Jeg er jo nok ikke den eneste som mener at Saab ingeniørerne har haft en meget dårlig dag da de lavede 9000 baklyset på 9000 CSE. Tænk, hele dette enorme reflekspanel, og så denne lille latterlige baklampe
Jeg har eksperimenteret en del med lysdiode pærer i baklyset, for at få et acceptabelt lys, uden at skulle lave om på systemet.
Parabolen i baklampen er ikke højeffektiv, men dog alligevel acceptabel, til at få spredning på lyset.
De fleste lysdiode pærer er uegnede til baklygten, da de ikke udnytter parabolen ordentligt.
Jeg har dog fundet frem til en type som gør det udemærket. Den fås i 2 størrelser (30 & 50 kinesiske Watt). Forskellen på dem er antaller af dioder og diodernes fysiske placering. Effektmæssigt er de ens. Begge pærerne har den nødvendige strømregulator, og strømmen er ca. 350mA.
http://www.ebay.co.uk/itm/Super-Bright- ... 487be98274
http://www.ebay.co.uk/itm/291527874275? ... EBIDX%3AIT
Her er de testede pærer:
Her er så testresultaterne, lavet med en lux måler i 90 & 45 graders vinkel på lampen.
Bemærk at lux'ene falder kvadratisk med afstanden. Dvs. at en fordobling af afstanden får lysstyrken i lux til at falde til en fjerdedel.
Her er først den originale 21W glødepære:
Her er så pæren med 6 lysdioder, en mega forbedring i forhold til glødepæren:
Så kommer vi til pæren med 8 lysdioder. Ikke den store forskel fra den anden lysdiode pære i 90 graders vinkel, men den er væsentligt bedre til at sprede lyset. Den har iøvrigt en fysisk længde, som gør at den kun akkurat kan være i lampen:
Der er ikke pæreovervågning på baklyset, så der er ikke noget problem i at benytte lysdiode pærer i denne.
Forkølet 9000 baklys
Redaktør: Bestyrelsen
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Forkølet 9000 baklys
Senest rettet af Carlsson 7. jun 2018, 13:27, rettet i alt 1 gang.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Forkølet 9000 baklys
Super godt og videnskabeligt undebygget indlæg. Det kræver faktisk ingen yderligere kommentarer udover en "thumbs up"
Lige et spørgsmål alligevel: Hvordan er farvetemperaturen på den anbefalede diodepærer?
Kan se at de er opgivet til 6000-7000K men hvordan ser de ud i virkeligheden?
Tit synes jeg at pærer på >5000K bliver for blå til min smag, men det er jo smag og behag.
MVH Mads
Lige et spørgsmål alligevel: Hvordan er farvetemperaturen på den anbefalede diodepærer?
Kan se at de er opgivet til 6000-7000K men hvordan ser de ud i virkeligheden?
Tit synes jeg at pærer på >5000K bliver for blå til min smag, men det er jo smag og behag.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Da det er baklyset mener jeg ikke at farvetemperaturen er væsentlig, men du har ret, kinesiske specifikationer er ret ubrugelige.
Jeg ser den store pære som dagslys (ikke blå), mens den lille er mere gullig, dvs. tæt på glødepærens farve.
Jeg ser den store pære som dagslys (ikke blå), mens den lille er mere gullig, dvs. tæt på glødepærens farve.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Hej Carlsson
Billederne er jo forsvundet i opdateringens navn, og linkene virker heller ikke længere. Ved du, hvor man kan skaffe de to LED-pæretyper nu?
Mvh/NC
Billederne er jo forsvundet i opdateringens navn, og linkene virker heller ikke længere. Ved du, hvor man kan skaffe de to LED-pæretyper nu?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
En H3 pære modificereret, således at den kan loddes på en fatning fra en 21w pære.
Virker perfekt, desværre har jeg ingen billeder.
MVH
Morten
Virker perfekt, desværre har jeg ingen billeder.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Jeg har nu lagt billederne ind på ny.
Pærerne kan købes på Ebay. Kig efter dem med den kegleformede reflektor.
Pærerne kan købes på Ebay. Kig efter dem med den kegleformede reflektor.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Hej igen
Carlsson: Jeg kan kun finde den "lille" model på E-bay. Den kan jo være fin nok, men jeg var umiddelbart lidt tøvende overfor at satse på kortbetaling dér. Har I nogen erfaringer om, hvorvidt der er nogen grund til nervøsitet?
Morten: Jeg havde forestillet mig en lidt mere "køb, plug and pray"-løsning end at lodde. Jeg synes i øvrigt, at det lyder lidt voldsomt med H3 til en baklygte. Det kan vel næppe klare et syn, men du'r det i praksis?
Nå, men jeg fandt den (troede jeg) ønskede løsning hos de gode folk i Billigbilpleje.dk: En Philips X-tremeUltinon LED P21W Hvid til 169 jyske dollars (ovennævnte "lille" står til kun 5,99 australske...). Udover smerten i muldvarpeskindet var den lige til at montere, MEN: Den "eftergløder" i meget lang tid efter brug (som om, der er "gammel strøm" i ledningen). Det er intet problem i dagslys, men jeg frygter, at det kan være problematisk i mørke. Er der nogen, der har en forklaring (og bedre: En løsning)?
Mvh/NC
PS: Synsmæssigt er der nok ingen forskel: Philips gør meget ud af at understrege, at pæren ikke er CE-godkendt og ikke må bruges på offentlig vej... Men hvis efterglødsproblemet kan løses, går det nok (så voldsomt lyser den heller ikke).
Carlsson: Jeg kan kun finde den "lille" model på E-bay. Den kan jo være fin nok, men jeg var umiddelbart lidt tøvende overfor at satse på kortbetaling dér. Har I nogen erfaringer om, hvorvidt der er nogen grund til nervøsitet?
Morten: Jeg havde forestillet mig en lidt mere "køb, plug and pray"-løsning end at lodde. Jeg synes i øvrigt, at det lyder lidt voldsomt med H3 til en baklygte. Det kan vel næppe klare et syn, men du'r det i praksis?
Nå, men jeg fandt den (troede jeg) ønskede løsning hos de gode folk i Billigbilpleje.dk: En Philips X-tremeUltinon LED P21W Hvid til 169 jyske dollars (ovennævnte "lille" står til kun 5,99 australske...). Udover smerten i muldvarpeskindet var den lige til at montere, MEN: Den "eftergløder" i meget lang tid efter brug (som om, der er "gammel strøm" i ledningen). Det er intet problem i dagslys, men jeg frygter, at det kan være problematisk i mørke. Er der nogen, der har en forklaring (og bedre: En løsning)?
Mvh/NC
PS: Synsmæssigt er der nok ingen forskel: Philips gør meget ud af at understrege, at pæren ikke er CE-godkendt og ikke må bruges på offentlig vej... Men hvis efterglødsproblemet kan løses, går det nok (så voldsomt lyser den heller ikke).
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Efterglød
Det har jeg da aldrig oplevet, mon ikke du kan få pengene tilbage.... Og så 169 JY$, det er jo rent tyveri.
Denne:
https://www.ebay.co.uk/itm/156-P21W-BA1 ... Sw73NauKtc
ser, ud fra mine tidligere erfaringer, ud til at have en fornuftig lysspredning, Den er 57mm lang, og jeg kan ikke huske om det er for meget. Ellers kunne den måske være et alternativ til den tidligere omtalte 8 led's pære.
Jeg har ingen erfaringer med kortbetaling på Ebay, da jeg altid bruger PayPal.
Det har jeg da aldrig oplevet, mon ikke du kan få pengene tilbage.... Og så 169 JY$, det er jo rent tyveri.
Denne:
https://www.ebay.co.uk/itm/156-P21W-BA1 ... Sw73NauKtc
ser, ud fra mine tidligere erfaringer, ud til at have en fornuftig lysspredning, Den er 57mm lang, og jeg kan ikke huske om det er for meget. Ellers kunne den måske være et alternativ til den tidligere omtalte 8 led's pære.
Jeg har ingen erfaringer med kortbetaling på Ebay, da jeg altid bruger PayPal.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Hej Carlsson
Tak for svar .
PayPal -er det ikke kortbetaling?
Da problemet ligger i bilen (at der er lidt rest- eller målespænding i strømkredsen, som er nok til at få LED'en til at gløde, men som ikke anes i en traditionel glødepære), kan pæren jo ikke byttes. Tager man den ud, gløder den ikke videre. Så jeg hænger på den, og vil sikkert have samme problem med enhver anden LED-pære.
Så jeg skal nok i gang med diverse kontrolmålinger for at finde fejlen, medmindre andre har oplevet det samme, og fundet en løsning. Er der alligevel en målekreds på baklygtepæren, der kan give denne efterspænding? Kan det skyldes anhængertrækket? Eller en defekt baklyskontakt? Eller andet?
Mvh/NC
Tak for svar .
PayPal -er det ikke kortbetaling?
Da problemet ligger i bilen (at der er lidt rest- eller målespænding i strømkredsen, som er nok til at få LED'en til at gløde, men som ikke anes i en traditionel glødepære), kan pæren jo ikke byttes. Tager man den ud, gløder den ikke videre. Så jeg hænger på den, og vil sikkert have samme problem med enhver anden LED-pære.
Så jeg skal nok i gang med diverse kontrolmålinger for at finde fejlen, medmindre andre har oplevet det samme, og fundet en løsning. Er der alligevel en målekreds på baklygtepæren, der kan give denne efterspænding? Kan det skyldes anhængertrækket? Eller en defekt baklyskontakt? Eller andet?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Overvåges baklyset af lyskontrol modulet ?
Det kan være det der driller. Et arbejdsrelæ kan være en løsning
Ja en h3 pære i en 21 Watt sokkel virker fantastisk.
Brugte det da jeg boede ude på landet, hvor det var meget mørkt.
Da jeg flyttede ind til byen afmonterede jeg det igen, Da der er mere baggrunds lys, og baklyset blændede nok lidt
MVH
Morten
Det kan være det der driller. Et arbejdsrelæ kan være en løsning
Ja en h3 pære i en 21 Watt sokkel virker fantastisk.
Brugte det da jeg boede ude på landet, hvor det var meget mørkt.
Da jeg flyttede ind til byen afmonterede jeg det igen, Da der er mere baggrunds lys, og baklyset blændede nok lidt
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Nej, som jeg skriver i det oprindelige indlæg er der ikke pærevagt på baklyset. Lyset styres af et relæ i relæboxen over handskerummet.
Relæet bliver trukket af en kontakt på gearkassen (manuelt gear), eller ved gearvælgeren (morfargear). Da det er højst usandsynligt at der er overgang i relæet, skal du finde fejlen mellem relæet og balkyset.
Et 7 polet trailerstik har ikke baklyset med og kan derfor ikke lave problemer. Et 13 polet stik har baklys på ben 8 og kan derfor godt lave problemer.
Relæet bliver trukket af en kontakt på gearkassen (manuelt gear), eller ved gearvælgeren (morfargear). Da det er højst usandsynligt at der er overgang i relæet, skal du finde fejlen mellem relæet og balkyset.
Et 7 polet trailerstik har ikke baklyset med og kan derfor ikke lave problemer. Et 13 polet stik har baklys på ben 8 og kan derfor godt lave problemer.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Fugt og ir i stik kan vel godt give det efter glødnings problem.
Men jeg må erkende jeg har ingen erfaringer med eftermonterede led pærer.
Mere sandsynligt i min verden er noget eftermonteret udstyr, der bruger baklys signalet.
Som baksensorer, navigation, eller bakkamera.
MVH
Morten
Men jeg må erkende jeg har ingen erfaringer med eftermonterede led pærer.
Mere sandsynligt i min verden er noget eftermonteret udstyr, der bruger baklys signalet.
Som baksensorer, navigation, eller bakkamera.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Hej igen
Jeg har nu rodet lidt mere med problemet, og det er ikke "efterglød": Når man sætter tænding på, gløder LED'en en anelse, uanset om baklyset har været tændt eller ej. Det lugter altså langt væk af noget pærevagt, selvom jeg er klar over, at det ikke burde findes på baklyset (og i hvert fald heller ikke er aktivt på min). Kan der være forberedt ét eller andet på min model (9K CSE MY '94)?
Der er intet andet (ekstraudstyr, bakkamera etc.), der kan forklare det, så...
Mvh/NC
Jeg har nu rodet lidt mere med problemet, og det er ikke "efterglød": Når man sætter tænding på, gløder LED'en en anelse, uanset om baklyset har været tændt eller ej. Det lugter altså langt væk af noget pærevagt, selvom jeg er klar over, at det ikke burde findes på baklyset (og i hvert fald heller ikke er aktivt på min). Kan der være forberedt ét eller andet på min model (9K CSE MY '94)?
Der er intet andet (ekstraudstyr, bakkamera etc.), der kan forklare det, så...
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Det lugter mere og mere som korroderede forbindelser, og en dårlig stel.
1. kontroller og rens stikkene i baglygterne,
2. rens stel forbindelserne der sidder på karossen.
3. Hvis baklyset sidder i bagklappen, så kontroller ledningerne imellem bagklap og karosse.
MVH
Morten
1. kontroller og rens stikkene i baglygterne,
2. rens stel forbindelserne der sidder på karossen.
3. Hvis baklyset sidder i bagklappen, så kontroller ledningerne imellem bagklap og karosse.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Den er ikke forberedt til pærevagt, men er forberedt til disse underlige baklys som kan sidde foran, så måske skal problemet rent faktisk findes ude ved de forreste blinklys
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- NC_Ribe
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Hej Carlsson
"Disse underlige baklys" var faktisk (bogstaveligt talt) to af de få lyspunkter ved min MY93 . De kompenserede fint for det forkølede bagerste baklys -bortset fra lige bag bilen. De findes desværre ikke på min MY94, hvilket måske skyldes, at den oprindeligt er solgt på franske plader. SAAB havde store problemer med at få deres smarte påhit typegodkendt på diverse eksportmarkeder (ak ja -det var før EU-godkendelser af diverse tåbelige påhit såsom blinkende tågeforlygter, slukkede baglygter og alt det andet gøgl, man kan købe sig til nu om dage).
Nå, men hvis jeg kan finde én eller to forreste sideblink med baklys indbygget (dem på min 93'er havde det ikke for godt), så er det måske en mulighed for at dræne restspændingen?
Mvh/NC
"Disse underlige baklys" var faktisk (bogstaveligt talt) to af de få lyspunkter ved min MY93 . De kompenserede fint for det forkølede bagerste baklys -bortset fra lige bag bilen. De findes desværre ikke på min MY94, hvilket måske skyldes, at den oprindeligt er solgt på franske plader. SAAB havde store problemer med at få deres smarte påhit typegodkendt på diverse eksportmarkeder (ak ja -det var før EU-godkendelser af diverse tåbelige påhit såsom blinkende tågeforlygter, slukkede baglygter og alt det andet gøgl, man kan købe sig til nu om dage).
Nå, men hvis jeg kan finde én eller to forreste sideblink med baklys indbygget (dem på min 93'er havde det ikke for godt), så er det måske en mulighed for at dræne restspændingen?
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
- Carlsson
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
"Dræne restspændingen" Nej hør nu, fejlen skal da findes.
Ledningerne til de forreste baklys er der jo, så stikkene kan have overgang. De er jo blevet vasket i saltvand i 24 vintre.
Jeg ville nok lige starte med at pille relæet i handskerummet ud og se om lampen slukker. Det gør den med stor sansynlighed ikke, men det tager ikke mange sekunder at prøve...
Ledningerne til de forreste baklys er der jo, så stikkene kan have overgang. De er jo blevet vasket i saltvand i 24 vintre.
Jeg ville nok lige starte med at pille relæet i handskerummet ud og se om lampen slukker. Det gør den med stor sansynlighed ikke, men det tager ikke mange sekunder at prøve...
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
En limousine med muller.
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Jeg har et par af "Disse underlige baklys" liggende fra min SAAB 9000 MY91.
Hvis du er interesseret, vil jeg gerne sælge dem. Ring på 7565 7565 eller send en PM.
Jeg har været særdeles tilfreds med dem, selv om pæren skulle fjernes inden bilen kørte til syn; De var en fin hjælp, når der skulle bakkes ud ad min lange indkørsel. Så glad at jeg købte tilsvarende type til min daværende SAAB 9-3 MY01. Desværre findes muligheden ikke til min nuværende SAAB 9-3 MY08.
Så "underlige" betyder her "super cool"
SAAB hilsen Ole
Hvis du er interesseret, vil jeg gerne sælge dem. Ring på 7565 7565 eller send en PM.
Jeg har været særdeles tilfreds med dem, selv om pæren skulle fjernes inden bilen kørte til syn; De var en fin hjælp, når der skulle bakkes ud ad min lange indkørsel. Så glad at jeg købte tilsvarende type til min daværende SAAB 9-3 MY01. Desværre findes muligheden ikke til min nuværende SAAB 9-3 MY08.
Så "underlige" betyder her "super cool"
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Må vist eksperimentere lidt med de forskellige pærer der foreslås, for baklyset på min 9-5 MY08 er nærmest ikke-eksisterende...
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Hvis ok så monter et par nye standart pærer. Pærer er en sliddel !!!
Hvis du stadig ikke er tilfreds, så søg alternative pærer.
MVH
Morten
Re: Forkølet 9000 baklys
Start med at måle spændings faldet først, specielt hvis den er med manuel gearkasse.kobbernagel skrev: ↑20. jun 2018, 13:57Må vist eksperimentere lidt med de forskellige pærer der foreslås, for baklyset på min 9-5 MY08 er nærmest ikke-eksisterende...
Hvis ok så monter et par nye standart pærer. Pærer er en sliddel !!!
Hvis du stadig ikke er tilfreds, så søg alternative pærer.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Forkølet 9000 baklys
Tidligere i tråden der tales om et "arbejdsrelæ"(?)
Findes der fritidsrelæer? Alle relæer arbejder når de får spolespænding..
Findes der fritidsrelæer? Alle relæer arbejder når de får spolespænding..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Og jeg tro det stammer fra.
Den lille kontakt sender et signal til relæet, der udfører arbejdet med at sende strømmen ud til forbrugeren.
MVH
Morten
Re: Forkølet 9000 baklys
Det er et gammelt udtryk der stammer fra min læretid.
Og jeg tro det stammer fra.
Den lille kontakt sender et signal til relæet, der udfører arbejdet med at sende strømmen ud til forbrugeren.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk