Banner cycler

Uh silver Aero var ved at dø. OG900 T16 AERO

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Uh silver Aero var ved at dø. OG900 T16 AERO

6. mar 2018, 10:11

Først ryster motoren generatoren løs.

Ok bolte strammes men kan ikke komme til den nederste bolt. Det kræver den del mere adskillelse og i -10°C kulde er det meget svært. (Cab-en - Jag-en og Sonetten lopper sig inde i værkested i varme og giver ikke plads til Silver)
Efter 1500 km og en uge ryster generatoren løs igen.
Denne gang har den knækket den ene af de tre bolte i generator beslaget.

Ok, generatoren fjernes, ( jeg vente hoved generatorbolten da motoren blev renoveret i 2012, således at generatoren kan fjernes ved at bolte oliefilter beslaget af og trække bundbolten ud).

Den trekantede olifilter klods, med slangekobling til oliekøleren, boltes af med de 3 stk. bolte.
Trækkes til side og generatoren kan fjernes.

Den ene bolt der er knækket efterlader gevindhuldet fyldt med enden af bolten. Ikke nemt at få ud, da pladsen er super trang og enden sidder godt fast. :evil:

Ud kommer stumpen med en del lirken, boring og baglænskørsel med mini boremaskinen.
( kort vinderdans udføres) :mrgreen:

Skærer gevindet i motorblokken op for at rense snask væk og renser med sprit.
Nye bolte til beslaget, denne gang med Loctite, gevindlås.

Tjekker pakning og pakflade på oliefilterhusblokken, alt ser fint ud.
Skifter ikke pakningen da den ser ok ud, selv om normalt har en pakningsfetish
( dvs. aldrig genbruge pakninger ! ).

Bolte alt sammen, starter motoren. Alt fint, generatoren sidder fint fast, der kommer olietryk og igen lækage at se ovenfra.

Bakker bilen ud for at tage en prøvetur og undre mig over et sneglespor der trækkes efter bilen.

Hvad var dog det ???
Kikker ind i garagen og opdager en kæmpepøl af olie på gulvet, samt en mindre pøl der hvor bilen nu står.
ØV !

Bakser tidl. darling ind og kalder hende knapt så flatterende svensker navne.

Orker ikke at skifte pakning kl. 24 fredag midnat, men rydder ”Exxon valdez” skandalen op.

Tjekker mit lager og finder en ny pakning på lager. (den er til Caben, der lopper sig i varmen, så der må bestilles en frisk pakning til hende, senere).

Bolter oliefiler holderen af i aftes og finder olien har skudt en lille flig af pakningen væk, således at olien kunne vælte ud.

Ny pakning på. Tætnet med Wellseal (”dødetysker”) og samlet igen.

Aftappet olie fra motoren, der var ca. 1- 1 ½ liter tilbage.
Frisk filter på og 4 liter frisk 5W/30 Castrol Edge FST.
Og tjekkes både oppe og nede denne gang 
Og hun er i live igen..

Tænk hvis jeg havde kørt en tur uden af se sneglesporet. :oops:

Olielampen skulle nok lyse når den var tør, meeeen, så er vi henne hvor det er mega farligt.

Nå men nu futter Darling Silver Aero raskt afsted igen og er igen blevet min ”Svenska flicka”

En rigtig Aero nærdøds-oplevelse. :roll:
Senest rettet af viking 6. mar 2018, 19:28, rettet i alt 1 gang.


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Uh silver Aero var ved at dø. OG900 T16 AERO

6. mar 2018, 10:41

Uff et mareridt....flere øv'ere i træk, og tilmed i den sibiriske dødskulde :)

Dejligt at Silver Aero lever i bedste velgående, det var en fantastisk tur at være med til at købe hende :)

/A
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Uh silver Aero var ved at dø. OG900 T16 AERO

6. mar 2018, 22:19

Generator på OG900 er et kapitel helt for sig selv. På min gamle 900i 8v valgte jeg til sidst at bore et hul i torpedoen og sætte en gummiprop i. Jeg fik dog aldrig brug for at afmontere generatoren derefter... :roll:
Godt den reddede livet, det er jo nærmest en ny motor du har i den bil.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Uh silver Aero var ved at dø. OG900 T16 AERO

7. mar 2018, 20:35

Hun havde en fod i graven da Speedy og jeg kikkede på hende i efteråret 2011, på Fyn.

Motoren havde huller i stemplerne ( eller mere korrekt: Kronen på to stempler var knækket i over i toppen af øverste stempelring.
Topstykket var "twisted" gearkassen havde fået bane sår, himlen hang, og sæderne var meget triste.
Tandstangen var finito.
Den havde dog ikke rullet så meget. Lige godt 200kkm og den kostede næsten intet.
Kun nogle tusser over skrotprisen.

Så hun kom hjem med autotransport fra Ikast.

Ud med motoren.
Ud med trianglerne
Af med tandstangen

Havde en Saab 9000 Taladega motor fra en super Saab ven fra Vest Sjælland på lager.
Det havde kun kørt ca. 100kkm
Splittede motoren og gav den nye slidstumper. Den har jo Taladega kanster :-)
Gearkassen fik ekspert nødhjælp af Jacob Jensen, blev genopbygget og forstærket.

Trianglerne blev ordnet, og fik PU bøsninger, ny tandstang.
Nye hjullejer
Nye slanger, osv osv...
Ny generator, ny starter, ny udstødning, nye bagskiver og reno. forskiver. Nye bremse hyd. dele.
Nye stumper til rudehejs, nye paraboler.

Alt det har holdt hende kørende i 6 år uden bøvl overhoved. Har ikke midstet en takt....
og hun har ikke fået andet end olie og filter hver 5000 km.

Men nu drillede generatoren så "lidt" og hun fik tynd mave, og var ved at kradse af igen..

Nå men efter at have slæbt mange trailer fyldt med mursten, jord, beton, brænde og materialer, samt værksteds og hjælpekørsel 5 år samt to vintre og hårdt arbejde, skal hun lige have lidt Botox div. steder.
En frisk skærm og lidt metal...
Nogle olie lækager fixes og lidt maling.

og frisk skum i forsædet..

Nyt instrumentbord ( det var revnet da jeg købte hende ) og en ny omdr. tæller med ur. Uret er gået i stå og fabriksnye enheder er på lager...
Så lidt at pusle med.

På den gode side.

Hun har intet værditab, da de intet er værd... :-)

Så det koster kun rep. og benzin. Håndrens og hyggetid.
En rimeligt arbejde for tro og fejlfri tjeneste.
og mange hyggelige Saab stunder.

Har kørt til Kalundborg 92 gange de sidste 2 år. Ummm Saab OG900 på det bakkede Vestsjælland,
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"