Banner cycler

9k årgang 97 Check radiator

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktører: Ole-Bendtsen, Casper_Ankersen, Jensen, khrisdk, Bestyrelsen

MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 898
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

9k årgang 97 Check radiator

13. apr 2018, 18:20

På vej hjem fra arbejde fik jeg "Check radiator" i display ved nedbremsninger. Det er vel sensor i ekspansionsbeholder som giver denne fejl meddelelse. Tænkte at der måtte være en læk et sted så niveau i beholder var kommet under min. Da jeg chekkede beholder var den langt over min. Vil chekke ledninger til sensor osv. i weekenden. Men kan sådan en fejl melding evt. skyldes noget andet?

Hvad hvis sprinkler væske niveau bliver for lavt.....giver det samme fejlmeddelelse?

Det er nogle få uger siden den har været til service og få fyldt væske på.....så det med luftlummer osv.....er vel ikke længere relevant?
Nu må vi se når den er blevet kold.......så fylder jeg nok lidt på.......bare for at være sikker........og sprinkler væske også.......


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.
Indlæg: 11795
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9k årgang 97 Check radiator

13. apr 2018, 19:00

Der mangler kølersuppe. :roll:
Der er en lampe for lav sprinklervæske. (RTFM) :lol:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 723
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9k årgang 97 Check radiator

13. apr 2018, 19:40

Den kan godt finde på at lyse når det skvulper selvom væskestanden er over min.
Kør den varm og fyld på til max.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 898
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k årgang 97 Check radiator

13. apr 2018, 21:33

Ok.....jeg fylder op.....og holder øje om væskestanden daler for hurtigt.
Når den er kold er væskestanden lavest........men måske bedst at rette sig efter at den kun må gå til max når motoren er varm?

I princippet kan det vel løbe over når den bliver varm hvis man fylder til max. i kold tilstand.

Må også hellere kigge under bilen i morgen........om der ligger en lille sø........men ikke umiddelbart noget som rendte ud af den.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 11683
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9k årgang 97 Check radiator

13. apr 2018, 21:50

9k giver normalt ikke bøvl med kølervæskeføleren.
Meen beholderen kan revne og selve føleren bliver træt af ælde. Især ledningerne koges i stykker.
Så skal der ny beholder til

Tab af væske.
Typisk: Utæt beholder, vandpumpen eller varmeelementet til kabinevarme.

Lidt mere sjælden:
Toppakning, div små slanger omkring spjældhuset, kølerslanger eller køleren
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74 "Sportsvognen"
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
NC_Ribe
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 185
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9k årgang 97 Check radiator

14. apr 2018, 15:03

Lidt mærkeligt, hvis advarslen kommer, når der er væske nok på. Det lyder nemlig, som om den virker præcis efter hensigten (lyser periodisk ved nedbremsninger, når væskestanden er lidt for for lav). Advarslen for lav sprinklervæske virker modsat: Den begynder at lyse under acceleration...

Min gamle 9K havde det modsatte problem: Den holdt op med at lyse (lidt surt, da den af uopklarlige årsager brugte kølervæske). Fejlen med føleren blev rettet med en ny (brugt) ekspansionsbeholder.

Hvis væskeniveauet er over min. ved kold motor, bør den ikke lyse, og du bør i hvert fald ikke fylde den over max. ved kold motor (kontrol og efterfyldning bør kun i nødstilfælde gøres med varm motor).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Geografisk sted: ALS
Indlæg: 4279
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: 9k årgang 97 Check radiator

14. apr 2018, 17:59

Jeg må sige, at min egen erfaring er, at når føleren og særligt dens 2 ledninger (brun og sort) er iorden, så passer det, når man får den gule lampe lige op i synet, CHECK RADIATOR LEVEL

Ekspansionsbeholderen er opbygget med "skotter", og føleren sidder i midten i et skvulpefrit område, så at sige. Den skulle altså gerne være relativt upåvirket af hældninger og krængninger, acc. og dec. etc.

Føleren kan blot trækkes ud fra neden. Det er dog sjældent den, der er problemet. Til gengæld smuldrede ledninger inde ved stikket, som får elektroderne til periodevis at røre hinanden (kortslutning). Altså lige til at kaste bort. Så tjek den del først.

NC - jeg tror, du har oplevet et ledningsbrud på din (open circuit), siden der var total svigt!? Det kan selvsagt blive katastrofalt. Så hellere det modsatte. Var beholderen i sig selv virkeligt skyld i den udeblevne melding?

Når man hører om svind af kølervæske på en 9000, bør den første tanke gå til kabinens varmelegeme. Med god grund (jvf. Carlssons profilbillede!). Ellers er der potentielt rigtigt mange andre steder, der kan sive væske ud. Eller rettere, ved alle bespændinger og også mellem kølerelement og plastgavlen, som ad åre kan begynde at give bøvl, specielt efter en længere, hård tur. Kører man med den røde glycol (longlife), synes jeg at have bemærket, at det dels stiller større krav til systemets tæthed samt, at det er væsentligt lettere at "spotte" en lækage, da den udsivende væske lægger sig som et rødt, indtørret lag ved arnestedet.

Pt. har jeg selv øjnene rettet mod motorkøleren på min CDE, da der er konstateret en mikrofin utæthed her, ned mod kølerens venstre hjørne. Den skiftes, når jeg har fået min næsten nye køler hevet ud af min gamle, sorte CS. Så får jeg også selv glæde af nogle af dens gode sager. Indtil videre får den så et skviss væske som top-up en gang hver måned cirka. Værre er det heller ikke :wink:

/Henrik
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 898
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k årgang 97 Check radiator

15. apr 2018, 00:59

Denne gang der havde bilen ret. Var nede her til aften og chekke beholder og den var stort set tom. Efter jeg lige var stoppet chekkede jeg også beholder og her var der væske i......over min.

Jeg fyldte så på......ca. 0.75 liter vil jeg tro. Så var den ved max.

Kiggede efter rundt omkring om der var noget som dryppede men kunne ikke se noget.

Startede motoren og lod den gå i tomgang mens jeg kiggede rundt og også nedenuder for at se om der kom en sø, men så ikke noget. Lod den køre så længe at termostaten åbnede så der kom varmt vand rundt i systemet. Stadig ikke noget at se som dryppede.

Jeg lagde en avis under motoren og så må jeg se i morgen om den er våd.

Ved sidste service ved jeg at den blev tømt for væske og måske har jeg blot ikke været god nok til at efterfylde. Men nu må vi se.....holder øje med hvor meget væske der evt. forsvinder.......og så må jeg tage den derfra. Ledningerne til beholderen så umiddelbart fine ud og kunne ikke mærke noget som var vådt da jeg følte rundt om beholderen.

Det er vel normalt man kan køre ca. 10.000 km på et år uden man behøver at efterfylde?
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.
Indlæg: 11795
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9k årgang 97 Check radiator

15. apr 2018, 01:18

Toppakningen er baldret. Abgefeset.. :evil:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 898
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k årgang 97 Check radiator

15. apr 2018, 01:52

Forhåbentlig ikke.........den er lige blevet skiftet.........pga. en defekt ventil.
Hvis den brænder kølevæske af i motoren så kan det vel ses på udstødningen? .....hvid røg? .....det må jeg holde øje med......
NC_Ribe
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 185
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9k årgang 97 Check radiator

15. apr 2018, 15:16

Hvis toppakningen er røget, kan den presse kølervæsken ud, uden at det trænger ind i forbrændingen, men det bør kunne ses ved boblen i ekspansionsbeholderen og startbesvær/ujævn tomgang. Men det er forhåbentlig bare en manglende udluftning og efterfyldning fra værkstedets side.

Ellers er der jo som beskrevet utallige andre kilder til vandforbrug. Hvis det er varmeelementet, kan du ikke se spild under motoren (det har det med at komme ind i kabinen i stedet og fugte foran højre forsæde -og som regel kan det også lugtes). Når føleren virker, kan du jo se tiden lidt an (og have en ekstra dunk kølervæske i bagagerummet). Der skal ikke være vandforbrug, men jeg har som sagt selv prøvet det over 6 år og 100.000 km uden at lækken blev fundet -jeg lærte at leve med det.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 723
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9k årgang 97 Check radiator

15. apr 2018, 21:18

Der er jo ikke noget udluftnings pjat på en 9000. Hvis man efterfylder når termostaten er åben og varmeapparatet er tændt er den potte ude. Og glem de kyllinger som ikke tør efterfylde på en varm motor. Efterfyldningen er peanuts i forhold til den mængde koldt vand der kommer når termostaten åbner i 10 graders frost.
Det er jo kommet efter at toppakningen er skiftet, så det hænger jo nok sammen. Det kan jo være at der ikke er efterfyldt overhovedet, så vil der som regel mangle ca. ½-1 liter. Men hvis den nu bruger væske uden at dryppe ville jeg da holde et skarpt øje med at der ikke er spor af vand i olien, på trods af at det er unormalt at vandet forsvinder den vej. Den øverste slange på køleren kan lække uden at det drypper. Væsken løber ned langs køleren og fordamper inden den når helt ned. Det samme gælder hvis der er en utæthed ved termostaten, her fordamper det på vej ned ad motoren. Husk, der skal ikke meget utæthed til før vandforbruget bliver temmeligt højt.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
SUPER SAAB FREAK
Geografisk sted: Ribe
Indlæg: 185
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9k årgang 97 Check radiator

16. apr 2018, 22:59

Hej Carlsson

Du har helt ret -der er ikke noget udluftningspjat på en 9K (jeg ville være lidt nervøs ved at overlade min til en mekaniker, der ikke kan finde ud af det...).

Min advarsel mod at tjekke kølervæske og efterfylde på en varm motor gjaldt en driftsvarm: Her dannes der damplommer, når man skruer trykdækslet af, og så er man jo lige vidt. "Kuldechokket" overlever motoren nok, og er den kun smålunken, kan man jo fint efterfylde.

Nå, men jeg er spændt på at høre fra MXP, om efterfyldningen løste problemet.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (adskillige OG 900 med og uden turbo og aut.)
96 TT MY 66
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 898
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k årgang 97 Check radiator

18. apr 2018, 18:30

Jeg har nu kørt nogle dage. Ganske vist korte ture på 2 x 15 km om dagen. Indtil videre har jeg ikke kunnet konstatere at der er forsvundet væske. Så hvis der er en utæthed er det ikke sådan at det vælter ud. Så indtil videre er konklusionen at der blot manglede at blive efterfyldt. Vi må se når der er kørt f.eks. 1000 km hvordan det så ser ud.......

Jeg kørte rundt med en dunk med ca. 2L kølervæske. Den røg rundt i bagagerummet i et sving med det resultat at proppen sprang af. Så ca. 2L kølervæske er lækket i bagagerummet. Kan mærke på tæppet at det meste er røget ud ved klappen til værktøj i højre side. Jeg gad vide hvor væsken nu er. Det var ganske lidt i rummet til reservehjul. Men lagde mærke til at i højre side under baglygten er der et hul hvor der ikke er tæppe. Kan se at noget er rendt den vej. Hvor ryger væsken hen hvis den render ned i det hul?
Brugeravatar
Carlsson
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Holbæk
Indlæg: 723
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9k årgang 97 Check radiator

18. apr 2018, 19:31

Her:

Billede


Eller her, hvis det er lavet rigtigt som på min 8)

Billede
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.

Tilbage til "Classic Forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster