Hej Alle.
Fatters gamle 9000 fra 1998 har fået en sygdom.
Den ruller op og ned i tomgang imellem 2000 og 3000 ind.
Tomgang motoren er skiftet adskillige gange hvorefter den kører fint i 2-3 uger hvorpå den begynder igen med at rulle op og ned i tomgang.
Når jeg sætter tænding på blinker dioden 2 gange. Det er Map sensor iflg. Den svenske side.
Jeg har ingen ekstra liggende.... Har dog haft Gepa Gert i røret og han mener dog ikke at det er plausibelt at det er den der er død.
Så jeg har renset spjældhuset og haft batteri Polen af i 10 min, uden held. (Gerts ide)
Slanger og stik ser fine ud. Bilen har rundet 200000 km og ser ellers fin ud ( alt for fin til at opgive) fatters mekaniker har snart ikke mere hår at hive ud af hovedet.
Er der nogen herinde der har nogle råd ????
Saab 9000 ruller i tomgang. Hjælp!!!!
Redaktør: Bestyrelsen
- svenT16
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Saab 9000 ruller i tomgang. Hjælp!!!!
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- hf-eco-power
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Saab 9000 ruller i tomgang. Hjælp!!!!
Hmmm...det er ikke let at fjerndiagnosticere et ikke særligt velkendt problem. Det gør det ej lettere, at sagkundskaben næsten har "opgivet"
Der er prøvet en del ting, kan man forstå. Min tanke går på, om der ved disse udskiftninger af tomgangsmotoren er "sket noget", i og med, at denne er placeret lige under indsugningsgrenrørene??? Noget kunne tyde på, at der er et eller andet, der snyder MAP-sensoren
Jeg tror heller ikke, det er denne komponent, der i sig selv fejler. Så her er jeg meget enig med Gert.
I gammeldags forstand ville man nok sige, at den får falsk luft. Afhængig af, hvor denne ubudne gæst får sin adgang, plejer motorstyringen i reglen at kunne abstrahere fra det. Men igen...svært at svare på.
Da du var inde omkring gasspjældet, lagde du da mærke til, om der var noget, der "klemte"? Jeg tænker ifm. spjældarmen. Teoretisk kan det måske være kablet fra en evt. fartpilotaktuator...?
Gasspjældkontakten kan også fejle. Eller ledningsførelsen hertil. Den fortæller bl.a. ECU´en, når der køres tomgang!
Skulle det vise sig, at der er et problem med selveste T5 ECU´en, har jeg netop pillet en sådan ud af en MY97 2,0i, som man kunne prøve med.
Stiller gerne min hjælp til rådighed, men så må fatter en tur "sydpå"
Mvh.
Henrik
P.S.: Du skriver "...blinker dioden 2 gange" Mener du CHECK ENGINE? Altså ét langt og 2 korte blink?
Der er prøvet en del ting, kan man forstå. Min tanke går på, om der ved disse udskiftninger af tomgangsmotoren er "sket noget", i og med, at denne er placeret lige under indsugningsgrenrørene??? Noget kunne tyde på, at der er et eller andet, der snyder MAP-sensoren
Jeg tror heller ikke, det er denne komponent, der i sig selv fejler. Så her er jeg meget enig med Gert.
I gammeldags forstand ville man nok sige, at den får falsk luft. Afhængig af, hvor denne ubudne gæst får sin adgang, plejer motorstyringen i reglen at kunne abstrahere fra det. Men igen...svært at svare på.
Da du var inde omkring gasspjældet, lagde du da mærke til, om der var noget, der "klemte"? Jeg tænker ifm. spjældarmen. Teoretisk kan det måske være kablet fra en evt. fartpilotaktuator...?
Gasspjældkontakten kan også fejle. Eller ledningsførelsen hertil. Den fortæller bl.a. ECU´en, når der køres tomgang!
Skulle det vise sig, at der er et problem med selveste T5 ECU´en, har jeg netop pillet en sådan ud af en MY97 2,0i, som man kunne prøve med.
Stiller gerne min hjælp til rådighed, men så må fatter en tur "sydpå"
Mvh.
Henrik
P.S.: Du skriver "...blinker dioden 2 gange" Mener du CHECK ENGINE? Altså ét langt og 2 korte blink?
- svenT16
- SAAB-MANIAC
Indlæg
Re: Saab 9000 ruller i tomgang. Hjælp!!!!
Hej Alle.
En lille opdatering.
Jeg har kontaktet 9K doktoren ( HF Ecopower / Henrik )
Så må vi se hvor hunden ligger begravet.
En lille opdatering.
Jeg har kontaktet 9K doktoren ( HF Ecopower / Henrik )
Så må vi se hvor hunden ligger begravet.
MVH. Sven T.
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
Bilhistorik. Nuværende 9-3 ss 08.
Porsche 911 - 74
Tidl.
99 årg 79
99 årg 81
Og900 aero. (006'eren) årg 87.
9K Aero fra 95
med-lem nr 115 skd..
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Saab 9000 ruller i tomgang. Hjælp!!!!
Tomgangs ventilen der er skiftet er den/de originale bosch ?
Kopi enheder holder ikke længe..
Elles kan ECUen give for høj spænding og riste ventilen.
Falsk luft omkring dysser og gasspjæld kan give ventilen problemer.
Så alle vakuum slanger skl tjekkes, alle gummi gennemføringsbøsninger i indsugningsmanifolden skal være friske.
Under gasspjældet sidder der et messirør. Det lirker sig ogte løst og giver falskluft.
Kopi enheder holder ikke længe..
Elles kan ECUen give for høj spænding og riste ventilen.
Falsk luft omkring dysser og gasspjæld kan give ventilen problemer.
Så alle vakuum slanger skl tjekkes, alle gummi gennemføringsbøsninger i indsugningsmanifolden skal være friske.
Under gasspjældet sidder der et messirør. Det lirker sig ogte løst og giver falskluft.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"