Banner cycler

ny motor

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

furholt
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. feb 2017, 13:10

ny motor

19. feb 2017, 18:20

kan man bare sætte en anden motor i jeg har nemlig en saab 9-3 2,0t hvor motoren er færdig min plan er bare at sætte en 2,0t i igen eller kan jeg sætte en 2,3t i uden at skifte computeren
håber i vil hjælpe


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

ny motor

19. feb 2017, 18:40

Hej Furholt og velkommen til forummet.
Hvilken model/årgang er der tale om? Hvis en 9-3 har 2,3 turbo motor i er det en Viggen og den er en hel del anderledes på flere punkter end en alm. og9-3 2,0t.
Når det er sagt så kan det godt lade sig gøre. Alt passer rent mekanisk sammen men du skal have lagt nyt program i din motorstyring. Derudover er der sikkert noget med ledningsnet osv. der skal tilpasses. Det er et større projekt. Det letteste vil helt sikkert være at bare finde en motor fra tilsvarende årgang.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

19. feb 2017, 19:09

Koblingen er ikke den samme i en SAAB 9-5 2,3T og en SAAB 9-3 2,3T Viggen. :o Så ilægningen af en 2,3 motor er ikke helt så ligetil. :!:
En soft ware opgradeing fra Hirsch, Maptun mv., er en en rigtig fin løsning på 2,0T motoren.

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

20. feb 2017, 06:31

Hvis du starter med en B205 motor.
Så er det en relativ enkel ombygning til en B235R motor fra en 9-5
Det er bare komponenter der skal flyttes over.
Koblingen bør opgraderes til en Viggen kobling.
Og så skal motorstyringen software opgraderes men softwaren fra en Viggen
Slut resultatet bliver en 9-3 med en Viggen motor..
Men en tilsvarende motor som den originale, er det nemmeste, eller en motor fra en 9-3 Aero, men den kræver også ny software.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

20. feb 2017, 14:56

Er det en før eller efter årgang 2000?
Har den en rød stribe henover motoren eller er toppen helt sort?

Det letteste er at bruge den samme model motor igen, da der er forskel på T5 (rød stribe på toppen), T7 (sort sort top) motorstyringen og flere andre små ting er heller ikke ens.
furholt
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. feb 2017, 13:10

20. feb 2017, 17:00

tak for svarene jeg holder mig til en 2,0 t som der sidder i jeg har ikke rigtig råd og tid til det andet
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

20. feb 2017, 21:34

Med en anden software alene er du op omkring 225-230hk på din 2.0t så er du også snart oppe på viggen effekt.
Jeg tror den går lettere gennem syn end med en 2.3 T.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
furholt
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. feb 2017, 13:10

26. feb 2017, 22:56

nu har jeg skiftet min motor og der er en lille vakuum slange med et lille filter med en kontraventil jeg ikke ved hvor skal side den kommer fra gasspejldet jeg tror det er noget tomgangs regulator jeg har også et andet problem med at den står i gear hele tiden også selvom jeg har gear stangen i frigear

håber der nogen som vil hjælpe
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

27. feb 2017, 07:37

Vi skal stadig lige bruge hvilken model din 9-3 er. Der er sådan set 3 forkellige 2,0t i en 9-3. Jeg går ud fra at det er en og9-3, så her er der kun 2 muligheder. Hvis den har tomgangsregulator må det næsten være en T5 med rød tændkasette?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
furholt
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 4
Tilmeldt: 5. feb 2017, 13:10

27. feb 2017, 10:17

Det er en 9 3 fra 2001
LarsJ
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1074
Tilmeldt: 4. dec 2008, 20:30

27. feb 2017, 11:59

Hvad har du i forvejen?

2001 motor er en T7, som nævnt tidligere er T5 og T7 ikke ens.
Der er forskel på sensorer, motorstyring og nogle af slangerne.

Hvis det er en meget tynd slange er det måske topdæksel udluftningen, som heller ikke er ens på T5 og T7.

Tilbage til "Classic Forum"