Banner cycler

9k årgang 97 Check radiator

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k årgang 97 Check radiator

18. apr 2018, 21:19

Ok.....så det er et dræn.....håber mit er som på det sidste billede. Så var det heldigt at dunken røg derover i det hjørne og tømte sig selv.
Det er noget ret fedtet noget det kølervæske. Man kan faktisk godt se der er lidt vådt bag højre baghjul. Så den har dryppet af......

Hvor køber i jeres kølerkoncentrat?

Jeg har købt hos Shell. En dunk på ca. 4 liter så vidt jeg husker. Det er ret dyrt.......vel omkring 100 kr. pr liter.......er det også det I giver?

Din bil ser ret pæn ud nedenunder. Støddæmpere og fjedre uden rustbeskyttersnask osv......og ikke noget synligt rust.

/Max


Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9k årgang 97 Check radiator

19. apr 2018, 14:23

MXP skrev: Din bil ser ret pæn ud nedenunder. Støddæmpere og fjedre uden rustbeskyttersnask osv......og ikke noget synligt rust.

Sæføli', den er jo kun 21 år gammel 8)

Det rustfri drænrør finder du næppe, da det er min egen opfindelse. Du finder nok et rustent hul som er en hel del stærre end det var da det forlod Saab fabrikken, som set på billede 1. I hullet finder du sikkert også 20 års vejsalt + et par døde katte.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k årgang 97 Check radiator

19. apr 2018, 23:29

Ok......så vil jeg undlade at kigge efter og leve i den tro alt ser pænt ud.
Det må man tage ved en evt. større omgang. F.eks. hvis der engang skal laves rust under gummilisten til der hvor bagklappen klapper i.......og deromkring.

Man ser stadig 9000 køre rundt af og til.....men synes der går længere og længere mellem de dukker op ude i den virkelige verden. OG900 er et ret sjældent syn nu og 99'ere ser jeg aldrig. Så er det lige før 250 GTO Ferrari'er er hyppigere.......
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9k årgang 97 Check radiator

20. apr 2018, 19:33

Saab 9000 har aldrig været en storsællert i Danmark pga brandbeskatning. Forureningsbomber såsom de gamle Lada'er og Skoda'er var derimod topsælgere. Det er meget kløgtige folk vi har siddende på Christiansborg :roll:
Endvidere er den yngste Saab 9000 20 år gammel, altså flere gange levetiden på en moderne skodbil.
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k årgang 97 Check radiator

8. sep 2018, 10:34

En lille opdatering på dette lille problem med "Check radiator". Efter jeg fik efterfyldt har jeg ikke kunnet konstaterer at standen falder i beholderen. Har kørt lidt siden (2-3000 km).

Har heller ikke efterfyldt med olie efter mine udstødningsventiler blev skiftet. Brændte ventiler giver åbenbart et mindre olieforbrug. Det giver sikkert god mening.

Det er også ført nu jeg virkelig kan mærke hvad sådan et "maptun" map kan...….med TD04-19t og 630 ml dyser osv. Nogen gange tror jeg bilen er ude på at tage livet af mig. I "gamle dage" var jeg vant til man blot kunne jogge den i bund i 3. men nu kræver det noget "fod kontrol" samt det er godt at været trukket ud i overhalingsbanen før man gør det...…..
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9k årgang 97 Check radiator

9. sep 2018, 02:33

Godtså, kom til sagen. Bilen bruger vand. Sygdomssymptomer. Der er ikke synlige lækager. Hvis varmeapparatet lækker, stinker det ubærligt sødt i kabinen. Man er ikke i tvivl.
Vandet går i motoren. Hvad er der gået galt i en motor med intern vandlæk? :shock:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: 9k årgang 97 Check radiator

10. sep 2018, 12:22

Hvis motoren bruger kølevand, skal den trykprøves.

så skal man nok finde lækagen.

Hvis det er i topstykket, kan det ses i olien og eller tændrøret.

Hvis det er varmeapparatet, så vil den dryppe ud af drænet.

ellers er der vandpumpen og slangerne mv.

Der er fælt mange samlinger at tjekke.

97% chance, varmeapparater ( Der Edwins yndlings komponent leverandør: Valero :-) )
1% chance, toppakningen
1% chance vandpumpen
1% slanger og øvrige samlinger.

Glykøl: Det køber jeg Castrol. ved Landberg.dk
Er begyndt at bruge Castrol Radicool SF longlife.

Med det bliver glykolbeholderen ikke rustrød efter 1 år...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9k årgang 97 Check radiator

10. sep 2018, 15:23

Valeo er noget billigt bras. Skrammel. De har fabrikker i Mexico og Indien, Macau og Taiwan. Fabrikatet skal ikke være i en SAAB. Varmevekslere er ikke sliddele. Ordentlige kabinevarmevekslere sidder i bilens livstid. Nissen (Danmark) og Behr (Tyskland) er varen for 9000.
Fruen har en '95 9000 (værkstedsbilen). Kabinevarmen sprang læk. Sikke en stank, det var ulideligt. Bilen fik en dunk Holts Radweld+. 250 ml. Den blev tæt. 8)
Jeg kan ikke lide hvepse, flåter, klæger, myg og Valeo. :twisted:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Carlsson
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 878
Tilmeldt: 19. maj 2013, 21:50

Re: 9k årgang 97 Check radiator

10. sep 2018, 22:40

MXP skrev:
8. sep 2018, 10:34
Efter jeg fik efterfyldt har jeg ikke kunnet konstaterer at standen falder i beholderen
Viking & Edwins: Ingen grund til at læse hvad folk skriver før I svarer :roll:
9000 CSE 1997 2.0T A50 med morfargear og ex-rust.
En limousine med muller.
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: 9k årgang 97 Check radiator

11. sep 2018, 21:02

Carlsson: :D
Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: 9k årgang 97 Check radiator

11. sep 2018, 22:10

Man beklager.
Jeg har ikke læst lektien. Lækken er gået i sin mor. Det var bare en fis i hornlygten.. :oops:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
MXP
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 964
Tilmeldt: 27. apr 2007, 20:10

Re: 9k årgang 97 Check radiator

16. sep 2018, 19:40

Ja, det hele har været "falsk alarm".
Der var blot ikke blevet efterfyldt....dvs. motoren har ikke kørt så længe at termostaten åbner efter den første påfyldning. Det "æder" åbenbart så meget at man bliver forskrækket når man kigger i ekspansionsbeholderen et stykke tid efter bilen var til service. Måske kan den være blevet efterfyldt og der så måske efterflg. har været luftlommer så det er først når man har kørt lidt at det hele er blevet "fyldt op". Ikke til at vide...…..og nok altid en god idé at chekke kølervæske forholdsvis kort tid efter det hele har været tømt...….også selvom der er blevet efterfyldt.

Tilbage til "Classic Forum"