Side 1 af 2

Forhøjede omdrejninger ved start

: 14. maj 2018, 07:57
af 9000Griffin
I stedet for de normale 800-900 o/m ligger omdrejningerne ved start pludselig på 2200 o/m her til morgen. Ingen lamper lyser, AC er ikke tændt, og bilen kørte 300 km i går uden nogen problemer. Aldrig sket før. Havde heldigvis en anden bil jeg kunne tage på arbejde, så nu sidder jeg der og funderer over, hvad der kan være galt.

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 14. maj 2018, 08:27
af Lassepc
Måske en træg tomgangsregulator? Bloker evt. en slange for at udelukke denne, hvis denne også findes på V6 motoren?

Har før set et stramt/trægt gaskabel der førte til forhøjet tomgang.

Kontroller at alle slanger/studser sider som de skal, så den ikke får den falske luft :)
På en turbo indsugningmanifold har de "i pressede" studser det med at gå løse.

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 14. maj 2018, 11:37
af Edwins
Rens tomgangsmotoren.. :wink:

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 14. maj 2018, 13:43
af 9000Griffin
Mange tak for input :-)

Tjekker i første omgang speederkablet og alle slanger efter for læk.

Hvis det viser sig at være tomgangsregulatoren/IACen, hvad kan så anbefales at rense med/i og efterfølgende smøre med?

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 14. maj 2018, 14:59
af Edwins
Bremserens og lidt WD-40.

Jeg bruger en lille pensel og vasker med bremserens.

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 14. maj 2018, 15:44
af Jensen
Mine erfaringer med min ng900 V6 fra 97 er at diverse gummislanger så småt begynder at revne når de er omkring 15 år gamle.
De kan sikkert fint holde tæt længere endnu, men diverse temperaturpåvirkninger kan få dem til at give op pludselig. Der skal dog være en relativt stor vacuumlækage for at hæve din tomgang meget, men det er muligt at den "lange" køretur har udløst det...

Jeg ved a 9K og .9K ikke er helt ens, men jeg kan sige at jeg har udskiftet den store slange mellem massemåler og spjældhus samt slangen til tomgangsventilen, så det er nok på disse du skal rette dit fokus hvis du leder efter lækager.
Hvis ikke jeg husker helt forkert er der en del slanger i systemet på 3.0'eren da den har dobbelt spjældhus. Jeg har altid syntes at det lignede en lidt dårlig konstruktion på grund at alle disse gummislanger, men det har jo holdt fint indtil nu, så helt dårligt er det nok ikke.

Rensning af tomgangsmotor er et godt råd. Rens evt. også spjældhus og TCS spjældhus når du er i gang.
Jeg plejer at bruge rustløsner, WD40 eller lignende da det stort set forsvinder i løbet af kort tid og derfor ikke tiltrækker yderligere snavs..
Hvis du ønsker lidt yderligere smøring også kan du bruge spray med grafit eller teflon, men det bør sådan set ikke være nødvendigt.

MVH Mads

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 14. maj 2018, 21:27
af 9000Griffin
Tak endnu en gang for detaljeret feedback!

Her til aften prøvede jeg at starte bilen, og den sprang i gang uden problemer, hvorefter den som vanligt lagde sig på lige over 1000 o/min, efter en lille tur faldende til de vanlige 800. Det er lidt svært at fejlsøge, når den ikke spiller op :?

Er lidt i tvivl om, hvor hulan AICen sidder, der er, som Jensen skriver, masser af slangemylder. Vil holde øje med det og gå det hele efter igen, hvis det kommer tilbage.

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 14. maj 2018, 23:46
af Edwins
IAC'en er indfnadderet i sort snask. Jeg kender symptomerne: Variende tomgangshastigheder.
Jeg har ikke set en SAAB V6, men jeg kan finde ventilen.

https://www.harald-nyborg.dk/p4773/bran ... ens-400-ml

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 15. maj 2018, 13:55
af viking
Bell Add Servicerens 4

Er fantastisk til opgaven.

https://landberg.dk/bell-add-serviceren ... gJa1_D_BwE

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 18. maj 2018, 08:19
af 9000Griffin
Nu har jeg fundet tomgangsregulatoren. Den sidder (host host) frit fremme øverst på motorens bageste cylinderrække. Min mekker udpegede den for mig :oops: I dag steg omdrejningerne mellem gearskift, som om jeg ikke helt havde sluppet speederen ved udkobling. Den får en omgang med bremserens og en blød tandbørste en af dagene.

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 18. maj 2018, 18:55
af Edwins
Spjældet i regulatoren er en "drejedør"-type spjæld. En lille pensel er bedre end tandbørste. Tandbørsten kan ikke ramme ventillegemet. :roll:
Brug tandbørsten når du børster din tand.. :lol: :lol:

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 18. maj 2018, 21:59
af 9000Griffin
Endte med at finde en pensel frem, det gav bedst mening.

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 25. maj 2018, 08:23
af 9000Griffin
Rensede som sagt tomgangsregulatoren, men det løste ikke problemet. Der kan desuden være tendens til, at omdrejningerne stiger ved gearskift, som om jeg ikke har sluppet speederen helt. Derfor går min søgning nu i retning af speederkablet. I den forbindelse har det altid undret mig, atjeg har skullet trykke speederen relativt langt ned, før det gav noget, så at sige. Det er et dødpunkt øverst i vandringen. På billedet har jeg markeret en justeringsdingenot, som jeg har drejet på, og det har fjernet en del af dødpunktet, men ikke det hele. Kablet har stadig slæk, når speederen er sluppet, men kan ikke justeres strammere. Er det meningen, eller kan det være årsagen til mine "hængende" omdrejninger?

Det skal siges, at problemet kun forefindes umiddelbart efter start og altid forsvinder efter to-tre kilometers kørsel.

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 25. maj 2018, 17:28
af Mortenvig
Prøv at rense gasspjældene først.
Dødpunktet ved let åbning af gasspjæld er typisk et til kokset gasspjæld.
Og nulstil motorstyringen efter rens.
Det sidste er vigtigt, da den ellers kører med erfarings værdier fra en til kokset. tomgangs ventil, og til koksede gasspjæld.

MVH
Morten

Re: Forhøjede omdrejninger ved start

: 27. maj 2018, 02:43
af Edwins
En god metode af rens af tomgangsregulator:
Der bruges en cykellakpensel og en dåse bremserens. Hold regulatoren i hånden. Giv en byge ind i studserne, for opblødning. Vask og børst ventillegemet grundigt. Hold en studs lodret. Spul under op ventillegemet, så bremserens og skidt vælter ud fra studsen. Vend regulatoren og gør det samme med den anden studs. Blæs grundigt efter Bremserens-spuling.
Dette er blevet gjort med 2 Og900 tomgangsregulatorer. De har kørt efter manøvren i mange år uden tomgangsproblemer.. 8)

If at first you don't succeed, try, try again. Then quit. There's no point in being a damn fool about it. (W. C. Fields)