Banner cycler

Fartpilot står af

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Fartpilot står af

18. jul 2017, 15:13

Efter et stykke tids brug holder fartpiloten op med at virke. Hvis jeg f.eks. bremser, og vil slå cruise til igen, lader det sig ikke gøre. Lampen lyser i instrumentbordet, men man kan ikke engang slukke for den vef at vippe kontakten tilbage på Off. Kan det være en fejl i armkontakten?


99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fartpilot står af

19. jul 2017, 06:21

Det kunne tyde på at det er kontakten.
Men jeg ville nok måle lidt på systemet.
Jer er en beskrivelse
http://www.saabcentral.com/forums/showp ... ostcount=3

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fartpilot står af

19. jul 2017, 10:28

Tak for det, så har jeg da lidt at gå i gang med 😊 Glemte forresten at nævne, at fejlen forsvinder igen, når motoren/tændingen har været slukket. Indtil den kommer igen, forstås..
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fartpilot står af

22. okt 2017, 17:20

Hej

Jeg må desværre melde mig i koret: Min fartpilot er begyndt -efterhånden hyppigere og hyppigere- at "stå af" uden påviselig grund, eller den nægter at virke fra starten af. Der er ikke noget éntydigt billede: Den kan virke fint fra start, men så pludselig, uden påviselig årsag eller påvirkning fra bremse eller kontakt, lukke ned med den typiske "stepmotorlyd". Andre gange virker den ikke fra start, men kan efter nogen eller lang tids kørsel virke igen, når man forsøger at lave en "set".

Ovenstående link er fint nok, men giver ikke mange hint ved periodiske fejl. Man kan selvfølgelig håbe på, at skidtet ikke virker, når man måler på det, men sådan går det jo aldrig :roll: .

Har nogen af jer et godt bud på, hvad der mest sandsynligt er galt?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fartpilot står af

22. okt 2017, 18:25

Dårlig lodning i modulet, eller en dårlig forbindelse.
Det er det tætteste jeg kan komme.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
1304452001
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20. okt 2014, 22:50

Re: Fartpilot står af

27. okt 2017, 22:10

Jeg har haft det samme problem med min SAAB 9000. Det viste sig at være forbindelsen mellem speedometeret og fartpiloten (bag instrumentbrættet) der var irret og dermed ustabil. Fa. Sven Wind i Højer klarede det for mig.
Jens Hansen Thomsen
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Fartpilot står af

27. okt 2017, 23:49

En anden mulig fejl kan være i de kontakter, der er på bremsepedal og koblingspedal.

Periodiske fejl er notorisk svære at få bugt med. :x
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Fartpilot står af

28. okt 2017, 16:18

NC_Ribe skrev:
22. okt 2017, 17:20
Hej

Jeg må desværre melde mig i koret: Min fartpilot er begyndt -efterhånden hyppigere og hyppigere- at "stå af" uden påviselig grund, eller den nægter at virke fra starten af. Der er ikke noget éntydigt billede: Den kan virke fint fra start, men så pludselig, uden påviselig årsag eller påvirkning fra bremse eller kontakt, lukke ned med den typiske "stepmotorlyd". Andre gange virker den ikke fra start, men kan efter nogen eller lang tids kørsel virke igen, når man forsøger at lave en "set".

Ovenstående link er fint nok, men giver ikke mange hint ved periodiske fejl. Man kan selvfølgelig håbe på, at skidtet ikke virker, når man måler på det, men sådan går det jo aldrig :roll: .

Har nogen af jer et godt bud på, hvad der mest sandsynligt er galt?

Mvh/NC
Dav!

For lige at få én ting klarlagt her, mest for ikke at blande flere problematikker sammen: Jeg ser, at din bil - NC - er en MY94. Korrekt? I så fald er systemet vakuumstyret og dermed udstyret med den forskrækkeligt ringe ECU, der var at finde i årgangene MY92-94, nemlig 4108650...med mindre altså, at din bil er med TCS. Så er systemet elektrisk og dermed sammenligneligt med Sunes.

Er den med vakuum, vil jeg blot sige, at du er da heldig, at det i det hele taget vil virke fra tid til anden, eftersom nævnte ECU ret beset er syg helt fra begyndelsen. Det er ret væsentligt lige at få på plads først!

På modeller med elektrisk drevet modul - stepmotor og ECU i én og samme klump - er systemet omvendt umanérligt driftssikkert. Når systemet en sjældent gang svigter, skal problemet som regel findes omkring pedalkontakten/-kontakterne. For noget tid siden fik jeg selv et mindre chok, da jeg ikke kunne få gang i piloten :o Hvad pokker!!! Det virker da ALTID...hvad er nu det??? Det var faktisk en "Fejl 40", viste det sig efterfølgende. Jeg var i forbindelse med en koblingshovedcylinderudskiftning kommet til at flytte/bøje beslaget til pedalkontakterne, sådan at de "stod åbne" :oops: Blev blot justeret hen og efterspændt påny, så var den ged barberet.

Det er ALDRIG stilkkontakten, der fejler. De er nemlig fra tyske SWF og holder nærmest evigt. Det er yderst sjældent speedometret (Yazaki), og det er næsten lige så sjældent stepmotor/ECU´en ude i maskinrummet. Er ked at sige til de af jer, der mener, at modellen er besudlet med skodstumper fra fabrikken, for disse dele er blandt mange af særdeles høj kvalitet. Naturligvis er der enkelte svipsere undervejs, herunder førnævnte ECU (en HELLA-ting) og et par andre knapt så heldige valg, SAAB har truffet. Men sådan vil det næsten altid være. Jeg har selv haft den ære at være chauffør i en Lamborghini Gallardo. En uforglemmelig oplevelse, men på denne 3 mill. kroners raket var kabineblæseren allerede kaput og dermed ingen AC...ikke specielt rart midt i al ekstasen :evil:

Mvh.
Henrik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fartpilot står af

28. okt 2017, 22:10

Hej Henrik

Tak for et som vanligt præcist og dækkende svar :D . Det ER en MY94 (uden TCS), men det, der undrer mig, er, at jeg (åbenbart ikke så mærkeligt) har haft præcis samme problem med min MY93, men også tidligere med min MY98.

Og, når du nu præcist har stillet diagnosen: Hvad kan jeg gøre ved det? Giver det mening at finde en erstatning for (eller reparere) ECU'en? Eller er vi henne i samme problem, som jeg lige nu tumler med mht. blinkrelæet (også fra Hella): Det første nye virkede ikke (blinkede 180 blink/min. til højre) -det næste nye 50% bedre (kun ca. 120 blink/min. til højre). Begge Made in Germany...

Så: Kan det bygges om til den nyere version, eller kan det repareres?

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Fartpilot står af

29. okt 2017, 13:08

Hej!

Ingen årsag, NC.

Ud fra dels erfaringer og dels viden er jeg bange for, at der kun findes én udvej på dit fartpilotproblem, hvis du sigter efter et driftsstabilt system: Ja, det kan lyde helt grotesk og for den sags skyld ganske paradoksalt, men du bliver nok nødt til at konvertere det om til et ÆLDRE system, nemlig det der fandtes på årgangene MY88-91 :shock: Selvom nogen påstår, det ikke lader sig gøre, ved jeg for et faktum, at det gør det! Og dette selvom signalet er anderledes på dem. ECU´en, du behøver, hedder dermed: 95 26 757

En omlodning af noget elektronik-værk med begyndende revnedannelser, hjælper som regel en del for ikke at sige direkte kan udbedre problemet permanent, MEN i dette tilfælde vil det være 99% forgæves. Det ER håbløst...desværre :(

Jeg mindes, at Ankersen (tror jeg det var) nævnte noget om nogle krystaller i disse syge enheder engang for rigtigt længe siden, da problemet var oppe at vende her, som værende skurken. Han har garanteret ret, men jeg ligger ikke inde med en løsning til, hvorledes man kan fixe det, så derfor ovennævnte råd.

Jeg har pt. et ½-færdigt testkabel liggende til denne konvertering. Jeg mangler blot det 2x4 polede stik (hvidt), som sidder i ledningsnettet til formålet i pågældende årgange. Den anden ende af kablet sidder så multistikket fra 41 08 650, med passende længde ledninger på. Det er rart nok at have til at afprøve med, INDEN man begynder at klippe sit eget stik af i en MY92-94 9000 :oops: (Hvem har en 88-91 9000 stående til ophug???)

En bageopskrift på, hvordan det hele kobles sammen forefindes skam også. Hentet fra en eller anden international SAAB-http. Søg og du skal finde... :wink:

Skal gerne bistå med operationen, når vi/du har de fornødne dele i hus!

Det med blinkrelæet kan jeg ikke lige svare på. Men jeg forstår, at du døjer med "turbo-blink". Som om, relæet har for lidt at trække på. Du har givetvis ingen fejlmelding i pictogrammet på en sprunget pære, formoder jeg? Og bagtil sidder ikke mindre end 4 styks 21W blinkpærer. De er vel i live allesammen, ikk´?

De gange jeg selv har haft fat i disse grønne Hella-banditter, har en omlodning (igen, igen!) kunnet gøre tricket. Men da var blinkfunktionen på pågældende bil også helt død. Jeg mener, det var ben 82, for at være helt præcis. Jeg kunne godt forestille mig, at det ville være noget bedre i dette og sammenlignelige tilfælde at anskaffe sig et brugt og velafprøvet originalt relæ frem for at købe et nyt uoriginalt (selvom det kan have samme navn, er de ofte af billig asiatisk oprindelse :x )

Så: Kan det bygges om til den nyere version, eller kan det repareres?


Mener du blinkrelæet? Der findes mig bekendt kun én version.

Mvh.
Henrik
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fartpilot står af

31. okt 2017, 13:47

hf-eco-power skrev:
28. okt 2017, 16:18

På modeller med elektrisk drevet modul - stepmotor og ECU i én og samme klump - er systemet omvendt umanérligt driftssikkert. Når systemet en sjældent gang svigter, skal problemet som regel findes omkring pedalkontakten/-kontakterne. For noget tid siden fik jeg selv et mindre chok, da jeg ikke kunne få gang i piloten :o Hvad pokker!!! Det virker da ALTID...hvad er nu det??? Det var faktisk en "Fejl 40", viste det sig efterfølgende. Jeg var i forbindelse med en koblingshovedcylinderudskiftning kommet til at flytte/bøje beslaget til pedalkontakterne, sådan at de "stod åbne" :oops: Blev blot justeret hen og efterspændt påny, så var den ged barberet.
Det lyder bestemt besnærende, hvis det lader sig løse forholdsvist enkelt. Hvordan finder jeg pedalkontakterne, så jeg kan efterprøve?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fartpilot står af

31. okt 2017, 17:21

Ved pedalerne :wink:

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fartpilot står af

31. okt 2017, 19:14

Mortenvig skrev:
31. okt 2017, 17:21
Ved pedalerne :wink:

MVH
Morten
Hmm, den burde jeg nok have set komme :D Men spøg til side, så aner jeg ikke, hvordan kontakterne skal sidde, når de sidder rigtigt, for slet ikke at tale om, hvilken en af dem (og hvor mange er der?) det kan være der fejler. Speederkontakten?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fartpilot står af

1. nov 2017, 12:02

Hej

Det er bremsekontakten (der er jo ingen koblingspedal på din). Den skal være "lukket" ved sluppet pedal, og åbne så snart, du træder på bremsen. Det er det nærmeste, jeg kan komme det (det er ikke lykkedes mig at finde den og rette, men fejlen ligger nok også et andet sted på min årgang).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Fartpilot står af

1. nov 2017, 12:25

Hej Henrik

I forhold til fartpilot-ECU-en: Det lyder som en større operation, som jeg indtil videre må vente med (den originale virker stadig det meste af tiden).

I forhold til blinkrelæ: Der findes skam også en US-version (hvis man skal tro SAABparts), og jeg har mistænkt dem for at rette til, så denne type nu anbefales til alle modeller. Jeg har nu prøvet 2 stk. nye, originale Hella-relæer "Made in Germany" leveret af SAAB i Ribe, da mit havariblink ikke længere virkede. Det første nye virkede fint til venstre og på havariblink, men "turboblinkede" til højre (180/min.). Det næste havde samme fejl (dog kun lettryksturbo -120/min.). Jeg prøvede så at omlodde ét af de gamle, og nu virker det perfekt -indtil videre. De nye har SAAB i Ribe returneret som ubrugelige.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fartpilot står af

1. nov 2017, 19:43

NC_Ribe skrev:
1. nov 2017, 12:02
Hej

Det er bremsekontakten (der er jo ingen koblingspedal på din). Den skal være "lukket" ved sluppet pedal, og åbne så snart, du træder på bremsen. Det er det nærmeste, jeg kan komme det (det er ikke lykkedes mig at finde den og rette, men fejlen ligger nok også et andet sted på min årgang).

Mvh/NC
Johow, der er skam koblingspedal i min :)

Det lyder ud fra beskrivelsen som om jeg skal have pandelygten på og bukke mig sammen i en kropumulig stilling, der tillader mig at kravle ned under ratstammen :D
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 01:30

Ja, der er nok ikke andet for, desværre. Hvis du agter at teste, hvorvidt kontakterne holder tæt i indtrykket stilling (pedaler i hvileposition), er du nok nødt til at bevæbne dig med et stykke vakuumslange, som du kan krænge ned over studsen på dem. Og så blæse i dem. Det er nemlig de samme typer af kontakter, der benyttes til ikke-vakuumstyrede anlæg, hvorfor der naturligt nok ikke forefindes nogen slanger i bilen. God fornøjelse :wink:

/Henrik
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 11:19

hf-eco-power skrev:
2. nov 2017, 01:30
Ja, der er nok ikke andet for, desværre. Hvis du agter at teste, hvorvidt kontakterne holder tæt i indtrykket stilling (pedaler i hvileposition), er du nok nødt til at bevæbne dig med et stykke vakuumslange, som du kan krænge ned over studsen på dem. Og så blæse i dem. Det er nemlig de samme typer af kontakter, der benyttes til ikke-vakuumstyrede anlæg, hvorfor der naturligt nok ikke forefindes nogen slanger i bilen. God fornøjelse :wink:

/Henrik
Hej Henrik

Lidt contortionist er man vel altid :) Er dog nødt til at stille nogle opklarende spørgsmål, inden jeg påbegynder fejlfindingen:

Hvad menes med "holder tæt i indtrykket stilling"?
Hvad skal der gerne ske, når der blæses i vacuumslangen, sådan som du foreslår? Uden at jeg har været dernede og se endnu, formoder jeg at du taler om den hvide studs, man ser på vedhæftede billede, ved siden af stikket? Har fundet billedet på saabcentral, men er ikke sikker på at det er det samme.
Vedhæftede filer
Clutch_pedal.jpg
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 11:37

Jeg har skimmet tråden (som i: Ikke nærlæst 100%), men finder anledning til flg. bemærkninger:

Du har en 1995 9000? Altså en M95, som Saab betegnede årsmodellerne dengang? En Griffin V6 med manuelt gear? Det er en usædvanlig kombination.

Nå, bemærkningerne...

1: Lyt til Henrik (men det gør du jo allerede). Han ved alt om 9000.

2: En M95 9000 har ikke vakuumstyret fartpilot (det skiller vist mellem -M94 og M95-, om jeg husker korrekt), hvorfor det forekommer mig at kontaktens elektriske funktion er vigtigere?

3: Hvis du VIL teste kontaktens vakuumtæthed, så skal der suges (ikke blæses) i studsen. Men en M95 fartpilotstyring er nok mere interesseret i hvorvidt der er elektrisk gennemgang i kontakten når pedalen er i hvilestilling (sluppet).

4: Hvis der er koblingspedal skal der være en kontakt på begge pedaler. Der skal være gennemgang i begge, eller fungerer fartpiloten ikke.

Jeg kan muligvis fremtrylle vejledningen til "ombygning til ældre styreboks" (som heller ikke er relevant på en M95), hvis nogen mangler.

NC_Ribe kunne nok have glæde af en sådan ombygning, for Henriks beskrivelse af ECU'ens "kvalitet" er spot on. M92-93 900 har samme ECU og samme problemer.

Peter
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 13:11

Peter skrev:
2. nov 2017, 11:37
Jeg har skimmet tråden (som i: Ikke nærlæst 100%), men finder anledning til flg. bemærkninger:

Du har en 1995 9000? Altså en M95, som Saab betegnede årsmodellerne dengang? En Griffin V6 med manuelt gear? Det er en usædvanlig kombination.

Nå, bemærkningerne...

1: Lyt til Henrik (men det gør du jo allerede). Han ved alt om 9000.

2: En M95 9000 har ikke vakuumstyret fartpilot (det skiller vist mellem -M94 og M95-, om jeg husker korrekt), hvorfor det forekommer mig at kontaktens elektriske funktion er vigtigere?
Hej Peter

Jeg har for længst lært at lytte til Henrik. Det betaler sig :) Ja, det er vist en usædvanlig kombo (import fra Schweiz), men jeg er bestemt godt tilfreds. Det med at tjekke den elektriske forbindelse lyder som en god plan. Det er også derfor jeg er lidt forvirret over at skulle kontrollere vacuumfunktionen..

/Sune
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 13:15

Hermed en lille korrigering af mit eget indlæg:

Det er helt korrekt, at der skal suges og ikke blæses i kontakten/kontakterne :idea:

Uden tænding på vognen kan skal man kunne måle, om der (elektrisk) er gennemgang og se, om dette forandrer sig ved pedalaktivering.

Skulle det vise sig at være problemet, er det første gang, jeg har oplevet fejl dér...men man kan jo aldrig vide :o

Sune, dit billede er ikke helt identisk med din egen men viser princippet rimeligt præcist. At "toppen" af kontakten her er hvid - hvor din er sort - betyder således intet som helst!

/Henrik
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 19:19

Sune, din bil har vel ikke TCS...?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 19:35

Peter skrev:
2. nov 2017, 19:19
Sune, din bil har vel ikke TCS...?
Jo, det har den.

/Sune
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 19:51

ETS (TCS) er en del af cruise control. Kun elektrisk.
Tech II den..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 19:59

Edwins skrev:
2. nov 2017, 19:51
ETS (TCS) er en del af cruise control. Kun elektrisk.
Tech II den..
Har fået aflæst for nylig fordi Check engine-lampen lyste. Det var en fejl i en bankesensor, så ikke relateret. Ville mekanikeren ikke have kunnet se det, hvis der var andre fejl?
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 20:13

OK. V6, manuelt gear og TCS.

Nå, men det ændrer intet ved snakken om pedalkontakterne. Hvis fejlen ligger andetsteds, så skal vi lige huske dét med TCS'en i det videre fejlsøgningsforløb.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 20:38

(Henrik: Jeg undrer mig lidt over Sunes beskrivelse af fejlen i første indlæg. Det er vel netop i V6'eren med TCS stadig modellen med stepmotoren? Jeg har kun den generelle M95 bog over elsystemet, den der hedder "3:2 Elektriskt system, elscheman", og den giver ikke megen hjælp til dette problem.)
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Fartpilot står af

2. nov 2017, 21:49

Tech II kan nok ikke vise "Fejl" i cruise control. Men Tech II kan vise kontaktstatus, on/off.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Fartpilot står af

3. nov 2017, 06:04

Det skulle ikke undre mig at det er samme system der sidder i en ng 900.
Selve modulet ligner meget et universal modul, Som man har kunne eftermonterer i alle biler
Her er en korfattet beskrivelse af hvordan systemerne hænger sammen.
Skærmbillede 2017-11-03 05.53.53.png
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"