Banner cycler

OG 900 autgear værksted Kbh?

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

9k_2200
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11. nov 2009, 22:13

OG 900 autgear værksted Kbh?

21. aug 2017, 21:24

Hej alle

Sagens kerne: er slettet grundet GDPR.... ligeså stærk i automatgear som i alt mulig andet? Eller hvor kører man hen med sådan et problem?

Baggrunden er, at garagefundet, som man kan læse om i Cab-sektionen, er meget træg fra 2. til 3.

mvh. Peter


Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: OG 900 autgear værksted Kbh?

21. aug 2017, 21:57

Mit bedste bud vil nok være: Find en der kan bytte gearkassen til en kendt fungerende enhed. Man kan blive fattig i at rode med gamle ikke fungerende gearkasser. Den Borg Warner 37 som SAAB anvendte er ikke ligefrem kendt for at være fantastisk.
Det koster 20-30K at renovere den. Gode brugte gearkasser kan som regel findes til en brøkdel af dette.
Alternativt kan du vælge at ombygge til manuel, men så bliver det pludselig et projekt frem for en reparation.
Men Anders har erfaring med det meste, så han er et rigtigt godt bud.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: OG 900 autgear værksted Kbh?

21. aug 2017, 22:08

Hej Peter

Du kan jo prøve Ribe :D . Nå, mere seriøst: Min kones 900 havde et lignende problem (vi kan dog ikke huske, om den ikke ville skifte op eller ned). Jeg frygtede det værste, men SAAB i Ribe fixede det med olieskift, filterrensning og smøring af kick down-kablet. Det har virket upåklageligt indtil nu, men om det varer ved, er jo ikke til at sige (det er ikke engang 8 år siden :lol: ).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: OG 900 autgear værksted Kbh?

21. aug 2017, 22:51

Gærkassen mangler olie. Hæld olie på, så kører den fedt. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: OG 900 autgear værksted Kbh?

21. aug 2017, 23:04

-og et svar til Mads:

Borg Warner 37 er måske ikke fantastisk, men den er efter mine erfaringer uhyre slidstærk -det er endnu ikke lykkedes mig at slide én op eller chrashe én (modsat manuelle 96, 900 og 9000-kasser og en enkelt 9000 aut.). Og den sidder også i Rover 3500, og har også her et uplettet ry (iflg. MotorClassic). Og, som det hedder i Asterix og briterne (om en engelsk tweedjakke): Er den slidstærk? Det ved jeg ikke -jeg har ikke kørt mere end 450.000 km med den.

Så min klare anbefaling (nu er jeg så også morfargearfanatiker) er at bibeholde det fine automatgear og prøve med lidt kærlig pleje. Alternativet må være at finde en god, brugt kasse.

Hvis du ikke kan finde én, er min kones OG900 faktisk til salg for (højeste bud over) skrotprisen. Den er kørende -om nødvendigt også til Kbh./..Slettet grundet GDPR...)- men udstødningen er defekt (øredøvende larm), og den er ikke ligefrem et samlerobjekt længere (bortset fra forlygterne, der er som nye). Bilen har kørt 225.000 km, og gearkassen er den "højtgearede" version (op til 125 km/t i 2. gear). Men, som nævnt tidligere, er det jo ikke en gang otte år siden, den sidst voldte kvaler.

Giv besked, hvis du er interesseret. Det bedste (økonomisk set) vil nok være at få en aftale med vores lokale "SAAB-hugger" (Kroghs Autoophug i Arnum), så kassen kan blive pillet ud og fragtet til Sjælland.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
nemssaab
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24. mar 2016, 09:38

Re: OG 900 autgear værksted Kbh?

21. aug 2017, 23:31

Automatgearcenteret i Gilleleje, hvor troldmanden Peter huserer kunne evt. også overvejes?
Held og lykke.
NEM
‘02 9-3 2,0t 5D Jubi
‘04 9-3 2,0T Aero Cab, Hirsch
‘05 9-5 2,0t Linear Estate, Hirsch
Tidligere:
´80 900 2,0 CC 3D; ´91 900 2,1 16v CC 5D; ´97 9000 2,3T CSE Jubi 200; ´98 9-3 2,0t Cab.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: OG 900 autgear værksted Kbh?

22. aug 2017, 00:20

Jeg har en overkornet '83 900T Aut. Den har også B-W type 37. Jeg kender ikke så meget om dens autokasse. Min hverdagsbil gennem 15 år. Den har bare kørt og kørt.

Den har haft brug for lidt mere olie, et par gange. Den var træg til skifte fra 2. til 3 gear. Giv den lidt mere olie og så kører den godt igen.
Ellers kør den på værk$ted, Så får den en "ren$" eller en "ju$tering". BW 37 er en bedre og forstærket type 35. Klart en bedre kasse end disse GM ting. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: OG 900 autgear værksted Kbh?

23. aug 2017, 13:33

Enig med Edwins,,,

Prøv først med frisk olie og frisk filter først.

Ellers er det bedre at finde en brugt god enhed end at ofre 30 kkr for et rep....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
9k_2200
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11. nov 2009, 22:13

Re: OG 900 autgear værksted Kbh?

25. aug 2017, 23:54

Kære alle

Tak for alle jeres inputs, glad for at mærke at der stadig er strøm på forummet ;-)

Vi prøver de lette løsninger først og har forstået budskabet om at undgå en sump af renovering, hvis ikke det er nok.

/Peter
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: OG 900 autgear værksted Kbh?

26. aug 2017, 13:25

Fornuftigt at "plukke de lavesthængende frugter først" :idea:

Joh, så vidt det ses, er der da stadig lidt strøm på forummet. Dog ikke med ret mange ampere længere. Sørgeligt. Fjæsbogen er vel synderen!? :(

Nå, men årsagen til denne reaktion på tråden, er min (ukuelige) nysgerrighed omkring 2 ting:

- Hvad er en GM kasse???
- Hvad er det, der helt præcist gør BW gearkassen så eminent fantastisk??? Vægten? Skiftemønstret??? Antal gear??? Holdbarheden??? Driftsøkonomien/effektkravet???

(I min verden ingen af delene!!! :x)

Vi har selv haft en GLs´er i tidernes morgen. Altså en bil med slavemotor. Jeg skal her undlade at berette om vores tilfredshed - eller mangel på samme - for ikke at skuffe trådskaberen.

Lykke til med problemudbedringen! :|

/Henrik
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: OG 900 autgear værksted Kbh?

28. sep 2017, 13:51

Hej Henrik

En GM-kasse er vel en manuel 9000-kasse? :D

Og det fantastiske ved BW-kassen er nok først og fremmest slidstyrken -jeg kørte selv de 450 kkm med slavemotorer (først en enkeltkaburators B-motor på 100 hk -senere en indsprøjtnings-H'er på 118 hk). I begge tilfælde med et rimeligt heftigt forbrug (max 8 km/l). Jeg har dog i en periode lånt min mekanikers fars GLi, og med præcist samme kørselsmønster kørt 10 km/l, så økonomien kan også være OK (bedre end 9K aut.). Da jeg senere købte denne bil, havde den fået turbo, og var nu lige så seriøst tørstig, som den var sjov.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Classic Forum"