Banner cycler

Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

nal
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 180
Tilmeldt: 3. mar 2005, 15:46

Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk

30. jul 2017, 13:00

Hej underskønne bilnørder,
Er aktuelt uden en SAAB, da min gamle 9000 måtte afsted til en ung mand, som "bærer" den videre - så for tiden kører jeg Alfa. Undskyld!
Roder selvfølgelig med dem og ikke mindst en teknisk detalje vedrørende bremserne - og så siger Pernille (hende jeg bor med): "Hvorfor spørger du ikke SAAB-folkene?" Og jeg må indrømme: Det er Verdens bedste råd!

Nå, Kalibrene på SAAB´en gled på et par indbyggede pinde, men på Alfaerne er pindene bygget ind i bremseophænget/bøjlen. Der er to af dem og een af disse pinde har en gummibøsning. Når man er mig flåtr man alt i stykker og opdager først bagefter at der er forskel.
Nettet er fyldt med "råd", men der altså ikke konsensus omkring hvilken skal sidde først/øverst/nederst ......

Er der nogen af jer der ved det?

kh
Niels


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk

31. jul 2017, 18:33

Har faktisk aldrig tænkt over problematikken, da jeg ikke bare flår tingene fra hinanden.
Men hvis vi antager at gummibøsningen har en forsinkelses funktion, og ikke kun er til ren støj dæmpning.
Så burden monteres nederst, hvis kalibrene er monteret foran navet, og øverst hvis de er monteret bag navet.
Således at den del af klodsen der først får kontakt med skiven har mindst mulige areal, og har mulighed for at rense skiven for vand og skidt.
Men det er kun en teori !!

MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
nal
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 180
Tilmeldt: 3. mar 2005, 15:46

Re: Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk

1. aug 2017, 11:51

Kære Morten,

Tak for dit svar. Der er nogle få som netop beskriver, at gummibøsningen skal sidde bagved (trailing pin - de fleste er engelsksprogede). De fleste går efter at de skal være "nederst", men jeg er helt enig med dig, at det må afhænge af om bremsen er hængslet foran eller bagved. Så med dig og mig som beslutningsdygtig bestyrelse i foreningen til diskussion af bremsepinde, så er det hermed besluttet. Skal opdatere, når bremserne har ført mig 3$ meter ud over hajtænderne ;)
vh
Niels
nal
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 180
Tilmeldt: 3. mar 2005, 15:46

Re: Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk

1. aug 2017, 11:55

Øhhh... læste lige dit svar igen og bemærkede at jeg også glemte at skrive højre og venstre side. Altså at der er forskel på om bremsen er på højre side - hvor f.eks bagbremsens nederste pind er "førende" - møder bremseskiven før den øverste og venstre sid, hvor den nederste pind er trailing/efterfølgende.
vh
Niels
nal
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 180
Tilmeldt: 3. mar 2005, 15:46

Re: Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk

1. aug 2017, 12:45

Skulle du nogensinde ende i min situation, så her er hvad jeg fandt:

http://www.bosch-mobility-solutions.us/ ... Manual.pdf

En kaliper/skivebremse-manual som klart beskriver at gummibøsningen skal sidde i den pind der møder skiven sidst - altså trailing pin. Manualen har også en masse tegninger over hvad der er "trailing", så en mekaniker kan åbentbart også blive lidt rundforvirret ;)

Nå, ved jeg kommer til at huske det indtil jeg skal i graven.

Kram Niels
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk

1. aug 2017, 17:14

nal skrev:
1. aug 2017, 11:55
Øhhh... læste lige dit svar igen og bemærkede at jeg også glemte at skrive højre og venstre side. Altså at der er forskel på om bremsen er på højre side - hvor f.eks bagbremsens nederste pind er "førende" - møder bremseskiven før den øverste og venstre sid, hvor den nederste pind er trailing/efterfølgende.
vh
Niels
Den må du lige tænke om igen
Der er ingen forskel fra side til side på førende, og efternøleren rent monterings mæssigt.
Venstre side roterer mod uret, og højre side med uret, bremseskiven vil altid rotere med en frem/ nedadgående bevægelse, hvis vi ser det lidt fra siden.
Men det var rat at se at bestyrelsen var beslutnings dygtig, kun ved at bruge sin sunde fornuft :)

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk

Tilbage til "Classic Forum"