Banner cycler

MY97 9000CS: Højtplacerede bremselygte

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Nordberg
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 24
Tilmeldt: 20. maj 2004, 21:19

MY97 9000CS: Højtplacerede bremselygte

31. jan 2017, 23:51

God tirsdag aften.
Har lige renoveret nævnte lygte, og troede, at det skulle være en smal sag at blive fri for at generes af piktogramalarmen :(
Men, nej. For det første, så gik jeg forkert af de 4 sokler. Troede jo, at dem som sidder bag på instrumenthuset passede, men de har en anden vinkel. så spørgsmålet er, om her er nogen som kan hjælpe mig med reservedelsnummer og hvor de evt. kan købes. Dem jeg har, er så tærede, at de ikke kan sidde fast.
Er der forresten nogen af jer, som har forsøgt at skifte ledningerne til lampen. Jeg har allerede måttet renovere den sorte minusledning (var knækket ), og nu er også den hvide plusledning gået samme vej. Har en teori om, at man måske kan benytte de eksisterende ledninger til at trække et par nye. Men samtidig sidder der en bag mit højre øre og hvisker, at de med garanti buntet sammen med forbindelserne til tågelygte, baklygte og måske forinstallerede forbindelser til evt. bagrudevisker.

Med håb om en hjælpende hånd
Oddvar


Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

1. feb 2017, 09:28

Hej Oddvar
stikkene kender jeg ikke noget til,men jeg har noget ledning som ikke knækker,det er silikoneledning med flere hundrede tynde kobbertråde i, det skal trækkes gennem gummi bælgen og loddes sammen med den originale ledning i begge ender

Jeg kan godt huske dig vi sad ved samme bord engang på færgen hjem fra træf i Trollhattan

Mobil 4056 4012
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

1. feb 2017, 20:45

Hej Oddvar

Lampesoklerne har Saab nr. 4448999 og koster en mindre formue.

Som her fra en tysk forhandler: http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... p/1041446/

Jeg var i samme situation som dig. Jeg endte med, at få nogle ok brugte fra Erik i Thisted i stedet for de nye.

Vi har også siddet ved samme bord på Frederikshavn - Göteborg overfarten. :lol:
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Christopher
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23. okt 2006, 16:51

Re: MY97 9000CS: Højtplacerede bremselygte

9. jun 2017, 15:56

Hej Oddvar,
For flere år siden måtte jeg udskifte ledningerne i den venstre side af min 9K CS. Jeg brugte meget bløde ledninger som skulle ikke knække til at reparere med omkring venstre hængsel. Det var ikke nemt fordi de "gode" ende af ledningerne var gemte ned i den venstre side af bag klappen. Fordi der var ikke plads til flere "ekstra" ledninger i bagklapskanalen skulle det hele klippes over og nye ledninger lodes på beskyttes med krympe flex og føres tilbage op i kanalen til flexrøret inden det bageste tagkant. Det lykkedes.
Jeg har ikke bilen mere men reparationen holdt i de flere år jeg havde den. Det er et svag punkt i ledningsnettet især med alle de gange at bagklappen hejses op og ned. Prøv det - Christopher
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: MY97 9000CS: Højtplacerede bremselygte

9. jun 2017, 19:23

Lampen bliver jo utæt med tiden, så det med at skifte fatningerne er kun en stakket frist. Jeg flåede det hele ud og satte lysdioder i og støbte derefter det hele ind i sikaflex. Wupti, nu kan vandet bare løbe ind og ud af lampen uden at gøre skade. I starten havde jeg en modstand i lygten for at gøre pærevagten glad men senere fjernede jeg modstanden og ombyggede pærevagten så den passer til strømmen i lysdioderne. Ledningerne har jeg heldigvis ikke haft problemer med.
Lysdioderne har en ekstra fordel når man har morfargear, for da vil man normalt have foden på bremsen i de evigt røde lyskurver. Da nogen af dem jo er blevet meget træge og derfor er en evighed om at skifte til grønt, bliver lampen temmelig varm med pærer i, og plastik'en bliver skør og deform.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.

Tilbage til "Classic Forum"