Banner cycler

Sideblink?

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Sideblink?

5. jan 2018, 01:48

Jeg har købt en 9000 fra '85. Den har ikke sideblink i skærmene, det kom først i '86.

Bilen har jeg selv hentet i Sverige, så det kan være der er andre standarder.

Bilen er 110% magen til den her:
saab_9000_1984_wallpapers_1_800x600.jpg
Var der sideblink i skærmene på de danske 9000 allerede i '85, eller hvad? Jeg har læst i paragrafferne omkring blinklys. Der skal helt bestemt være sideblinklys på alle biler, men det kan godt være sammenbygget med de forreste blinklys. Så muligheden er, at de forreste "hjørne" blinklys også agerer sideblinklys i '85?

Eller, skal jeg virkelig til, at skære hul i skærmene på min originale, svenske 9000?

Jeg vil lige høre om nogen kan huske noget fra gamle dage omkring det. 8)

Jeg er så heldig, at have en dansk brochure fra 9000 1985. Her er der vist sideblinklys i skærmen. Brochuren viser helt bestemt en '85 og ikke en '86 eller senere. (som ekspert kan man se forskel på en 85 og andre årgange :-) ) Hvis det er rigtigt, og ikke bare en tilfældig unøjagtighed på et foto må jeg i gang med vinkelsliberen.
Petrol-Angle-Grinder-YP-P02-.jpg
Petrol-Angle-Grinder-YP-P02-.jpg (9.35 KiB) Vist 2635 gange


Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Sideblink?

5. jan 2018, 07:34

Hej Thomas
Sideblinklys har vist været lovkrav i Danmark siden 50'erne men blev først lovkrav i Sverige omkring 86. Det er i hvert fald den årgang hvor det er monteret som standard på og900.
Der har dog ikke altid været direkte krav om skærmblinklys, men blot at forblinklyset kan ses skråt bagfra ifølge nedenstående paragraf:
Funder i Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr (1985)
§ 6.04.002 RETNINGSVISERBLINKLYGTER (FORBLINKLYGTER,BAGBLINKLYGTER OG SIDEBLINKLYGTER) stk 1 pkt g:
... For- og bagblinklygter skal være synlige mindst 80 grader udad og 45 grader indad, og sideblinklygter mellem 5 grader og 60 grader bagud.
Jeg har en gang hørt det beskrevet som at forreste blinklys skal kunne ses hvis man står 3m bagved bilen og 1m til siden (så vidt jeg husker). Jeg har hørt at nogen har fået godkendt en importeret og900 MY85 uden skærmblink da man lige nøjagtig kan ane forreste sideblink under førnævnte kriterier. En 9K er lidt anderledes men ikke meget, så måske den kan kringles. Evt. med en ekstra pære/diode yderst i forblinklet.

Loven er dog ændret så der nu på nyere biler skal være skærm/sideblink uanset, men en MY85 skal jo kun opfylde lovkrav fra 1985.

Jeg vil nok beholde vinkelsliberen i skabet indtil videre. Man kan evt. midlertidigt montere nogle selvklæbende eller lignende hvis synsmanden ikke er medgørlig, det er vist meget populært for gamle US biler...

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Sideblink?

5. jan 2018, 09:38

Hej Thomas.

Jeg tror du skal undlade at finde vinkelsliberen frem. 8)
Jeg mindes vores medlem Sailor99 fra Haderslev købte den blå SAAB 96, som en usympatisk skolelærer havde i en dansk TV-serie. Den vor også uden sideblinklys, og den gik gennem syn uden kommentarer. :shock:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Sideblink?

5. jan 2018, 12:40

Jeg vil lige høre om nogen kan huske noget fra gamle dage omkring det.


Det kan jeg. Min gamle 900T fra 8/81 var netop også importeret fra dens hjemland og var ved anskaffelsen i april ´94 stadig uden sideblink. Disse var jeg nødt til at montere, eftersom det iflg. synsmyndighederne dengang var et lovkrav. Man benyttede dengang typisk lygter fra ERMAX, som var en universal tingest. Men forhør dig ad først, vil jeg sige. Er der ikke noget at gøre, så få det til at se så "originalt" ud som overhovedet muligt. Dette kræver naturligvis en omhyggelig tilskæring og sikkert også filning, da hullet ikke er regulært, dvs. hverken kvadratisk eller rektangulært :idea:

/Henrik
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Sideblink?

5. jan 2018, 15:14

Lige en uddybning af mit tidligere indlæg.
Jeg har forsøgt at illustrere lovkravet med nedenstående billede:
blink.png
Jeg kunne desværre ikke finde et luftfoto af en 9000 ;)

Hvis blot man kan se forreste bilnklys når man står i det orange område bør bilen kunne synes.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Sideblink?

5. jan 2018, 17:05

Ermax (danske) blinkers kræver 3 huller: 2 huller til galopskruer og et lidt større hul for ledning.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Sideblink?

5. jan 2018, 19:37

Tak for gode svar, allesammen. 8)

Nr.1 ville være at holde den original "svensk" uden blinkers. Jeg vil høre synsmanden ad om man kan springe over, hvis man kan se det gule lys iflg. det Mads forklarer. Synsmanden er den samme som den lokale, gode Saab specialist bruger, så han burde kende en del til bilerne.

Ellers vil jeg installere de originale blinkers (ikke Ermax). Det skulle være de samme, som sidder på næsten alle andre Saaber. Det skal ikke se 100% originalt ud, det skal være originalt. :-) Jeg har heldigvis de originale manualer i ringbind fra Saab (tak Ole). Jeg mener alle mål står i afsnittet om karosseri.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Sideblink?

5. jan 2018, 21:37

Skal bilen til SAABs museum?

Feck alt dette "originalt" scheisse. :roll:
Min 99 '69 har en Audi vandventil til kabinevarmen. Funker meget fint.
Min '92 trueSAAB Cab havde ikke bremselampe i tandbeskytteren. Lampen (indsats) ville koste 1600+ slag i ansigtet. Der sad en blændeplade i hullet til lampen. Der sidder 5 råskarpe hi-bright røde lysdioder i blændpladen. Det kostede 15 dask. ( Det er OK, den skal ikke på museum)
Samme Cab har Land Rover bremseakkumulator. Der sidder 4 fede ABE skiver, med Ferodo klodser. Den bremser overfedt. Nysynet.
Jeg har kørt kun SAAB med uoriginale dele gennem 40 år.

Skal jeg så smides ud af "Originalt" klubben?.. :(
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Sideblink?

6. jan 2018, 01:36

Hvad udseendet angår, så er jeg meget til "factory look", det må jeg indrømme.

Totalt fanboy her! :-)

De originale blink er nu heller ikke svære at få fat i. Jeg har muligvis allerede nogen liggende fra en og900, ellers kan man få kopivaren fra speedparts til 50 svenske stykket. De ligner de originale 100% og det er også fint nok. Så her ville det være skørt at bruge tid på at opsøge andet, bare fordi.

Mht. dele underneden, er jeg ligeglad, bare det er "ok" kvalitet. Dvs. dele fra anerkendte mærker. Af og til kan man finde et godt tilbud på originale Saab dele, så køber jeg dem. Sidste bremseskift på en anden bil blev en blanding af Saab bremseskiver og klodser som var på bud, uoriginale bremseslanger og bagkalibre fra biltema. Olieskift var filter fra biltema og Shell olie købt i bilka.

Så jeg er heller ikke fuldtidsmedlem af originalklubben.
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz

Tilbage til "Classic Forum"