Banner cycler

Hvor koldt før varme på max ? OG900

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Hvor koldt før varme på max ? OG900

28. feb 2018, 19:51

Ja spørgsmålet er egent rigtigt nok.

Hvor koldt skal det være før varmeapparatet i en OG900 skal på max ?
Vel og mærke når motoren er varm.

På min OG 900, står varmenknappen på 1/10 - 1/5 , når der er kørt ca. 10 km og motor samt kabine er lun.

Derefter kaster varmeapparater "sygt" meget varme fra sig. Selv om motortemperaturen knapt står på 1/2.

Der skal vist BBQ sovs på skankerne hvis apparatet står på max ! Det rister skankerne til "well done" på minutter.

Jo koldere det bliver jo bedre syntes OG900 at opfører sig :-)

Så er varmeapparatet lavet til Nordpol super kulde ala -50C ?


Min "Kat" står og fryser i opvarmet 15C garagen, den er ikke til kulde.
Men Saaben trives i de biske forhold.....

Eller som en test sagde i England: Hvis Jaguar fejler, ja så ring efter Slettet grundet GDPR eller RAC. Hvis Saab fejler i Sverige, så dør folk af kulde i nordsverige.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Tiwar
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 351
Tilmeldt: 8. feb 2004, 13:30

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

1. mar 2018, 22:38

Det kan jeg give dig et klart svar på. Mandag morgen startede jeg fra Geilo i 900 lpt aut., i minus 24 og satte kursen nordvest af 7,eren. Da jeg passerede Ustaoset station stod der minus 27 og jeg havde det dejligt varmt med knappen på trekvart åben, så ved minus 40 får du nok brug for alle kalorierne.
Har til sammenligning også haft 9000 årg 98 heroppe og den er på fuld varme når det er så koldt, men det er ikke i samme skala som 900 Og.
Jeg er for i øvrigt hjemme igen og fik brug for Nokian'erne da jeg her til middag nåede Tåsinge.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

1. mar 2018, 23:04

Der findes to typer varmehane til og900. Alle de biler jeg har haft kontakt med har haft en hane i stålrør med gummiventil indeni. Denne kommer som regel til at køre trægt, så man ikke kan lukke for varmen om sommeren, hvorfor den i de fleste tilfælde senere er skiftet til den anden type som er i plastik og ventilen er styret af en tandstang.
Min erfaring er at der med den førstnævnte type i metal kommer mere flow gennem varmelegmet og derfor noget højere temperatur. Modellen i plastik er noget mere restriktiv. Begge kan dog uden problemer varme kabinen op uden at det er nødvendigt at skrue helt op.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

2. mar 2018, 06:19

Varmen i en og 900 er helt unik, Dels kommer der varme ud af dyserne efter meget kort tid, og det giver sygt meget varme når motoren er drifts varm.
Den få alle andre biler jeg har haft til at ligne et misforstået køleskab.
Min og 9-3 skal køre dobbelt så langt før man kan mærke lun luft ud af dyserne, og det er selvom jeg bruger recirkulation af kabine luften.
Og man har ikke samme tendens til at skrue meget ned for varmen, når motoren er drifts varm.
Det store - ved begge varme apparater, er at man ikke kan vælge luft op på forruden, og luft ud af midter dyserne.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

2. mar 2018, 11:53

Nej luft til midter dysserne op OG900 er til Aircon.

Hvis der kom varme ud af dem ville huden blive kogt af armene...

Andre biler kan godt give varme der, men ikke Saab. Nixen biksen.

Man kan heller ikke slukke for blæseren i OG900. Svensk tvang¨.

MEN varme kan den, Så vildt at instrumentbordet er revnen :-)

Kan godt mærke at bilen er lavet til Skandinaviske forhold


Saab OG900 er sidste generation Saab hvor man slukker for tilførslen af varme til varmeapparatet, når det bliver lunt.

Nye biler har fuld varme på fladen og fuld kulde på fordamperen, så reguleres med klapper.
Desværre bliver klapperne utætte over tid, således at man ikke kan stoppe varmen når det er sommer.
Det må AC så æde væk.

Har haft en stribe Saab 9000. De kan ikke varme sådan igennem som OG900.
På godt og ondt.

Godt: Man kan tage bilen bilen med til Grønland og stadig kører med vinduet nede og holde varmen.
Ondt: Pas på hede skoldning :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

3. mar 2018, 01:09

Viking, du kender ikke Og900 ordentligt. Det gør jeg.
Blæservælgeren har 1-2-3 hastigheder. I stilling 1 kører blæseren meget langsomt, måske 4-5%. Det gør den fordi man ønsker en ganske svag kabinetrykrejsning, således at ingen pollenfyldt luft går ind i kabinen. Den indgående luft passerer pollenfilteret. Nogle folk er sarte. De tåler ikke laktose i mælk, lissom hunde og katte. De får racermaver og ondt i maven. Folk tåler ikke gluten, som er en normal bestanddel i korn, såsom brød. De tåler ikke pollen. Jeg kan tåle pollen. Jeg har endda røget pollen. 8)
Jeg har ikke allergier. Dog, jeg har 2 allergier: Jeg er allergisk for hårdt arbejde. Jeg er allergisk for læder. Hvis jeg vågner om morgenen med skoene i sengen har jeg en helvedes hovedpine..

Den langsomme blæser er ikke et problem. Der er en solid blæser i bilen. Man kan stoppe blæseren helt. Vrid øret helt rundt på luftdistributionsvælgeren ned til "0" i bunden på vælgeren.

Enig, 9000 har god varme og luftfordeling. Men Og900 er klart bedre med varme og luftfordeling.
Senest rettet af Edwins 5. mar 2018, 02:29, rettet i alt 1 gang.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
tknage
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 15. jun 2010, 07:15

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

3. mar 2018, 07:40

Allergisk over for læder... :shock: :lol:
Mvh. Thomas, Medlem nr. 710

9000 CS 2.0i 1997
99 Turbo, 1980
og9-3 SE 2.0 LPT aut. 1999
og900S LPT 1993
9000 T85 rosenkvartz
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

4. mar 2018, 17:52

Kender godt til særheden med at blæseren ikke kan slukkes.
Sært svensker fænomen....
De fleste biler kan der slukkes for blæseren og luften kommer gennem dysserne når bilen bevæger sig. Luften bliver "suget ud bagfra"

Det er sådan lidt billigbørns filter der er på. Har ikke aktivt kul og stopper ikke os og lugt.

Men varme det kan det.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

4. mar 2018, 18:36

Dyserne er vent. Det statiske tryk kommer ind gennem den vandrette grill i motorklappen. Man udnytter trykstigningen foran forruden..
Afgangsluften kommer ud gennem grillerne på bilens sider. Man udnytter Coandă effekten. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

4. mar 2018, 20:45

Viking skrev:
Det er sådan lidt billigbørns filter der er på. Har ikke aktivt kul og stopper ikke os og lugt.

Det er bare et pollenfilter, et værn mod pollenallergikere. Som udgangspunkt skal pollenfilteret tilbageholde partikler med en partikelstørrelse over 10 µm. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

4. mar 2018, 23:11

Med risiko for at fortælle d'herrer hvad I allerede ved, så er friskluftindtagets placering på en 900 valgt ud fra at trykket netop dér er relativt neutralt og uafhængigt af bilens hastighed. Sammen med det faktum at blæseren altid kører på trin 1 giver det maksimal varmekomfort da mængden af friskluft der passerer gennem kabinen derved - i teorien - er uafhængig af hvor hurtigt bilen kører. Det er længe siden jeg kørte 900 til hverdag, men jeg husker systemet som meget velfungerende for sin tid.

Pollenfilteret er ikke hverken elektrostatisk eller med aktivt kul, men det VAR dog verdens allerførste. Det tæller vel også lidt?
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

5. mar 2018, 02:05

Netop. SAAB var lægens, arkitektens, ingeniørens og mekanikerens bil.

Luftindtaget kaldtes et "balanceret indtag". Og pollenfilteret til bilkabinen var OGSÅ verdens første. SAAB tabte penge på Og900, for meget R&D.
Det er nu ligemeget for menigmand. Kvaliteten af en bil er afgørende for dens HK. :roll:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hvor koldt før varme på max ? OG900

5. mar 2018, 13:56

Hej Edwins (og Peter)

Tak for forklaringen på den tåbelige placering af friskluftindtaget (tåbelig i mine øjne efter mange års bøvl med sne og sjap i luftindtaget -jeg har ofte savnet det overdækkede fra 96'eren).

Bortset fra det har jeg også været meget glad for varmeanlægget i OG900 -specielt hvis der var recirkulationsklap til at holde sjap/fugt ude i opvarmningsfasen. Og med ægte friskluftsdyser i midterpanelet, så man både kunne få varme tæer og holde hovedet koldt :D .

Edwins: SAAB påstod selv, at de tjente godt på OG900 (først i 80'erne, på toppen af turbobølgen). Der var vel strengt taget heller ikke de store revolutioner rent udviklingsmæssigt, da platformen vel blot er videreudviklet fra 93 over 95/96 og 99. At man så har udviklet mange geniale og vigtige ting undervejs, er en anden ting.

Revolutionen kom vel først med 9K. Her brugte man åbenbart mange ressourcer på at tilpasse platformen til SAABs egne sikkerheds- og styrkekrav, uden at det blev påskønnet (9K gjorde vist mere for salget af Fiat Croma, end den gjorde godt for SAABs bundlinje).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66

Tilbage til "Classic Forum"