Banner cycler

Afsluttet / Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
slt
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 16. apr 2006, 21:27

Afsluttet / Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

10. apr 2018, 23:36

Hej med jer.. så kom den dag da mit samarbejde med min gamle Saab 9000 CDET 2,3 aut. må slutte. Alt sammen en længere historie.
Ingen tvivl om at det næppe er en bil som sælges til en person som bare tænker i at køre fra A til B og tilbage igen. Som udgangspunkt klipper jeg salgs teksten ind som ligger på DBA og Guloggratis :) hermed:

Saab 9000, 2,3 CDE Turbo, Benzin, aut. 1996, km 537000, sortmetal, træk, klimaanlæg, aircondition, ABS, airbag, alarm, 4-dørs, centrallås, startspærre, 15" alufælge servostyring

Kom med et seriøst bud: En udfordring til en Saab nørd som vil optimere en top model fra 1996. KM tallet vil sikkert skræmme de fleste, men denne bil er løbende vedligeholdt gennem de 10 år jeg har ejet den (små 200.000 kr. svarende til 0,70 kr. pr. kørt km). Motoren er udskiftet med en Aero maskine på 225 hk og har trillet 370.000 km. (ingen olie forbrug og har perfekt drift). Der er et utal af nye ting i den..bla. nye rør til turbo, slanger fra aut. gearkasse til oliekølere, oliekøler, nye støddæmpere for og bag, ny toppakning, i 2017 = kondenser til klimaanlægget, nyt originalt forskærm i venstre, nyt udstødning fra cat og bagud, forreste bremser ned nye skiver og klodser, renovering af strømfordeler, relæ til ACC m.v. . Automat gearkassen står til udskiftning men er stadig i drift og der medfølger en erstatning som kun har gået 46.000 km. Herudover medfølger 2 ekstra sæt original fælge hvoraf det ene er 16'' aero fælge. Det andet sæt har mange år på bagen - måske først i 90'erne Begge er velholdte. Ekstra: et afmonteret vinterdæk, Kompressor til acc, manifold, katalysator + lidt løst tilbehør. Bilen er som sådan uden rust da den er undervogns behandlet flere gange gennem åerne. Udfordringen ligger i en uventet opstået rust i rammen omkring forruden som skal ud bedres. En fantastisk bil som jeg desværre må skille mig af med. Modellen er speciel og med lidt omhu vil den blive en god investering på den lange bane. Kom med et seriøst bud og underbyd venligst ikke da mit alternativ er at arkivere eller skrotte den som vil være aldeles synd. Bilen er velholdt indvendig og med læder sæder, træ m.v.. Har du lyst til at bygge videre på bilen så er absolut sidste chance for et bud tirsdag 17. april kl. 12.00 .. så aflives den :) .. overbud er også velkomne :)

ps: Første billeder af bilen er efteråret 2017. Resten er nye. Se dba = https://www.dba.dk/saab-9000-23-cde-tur ... 043424118/


Et liv med utallige Saab's nærmer sin afslutning.. En golf diesel på 105 hk rykker altså ikke helt som en Saab på 225 HK :) måske et spørgsmål om tilvænning - jeg ved det ikke endnu.
Senest rettet af slt 19. apr 2018, 20:49, rettet i alt 2 gange.


Søren Lodberg Therkildsen
mobil: 20972822
Saab 9000 CDET AUT 2,3 1996
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

13. apr 2018, 18:06

Da jeg fik min 9k årgang 97 for godt 8 år siden gjorde jeg også den kedelige opdagelse at ruderammen i højre side nederst var mør. Via en god kontakt herinde fra fik jeg det fikset. Ruderamme blev genopbygget på gammeldags vis med......tin? ....eller hvordan man nu lavede det i gamle dage. Ramme blev opbygget hele vejen rundt (der var meget mere rust end man umiddelbart kunne se i den nederste del af ruderammen). Ramme blev lakeret + tag og ny rude isat.

Hvis nogen er interesseret i bilen og få rammen fikset......så send evt. en PM og jeg kan give navnet på kontaktpersonen.......men ved ikke om den kontakt han havde stadig er aktiv.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

13. apr 2018, 19:29

Det er ikke SAABs skyld.
Det er "proff." rudeskiftere. Fagmænd. Jeg har set deres værktøj. :evil:
Fruen har en '95 9000. Ingen rust ved forruden. Forruden er ikke skiftet. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

13. apr 2018, 19:55

Ja, disse proff'er har et utal af Saab 9000 på samvittigheden. De har jo ikke "tid" til at tage ruden ud på fornuftig vis. Da jeg købte min nuværende 9000 var ruden helt sandblæst, så den skulle skiftes. Jeg pillede den selv ud, og der var ingen rust. Bilen var på det tidspunkt ca. 15 år gammel.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

13. apr 2018, 23:07

Slagt ikke bilen pga. en skaldet ruderammerustskade.
Giv bilen noget Krambambolin (araberkit) på rustskaden.
Maling og kit dækker over meget skidt. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
slt
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 16. apr 2006, 21:27

Re: Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

13. apr 2018, 23:56

Hej med jer.. og mange tak for svar.

Arbejder grundigt på ikke at få slagtet bilen. Selvom jeg ikke fremover får glæden af at være ejer af den. Har fået en del henvendelser og det er glædeligt at der er nogle derude som tiltrækkes af gamle Saab og de udfordringer som dukker op for at holde dem kørende. De gode råd er videregivet. Ydermere følger der så meget godt med i handlen at købere stort set ikke kan undgå at tjene penge på den :=) Lad os se.. vender tilbage med en status ..
Mvh Søren LT
Søren Lodberg Therkildsen
mobil: 20972822
Saab 9000 CDET AUT 2,3 1996
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

14. apr 2018, 16:26

Må jeg give mit besyv med, da jeg jo selv har en svaghed for disse bundsolide og herlige "nyklassikere", 9000 CS/CSE/CD/CDE mv.:

Jeg er helt enig i betragtningen om, at det ville være rigtig synd (næsten grænsende til majestætsfornærmelse og respektløshed i iøvrigt) at skrotte en så tilsyneladende velplejet og efterhånden sjælden fugl på de danske veje. Ikke mindst, da der er tale om en sedan! Dem er der ikke mange af længere...!

Den fortjener at blive holdt i live. Hvis ellers de ting, man ikke lige ser på billederne, er lige så fine som det viste (og hvorfor skulle det ikke være det?). Ikke engang kabinen ser slidt ud...meget nydeligt!

Der er uden tvivl her en rigtigt god bil og en "fed cruiser" til den, som måtte have tiden, pladsen og evnerne til lige at bringe den helt til tops. Og så til en pris, hvor alle kan være med. Ja, den kan sagtens gå hen og blive direkte billig at få på benene igen, relativt set. Jeg kunne såmænd selv være fristet. Men de 2 sidste ting har jeg desværre ikke, plads og evner. Der går min grænse :cry:

Man ser, at den kører med "DK-skilt" fra SAAB i Højer. Det er da i sig selv betryggende. Noget tyder på, at den som minimum fra engang i 2001- som pladerne er fra - har haft sin gang dér, for servicering o.lign. Kan det passe?

Skulle der dukke en mulig køber op, der IKKE er specielt SAAB-kyndig, kan det være en halvsvær opgave at overbevise vedkommende om, at km-tallet ikke er noget, man behøver spekulere for meget over. Men jeg kan blot stemme i og sige: "DET SKAL IKKE SKRÆMME DIG BORT". En velpasset motor af den her type, er nærmest som at betragte som en evighedsmaskine, når blot den bliver retmæssigt serviceret og taget hånd om, skulle der opstå uventede ting undervejs. Og så hjælper et lille, kærligt klap på hjelmen også altid lidt. Ellers en ganske bekymringsfri maskine. Den her har endda ikke engang så mange km. på samvittigheden som karossen. Endnu et argument :wink:

Nu står der så flere steder, at bilen er "sortmetal"??? Det har jeg godt nok svært ved at se. Hvor kommer det fra? Hvis den vitterligt havde været sort, ville det ikke have noget med en metallic at gøre. Blot en lille pudsighed og helt uden nogen betydning iøvrigt.

Med denne lille peptalk håber jeg inderligt på, at bilen her får sig et nyt og godt SAAB-hjem og en ny chance i (bil-) livet!?

Lykke til med salget ønskes af en lidelsesfælle,

/Henrik, nu med 9000 CDE 2,3T, MY95.
20170411_120709.jpg
Brugeravatar
slt
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 16. apr 2006, 21:27

Re: Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

14. apr 2018, 23:47

Hej Henrik.. tak for klog og realistisk kommentar. Det her med farven = 'sort metal' forstår jeg heller ikke på annoncen på DBA - underligt er det jo (det med sort kan stamme fra nordjylland hvor ordet ofte forkommer i handel - bare en tanke). Som alle kan se på DBA er den grå metal :) https://www.dba.dk/saab-9000-23-cde-tur ... 043424118/

Ud over ruden og udfordringen her, er der jo altid 15 ting som skal fixes. F.eks. var der noget overfladerust på lakken sidste år som jeg rengjorde og malede over. Nogle steder er det dukket op igen. Da jeg ikke er verdensmester i automaling skal det gøres om fordi jeg ikke har gjort forarbejdet godt nok. Kanten af bagklappen er en evig udfordring som skal overmales hvert år.. samme med forkanten af kølerhjelmen som tar imod stenslag (måske skal en sandblæsning til før det holder). Og så er der det indvendige håndtag som er lidt løst, men let kan udskiftes med et andet.. og så er der en nokke lyd når støddæmperne arbejder foran (koster ikke meget for en topplade). Alle støddæmperne er næsten nye. Bagruden sidder ok, men burde have et tjek hos Dansk Bilglas så det ikke går galt som med rust i forruden. Ellers kunne en go pensioneret maler være god at kapre til pletmaling (ikke sort 'jo', men grå metal). Allersidst er så udskiftning af automatgearkassen med en anden som har gået knap 50.000 km.. det vil tage en go dags tid. Venstre forskærm er nyt, men højre skærm bør rengøres på bagsiden og måske holder det rusten ude fremover. Men ud over det køre bilen helt fantastisk.. bortset fra bagerste bremser åbenbart er blevet skæve og 'hugger'. Der skal nye skiver og klodser til (ikke stor udgift).

Alt i alt en bil som kan tage sig godt ud og gør en forskel, men nok ikke længere en bil som bør bruges til og fra arbejde. Indvendig er alt i go stand og de fleste vil føle sig rigtig godt tilpas i læder sædet og vide de 225 hk derude venter på at blive aktiveret hvis man har lyst til det.

Det jeg sælger er beskæftigelses terapi.. 'Vil man flyve i et svævefly, så skal en del arbejde udføres på jorden. Flyveturen opvejer alt besværet da glæden i luften er stor'. Nøjagtig det samme med den gamle Saab.. Håber da nogle vil samle udfordringen op og sikre bilen bliver veteran :) ok- jeg agter ikke at forære bilen væk, men kræver et lille beløb så mit næste køretøj kan få en undervognsbehandling og nye dæk :) ... lad og se ad :)

Flot vogn du ejer.. 9000 CDE 2,3T, MY95
Den ser helt perfekt ud.
Søren Lodberg Therkildsen
mobil: 20972822
Saab 9000 CDET AUT 2,3 1996
Brugeravatar
slt
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 16. apr 2006, 21:27

Re: Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

16. apr 2018, 11:34

Status 16/4 18 kl. 11.30
Tyder ikke på nogle af de interesserede købere på DBA bider på. 24 timer tilbage og jeg ruller til ophugger og får de obligatoriske ca. 2000 kr. . Mit lager med diverse sælges så løbende. Mvh Søren
Søren Lodberg Therkildsen
mobil: 20972822
Saab 9000 CDET AUT 2,3 1996
Brugeravatar
9000Griffin
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 211
Tilmeldt: 10. okt 2016, 19:46

Re: Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

17. apr 2018, 12:48

Hej Søren

Kør ikke til ophuggeren uden at afmontere trælisterne på for- og bagdøre. Dem vil jeg meget gerne købe af dig, hvis de er intakte!
99 L 1.85 1971 (tidligere SKDs klubbil)
9000 CSE 2.0t A50 1997 (solgt)
9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 180 kkm (pt. på plader)
900i 2.1 1992 (solgt)
Medl. nr. 870
Brugeravatar
slt
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 27
Tilmeldt: 16. apr 2006, 21:27

Re: Afsluttet / Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

19. apr 2018, 21:00

Hej.. så er Saab'en solgt .. :) og heldigvis blev det som donor bil til 2 andre '9000' og ikke en skrot handler. Takker køberne og deres store interesse og hurtige handling. Alt i alt godt at vide bilen bidrager til at holde 9000 kørende år fremover. Dejlig fornemmelse. Held og lykke med bilerne.

Herefter er mit køretøj så blevet en golf diesel.. som jo er udmærket til køre fra a til b. Men langt fra det samme. Det kræver lidt tid at vænne sig til. Mvh Søren
Søren Lodberg Therkildsen
mobil: 20972822
Saab 9000 CDET AUT 2,3 1996
Brugeravatar
Nicolai
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2053
Tilmeldt: 23. mar 2004, 23:22

Re: Afsluttet / Saab 9000 CDE sælges incl. udfordringer.

22. apr 2018, 21:20

Hej Søren

Også stor tak herfra for den fine handel. Bilen er ved at blive parteret, og der er ganske rigtigt mange fine dele på den.
Den gamle CDE har gjort sit og skal nu donere til fire andre 9000.
Det synes jeg da der er noget smukt i.
Det havde ikke sin gang på jord at renovere bilen - dertil var den alligevel for dårlig. Ringen er sluttet.
9-3X TTID4 180HK 2011
9000 CSE 2.3T A50 Aut. 1997
900 Aero LPT 1993

Tilbage til "Classic Forum"