Banner cycler

Stat problemer 9000 cc 1991

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

lars
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 254
Tilmeldt: 25. jan 2004, 23:01

Stat problemer 9000 cc 1991

4. jan 2018, 04:03

Så er den galt igen med den gamle 9k cc
Ville ikke starte, kunne ikke høre benzinpumpen køre, når man drejer nøglen.
Om og måle, ingen spænding ved pumpen ? sikring ok. Ud med handskerummet, skifte relæet da det ikke virkede.
Det nye relæ trækker (pumpen køre) lige så snart det bliver sat i, også selv om der ikke er tænding på. (nøglen i lommen)
Har prøvet og skifte el kontakten ved tændingslåsen uden held.
Kan det mon være min styreboks. der er blevet trat, og ikke afbryder spolespændingen til relæet ?
Har nemlig også oplevet at der var lys på bilen, når den var stoppet , og nøglen taget ud.
En tre fire gange dejen med tændingslåsen og det går ud igen ?
Og at det lange lys ikke slår til ved armen. men dagen efter virkede det fint ?

Nogen gode forslag ?


Livet er for kort til O. T. F. !
ps. Golf er det ikke noget man spiller ?
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Stat problemer 9000 cc 1991

5. jan 2018, 08:22

Hej Lars
Jeg vil gætte på en syg tændingskontakt.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Stat problemer 9000 cc 1991

5. jan 2018, 19:18

lars skrev:
4. jan 2018, 04:03
Har prøvet og skifte el kontakten ved tændingslåsen uden held.
Jeg går ud fra at det er bundstykket du mener. Prøv igen, det må være det... Uoriginale kineser bundstykker kan gå i stykker inden de bliver taget ud af emballagen :wink:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Stat problemer 9000 cc 1991

5. jan 2018, 20:08

Den linje havde jeg overser Carlsson.
Men du har vist ret i at nogle af de tændingskontakter er i meget ringe kvalitet. Selv de originale af nyere årgang fra SAAB. De uoriginale er helt elendige.
Heldigvis er den ikke så svær at skifte på en 9K, men til gengæld er de meget dyre, selv de dårlige af dem.
Jeg solgte her i efteråret en gammel kontakt fra en tidlig 9K til en anden der havde lignende problemer.
Vi har ikke hørt fra ham siden så jeg tror at det løste hans problemer.
Han havde også købt en nyere original kontakt der åbenbart ikke holdt ret længe.
Jeg fik den nyere kontakt i bytte så jeg kunne adskille den og se om jeg kunne se nogle fejl indeni. Der var ikke rigtigt noget at se, men jeg synes ikke den føltes helt "sprød" at dreje, så måske det bare er nogle af fjedrene indeni der bliver slappe med tiden.

Prøv om du kan få fat på en kontakt fra en hugger. Helst fra en ældre 9K (de er nok svære at finde)
Måske nogen har en gammel kontakt liggende som du kan låne og teste med.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
lars
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 254
Tilmeldt: 25. jan 2004, 23:01

Re: Stat problemer 9000 cc 1991

7. jan 2018, 16:56

Ja det er bundstykket til kontakten, jeg har lånt fra en 9000 cst 1996 med 160 på klokken, som starter og køre fint,
Så tror ikke den fejler noget. Der var også de fine røde malepletter på skruerne.
Nogen der ved om boksen, fra sådan en, kan passe på den gamle dame ?
Men det gør den jo nok ikke, da det er et andet tændings system.
Livet er for kort til O. T. F. !
ps. Golf er det ikke noget man spiller ?
lars
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 254
Tilmeldt: 25. jan 2004, 23:01

Re: Stat problemer 9000 cc 1991

19. jan 2018, 16:33

Hej Igen

Kan det være føler ved krumtappen, som driller ?
Har ikke noget lednings diagram på den gamle, men har bestilt en rep. bog
Men svinet sidder vel bag ved remskiven ? på højre side af motoren
Kan man ikke måle den igennem ?
Livet er for kort til O. T. F. !
ps. Golf er det ikke noget man spiller ?
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Stat problemer 9000 cc 1991

19. jan 2018, 17:28

Mener det er 860 ohm +/- 90 ohm.

Det kan give en ide om tilstanden, men det kan også snyde. Nogen gange virker de fint ved kold motor og ikke ved varm.

Udvidet simpel test består i, at afmontere sensoren og vifte et stykke jern foran sensoren og se om modstanden ændrer sig når jernet passerer. Hvis man har sensoren ude kan man også prøve, at varme den med varmeblæser eller lign. og se om modstanden forbliver ok.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Stat problemer 9000 cc 1991

19. jan 2018, 20:35

Hvis du først bøvler krumtappositionssensoren ud, synes jeg at du skulle sætte en ny, frisk i. De er ikke åndssvagt dyre, og de har det jo med at stå af før eller siden (og jo altid på de mest ubelejlige tidspunkter - i mit tilfælde i en snestorm med fruen bag rattet. Hun var meget lidt begejstret for saab'en den dag..). Da den jo samtidigt er et mareridt at skifte - det tog mig 2 minutter at tage den gamle ud, og timer at få den nye på (sikkert en del nemmere, hvis man har værksted/lift. Jeg lå og rodede i sneen med en pandelygte og stivfrosne fingre.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
lars
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 254
Tilmeldt: 25. jan 2004, 23:01

Re: Stat problemer 9000 cc 1991

21. jan 2018, 09:23

Ja det er nok bare lige, med og finde en.
Kan vel lige så godt skifte simmerring, rem osv. videre når man er der inde.
Livet er for kort til O. T. F. !
ps. Golf er det ikke noget man spiller ?
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Stat problemer 9000 cc 1991

22. jan 2018, 14:35

lars skrev:
21. jan 2018, 09:23
Ja det er nok bare lige, med og finde en.
Kan vel lige så godt skifte simmerring, rem osv. videre når man er der inde.
Havde ikke lige set, at det var en 9K du døjer med. Jeg skrev om mine genvordigheder med krumtappositionssensoren på min 9-5
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Brugeravatar
kobbernagel
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 408
Tilmeldt: 18. dec 2014, 18:52

Re: Stat problemer 9000 cc 1991

22. jan 2018, 14:36

kobbernagel skrev:
19. jan 2018, 20:35
Hvis du først bøvler krumtappositionssensoren ud, synes jeg at du skulle sætte en ny, frisk i. Jeg ved ikke med en 9K, men til 9-5 er de ikke åndssvagt dyre, og de har det jo med at stå af før eller siden (og jo altid på de mest ubelejlige tidspunkter - i mit tilfælde i en snestorm med fruen bag rattet. Hun var meget lidt begejstret for saab'en den dag..). Da den jo samtidigt er et mareridt at skifte - det tog mig 2 minutter at tage den gamle ud, og timer at få den nye på (sikkert en del nemmere, hvis man har værksted/lift. Jeg lå og rodede i sneen med en pandelygte og stivfrosne fingre.
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020

Tilbage til "Classic Forum"