Banner cycler

Håndbremse ingen virkning på kaliber SAAB 900i, 1993

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

Håndbremse ingen virkning på kaliber SAAB 900i, 1993

31. maj 2017, 21:14

Hej

Jeg har opdaget, at min håndbremse kun fungerer på mit ene baghjul. Jeg hejste bilen op og konstaterede, at ligegyldigt hvor meget håndbremsearmen på kaliberen trykkes ind, har det ingen virkning på bremseeffekten. Ergo er det ikke i kablet problemet ligger.
Bilens egentligt bremser fungerer udmærket.

Jeg har nu haft kaliberen adskilt fuldstændigt. Så vidt jeg kan se, fejler den intet. Håndbremsemekanismen fungerer også og der kan ikke ses nævneværdig slid på nogle af delene (ikke at jeg ved helt nøjagtigt hvordan det burde se ud). Sagen er den, at så snart jeg sætter stemplet tilbage i bremsecylinderen, har håndbremsearmen igen ingen effekt.....

Jeg mistænker, at "kugleled-mekanismen" eller hvad man skal kalde den, er så slidt, at den "hopper af led" så snart den belastes med at skulle skubbe stemplet også.

Er der noget man kan gøre ved dette, eller er jeg helt forkert på den?

Om så ville jeg også lige høre, om nogen måske havde en bagbremsekaliber liggende man måske kunne købe? :)


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Håndbremse ingen virkning på kaliber SAAB 900i, 1993

31. maj 2017, 22:27

Har du prøvet at justere den? Er det ikke en 7mm unbracu? Jeg mener ikke at håndbremsen er selvjusterende, eller også skal den bare have lidt hjælp en gang imellem.
Jeg har dog stort set aldrig rodet med det system bagbremser på og900/9000 så måske en lidt mere erfaren har alle detaljerne.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

Re: Håndbremse ingen virkning på kaliber SAAB 900i, 1993

3. jun 2017, 15:17

Så vidt jeg forstår, er håndbremsefunktionen på kaliberen justeret i kraft af justeringen på de egentligt bremser.

Håndbremsen fungere ved at skubbe til stemplet og derved bremse, ret simpelt. Men derfor undrer det mig også at det ikke virker...

Tilbage til "Classic Forum"