommentarer udover en "thumbs up" :)
Lige et spørgsmål alligevel: Hvordan er farvetemperaturen på den anbefalede diodepærer?
Kan se at de er opgivet til 6000-7000K men hvordan ser de ud i virkeligheden?
Tit synes jeg at pærer på >5000K bliver for blå til min smag, men det er jo smag og behag.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

20. nov 2015, 15:11

Da det er baklyset mener jeg ikke at farvetemperaturen er væsentlig, men du har ret, kinesiske specifikationer er ret ubrugelige.
Jeg ser den store pære som dagslys (ikke blå), mens den lille er mere gullig, dvs. tæt på glødepærens farve.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.
Indlæg: 6263
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

20. nov 2015, 17:19

Ja du har ret mht. baklyset. der skal bare noget power på, resten er ikke så vigtigt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
NC_Ribe
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 206
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Forkølet 9000 baklys

4. jun 2018, 18:57

Hej Carlsson

Billederne er jo forsvundet i opdateringens navn, og linkene virker heller ikke længere. Ved du, hvor man kan skaffe de to LED-pæretyper nu?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Forkølet 9000 baklys

5. jun 2018, 12:24

En H3 pære modificereret, således at den kan loddes på en fatning fra en 21w pære.
Virker perfekt, desværre har jeg ingen billeder.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Forkølet 9000 baklys

7. jun 2018, 13:30

Jeg har nu lagt billederne ind på ny.
Pærerne kan købes på Ebay. Kig efter dem med den kegleformede reflektor.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 206
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Forkølet 9000 baklys

14. jun 2018, 00:21

Hej igen

Carlsson: Jeg kan kun finde den "lille" model på E-bay. Den kan jo være fin nok, men jeg var umiddelbart lidt tøvende overfor at satse på kortbetaling dér. Har I nogen erfaringer om, hvorvidt der er nogen grund til nervøsitet?

Morten: Jeg havde forestillet mig en lidt mere "køb, plug and pray"-løsning end at lodde. Jeg synes i øvrigt, at det lyder lidt voldsomt med H3 til en baklygte. Det kan vel næppe klare et syn, men du'r det i praksis?

Nå, men jeg fandt den (troede jeg) ønskede løsning hos de gode folk i Billigbilpleje.dk: En Philips X-tremeUltinon LED P21W Hvid til 169 jyske dollars (ovennævnte "lille" står til kun 5,99 australske...). Udover smerten i muldvarpeskindet var den lige til at montere, MEN: Den "eftergløder" i meget lang tid efter brug (som om, der er "gammel strøm" i ledningen). Det er intet problem i dagslys, men jeg frygter, at det kan være problematisk i mørke. Er der nogen, der har en forklaring (og bedre: En løsning)?

Mvh/NC

PS: Synsmæssigt er der nok ingen forskel: Philips gør meget ud af at understrege, at pæren ikke er CE-godkendt og ikke må bruges på offentlig vej... Men hvis efterglødsproblemet kan løses, går det nok (så voldsomt lyser den heller ikke).
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Forkølet 9000 baklys

14. jun 2018, 21:54

Efterglød :shock:
Det har jeg da aldrig oplevet, mon ikke du kan få pengene tilbage.... Og så 169 JY$, det er jo rent tyveri.

Denne:

https://www.ebay.co.uk/itm/156-P21W-BA1 ... Sw73NauKtc

ser, ud fra mine tidligere erfaringer, ud til at have en fornuftig lysspredning, Den er 57mm lang, og jeg kan ikke huske om det er for meget. Ellers kunne den måske være et alternativ til den tidligere omtalte 8 led's pære.

Jeg har ingen erfaringer med kortbetaling på Ebay, da jeg altid bruger PayPal.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 206
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Forkølet 9000 baklys

14. jun 2018, 22:50

Hej Carlsson

Tak for svar :D .

PayPal -er det ikke kortbetaling?

Da problemet ligger i bilen (at der er lidt rest- eller målespænding i strømkredsen, som er nok til at få LED'en til at gløde, men som ikke anes i en traditionel glødepære), kan pæren jo ikke byttes. Tager man den ud, gløder den ikke videre. Så jeg hænger på den, og vil sikkert have samme problem med enhver anden LED-pære.

Så jeg skal nok i gang med diverse kontrolmålinger for at finde fejlen, medmindre andre har oplevet det samme, og fundet en løsning. Er der alligevel en målekreds på baklygtepæren, der kan give denne efterspænding? Kan det skyldes anhængertrækket? Eller en defekt baklyskontakt? Eller andet?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Forkølet 9000 baklys

15. jun 2018, 06:31

Overvåges baklyset af lyskontrol modulet ?
Det kan være det der driller. Et arbejdsrelæ kan være en løsning
Ja en h3 pære i en 21 Watt sokkel virker fantastisk.
Brugte det da jeg boede ude på landet, hvor det var meget mørkt.
Da jeg flyttede ind til byen afmonterede jeg det igen, Da der er mere baggrunds lys, og baklyset blændede nok lidt ;)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Forkølet 9000 baklys

15. jun 2018, 09:14

Nej, som jeg skriver i det oprindelige indlæg er der ikke pærevagt på baklyset. Lyset styres af et relæ i relæboxen over handskerummet.
Relæet bliver trukket af en kontakt på gearkassen (manuelt gear), eller ved gearvælgeren (morfargear). Da det er højst usandsynligt at der er overgang i relæet, skal du finde fejlen mellem relæet og balkyset.
Et 7 polet trailerstik har ikke baklyset med og kan derfor ikke lave problemer. Et 13 polet stik har baklys på ben 8 og kan derfor godt lave problemer.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Forkølet 9000 baklys

17. jun 2018, 08:57

Fugt og ir i stik kan vel godt give det efter glødnings problem.
Men jeg må erkende jeg har ingen erfaringer med eftermonterede led pærer.
Mere sandsynligt i min verden er noget eftermonteret udstyr, der bruger baklys signalet.
Som baksensorer, navigation, eller bakkamera.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
NC_Ribe
ULTRA SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 206
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Forkølet 9000 baklys

18. jun 2018, 14:54

Hej igen

Jeg har nu rodet lidt mere med problemet, og det er ikke "efterglød": Når man sætter tænding på, gløder LED'en en anelse, uanset om baklyset har været tændt eller ej. Det lugter altså langt væk af noget pærevagt, selvom jeg er klar over, at det ikke burde findes på baklyset (og i hvert fald heller ikke er aktivt på min). Kan der være forberedt ét eller andet på min model (9K CSE MY '94)?

Der er intet andet (ekstraudstyr, bakkamera etc.), der kan forklare det, så...

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 546
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Forkølet 9000 baklys

18. jun 2018, 17:45

Det lugter mere og mere som korroderede forbindelser, og en dårlig stel.
1. kontroller og rens stikkene i baglygterne,
2. rens stel forbindelserne der sidder på karossen.
3. Hvis baklyset sidder i bagklappen, så kontroller ledningerne imellem bagklap og karosse.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"