kan man bare sætte en anden motor i jeg har nemlig en saab 9-3 2,0t hvor motoren er færdig min plan er bare at sætte en 2,0t i igen eller kan jeg sætte en 2,3t i uden at skifte computeren
håber i vil hjælpe
ny motor
Redaktør: Bestyrelsen
- Jensen
- Administrator
Indlæg
ny motor
Hej Furholt og velkommen til forummet.
Hvilken model/årgang er der tale om? Hvis en 9-3 har 2,3 turbo motor i er det en Viggen og den er en hel del anderledes på flere punkter end en alm. og9-3 2,0t.
Når det er sagt så kan det godt lade sig gøre. Alt passer rent mekanisk sammen men du skal have lagt nyt program i din motorstyring. Derudover er der sikkert noget med ledningsnet osv. der skal tilpasses. Det er et større projekt. Det letteste vil helt sikkert være at bare finde en motor fra tilsvarende årgang.
MVH Mads
Hvilken model/årgang er der tale om? Hvis en 9-3 har 2,3 turbo motor i er det en Viggen og den er en hel del anderledes på flere punkter end en alm. og9-3 2,0t.
Når det er sagt så kan det godt lade sig gøre. Alt passer rent mekanisk sammen men du skal have lagt nyt program i din motorstyring. Derudover er der sikkert noget med ledningsnet osv. der skal tilpasses. Det er et større projekt. Det letteste vil helt sikkert være at bare finde en motor fra tilsvarende årgang.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Koblingen er ikke den samme i en SAAB 9-5 2,3T og en SAAB 9-3 2,3T Viggen. Så ilægningen af en 2,3 motor er ikke helt så ligetil.
En soft ware opgradeing fra Hirsch, Maptun mv., er en en rigtig fin løsning på 2,0T motoren.
SAAB hilsen Ole
En soft ware opgradeing fra Hirsch, Maptun mv., er en en rigtig fin løsning på 2,0T motoren.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Hvis du starter med en B205 motor.
Så er det en relativ enkel ombygning til en B235R motor fra en 9-5
Det er bare komponenter der skal flyttes over.
Koblingen bør opgraderes til en Viggen kobling.
Og så skal motorstyringen software opgraderes men softwaren fra en Viggen
Slut resultatet bliver en 9-3 med en Viggen motor..
Men en tilsvarende motor som den originale, er det nemmeste, eller en motor fra en 9-3 Aero, men den kræver også ny software.
MVH
Morten
Så er det en relativ enkel ombygning til en B235R motor fra en 9-5
Det er bare komponenter der skal flyttes over.
Koblingen bør opgraderes til en Viggen kobling.
Og så skal motorstyringen software opgraderes men softwaren fra en Viggen
Slut resultatet bliver en 9-3 med en Viggen motor..
Men en tilsvarende motor som den originale, er det nemmeste, eller en motor fra en 9-3 Aero, men den kræver også ny software.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- LarsJ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Er det en før eller efter årgang 2000?
Har den en rød stribe henover motoren eller er toppen helt sort?
Det letteste er at bruge den samme model motor igen, da der er forskel på T5 (rød stribe på toppen), T7 (sort sort top) motorstyringen og flere andre små ting er heller ikke ens.
Har den en rød stribe henover motoren eller er toppen helt sort?
Det letteste er at bruge den samme model motor igen, da der er forskel på T5 (rød stribe på toppen), T7 (sort sort top) motorstyringen og flere andre små ting er heller ikke ens.
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Med en anden software alene er du op omkring 225-230hk på din 2.0t så er du også snart oppe på viggen effekt.
Jeg tror den går lettere gennem syn end med en 2.3 T.
Jeg tror den går lettere gennem syn end med en 2.3 T.
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- furholt
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
nu har jeg skiftet min motor og der er en lille vakuum slange med et lille filter med en kontraventil jeg ikke ved hvor skal side den kommer fra gasspejldet jeg tror det er noget tomgangs regulator jeg har også et andet problem med at den står i gear hele tiden også selvom jeg har gear stangen i frigear
håber der nogen som vil hjælpe
håber der nogen som vil hjælpe
- Jensen
- Administrator
Indlæg
Vi skal stadig lige bruge hvilken model din 9-3 er. Der er sådan set 3 forkellige 2,0t i en 9-3. Jeg går ud fra at det er en og9-3, så her er der kun 2 muligheder. Hvis den har tomgangsregulator må det næsten være en T5 med rød tændkasette?
MVH Mads
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
- LarsJ
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Hvad har du i forvejen?
2001 motor er en T7, som nævnt tidligere er T5 og T7 ikke ens.
Der er forskel på sensorer, motorstyring og nogle af slangerne.
Hvis det er en meget tynd slange er det måske topdæksel udluftningen, som heller ikke er ens på T5 og T7.
2001 motor er en T7, som nævnt tidligere er T5 og T7 ikke ens.
Der er forskel på sensorer, motorstyring og nogle af slangerne.
Hvis det er en meget tynd slange er det måske topdæksel udluftningen, som heller ikke er ens på T5 og T7.