Banner cycler

Tomgangs hastighed på B201

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

SvenskOG900
SAAB FREAK
Indlæg: 67
Tilmeldt: 12. aug 2014, 20:10

Tomgangs hastighed på B201

20. jan 2017, 22:35

Hej

Jeg har et spørgsmål ang tomgang på min 900. Motor en er en 8 V B201 med en Borsh indsprøjtning. Jeg synes at tomgangshastigheden er lidt for høj. er der nogen der ved om der sidder en tomgangs skrue hvor man kan stille hastigheden ned på, lige som feks på en karburator.


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

21. jan 2017, 00:08

Hej dér,

Årgang?

Jeg har en overkornet 900T Aut, '83. Den har en tomgangsskrue, men den er kvadret af en slagnøglemekaniker. Det har været ikke nødvendigt at skrue på den, som er et godt tegn.

Det er ikke normalt, at tomgangen går højt. Find først en evt. vacuum læk. Rådne slanger?
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

21. jan 2017, 13:01

Ved varm eller kold motor? Tomgangshastigheden skal for denne model ligge på ~900 omr./min.

Som Edwins skriver, er der en tomgangsskrue på spjældhuset med et 10 mm. 6-kantet hoved på + en kontramøtrik, hvis ikke en eller flere af slangerne er i begyndende forrådnelse = falsk luft. Jeg ville dog lige lave en test som det allerførste:

Med motoren igang (varm!) klemmes slangen fra lufttilskudsventilen til indsugningen efter spjældet. Falder tomgangen nu, er det ensbetydende med, at ventilen ikke formår at lukke af for den ekstra luft, den normalt skal give i KOLD tilstand. Hvis det ikke hjælper at justere den hen via den lille skrue udenpå, skal du dermed som det første have anskaffet dig en anden/ny.

Så er der gasspjældjusteringen. Jeg mener at huske, at denne skal være på 0,05 - 0,1 mm i hviletilstand. Kan justeres vha. søgerblade.

CO - tallet påvirker ligeledes tomgangen. Hvis din bil er en normal i´er uden missekat (?), skal dette ligge på 1 +/- ½ %. Gerne det højeste tal.

Ovennævnte er med forbehold for, at din model er "for ny" til at have disse just.muligheder, da du er lidt fedtet med detaljeinfo omkring vogntøjetb :roll:

/Henrik
SvenskOG900
SAAB FREAK
Indlæg: 67
Tilmeldt: 12. aug 2014, 20:10

21. jan 2017, 13:03

Hej

Det er en årgang 90.

Bilen har lige fået sat ny generator og vandpumpe på på værksted. Jeg har lige været ude og kigge i motorrummet og det ser ud til at alle vacuumslanger sidder som de skal, og det ser heller ikke ud til at der er nogen der er utætte. Jeg har så dog lagt mærke til en ting, en af de store slanger er blevet skiftet ud da den gamle var ret dårlig før. Den nye slange er en noget tyndere 6mm. Det er den der går fra toppen af ventildækslet til krumtaps udluftningen, men jeg ved ikke om det har noget at sige at den nye slange er tyndere. Det er faktisk det eneste jeg kan se af forskel fra før til nu.
SvenskOG900
SAAB FREAK
Indlæg: 67
Tilmeldt: 12. aug 2014, 20:10

21. jan 2017, 13:10

Det er med varm motor. Hastigheden ved kold motor er som den skal være, og når den bliver varm går den lidt ned i rpm , men ikke så meget som den gjorde før. Det er en årgang 90 med kat på. Motoren er en B201 i.

Jeg skal prøve det du skriver med at klemme på slangen mens den kører med varm motor.
SvenskOG900
SAAB FREAK
Indlæg: 67
Tilmeldt: 12. aug 2014, 20:10

22. jan 2017, 14:10

Jeg har lidt på fornemelsen at det er den lufttilskudsventil der er slidt. Ved i hvor man kan købe sådan en henne og hvor dyr den er?
SvenskOG900
SAAB FREAK
Indlæg: 67
Tilmeldt: 12. aug 2014, 20:10

22. jan 2017, 14:30

Er det egentlig noget som motoren kan tage skade af når man kører indtil jeg får det lavet?
SAAB97
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 203
Tilmeldt: 19. okt 2011, 19:10

22. jan 2017, 14:45

Jeg mener ikke at motoren kan tage skade, men hvis jeg var dig vil jeg prøve at ligge den iblød i bremserens eller WD 40 en nats tid det kan nemlig samle sig noget olie/skidt sovs som forhindrer den i at arbejde optimalt
Hilsen
Boy
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

22. jan 2017, 19:08

Jeg har haft et par stykker af 8v med katalysator. Det er en kendt sag, at hvis oliepinden ikke sidder ordentlig på så falder tomgangen på en 8v. Du fortæller at du har fået ny slange og nok også ny prop til udluftningen af ventildækslet. Jeg kunne godt forstille mig at det hele er blevet mere tæt og derfor stiger omdrejningstallet en smule.

Hvis den har en tomgangskrue - så stil den lidt ned.
Hvis ikke kan du prøve at stille bagstop-skruen lidt tilbage. Den sider oven på gasspældet og er en lille skrue med en kontramøtrik. Den vender opad. Prøv at stille en lidt tilbage.
Man kan også forestille sig at i forbindelse med udskiftningen af generator og vandpumpe er der blevet skubbet til noget. 8v har ingen tomgangsregulator så det er en rent fysisk indstilling af gasspjældet som stiller tomgangen.
Tilskudventilen er også et godt bud, men når noget forandre sig lige efter en reparation skal man nok lede i den retning først. Eco-power beskriver fint hvordan du undersøger om tilskudventilen lukker helt ved varm motor. Hvis du ikke aner hvad jeg taler om så skriv lige - så finder jeg nogle billeder.
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
SvenskOG900
SAAB FREAK
Indlæg: 67
Tilmeldt: 12. aug 2014, 20:10

22. jan 2017, 22:41

Okay ja

Oliepinden sidder fint på min. Ja jeg har også lidt mistanke til at det måske er den nye slange der har gjort det hele lidt mere tæt og derfor min tomgang så er steget lidt. Du må egentlig godt sende et par billeder og vise mig hvor de forskellige ting sidder, da jeg ikke er helt stiv i sådan et indsprøjtningssystem. Jeg er vand til at rode i gamle US biler med Karburator hehe. Jeg har haft min 900 i snart 4 år, men da bilen aldrig har gjort noget forkert i den tid så har jeg ikke rigtig haft brug for at vide hvilken skrue der indstiller hvad på motoren hehe. Jeg vil prøve at se om gaskablet måske har flyttet sig lidt, for som du skriver så er det jo meget sandsynligt at der måske er skubbet lidt til nogle kabler da bilen fik ny generator og vandpumpe.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1729
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

24. jan 2017, 17:57

Grundjustering af tomgang.
Først køres motoren driftsvarm
Øverst på gasspjældet sidde en 6 mm bolt med en kontramøtrik i en 45 graders vinkel
Kontra møtrikken løsnes, og bolten skrues i bund, ingen vold.
Tomgangen justeres ind til 600 omdr/min. på gasspjæld stoppet
Og bolten skrues ud til 800-850 omdr/min er opnået, og kontra møtrikken spændes.
Løsn oliepåfyldningsdækslet, og motoren skal gå meget dårligt, helst gå ud.
Hvis den ikke gør det, så skal co grundjusteres.
Det gøres som på en almindelig kjet, dog skal der fjernes en blænd prop med lidt vold.
slangen til egr ventilen afmonteres og proppes til
Co justeres indtil tankudluftnings ventilen bliver taktet med et signal på 60-120 HZ
Kontrollere med at løsne olie påfyldnings dækslet står den perfekt skal motoren gå ud, eller gå meget dårligt.
hvis den ikke gør det så suger den falsk luft.

Ps inden alt dette så rens gasspjældet, og kontroller at pladen i LMM er centreret korrekt.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
SvenskOG900
SAAB FREAK
Indlæg: 67
Tilmeldt: 12. aug 2014, 20:10

27. jan 2017, 19:21

Jubi nu kører min motor igen normalt i tomgang. Tak for al jeres hjælp :D
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

27. jan 2017, 19:43

Fortæller du ikke lidt om hvad er hjalp på problemet.
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
SvenskOG900
SAAB FREAK
Indlæg: 67
Tilmeldt: 12. aug 2014, 20:10

28. jan 2017, 11:08

Jo gerne :D

Det jeg gjorde var at jeg tog den nye slange af der var blevet sat på ventildækslet til krumtaps udluftningen, og så satte jeg en gammel mør på magen til den der sad der før. Og så faldt tomgangen, så der vidste jeg at det var den nye slange der var grunden til problemet, så jeg satte den nye slange på igen og skuet derefter tomgangsskrue lidt ned. Så var det problem løst :D

Tilbage til "Classic Forum"