Banner cycler

Stabilisatorarm bagerst og900

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

Stabilisatorarm bagerst og900

13. aug 2017, 15:22

Hej allesammen

Saab og900 1992. Bagerste stabilisatorarm dumpede desværre til syn. Den var blevet for tynd efterhånden. Men det burde jo ikke være det store problem det er jo bare noget jern. Tilsyneladende udsolgt. Men endnu værre, hvordan tager man den af. Det gik fint med de forreste skruer. Men de store bolte som holder fjederskål og stabilisatorarm fast på bagakslen. De er ikke nemme. Jeg tænkte om der var en som har været der, og som kan fortælle mig om det er en lang bolt som går hele vejen igennem. Skal man have hjul og bremse-støvskjold af for at komme til?

Mvh

Bjarne


Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Stabilisatorarm bagerst og900

14. aug 2017, 09:55

Ja det er en lang bolt, og alt det skidt skal afmonteres, for at få den ud.
Håber ikke at den er tæret fast i bøsningen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

Re: Stabilisatorarm bagerst og900

20. sep 2017, 00:57

Så fik jeg stabilisatorarmen på og bilen synet. Det endte med et lidt større operation. Jeg måtte tage bagakslen af bilen og af donorbilen. Det lykkedes at skille det ad med undtagelse af en enkel bolt, som måtte skæres.
Det var lidt underligt - de to biler er lige gamle fra 92, men i den ene bil var hele den ene "vange" rustet op. Der sad nogle gummi-manchetter på den der var rustet op som sammen med med noget rustbeskyttelse havde havde holdt på vandet.

Den ingeniør hos Saab som har designet placeringen af Abs-ringen har godt nok gjort det svært at skifte stænkskjold. En af skruerne som holder stænkskjoldet gemmer sig inde under ABS-ringen og var komplet umulig at løsne.
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig

Tilbage til "Classic Forum"