Hej underskønne bilnørder,
Er aktuelt uden en SAAB, da min gamle 9000 måtte afsted til en ung mand, som "bærer" den videre - så for tiden kører jeg Alfa. Undskyld!
Roder selvfølgelig med dem og ikke mindst en teknisk detalje vedrørende bremserne - og så siger Pernille (hende jeg bor med): "Hvorfor spørger du ikke SAAB-folkene?" Og jeg må indrømme: Det er Verdens bedste råd!
Nå, Kalibrene på SAAB´en gled på et par indbyggede pinde, men på Alfaerne er pindene bygget ind i bremseophænget/bøjlen. Der er to af dem og een af disse pinde har en gummibøsning. Når man er mig flåtr man alt i stykker og opdager først bagefter at der er forskel.
Nettet er fyldt med "råd", men der altså ikke konsensus omkring hvilken skal sidde først/øverst/nederst ......
Er der nogen af jer der ved det?
kh
Niels
Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk
Redaktør: Bestyrelsen
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk
Har faktisk aldrig tænkt over problematikken, da jeg ikke bare flår tingene fra hinanden.
Men hvis vi antager at gummibøsningen har en forsinkelses funktion, og ikke kun er til ren støj dæmpning.
Så burden monteres nederst, hvis kalibrene er monteret foran navet, og øverst hvis de er monteret bag navet.
Således at den del af klodsen der først får kontakt med skiven har mindst mulige areal, og har mulighed for at rense skiven for vand og skidt.
Men det er kun en teori !!
MVh
Morten
Men hvis vi antager at gummibøsningen har en forsinkelses funktion, og ikke kun er til ren støj dæmpning.
Så burden monteres nederst, hvis kalibrene er monteret foran navet, og øverst hvis de er monteret bag navet.
Således at den del af klodsen der først får kontakt med skiven har mindst mulige areal, og har mulighed for at rense skiven for vand og skidt.
Men det er kun en teori !!
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- nal
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk
Kære Morten,
Tak for dit svar. Der er nogle få som netop beskriver, at gummibøsningen skal sidde bagved (trailing pin - de fleste er engelsksprogede). De fleste går efter at de skal være "nederst", men jeg er helt enig med dig, at det må afhænge af om bremsen er hængslet foran eller bagved. Så med dig og mig som beslutningsdygtig bestyrelse i foreningen til diskussion af bremsepinde, så er det hermed besluttet. Skal opdatere, når bremserne har ført mig 3$ meter ud over hajtænderne
vh
Niels
Tak for dit svar. Der er nogle få som netop beskriver, at gummibøsningen skal sidde bagved (trailing pin - de fleste er engelsksprogede). De fleste går efter at de skal være "nederst", men jeg er helt enig med dig, at det må afhænge af om bremsen er hængslet foran eller bagved. Så med dig og mig som beslutningsdygtig bestyrelse i foreningen til diskussion af bremsepinde, så er det hermed besluttet. Skal opdatere, når bremserne har ført mig 3$ meter ud over hajtænderne
vh
Niels
- nal
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk
Øhhh... læste lige dit svar igen og bemærkede at jeg også glemte at skrive højre og venstre side. Altså at der er forskel på om bremsen er på højre side - hvor f.eks bagbremsens nederste pind er "førende" - møder bremseskiven før den øverste og venstre sid, hvor den nederste pind er trailing/efterfølgende.
vh
Niels
vh
Niels
- nal
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk
Skulle du nogensinde ende i min situation, så her er hvad jeg fandt:
http://www.bosch-mobility-solutions.us/ ... Manual.pdf
En kaliper/skivebremse-manual som klart beskriver at gummibøsningen skal sidde i den pind der møder skiven sidst - altså trailing pin. Manualen har også en masse tegninger over hvad der er "trailing", så en mekaniker kan åbentbart også blive lidt rundforvirret
Nå, ved jeg kommer til at huske det indtil jeg skal i graven.
Kram Niels
http://www.bosch-mobility-solutions.us/ ... Manual.pdf
En kaliper/skivebremse-manual som klart beskriver at gummibøsningen skal sidde i den pind der møder skiven sidst - altså trailing pin. Manualen har også en masse tegninger over hvad der er "trailing", så en mekaniker kan åbentbart også blive lidt rundforvirret
Nå, ved jeg kommer til at huske det indtil jeg skal i graven.
Kram Niels
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Der er ingen forskel fra side til side på førende, og efternøleren rent monterings mæssigt.
Venstre side roterer mod uret, og højre side med uret, bremseskiven vil altid rotere med en frem/ nedadgående bevægelse, hvis vi ser det lidt fra siden.
Men det var rat at se at bestyrelsen var beslutnings dygtig, kun ved at bruge sin sunde fornuft
MVH
Morten
Re: Bremsepinde og gummibøsning - og de fantastiske SAAB-folk
Den må du lige tænke om igennal skrev: ↑1. aug 2017, 11:55Øhhh... læste lige dit svar igen og bemærkede at jeg også glemte at skrive højre og venstre side. Altså at der er forskel på om bremsen er på højre side - hvor f.eks bagbremsens nederste pind er "førende" - møder bremseskiven før den øverste og venstre sid, hvor den nederste pind er trailing/efterfølgende.
vh
Niels
Der er ingen forskel fra side til side på førende, og efternøleren rent monterings mæssigt.
Venstre side roterer mod uret, og højre side med uret, bremseskiven vil altid rotere med en frem/ nedadgående bevægelse, hvis vi ser det lidt fra siden.
Men det var rat at se at bestyrelsen var beslutnings dygtig, kun ved at bruge sin sunde fornuft
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk