Banner cycler

Oplysninger søges!

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

Saabbillum
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jun 2016, 16:04

Oplysninger søges!

5. dec 2016, 22:00

Hej
Jeg er ved at vove mig ud i et restaurations projekt på min 9000 my 97. Jeg vil gerne restaurere den så originalt som muligt (planen pt.)..........Og vil i den forbindelse gerne vide - kan man finde ud af, hvad udstyr m.m. bilen blev leveret med i sin tid?

Jeg har jo bemærket flere SAAB, der er blevet lettere ombygget - ikke et ondt ord om det.

Stel dekoder har jeg haft gang i, men det siger jo ikke meget om udstyret - kabine m.m. - (eller er det mig der misforstår noget?)

Bilen har lidt stålorm bl.a. og nogle af de klassiske el problemer med instrumenter.....så jeg kommer ikke til at kede mig det næste stykke tid

Er der for øvrigt nogen der ligger inde med viskermotorer til lygter og et stk. håndtag til højre bagdør. (MY97)

Tak for et godt forum..........håber engang at kunne vise bilen frem:-) :D
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 685
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

5. dec 2016, 23:10

I den sag skal du helt klart have fat i doktor HF-ECO. Hvis han ikke ser dette, kan du jo skrive ham en PM. Han kan fortælle dig hvordan bilen blev leveret, helt ned i detaljer med den mindste skrue 8)
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Geografisk sted: Roskilde/Medlemsnummer: 282
Indlæg: 6865
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

6. dec 2016, 14:00

Du har skam helt ret - stelnummeret alene siger intet om udstyrspakke mv. Modellerne som bla. linear og aero er jo udstyrspakker og ofte er det en misforstået tanke at dette kan ses via stelnummeret. Det eneste der korrekt set kan bevise bilens udstyrspakke og konfiguration er hvis man har den slutseddel, man fik fra forhandleren dengang bilen blev købt. Her vil der præcist stå hvad den er leveret med

Håber af H-eco-power/Henrik kommer online og ser dette, han ved ALT (og lidt til) om 9000......
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saab 9-3 Tid 2008
Saabo Campingvogn #238 fra '66
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
NC_Ribe
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 129
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

6. dec 2016, 22:16

Hej
Man kan faktisk se meget ud fra stelnummeret -hvis man er autoriseret forhandler. Det gælder dog ikke ældre modeller -min MY '94 kunne SAAB i Ribe fx ikke se meget om (i forhold til indtræk og andre særheder). Men du kunne jo prøve, om der er mere info om din '97'er. Lygteviskermotorer og dørhåndtag er vist rimeligt årgangsneutrale, når vi taler CS.
Held og lykke med projektet -jeg drømmer også om at få min tilbage i 100% original stand -så bliver man ikke bedre kørende :D
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Skævinge
Indlæg: 337
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

6. dec 2016, 22:31

Du kan prøve at søge på din bils stelnummer på thesaabsite.com. På nedenstående link, har jeg søgt på min egen 9-5, og der er jo mange informationer om hvad bilen havde af udstyr m.v. (stelnummeret indtastes i øverste venstre hjørne, lige under saabsite-logoet)

http://www.thesaabsite.com/catalog/saab ... C883511320
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Skævinge
Indlæg: 337
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

6. dec 2016, 22:33

Skal lige bemærkes, at de informationer der kommer, ikke helt passer på min. Der står f.eks. at der ikke er baksensor, og tågelygter hvilket der er. Der er også automatisk nedblændeligt bakspejl og radio (måske endda med CD ?? Det har jeg ikke tænkt over om der er :? ). Måske er det noget importør/forhandler har eftermonteret? Derudover står der, at der ikke er monteret motorvarmer, hvilket er delvist rigtigt. Da jeg skiftede krumtappositionssensoren, lagde jeg mærke til, at selve "dyppekogeren" i blokken faktisk sidder der, så det er bare et spørgsmål om at montere ledningen, så har jeg motorvarmer (det har jeg så aldrig fået gjort..)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008
Skoda Citigo 2014
Brugeravatar
4Roger
SAAB FREAK
Indlæg: 91
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

6. dec 2016, 22:51

kobbernagel skrev:Skal lige bemærkes, at de informationer der kommer, ikke helt passer på min. Der står f.eks. at der ikke er baksensor, og tågelygter hvilket der er. Der er også automatisk nedblændeligt bakspejl og radio (måske endda med CD ?? Det har jeg ikke tænkt over om der er :? ). Måske er det noget importør/forhandler har eftermonteret? Derudover står der, at der ikke er monteret motorvarmer, hvilket er delvist rigtigt. Da jeg skiftede krumtappositionssensoren, lagde jeg mærke til, at selve "dyppekogeren" i blokken faktisk sidder der, så det er bare et spørgsmål om at montere ledningen, så har jeg motorvarmer (det har jeg så aldrig fået gjort..)
Sikke en masse man kan se om bilen, min viser det samme med tågelygter og baksensor, men så har en en Danmark pakke som jo netop kunne være sådanne sager
Saab 9-3 1,8t auto combi Hirsch 07
Saabbillum
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jun 2016, 16:04

:-) Tak for input og svar

7. dec 2016, 18:28

Jeg graver videre........
Der står ikke så meget i de originale papirer på bilen. Jeg ved ikke om det skyldes, at det er en dansker - jeg har flere gange stødt på tyske 9000, hvor det står meget mere specificeret i papirerne.
Giver oplysningerne fra døren oplysning - eller hvor kan man afkode dem?

Jeg graver videre. PT har jeg fuld dansk ejer historik på bilen.......men håber jeg får opklaret en dag, hvordan bilen stod ved levering:-)
Brugeravatar
4Roger
SAAB FREAK
Indlæg: 91
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

:-) Tak for input og svar

7. dec 2016, 19:02

Saab 9-3 1,8t auto combi Hirsch 07
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Bunden af Jylland
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

:-) Tak for input og svar

7. dec 2016, 21:49

Rigtigt mange Saaber er købt, som den lille udgave og senere eftermonterer forhandleren ekstraudstyr.
Det er forholdsvis let at eftermontere ekstraudstyr på de fleste Saab, på grund af kabler og stik ligger klar.
NC_Ribe
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 129
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

:-) Tak for input og svar

15. dec 2016, 21:53

Hej igen
Har tjekket de forskellige links ovenfor, og alle giver de fuldstændigt mangelfulde svar på min 9K (åbenbart det samme, som SAAB-forhandlere kan søge på). Så prøv Henrik/HF_eco_power -det vil jeg selv gøre (har et fantastisk lækkert italiensk uldindtræk, der er ligeså lidt slidstærkt, som det er lækkert).
Konklusion: På de nyere kan man faktisk se det meste, men på 9K og ældre ser man kun de mest basale oplysninger.
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Saabbillum
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 13
Tilmeldt: 25. jun 2016, 16:04

Tak

16. dec 2016, 22:29

Det vil jeg gøre engang næste år. Lige nu står den pt. på rust "udfordringer" - de er vist ikke standard :D

Så med tiden håber jeg at kunne komme til træf med den........

Og jeg er stadig på jagt efter stumper til den:-)........men hva. jagten er også en del af udfordringen :D

Men oplysninger modtages stadig gerne......Den er solgt 15/10 96 (MY97) af SAAB i Søborg.
Imp. nr. 5015 64286 solgt af forhandler 9982.

Kan man aflæse noget ud af imp. nr.???

Heldigvis nærmer julen sig, så kan jeg komme lidt mere i gang.............arbejde tager alt for meget fritid :D :D :D
Brugeravatar
tknage
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8382 Hinnerup
Indlæg: 1434
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

17. dec 2016, 10:03

Rust er heldigvis ikke standard. Det er noget "ekstraudstyr" man godt kan undvære. :wink:

Ruderammen er dog en rigtig 9000 dræber. Jeg fik min rude skiftet tidligere i år, da jeg havde mistanke om rust. Ruden var begyndt at de-laminere ude i kanten, men var ellers fin stand. Der er nogle hvide aftegninger i kanten, som kan skyldes tryk nedefra, ofte pga en gærende ruderamme nedenunder. Der var nu ingen synlig rust, men ruden blev pillet ud og der var heldigvis 0 rust nedenunder. Så fik jeg da en ny rude for de penge. :-)

Jeg håber du kan få has på det du har i din, så du kan komme til træf. Det er altid hyggeligt. Der er ikke mange der kører 9000 og jeg er ofte "alene" i min 9000 CS fra '97.

Min egen er købt af den originale ejer og jeg er 100% sikker på, at det eneste eftermonterede i den er den elektroniske p-skive. Min er den kedelige skolelærer/junior ingeniør model uden noget. Så jeg købte et kit med tågelygter og installerede dem i stedet for de grimme plasticblanketter i kofangeren. Jeg har også købt et Saab 9000 audio system med forstærker under sædet, som er det stereo, der er vist i kataloger og instruktionsmanualen. - I stedet for den kedelige blaupunkt radio der var fra ny. Tågelygterne bruger jeg ikke, men stereoen har jeg stor fornøjelse af, hver gang jeg er ude at køre.

100% originalt til bilen, naturligvis. :lol:
Mvh. Thomas
Medlem nr. 710

1993 900S LPT
1997 9000 2.0i
1999 9-3 SE 2.0 LPT aut.

Tidl:
2000 9-3 2.0i (første bil jeg har solgt inden den var slidt helt ihjel.)
1990 900 8V Griffen, 4d sedan RIP
1991 900 T16 RIP
1993 900 2.1-16V RIP
1993 900 16V RIP
Brugeravatar
BrittOgLars
EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 5750 Ringe
Indlæg: 408
Tilmeldt: 22. jul 2007, 18:42

17. dec 2016, 10:27

Hovhov Thomas, du glemmer da vores lille "åndedrætsløft", så heeeelt original er den vel ikke? :lol:
Medlem nummer 785
larsk@midtfyn.net 40841988
Saab 9000 Jubi, 1997
Saab 9-3 2.0T Sport Sedan ca. 300Hk,400Nm, lææææækker bil:)
Brugeravatar
tknage
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8382 Hinnerup
Indlæg: 1434
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

17. dec 2016, 13:01

Hæ hæ. Du har ret, Lars. Der er blevet byttet et par 0 og 1 taller i computeren. 8)

Selv en sugemodel kan optimeres en smule i ecu'en. Da vi ikke kører på oktan 79 her, kan vi godt låne lidt fra den sikkerhedsmargin. :-) I Hk taler vi formentlig et 1-cifret beløb og en benzinøkonomi, der tager den fra 10.3 til 10,75 km/l ved korte ture.

Nu vi er ved det uoriginale, så har jeg importeret en rustfri udstødning fra Raka rør i Sverige. Den vejer et ton og er højglanspoleret ved leveringen. Håndværk af aller højeste standard fra Saabens eget hjemland! Man hører slet ikke motoren når man cruiser afsted. Kun når man accelererer knurrer den lidt. Dyr? Næh! 2990 svenske fra katen og bag, plus 990 for et forrør. Om 2 - 3 år når det tilsvarende "originale" alligevel skulle skiftes IGEN er det i hvert fald ikke.

2 ændringer, der gør at bilen giver en lille smule bedre oplevelse (er det muligt!??) , end før.

Jeg syntes nu bilen stadig er ret original.

Og til Saabbillum's bil som det hele jo handler om. I dørfalsen i venstre bagdør er en label som (ud over dæktryk) også angiver body color og trim kode. Du spørger til "kabine" i dit indledende indlæg og det kan du i hvert fald checke stemmer overens med det der er i bilen.

Her er i øvrigt en liste over hvad der er standard og ekstra i de forskellige modeller på årg '97 som jeg har scannet ind fra kataloget. Bemærk, at noget udstyr er betinget af andet udstyr. Fx. er bagrudevisker standard på Aero og Jubilæum, men kun med 200Hk turbomotor og er ekstra tilvalg på alle andre modeller.

Billede

Billede
Mvh. Thomas
Medlem nr. 710

1993 900S LPT
1997 9000 2.0i
1999 9-3 SE 2.0 LPT aut.

Tidl:
2000 9-3 2.0i (første bil jeg har solgt inden den var slidt helt ihjel.)
1990 900 8V Griffen, 4d sedan RIP
1991 900 T16 RIP
1993 900 2.1-16V RIP
1993 900 16V RIP

Tilbage til "Classic Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster