Kære Saab-folk,
(Fortsættelse:) Som sagt gik Saaben ud i et lyskryds og vil nu ikke start. Startmotoren "kører" men ingen start.
Der er rigelig benzin på. Har købt nyt og monteret: Strømfordelerdæksel, ny rotor, ny ledning fra tændspolen, og ny tændrør isat. Den lyder lige så anstrengt som før.
Kan det være tændspolen jeg mangler at forny?
Jeg har smidt en video op med kampvognens klagesang, hvis nogen skulle have øre for den slags.
Se video her:
https://www.youtube.com/watch?v=7P_toxZwrXY
God weekend,
Allan
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte. LØST
Redaktør: Bestyrelsen
- Tiwar
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Ja, du bliver nødt til at gå lidt systematisk til værks. Først finder du ud af om der er gnist på rørene, og dernæst om der er gang i benzinpumpen.
Pil et tændrør af, sæt den dertil hørende hætte på, læg det et sted der er stelforbindelse og hvor du kan se gnistgabet - lad være med at røre - få en eller anden til at dreje nøglen, er der gnist går du videre til at finde ud af om der er brændstoftryk. Den nemmeste metode er at lægge øret til bunden af bagagerummet og lad en eller anden dreje nøglen, du vil så kunne høre en tydelig hvinen fra pumpen hvis den kører.Kører den ikke er det enten Haynes eller en mekker du skal have fat i.
"En eller anden" her i huset er af hunkøn og de har ingen tålmodighed med biler - så tilkald først når du er helt klar til start.
Held med det.
Pil et tændrør af, sæt den dertil hørende hætte på, læg det et sted der er stelforbindelse og hvor du kan se gnistgabet - lad være med at røre - få en eller anden til at dreje nøglen, er der gnist går du videre til at finde ud af om der er brændstoftryk. Den nemmeste metode er at lægge øret til bunden af bagagerummet og lad en eller anden dreje nøglen, du vil så kunne høre en tydelig hvinen fra pumpen hvis den kører.Kører den ikke er det enten Haynes eller en mekker du skal have fat i.
"En eller anden" her i huset er af hunkøn og de har ingen tålmodighed med biler - så tilkald først når du er helt klar til start.
Held med det.
Senest rettet af Tiwar 24. maj 2014, 18:49, rettet i alt 1 gang.
- SAAB97
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Hej Allan
Har du prøvet at skifte tændings modulet det sider i højre side i motorrummet foran inderskærmen, det denne fætter http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=53-2600 det er ikke
førstegang sådan en fætter opgiver livet
MVH
Boy
Har du prøvet at skifte tændings modulet det sider i højre side i motorrummet foran inderskærmen, det denne fætter http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=53-2600 det er ikke
førstegang sådan en fætter opgiver livet
MVH
Boy
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Lyder da mere som om du har et batteri med dårlig "power"
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Enign med plankan. Det er ikke mange omdrejninger på startermotoren. Hvis du har mulighed for at skaffe noget "startgas" (æter) så prøv at give den et skud og se om den starter. Hvis den starter kort og dør igen, så er der ikke problemer med tændingssystemet.
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- SAAB97
- ULTRA SAAB FREAK
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Ups hovsa modulet sider i venstreside
Boy
Boy
- tknage
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Hvis den starter kort, som Jensen skriver, så er tændingen ok. Så kan det være en død benzinpumpe. De dør pludseligt og uden varsel.
Du kan høre efter om benzinpumpen kører, ved at tage relæet ud og stikke et stykke ledning i mellem 30 og 87a. Det er i sikrings og relæboksen i motorrummet. Pumpen er bag i, og med "lusen" på plads og nøglen drejet til on position, skal du kunne høre pumpen summe. Hvis ikke, så skal træpladen afmonteres og måle på stikket om det så er pumpen eller relæet.
Men inden da, check lige alle sikringer er intakte, som har med motorsystemer at gøre.
Du kan høre efter om benzinpumpen kører, ved at tage relæet ud og stikke et stykke ledning i mellem 30 og 87a. Det er i sikrings og relæboksen i motorrummet. Pumpen er bag i, og med "lusen" på plads og nøglen drejet til on position, skal du kunne høre pumpen summe. Hvis ikke, så skal træpladen afmonteres og måle på stikket om det så er pumpen eller relæet.
Men inden da, check lige alle sikringer er intakte, som har med motorsystemer at gøre.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
- Allan_W
- SAAB FREAK
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
God aften. Mange tak for alle jeres gode svar.
NB. Vedr. video, så drejer jeg nøgler og slukker selv. Motorer "dør" ikke i sekvensen. Ville bare ikke slide på delene ...
Ved brug af "en eller anden" fik jeg, tror jeg nok, gået mere systematiskt til værks, og startede med at check for gnist på tændrør. Ingen gnist at se på #1 og #2 og gik ikke vidre. Skruede træpladen af i bagagerummet og satte øret til pumpen. Kunne intet hører ...på begge øre. På dette tidspunkt var batteriet også ved at være færdigt? Syntes det er mærkligt. Syntes ikke at batteriet har været udsat for SÅ mange tændingsforsøg. Kan det tænkes at der ikke kom gnist og ingen lyde fra pumpen fordi batteriet er for fladt. ( Sikringer er OK )
Jeg tager til mekanikkeren imorgen tidelig og får batteriet checket/opladet/ køber nyt.
Der kommer vel ingen gnist på tændrør hvis tændspolen er kaput?
Oh well, gamle biler ...
Mange tak for jeres kommentarer - god aften.
Allan
NB. Vedr. video, så drejer jeg nøgler og slukker selv. Motorer "dør" ikke i sekvensen. Ville bare ikke slide på delene ...
Ved brug af "en eller anden" fik jeg, tror jeg nok, gået mere systematiskt til værks, og startede med at check for gnist på tændrør. Ingen gnist at se på #1 og #2 og gik ikke vidre. Skruede træpladen af i bagagerummet og satte øret til pumpen. Kunne intet hører ...på begge øre. På dette tidspunkt var batteriet også ved at være færdigt? Syntes det er mærkligt. Syntes ikke at batteriet har været udsat for SÅ mange tændingsforsøg. Kan det tænkes at der ikke kom gnist og ingen lyde fra pumpen fordi batteriet er for fladt. ( Sikringer er OK )
Jeg tager til mekanikkeren imorgen tidelig og får batteriet checket/opladet/ køber nyt.
Der kommer vel ingen gnist på tændrør hvis tændspolen er kaput?
Oh well, gamle biler ...
Mange tak for jeres kommentarer - god aften.
Allan
Saab OG900i | 1993 | 2.1 16V
RIP.: Saab OG900 | 1991 | T16 | Højtryk | Aut.
Saab OG900 | 1979
RIP.: Saab OG900 | 1991 | T16 | Højtryk | Aut.
Saab OG900 | 1979
- Allan_W
- SAAB FREAK
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
God morgen,
Jeg har fået batteriet ladet op, ( nu med nye tændrør, strømfordeledæksel og rotor, udskiftet brugt tændspole, samt nyt kabel fra tændspole til strømfordelerdæksel. Og udskiftet tændingsmodul.)
Jeg kan stadig ikke få gnist fra tændrør eller tændspole. Og lyden er fuldkommen som før alle disse skift = vil ikke starte.
Jeg har fået et tip om at det kunne være HAL giveren / HAL sensoren der skal skiftes.
Hvor sidder denne HAL fætter på en OG900 2.1 B212 motor??? Kan se på andre 900 at den sidder på strømfordeleren, men på min model er strømfordeleren nøgen som en .... ting uden HAL sensor på.
Se billeder.
Hvor gemmer den sig så?
Tillægsspørgsmål:
Hvad der det her for en dims, se grøn pil. Den har godt nok en fesen forbindelse.
God dag derude,
Allan
Jeg har fået batteriet ladet op, ( nu med nye tændrør, strømfordeledæksel og rotor, udskiftet brugt tændspole, samt nyt kabel fra tændspole til strømfordelerdæksel. Og udskiftet tændingsmodul.)
Jeg kan stadig ikke få gnist fra tændrør eller tændspole. Og lyden er fuldkommen som før alle disse skift = vil ikke starte.
Jeg har fået et tip om at det kunne være HAL giveren / HAL sensoren der skal skiftes.
Hvor sidder denne HAL fætter på en OG900 2.1 B212 motor??? Kan se på andre 900 at den sidder på strømfordeleren, men på min model er strømfordeleren nøgen som en .... ting uden HAL sensor på.
Se billeder.
Hvor gemmer den sig så?
Tillægsspørgsmål:
Hvad der det her for en dims, se grøn pil. Den har godt nok en fesen forbindelse.
God dag derude,
Allan
Saab OG900i | 1993 | 2.1 16V
RIP.: Saab OG900 | 1991 | T16 | Højtryk | Aut.
Saab OG900 | 1979
RIP.: Saab OG900 | 1991 | T16 | Højtryk | Aut.
Saab OG900 | 1979
- Den_Gamle
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Det er temperaturesensoren. Den skal du ikke bekymre dig om.
Er 2.1'eren ikke med EZK tænding? Det modul kan vel også fejle.
Er du sikker på at der ikke er gnist? Man skal helst være 2. En til at kigge på røret og en til at dreje nøglen. Gnisten er ikke så nem at se i dagslys. Hvis man skal se den gennem ruden kan det være svært.
Når du har tørnet motoren et stykke tid og skruer røret ud lige efter: Er røret så tørt? Eller vådt (af benz.)
Er 2.1'eren ikke med EZK tænding? Det modul kan vel også fejle.
Er du sikker på at der ikke er gnist? Man skal helst være 2. En til at kigge på røret og en til at dreje nøglen. Gnisten er ikke så nem at se i dagslys. Hvis man skal se den gennem ruden kan det være svært.
Når du har tørnet motoren et stykke tid og skruer røret ud lige efter: Er røret så tørt? Eller vådt (af benz.)
900T16 Aero, *88
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
Tidligere: 900GL, 1/11 1984 - 3/9 2009, R.I.P.
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Hej Allan
HAL sensoren (romertal II) sidder her
HAL sensoren (romertal II) sidder her
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- Allan_W
- SAAB FREAK
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Hejsa,
Tak for jeres gode svar og billeder.
Jeg må indrømme at jeg ved ikke hvilke tændingstype kampvognen har ( det er jeg ved at læse op på ) - men nu ved jeg hvor jeg skal lede efter HAL sensoren. Og jeg checker lige tilstanden af tændrørene efter at have været tørnet.
Mange tak,
Allan
Tak for jeres gode svar og billeder.
Jeg må indrømme at jeg ved ikke hvilke tændingstype kampvognen har ( det er jeg ved at læse op på ) - men nu ved jeg hvor jeg skal lede efter HAL sensoren. Og jeg checker lige tilstanden af tændrørene efter at have været tørnet.
Mange tak,
Allan
Saab OG900i | 1993 | 2.1 16V
RIP.: Saab OG900 | 1991 | T16 | Højtryk | Aut.
Saab OG900 | 1979
RIP.: Saab OG900 | 1991 | T16 | Højtryk | Aut.
Saab OG900 | 1979
- Allan_W
- SAAB FREAK
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Hejsa,
Opdatering:
Bilen kom en tur til Saab mekanikker, som foretog fejlsøgning/ udmåling, som resulterede i at HAL giveren/ (HAL sensoren ?) nu er blevet skiftet, og kampvognen kører igen.
PS. HAL sensorer er blevet sjældne, og svære at skaffe, og så er prisen derefter.
Tak for alle de gode tips.
God aften,
Allan
( Nu skal køleren skiftes og nye brugte Aero fælge på ... )
Opdatering:
Bilen kom en tur til Saab mekanikker, som foretog fejlsøgning/ udmåling, som resulterede i at HAL giveren/ (HAL sensoren ?) nu er blevet skiftet, og kampvognen kører igen.
PS. HAL sensorer er blevet sjældne, og svære at skaffe, og så er prisen derefter.
Tak for alle de gode tips.
God aften,
Allan
( Nu skal køleren skiftes og nye brugte Aero fælge på ... )
Saab OG900i | 1993 | 2.1 16V
RIP.: Saab OG900 | 1991 | T16 | Højtryk | Aut.
Saab OG900 | 1979
RIP.: Saab OG900 | 1991 | T16 | Højtryk | Aut.
Saab OG900 | 1979
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Fedt, intet frustrerer mere end en saab der ikke kan køre.
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- plankan
- SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg
og man hører flere og flere der får fejl på dem.......
Man skulle måske begynde og hamstre lidt
Re: Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
Næ, de vokser ikke på træerne længere -Allan_W skrev:Hejsa,
PS. HAL sensorer er blevet sjældne, og svære at skaffe, og så er prisen derefter.
og man hører flere og flere der får fejl på dem.......
Man skulle måske begynde og hamstre lidt
- RuneTonnesen
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte.
De kan vist repareres med udskiftning af sensordelen
http://saabworld.net/f5/1989-900-hall-s ... ent-29158/
Det er stumpen her http://www.conrad-electronic.co.uk/ce/e ... ked-casing
http://saabworld.net/f5/1989-900-hall-s ... ent-29158/
Det er stumpen her http://www.conrad-electronic.co.uk/ce/e ... ked-casing
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
- aksaab
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte. LØST
Hej jeg har en og900 fra 1991 som heller ikke vil gnistrer...og vi har skiftet NÆSTEN det samme
I LOVE SAAB
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Saab 900 2.1 gik død ved lyskryds, og vil ikke starte. LØST
Stordt teløgge!
En bil, opfyldt af overflødige $tumper.
God troubleshooting (fejlsøgning) kræver god indsigt i et teknisk system og en god mavefornemmelse.
God fejlsøgning er ikke at gribe efter tegnedrengen. Man bliver fattig (og til grin.)
Der var engang en bilejer med defekt viskersystem. Ejeren købte en viskermotor. Ingen forbedring. Ejeren købte en viskerkontakt. Ingen forbedring. Det viste sig at en ledning var knækket, eller en korroderet stikforbindelse.
Publikum skreg af grin, pga. "Tegnedrengen-filosofien".
Der er ikke en HAL føler. Der hedder en Hall (effekt) føler. I dette tilfælde Hall erstatter platinerne. Hall føleren har ingen bevægelige dele. Mange nyere biler har flere Hall følere, f.eks. ABS hjulfølere.
Større fly er stuvende fuld af Hall følere. Fejl er sjældne. De kan måles med ohmmetere for fejlsøgning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor
En bil, opfyldt af overflødige $tumper.
God troubleshooting (fejlsøgning) kræver god indsigt i et teknisk system og en god mavefornemmelse.
God fejlsøgning er ikke at gribe efter tegnedrengen. Man bliver fattig (og til grin.)
Der var engang en bilejer med defekt viskersystem. Ejeren købte en viskermotor. Ingen forbedring. Ejeren købte en viskerkontakt. Ingen forbedring. Det viste sig at en ledning var knækket, eller en korroderet stikforbindelse.
Publikum skreg af grin, pga. "Tegnedrengen-filosofien".
Der er ikke en HAL føler. Der hedder en Hall (effekt) føler. I dette tilfælde Hall erstatter platinerne. Hall føleren har ingen bevægelige dele. Mange nyere biler har flere Hall følere, f.eks. ABS hjulfølere.
Større fly er stuvende fuld af Hall følere. Fejl er sjældne. De kan måles med ohmmetere for fejlsøgning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262