Banner cycler

9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

22. feb 2018, 22:08

Jeg har som lægmand forsøgt at stille en diagnose på min 9k. Vil høre om det kunne være rigtigt. Min teori går på at min JT-3 katalysator er faldet sammen og forhindre der kommer fuldt flow gennem udstødningen.

Har i længere tid haft en raslen foran som kunne lyde som noget løst i forb. med udstødnigen. Kunne ikke umiddelbart se noget som var løst ved at kigge ned under bilen så tænkte det kunne holde til næste service. Forleden skete der så det at motorlyden ændrede sig og bilen var ikke helt så kvik som den plejer. Ligesom den ikke rigtig tog gassen når man trykkede lidt til den og kunne måske godt føles som en prop i udstødningen.

I tomgang går den også noget ujævnt og den ryster mere. Luften som kommer ud af udstødningen i tomgang kommer ligesom ud i nogle kraftigere stød end normalt.

Ellers er der ikke rigtig noget at bemærke andet end den nok lugter dårligere end den plejer. Måske pga. den ikke forbrænder benzinen så godt som den burde.

JT-3 udstødningen er ca. 6 år gammel nu.

Jeg vil godt køre et par ture i den inden service. Er det mon en god idé hvis ellers ingen motorlamper lyser osv......?
Den ryger ikke når først den er varm. Havde den til at køre i tomgang indtil det hele var varmet op. Der er hvid damp i starten indtil al vand i udstødningen er fordampet. Så det virker ikke til det er farligt at køre nogle småture......stille og roligt.


Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

23. feb 2018, 05:57

Jeg ville straks finde fejlen, og ikke køre videre.
Hvis din teori er kiktig, at det er katten der er faldet sammen.
Så for du et meget højere tryk, og meget mere varme i systemet inden proppen/katten.
Hvilket kan give unødige ekstra omkostninger.
Hvis dit nye problem er tændings udsættere, og katten ikke fejler noget.
Så er der meget stor sandsynlighed for at du ødelægger katten.
Den u forbrændte benzin brænder af i katten, og hæver temperaturen op over hvad monolitten kan tåle. og monolitten begynder at smelte sammen.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

23. feb 2018, 07:31

Det lyder ikke som om det er tændingsudsættere men kan godt fornemme der er et større tryk i systemet selv ved tomgang. Ville godt køre en lille tur for at "friske" batteriet op så jeg er sikker på den kan starte når den skal på værksted hos Slettet grundet GDPR i starten af februar. Men måske det kan klares ved at starte den op et par gange uden lyset tændt og lade den køre lidt i tomgang. Virker som om det lige giver batteriet "et skud". Holder i en P-kælder uden mulighed for at lade med ekstern lader. Men nok meget godt at vente med at køre til den skal køres på værksted. Gad vide om det kunne hjælpe at koble T7 ventilen fra så den kun kører grundtryk.......også selvom jeg ikke kommer op over 0 bar når jeg kører forsigtigt.

For et års tid siden var lambda sonden defekt og der om en ny på efter et stykke tid. Måske det har været starten til at katten nu er defekt......hvis det er det......
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

14. mar 2018, 18:31

Problemet viste sig at være en utæt ventil. Det blev fikset hos Slettet grundet GDPR og den kører nu igen som smurt. Bl.a. 8 nye stk ventiler på udstødningssiden. Der er et par billeder som viser den ventil som var mest utæt.
DSC_3757.jpg
DSC_3758.jpg
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

14. mar 2018, 23:38

Den må da godt nok have hostet fælt med sådan en bombet ventil.
Nå, men hjalp det så også på raslelyde og alle de andre dårligdomme som du "fornemmede" ?
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

15. mar 2018, 07:54

Ja, den lød ikke så godt og kørte noget ujævnt i tomgang. Den lugtede meget af benzin også. Så der kom "vitaminer" i luften nede i den P-kælder hvor den holder. Det er alligevel imponerende så meget moment der er i den på tre cylinder. Den kørte nemt fra Kbh. til ..Slettet grundet GDPR... i den tilstand. Ellers havde den stået stille siden fejlen opstod. Det kom meget pludselig. Måtte dog starte den op et par gange for at lade lidt på batteri da det var blevet "træt". Det viste 7 V under start (den værdi som vises i display efter start). Batteri er nu også skiftet. Nogle af de andre ventiler viste også tegn på svaghed da man kunne se spor af udstødningsgassen langs ventilhovedet. Den har kørt små 260.000 km og fejlen blev betragtet som en aldersbetinget sygdom pga. ventilerne stille og roligt er kokset til. Det høje turbotryk har nok også haft sin indvirkning samt da den var i en eksperimentel fase mht. tuning. Tænker på tændingsudsættere........trykvagt der satte ind osv.......måske ikke altid den helt rette blanding af benzin/luft.

Den blev også synet og synsmanden skulle efter sigende være tilfreds og imponeret over dens trækkraft og udtrykte ønske om at få en tur i den en sommerdag............egentlig lidt sjovt når man tænker på alle de biler en synsmand må have kørt i gennem tiden......og så synes han det er sjovt med en over 20 år gammel bil.

Og ja.......raslelyden er tilsyneladende forsvundet........vil høre efter når den skal startes igen her til morgen. Dens slags lyde er meget nemme at høre i en P-kælder........
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

15. mar 2018, 10:48

Hvorfor hulen har den brændt ventilerne ?

Noget usædvanligt.

Har den kørt for magert eller har tændingen ikke virker ordentligt. Eller.

Lidt sjældent i moderne motorer
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

15. mar 2018, 11:39

viking skrev: Hvorfor hulen har den brændt ventilerne ?

Svaret er uden tvivl her:
MXP skrev: den var i en eksperimentel fase mht. tuning........måske ikke altid den helt rette blanding af benzin/luft.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

15. mar 2018, 18:30

Ja, den har i en periode været lidt hårdt belastet hvor ladetryk lå for højt når man gas den lidt gas (+2 bar). Det kan godt have været starten på noget der så har udviklet sig gennem et års tid. Men ellers var konklusionen at den koks som har udviklet sig gennem 21 år har gjort at ventilen så ikke har sluttet 100% tæt så der begynder at trænge udstødningsgas ud ved ventilen hvor den burde være helt lukket. Det bliver så værre og værre og til sidst går det stærkt. Det var fra det ene øjeblikket til det andet hvor lyden pludeselig ændrede sig og den ikke trak så godt. Nok der den har slået de to store huller i ventilen. Det er åbenbart noget som altid vil ske såfremt ventilen af en eller anden grund ikke slutter tæt. Hvis hele eksplosionen prøver at komme den vej ud og der kun er en lille kanal dannes der vel en lille jetstrøm med meget varm luft.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

15. mar 2018, 20:52

Ja man skal presse en 9K hård og godt for at få den til det.

Meeen 2 bar ladetryk er også godt der oppe og lang ud over normal driften af motoren.

Mon ikke du skal have monteret et AFR instrument, så du kan holde øje med blandingsforhold mv.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

15. mar 2018, 22:10

Har overvejet et AFR instrument men der er kommet styr på ladetryk. Boksen der sidder i nu er lavet specielt af MapTun til mit setup (630 ml, T7, TD-04-19T, JT-3, 3 bar map sensor samt en maptun sinter lamel). Så vidt jeg kan se lader den ikke meget mere end 1.5 -1.6 bar. Den er mere blid ved gearkassen ved lave omdrejninger i 5. gear end den gamle boks. Til gengæld lukker den virkelig op når der kommer omdrejninger på. Det kører stabilt. Nålen på ladetryksuret ligger helt stabilt hvor den før kunne stå og "blafre". Efter jeg gik fra et NGK "7" til NGK "8" rør holdt den også op med at lave tændingsudsættere........når man gav den tæt på fuld gas.

Så nu håber jeg den kører som den gør nu meget længe...........

For det meste kører jeg "morfar" kørsel men rart at vide man kan lave en sikker overhaling eller "springe" til en hul i trafikken man ser længere fremme. F.eks. hvis man skal af motorvejen..........det er den god til.

Lige nu køres mekanikken til. Når der er kommet ny mekanik i tænker jeg det er godt at køre stille og roligt så det hele kan slides til.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9K, 2.3t, JT-3 katalysator problem?

15. mar 2018, 22:32

Man kan åbenbart stadig få nye Saab'er.....nu en dag den gamle 9k ikke kan mere.

En 900 fra 2017?
https://www.youtube.com/watch?v=C9a0C6E0Ejk

Den er med 2.3'er........så de ventiler kan holde til en hel del.......

Gad vide hvad sådan en koster........

Tilbage til "Classic Forum"