Hej,
jeg har lidt bøvl med at få udluftet koblingen.
Jeg har skiftet gearkasse (hvilket forløb ganske gnidningsløst), skiftede samtidig slave,/hovedcylinder samt røret fra koblingen til gearkaassen. (Det med både rør og slange).
Startede og kørte vel 20 minutters tid så ville koblingspedalen ikke tilbage. Trak den op med foden og så blev den fast igen. Dog ikke andet 20 gearskift og nu gik den helt i baglås.
Jeg har forsøgt først med tryk på bremsevæskebeholderen og også med sug på udluftningsskruen. Koblingspedalen bliver nede og jeg kan overhovedet ikke få noget tryk dannet. Har haft hovedcylinderen af igen for at checke pakningerne og alt ser fint ud. Kan også puste igennem omend ikke så let som jeg havde regnet med.
Kan slavecylinderen have sat sig fast på en måde? Vil jo nødig til at pille hele gearkassen af for at se alt er ok, men en fejl er der jo et sted.
Jeg har taget en video og som ses er det masser af vacum når jeg suger. (ville ikke lige lave slangerne om igen)
Det burde jo være meget enkelt, men jeg kan ikke lige gennemskue hvor jeg skal starte, uden at tage gearkassen af.
Der forsvinder intet væske i beholderen overhovedet. De bobler må komme fra udluntningsskruen tænker jeg.
VIDEOEN:
https://drive.google.com/open?id=0B2WCY ... m01eDJQQWM
Koblingsudluftning
Redaktør: Bestyrelsen
- Baccara
- SUPER SAAB FREAK
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Koblingsudluftning
Er retur fjederen hoppet af koblings pedalen ?
Det ser mest ud som hovedcylinderen ikke efterfylder med væske, og her er fjederen viktig.
MVH
Morten
Det ser mest ud som hovedcylinderen ikke efterfylder med væske, og her er fjederen viktig.
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Baccara
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Koblingsudluftning
Nej, den sidder på. men den skal lige som over midten så hopper den helt op. Men selv med håndkraft kan jeg ikke få noter tryk på system overhovedet.
Saab 9000, 2.0 ND 1996
9-3 NG, 2.2 Vector
4291 Ruds Vedby
9-3 NG, 2.2 Vector
4291 Ruds Vedby
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Koblingsudluftning
Løsn en nippel af gangen, start nede ved slavecylinderen, og løsn den næste, indtil du kan pumpe væske ud.
Tror ikke riktigt på at det er et slavecylinder problem
MVH
Morten
Tror ikke riktigt på at det er et slavecylinder problem
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Lassepc
- SAAB FREAK
Indlæg
Re: Koblingsudluftning
Jeg har selv bøvlet en del med udluftning af koblingen på 9k'erne, efter en del gearkasseskift
Når delene lige er samlet, får jeg gang i pedalen ved at gøre følgende:
- Pump et par gange på koblingspedalen
- Gennem "inspektionshullet" i gearkassen bruges et dækjern / lang flad skruetrækker, til at skubbe slavecylinderen tilbage. FORSIGTIGT
- Der pumpes igen på koblingspedalen og førnævnte gentages 4-5 gange. Pedalen skulle gerne føles bedre og bedre.
Når den resterende luft skal ud gør jeg dette:
- En slange, med den ene ende i en flaske, monteres på slavecylinderens udluftningsskrue og denne lindes lidt, så væsken langsomt løber af sig selv.
- Evt. luft skulle gerne være kommet ud efter 5-10min, husk at efterfylde med væske.
Når delene lige er samlet, får jeg gang i pedalen ved at gøre følgende:
- Pump et par gange på koblingspedalen
- Gennem "inspektionshullet" i gearkassen bruges et dækjern / lang flad skruetrækker, til at skubbe slavecylinderen tilbage. FORSIGTIGT
- Der pumpes igen på koblingspedalen og førnævnte gentages 4-5 gange. Pedalen skulle gerne føles bedre og bedre.
Når den resterende luft skal ud gør jeg dette:
- En slange, med den ene ende i en flaske, monteres på slavecylinderens udluftningsskrue og denne lindes lidt, så væsken langsomt løber af sig selv.
- Evt. luft skulle gerne være kommet ud efter 5-10min, husk at efterfylde med væske.
9-5 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Koblingsudluftning
Jeg bruger easybleed.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1928
Både til Saab og Jaguaren....
Virker nemt.
Bruges også til udskiftning af bremsevæske.
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1928
Både til Saab og Jaguaren....
Virker nemt.
Bruges også til udskiftning af bremsevæske.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Baccara
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Koblingsudluftning
Den med dakjernet forsøgte jeg, men kan ikke bevæge den en mm. Jeg kan rykke udrykkerlejet lidt og det ser ud til at den ikke trykker på trykpladen. Så den må jo have sat sig fast i hvilepositionen.
Der er nok ingen anden udvej end at bruge weekenden på at tage hele gearkassen af igen og se hvad der er galt med slavecylinderen
VIKING:
Jeg har ikke problemer med hverken tryk på bremsevæske beholderen eller sug ved udluftningen, - slavecylinderen må have sat sig fast så der ingen gennemstrømning kommer igennem.
Der er nok ingen anden udvej end at bruge weekenden på at tage hele gearkassen af igen og se hvad der er galt med slavecylinderen
VIKING:
Jeg har ikke problemer med hverken tryk på bremsevæske beholderen eller sug ved udluftningen, - slavecylinderen må have sat sig fast så der ingen gennemstrømning kommer igennem.
Saab 9000, 2.0 ND 1996
9-3 NG, 2.2 Vector
4291 Ruds Vedby
9-3 NG, 2.2 Vector
4291 Ruds Vedby
- Lassepc
- SAAB FREAK
Indlæg
Pakningerne på stemplet var lettere opsvulmet. Der var brugt uoriginale pakninger, ved dog ikke 100% om det var årsagen, men jeg holder mig til de originale, når de sidder helt der inde
Re: Koblingsudluftning
Jeg har også prøvet at stemplet gik meget trægt på det yderste stykke, og problemet blev meget værre når bilen var driftvarm.Baccara skrev: Den med dakjernet forsøgte jeg, men kan ikke bevæge den en mm. Jeg kan rykke udrykkerlejet lidt og det ser ud til at den ikke trykker på trykpladen. Så den må jo have sat sig fast i hvilepositionen.
Pakningerne på stemplet var lettere opsvulmet. Der var brugt uoriginale pakninger, ved dog ikke 100% om det var årsagen, men jeg holder mig til de originale, når de sidder helt der inde
9-5 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
9000 Aero x 4
900 T16 Aero
- Baccara
- SUPER SAAB FREAK
Indlæg
Re: Koblingsudluftning
Koblingen er en Sachs og slavecylinderen er fra A.B.S så det er ikke 'kinavarer'
Saab 9000, 2.0 ND 1996
9-3 NG, 2.2 Vector
4291 Ruds Vedby
9-3 NG, 2.2 Vector
4291 Ruds Vedby