Banner cycler

Utæt benz slange plast, hjælp OG900

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Utæt benz slange plast, hjælp OG900

29. mar 2018, 18:02

Min dejlige OG900 har stinket af benz. et stykke tid.

Fandt lækagen:

Under tæppet i førersiden var der vådt af benzin.. uhhhh :cry:

Benzin slangerne ( frem og retur ), sidder i en lille metal klemme på vangen og har gnavet hul i løbet 31 år,

Hvor køber jeg ny hård sort plast slange ?
og hvordan samles det ?

Har egentligt plan om at skifte hele vejen. Men slangen er ligesom krympet på ?????


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

29. mar 2018, 18:52

Hej Viking.

Jeg havde en tilsvarende utæthed i min 99 EMS for år tilbage. Røret lækkede ved bøjningen ud for venstebenets hvilestøte i førersiden. :(
Jeg fjernede ca 2 cm rør og erstattede det med et stykke stofarmeret benzingummislange og to spændbånd. :wink: Det holdt resten af bilens levetid. :wink:

God påske med SAAB'en
Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

29. mar 2018, 18:59

Ja lige netop der.

Garanti, erstatning :lol:

eller ælde...


Kan det virkelig holde tæt ?
Det er da et forsøg værd.
For der skal skiftes meget rør/slange og udfordringen ligger i tilkobling på benzpumpe og motor...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

29. mar 2018, 20:33

Hej Viking. :D

Det holdt fint tæt. :!:
Fabrikken havde samme konstruktion, hvor benzingrenrøret forbandt sig med indsprøjtningsdysserne. :wink: Der måtte de armerede gummislanger dog udskiftes i løbet af bilens levetid. :shock:

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

30. mar 2018, 08:34

Thansen af alle steder har plast slangen du søger.
I terorien er det nemt at montere fittingen i slangen.
Slangen varmes op, og fittingen presses ind i slangen.
I praksis er det mere besværligt, man skal finde den rette temperatur, og der skal en stor kraft til, ikke lige man gør med de bare næver.
En bedre samling end en stump slange er denne kobling.
https://frsport.com/pierburg-4-07373-13 ... jp1-139990
Men jeg ville under ingen omstændigheder lave en samling inde i kabinen!!!
Af indlysende årsager, Jeg har ikke lyst til at blive kremeret levende.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

30. mar 2018, 09:33

Hej Viking
Jeg har lidt erfaring med benzinrørene i gamle biler, men først et par spørgsmål.
Er slangen med bruddet på tryk eller retursiden?
På tryksiden kører den med et tryk på lidt over 3 BAR på retursiden er der noget lavere tryk. Jeg tør ikke sige præcis hvor lavt, men sandsynligvis 1 BAR eller lavere.

Jeg mener at Oles 99EMS var med D-jetronic hvorfor trykket er omtrent det samme som L-jetronic.

På retursiden kan man sagtens bruge en gummislange med spændebånd, men jeg vil nok være lidt mere forsigtig hvis det er på tryksiden. I hver fald hvis det er tænkt som en permanent fix.

Selve røret er lavet i enten PVC eller PE. Jeg hælder mest til PE men kan ikke rigtigt finde oplysningerne nogen steder.
Hvis det er PE bør det være forholdsvis let at montere en samling som denne: https://www.carbuildersolutions.com/it/ ... joiner-4mm
Monteringen gøres ved at rørenden puttes i varmt vand hvorefter fitting'en puttes ind. Når alt er afkølet er det tæt.
Problemet er dog at materialet bliver sprødt med tiden. Jeg har prøvet at montere en fitting på et rør i min ng900. Dette var lidt besværligt men det lykkedes. Heldigvis var det røret der går mellem benzintank og benzinfilter som er forholdsvis kort. Derfor kunne jeg tage det hele med ind i køkkenet til en gryde med kogende vand.
Jeg prøvede på et andet tidspunkt det samme med et rør fra en og900. Når jeg forsøgte at putte fitting'en ind i, revnede røret bare. Her kan man så evt. prøve med mere varme end kogende vand kan give. Eksempelvis en varmepistol, men så vil plastikrøret sandsynligvis være endnu mere sprødt bagefter.

En skærering-samling kan også være en mulighed, men skal sikkert være begegnet til plastikrør. Jeg ved ikke om det findes i de størrelser.

Grunden til at jeg ikke vil anbefale en gummislange og spændebånd på tryksiden er primært at der ikke er noget fast at spænde på. Det vil måske virke en overgang, men det sprøde eller bløde rørmateriale vil sandsynligvis kunne give sig over tid. Derfor bør man montere en bøsning indeni plastikrøret hvor spændebånde skal sidde, men så er vi tilbage ved det foregående problem med at røret sandsynligvis ikke er fleksibelt nok til at kunne montere noget indeni.

Uanset hvad bør du tjekke samlingen med jævne mellemrum for lækager.

Jeg har prøvet at finde noget nyt rør i metermål online, men jeg kan ikke rigtigt finde noget, Du kan måske bruge pneumatik rør, men det er jo nok ikke godkendt til benzin, selvom det bør kunne tåle olie fra en tågesmører. Her findes også nogle smarte/billige samlinger: https://www.ebay.co.uk/itm/Pneumatic-St ... WiTFRY-C3g

En løsning kunne være at finde en forholdsvis ny bil ved en hugger og så klippe et stykke rør ud af den.

Ud over at skifte hele røret findes der nok ikke nogen optimal løsning på dette problem, men du finder nok en god løsning.
Hvis du gad at læse hele mit indlæg har du i hvert fald mine erfaringer du kan tage med i overvejelserne :)

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

30. mar 2018, 16:19

Jeg så ikke at morten også havde skrevet et indlæg før jeg sendte mit, så jeg forsøgte ikke at være smart eller tale hans forslag ned. Jeg kan se der er lidt overlap.
Godt tip med Thansen og benzinrør.
Fittings er ikke så svære at montere hvis bare røret er helt nyt, men et 30+ år gammelt plastikrør er næsten umuligt at arbejde med.
Jeg tror dog ikke at jeg har lyst til at fabrikere og montere nyt brændstofrør i nogen af mine gamle SAABer, så en "god" samling under gulvtæppet er nok den næstbedste løsning jeg også selv ville vælge.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 714
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

30. mar 2018, 18:33

Hej. :!:

Hvis jeg husker ret, var benzinrøret af metal i 99 EMS, så spændbåndene kunne spændes passende stramt. :? Måske svigter hukommelsen, men jeg mindes benzinrøret var i samme dimension som bremserørene :? måske også i kobber :?:

Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+
SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

30. mar 2018, 20:55

Jeg tror du har ret Ole. Min SAAB 96 fra 75 har i hvert fald stålrør til brændstof, så jeg vil gætte på at tidlige 99'ere også havde det.
I dette tilfælde vil det ikke være noget problem. Et godt spændt spændebånd og en kort gummislange bør sagtens kunne holde 3-4 BAR tryk.

Som sagt har jeg ikke lige nogen ligefrem løsning udover måske den Morten linker til.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

30. mar 2018, 22:22

Det er nok det samme rør som bruges i 9000 benzinpumpen, og det er ikke til at arbejde med for almindelige mennesker. Det bliver ikke blødt ved opvarmning og er derfor hverken pvc eller pe. Det kan ganske rigtigt købes hos T. Hansen men det hjælper jo ikke meget hvis man ikke har noget egnet til at samle det med. Jeg ville nu ikke være bleg for at benytte benzinslange løsningen, på trods af at der ikke er vulster på den afklippede plastslange. På min tidligere 9000 havde den tidligere ejer åbenbart skiftet benzinpumpen og mente ikke at han havde tid til at skille det ad på normal vis, så han klippede da bare begge rørene 5cm fra benzinpumpen og samlede det med benzinslange og samlebånd. Jeg lurede da naturligvis lidt på denne løsning men det holdt da i de 8 år jeg havde bilen og jeg skiftede da benzinpumpen og genbrugte slangerne. Sådan en god benzinslange bider sig rigtigt godt fast, så den kan åbenbart blive siddende , også på tryksiden. Jeg vil lige advare om Biltema's "Made in Germany" benzinslange. Den rådner væk på under et år, selvom den hverken udsættes for sol eller vejrlig.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

31. mar 2018, 07:08

Ved ikke om det er på tryksiden. Prøvede at lirke med plastrørene i går og der kom ikke benz ud.
Men reppes skal de.
Biltema har plastslange. Kikker på det i dag.

Har lidt meget respekt for benz under tryk.
Lige før jeg ruller nye cu rør ud.
Men kikker lidt rundt...

Gode råd i giver. :-) tak for det...
Bare bliv ved...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

31. mar 2018, 10:15

De gamle rør er sikkert i nylon PA 12, og de er håbløse at arbejde med.
Dem man typisk kan købe idag er af Tecelan, og er meget nemmere at arbejde med, da de er modtagelige for varme, og væsentligt blødere.
Så bløde at der skal en metalbøsning i hvis man montere en slange med spændebånd.
Men de er stærke nok typisk kan de holde til et tryk på 25 bar.
Kobber rør som erstatning i en og 900 :shock:
Bare at bukke rørene så de passer giver mig mareridt, og ondt i hænderne.
Og så er der problematikken at få alle fittings monteret på rørene.
Sølv lodning er lige hvad jeg kan komme i tanke om.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

2. apr 2018, 19:10

Nu er jeg mesterbukker når det kommer til CU rør. Har bukket både små 1/4" og op til 7/8" i rå mængder med Imperial cu bukkeværktøj. Nemt og hyggeligt.
Thansen har 8mm plastrør i 4m længde.
Så bliver det nok dem, selv om jeg elsker sølv og fosco lodning..
Så to nye rør bliver det nok til.
Tanken om "genossen-flambe" er ikke tiltalende..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

2. apr 2018, 20:16

https://www.thansen.dk/bil/universaldel ... 238976520/

Mon ikke det er den slags der skal til at friske systemet.

Stive svensker (-slanger) er ikke lige sagen...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

4. apr 2018, 15:21

Jeg har et Dorman Nylon Fuel Line repair kit Dorman 800-302 til de stive nylon slanger.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Utæt benz slange plast, hjælp OG900

4. apr 2018, 15:57

Det var godt nok smart.

https://www.amazon.com/Dorman-800-302M- ... B00CHMR37C

Så samler man i proff kvalitet.

Køber nok enten 2x4m ny slange hjem, eller en hel rulle.

Så kan jeg skifte på både Silver og Cab-en

De gamle plastrør er stive som jernrør, og de bliver skøre med alderen...

Har købt 1m plastslange og laver lidt forsøg på værkstedet med at samle og trykprøve...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Classic Forum"