Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Redaktør: Bestyrelsen
- Denniska
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Hej. Igår da jeg kørte hjem, holdt min kobling op med at virke. Nærmest som om den blev trådt ud af bilen og forsvandt... nogle ideer til hvad det kan være?
SAAB 9-3 TTID 160/360 - 2011
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
- kobbernagel
- EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Måske et knækket koblingskabel? (Ville være mit første bud, uden at have særligt kendskab til lige præcies en OG900)
Saab 9-5 2.0T Hirch 2008 - solgt
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
Skoda Citigo 2014
Opel Grandland X 2020
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Dén kan vi godt udelukke - den gamle 900 har hydraulisk kobling. Du skal vist til mekaniker med den
Koblingssystemet i og900 er opbygget ganske traditionelt: Hovedcylinder ved koblingspedalen, rør/slangeforbindelse, slavecylinder ved koblingen. Træd på pedalen, væske presses gennem rør, koblingen bevæger sig.
Det gør den så ikke længere. Mulige årsager: Defekt hovedcylinder, brud på rør/slange, defekt slavecylinder.
Hurtigt tjek: Mangler der væske i bremsevæskebeholderen? Hvis nej, er det som regel hovedcylinderen, Hvis ja, rør/slange eller slavecylinder. Jeg synes du skal få skiftet det hele, så kører det mange år igen.
Koblingssystemet i og900 er opbygget ganske traditionelt: Hovedcylinder ved koblingspedalen, rør/slangeforbindelse, slavecylinder ved koblingen. Træd på pedalen, væske presses gennem rør, koblingen bevæger sig.
Det gør den så ikke længere. Mulige årsager: Defekt hovedcylinder, brud på rør/slange, defekt slavecylinder.
Hurtigt tjek: Mangler der væske i bremsevæskebeholderen? Hvis nej, er det som regel hovedcylinderen, Hvis ja, rør/slange eller slavecylinder. Jeg synes du skal få skiftet det hele, så kører det mange år igen.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- Viggen
- ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Hej Denniska.
Måske kan jeg hjælpe, da jeg for år tilbage havde et lignende problem med min SAAB 99
I mit tilfælle var armen, som slavecylindren påvirkede, og som manøvrerede udløserlejet, knækket
Surt show at køre gennen byen uden koblingsfunktion , men med snille og gehør, kan det godt lade sig gøre.
SAAB hilsen Ole
Måske kan jeg hjælpe, da jeg for år tilbage havde et lignende problem med min SAAB 99
I mit tilfælle var armen, som slavecylindren påvirkede, og som manøvrerede udløserlejet, knækket
Surt show at køre gennen byen uden koblingsfunktion , men med snille og gehør, kan det godt lade sig gøre.
SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
- Peter
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Det er selvfølgelig også en mulighed...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
- saabbat
- SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Væsken til koblingen er fælles med bremsen. Så start med at tjekke om der tilstrækkelig bremsevæske på. Det kan også være en lækkende bremsecylinder som bruger bremsevæsken. Kig rundt om du kan se noget lækage.
Bjarne Dalgaa
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Jeg har bikset med OG900 væmmeligt længe.
Koblingshydraulikken kan godt drille en del.
1 Tjek væskestanden i bremsevæskebeholderen, skal være høj.
2 Tjek slange forbindelsen mellem bremsevæskebeholderen og hovedcylinderen.
(lille sort gummislange der bliver opløst af DOT4 )
Kan klart anbefale af udskifte den når der arbejdes med hydraulikken.
3 Tjek hovedbremsecylinderne for lækage (hvis den er original fra ny, så er den nok meget træt).
4 Tjek rør/slange fra hovedbremsecylinderen og ned til slavecylinderen
(slangen nede ved motoren bliver ofte mør svampet og giver lækage)
5 Tjek slavecylinderen (kræver at du fjerne plastikdækslet over koblingen
Ofte er det slavecylinderen der fejler pga. slid og ælde. Den vil ikke trykke korrekt, trækker luft og bliver umulig.
Det er den jeg har haft mest biks med.
Den er ikke vildt svær at skifte, det er jo en Saab 900 der er bygget til at den kan skiftes uden af gearkassen skal adskilles fra motoren
Hvis du vil have bilen længe, så er det treenigheden (plus udrykker lejet der skiftes):
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1723
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2124
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=336
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1936
Rebuild kit til slavecylinderen er falsk økonomi. Når først enheden skal renoveres, så er de i så dårlig stand (rust og slid) at den ikke kan blive tæt med nye tætninger
Koblingshydraulikken kan godt drille en del.
1 Tjek væskestanden i bremsevæskebeholderen, skal være høj.
2 Tjek slange forbindelsen mellem bremsevæskebeholderen og hovedcylinderen.
(lille sort gummislange der bliver opløst af DOT4 )
Kan klart anbefale af udskifte den når der arbejdes med hydraulikken.
3 Tjek hovedbremsecylinderne for lækage (hvis den er original fra ny, så er den nok meget træt).
4 Tjek rør/slange fra hovedbremsecylinderen og ned til slavecylinderen
(slangen nede ved motoren bliver ofte mør svampet og giver lækage)
5 Tjek slavecylinderen (kræver at du fjerne plastikdækslet over koblingen
Ofte er det slavecylinderen der fejler pga. slid og ælde. Den vil ikke trykke korrekt, trækker luft og bliver umulig.
Det er den jeg har haft mest biks med.
Den er ikke vildt svær at skifte, det er jo en Saab 900 der er bygget til at den kan skiftes uden af gearkassen skal adskilles fra motoren
Hvis du vil have bilen længe, så er det treenigheden (plus udrykker lejet der skiftes):
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1723
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2124
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... cts_id=336
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1936
Rebuild kit til slavecylinderen er falsk økonomi. Når først enheden skal renoveres, så er de i så dårlig stand (rust og slid) at den ikke kan blive tæt med nye tætninger
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Jeg har købt koblingsudløserværktøjet fra fabrikken i Taiwan. En høj og flot gulchromet kvalitet.
Kopi af SAABs værktøj. Jeg er meget glad for den. 2800 slag i ansigtet.. Den var billigere, men Skat skulle suge blod på sagen.
Jeg købte en Borg & Beck, P/N BBC002, slavecylinder. En plovmand, fra Postmand Per.
http://www.hcb-autotools.com/component/ ... Itemid,26/
Kopi af SAABs værktøj. Jeg er meget glad for den. 2800 slag i ansigtet.. Den var billigere, men Skat skulle suge blod på sagen.
Jeg købte en Borg & Beck, P/N BBC002, slavecylinder. En plovmand, fra Postmand Per.
http://www.hcb-autotools.com/component/ ... Itemid,26/
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Borg Beck lyder bedre end "chai-bang" eller hvad det kina stads hedder fra div. steder.
Købte en slaveenhed fra Speedparts, det var et kopiprodukt.
Efter 5000 km var der rivninger i stemplet og det trak luft ind så koblingen konstant skulle udluftes.
Rivning var så grum at den ikke kunne reddes med nye pakninger.
Købte en Saab enhed og den har rullet 25kkm uden biks...
Borg beck lyder "godt" Hvor skaffede du enheden Edwins ?
Købte en slaveenhed fra Speedparts, det var et kopiprodukt.
Efter 5000 km var der rivninger i stemplet og det trak luft ind så koblingen konstant skulle udluftes.
Rivning var så grum at den ikke kunne reddes med nye pakninger.
Købte en Saab enhed og den har rullet 25kkm uden biks...
Borg beck lyder "godt" Hvor skaffede du enheden Edwins ?
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Borg & Beck er fra UK, tidlgere USA. Velkendt koblingsprodukt. Borg & Beck er osse et "Originalt produkt".
Jeg har købt hos Premier-Factors.com
http://stores.ebay.co.uk/PREMIER-FACTORS/
Svensker og tysker tog til Illinois i 1903. God cylinder. Den skubber til koblingen. Den holder væsken på plads..
Jeg har købt hos Premier-Factors.com
http://stores.ebay.co.uk/PREMIER-FACTORS/
Svensker og tysker tog til Illinois i 1903. God cylinder. Den skubber til koblingen. Den holder væsken på plads..
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Denniska
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Tak for alle svarene.
Jeg er kommet frem til at det er en utæthed ved slave cylinderen da der er en lækage når jeg fjerner skjoldet ved koblingen.
Tak for dvs. Link, den skal nok blive kørende igen snart
Jeg er kommet frem til at det er en utæthed ved slave cylinderen da der er en lækage når jeg fjerner skjoldet ved koblingen.
Tak for dvs. Link, den skal nok blive kørende igen snart
SAAB 9-3 TTID 160/360 - 2011
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
SAAB fik hydraulisk udløst kobling, fra SAAB 96/95 i 1965.
Det var alle hydrauliske frem til Opel 900..
Disse kabelkoblinger var som at træde på en våd klud.
Det var alle hydrauliske frem til Opel 900..
Disse kabelkoblinger var som at træde på en våd klud.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
En af grundende til "udfordringerne" er at slam fra gummislangen mellem bremsevæskebeholder og hovedcylinderen bliver opløst over tid.
Snasken fra dette ”ryger/glider” ned i hovedbremsecylinderen og med olien lander den i slaveenheden og maltrakterer denne.
Slangen kan nemt skiftes, det eneste man lige skal være opmærksom på er at finde en ny slange der kan tåle bremsevæske.
Jeg købte slange hos Slangespecialisten, i Rødvig. Mener det var EPDM gummislange..
http://slangespecialisten.dk/prisliste/
De er de små trix der gør den store forskel.
Snasken fra dette ”ryger/glider” ned i hovedbremsecylinderen og med olien lander den i slaveenheden og maltrakterer denne.
Slangen kan nemt skiftes, det eneste man lige skal være opmærksom på er at finde en ny slange der kan tåle bremsevæske.
Jeg købte slange hos Slangespecialisten, i Rødvig. Mener det var EPDM gummislange..
http://slangespecialisten.dk/prisliste/
De er de små trix der gør den store forskel.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Denniska
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Nogle gode råd til at få den d******slave cylinder op?!
SAAB 9-3 TTID 160/360 - 2011
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Man bruger det værktøj Edwins linker til/viser.
Eller et stort koben til at trykke koblingen sammen. Når den er sammentrykket indsættes der en ring og så kan slaveenheden fjernes.
Se billeder
Eller et stort koben til at trykke koblingen sammen. Når den er sammentrykket indsættes der en ring og så kan slaveenheden fjernes.
Se billeder
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Et trix kan være at udlufte slaveenheden, evt. med en Gunson Eezibleed
Så kan det være slaveenheden kan pumpes til at virke til at trykke koblingen sammen, således at du kan monterer trådringen og slave enheden kan fjernes...
Så kan det være slaveenheden kan pumpes til at virke til at trykke koblingen sammen, således at du kan monterer trådringen og slave enheden kan fjernes...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Denniska
- SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg
Re: Og900, koblingen er ‘forsvundet’
Så er den kørende igen. Slavecylinderen fik nye o-ringe. Det lykkes at få den skiftet med lidt hjemmelavet værktøj tak for hjælpen herinde
SAAB 9-3 TTID 160/360 - 2011
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt
Saab 900i 2.0 16v- 1992
Saab 900i 2.0 16v- 1991
Saab 900i 8v Turbo - 1984. Samle projekt