Hej
Jeg har bøvlet længe med bremserne på min OG900 fra 1989.
Bilen er med ABS og håndbremse på baghjulene.
Allerede sidste sommer bemærkede jeg at bilen rullede lidt tungt med lav fart frem mod lys kryds hvor den også bremsede lidt ujævn (lidt slag i skiverne bag formodede jeg)
Jeg skiftede derfor de bagerste klodser i vinter stilstandsperioden da disse var nede på et par millimeter.
Dette kørte jeg så med omkring 1500 km i foråret uden at bemærke noget unormalt.
Derfor besluttede jeg at der var tid til af skifte glideren i højre forreste kaliber da gummi bælgen alligevel var revnet, samtidlig udskiftede jeg bremsvæsken (DOT4+)
Så begyndte det hele 3 dage senere:
Efter en tur på 3 km begynder bilen at miste fart og jeg tænker om jeg har glemt at slække håndbremsen.
Jeg trækker i den og bemærker at der kun er 2klik inden den ikke kan trækkes længere.
Jeg kører ind til siden og der står røg op fra de bagerste bremser, da de er kølet lidt af prøver jeg håndbremseren igen og denne gang kan den trækkes 7-8 klik og jeg beslutter mig for at køre videre, da det virker som om de ikke hænger mere.
Dagen efter skifter jeg de bagerste klodser da der kommer underlige lyde fra de ”brændte” klodser.
Nu er det så at jeg bemærker at alle 4 skiver faktisk er rimlige varme efter en tur uden rigtig at bruge bremseren, og at når bilen ruller så føles det som om at den i perioder selv bremser lidt med 20-60 sekundtes mellemrum.
I jagten på at løse problemet har jeg udskiftet:
• 2 forreste Kalibre, glider og bremseåg.
• 2 bagerste Kalibre, skiver, klodser, og de 3 bremseslanger på bagakslen.
• Derudover er ABS accumulatoren også skiftet.
Håndbremsen er justeret ved at køre justerings skruen ind til bremserne låser skiven og så løsne igen (alt mellem ½ og 1½ omdrejning er prøvet, Kablet er justeret inden i kabinen så der er ca 1mm mellem:
Der er også nogle justerings hjul på selve kablet under bagsædet, med disse har jeg ikke rørt ?
Hjulene rotere ca 1-2 omdrejninger hvis jeg skubber og lader dem ”rulle frit”
Intet af dette har direkte afhjulpet problemet:
Det føles som en helt svag periodisk opbremsning der først kommer efter et par kilometers kørsel. Ved kørsel uden brug af bremser bliver de forreste skiver ~45C og de bagerste ~60C.
Måske er det mig der er paronid og det er normalt, men på min 93 bliver de ikke mere end håndvarme.
Nogen der har ideer ?
OG900: Bremser selv
Redaktør: Bestyrelsen
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
OG900: Bremser selv
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Edwins
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
- Kontakt:
Indlæg
Re: OG900: Bremser selv
Det er nok rådne håndbremsekabler. De er skadede af mild saltsyre..
Før man halsløst køber kabler, checkes kablerne: Fjern kablerne ved caliperne. Træk håndbremsen og læg grebet helt ned. Træk inderkablerne ud med en papegøjetang.
Før man halsløst køber kabler, checkes kablerne: Fjern kablerne ved caliperne. Træk håndbremsen og læg grebet helt ned. Træk inderkablerne ud med en papegøjetang.
En rigtig bil har langsliggende motor.
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Med lem nr. 262
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: OG900: Bremser selv
Har også selv mistænkt håndbremsekablerne, men de går enligt let, og armen på kaliberet kommer også stortset helt tilbage hvergang (hvor der stadig mellem 0,5 og 2 mm til "parking brake lever")
Jeg har også prøvet helt at køre uden kablet monteret på kaliberene uden ændring, men her ved jeg ikke om det gør ondt værre med "selv justeringen"
Derfor her jeg heller ikke købt nye kabler, da jeg er træt af af skifte ok dele ud,
Selvom hver del der er skiftet har givet en lille forbedring (bortset fra de bagerste kalibre:
men for under 700kr (SpeedParts) incl glider, bremse monterings kit, udluftning skruer... syntes jeg dette var lettest)
Jeg har også prøvet helt at køre uden kablet monteret på kaliberene uden ændring, men her ved jeg ikke om det gør ondt værre med "selv justeringen"
Derfor her jeg heller ikke købt nye kabler, da jeg er træt af af skifte ok dele ud,
Selvom hver del der er skiftet har givet en lille forbedring (bortset fra de bagerste kalibre:
men for under 700kr (SpeedParts) incl glider, bremse monterings kit, udluftning skruer... syntes jeg dette var lettest)
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: OG900: Bremser selv
Hvordan er det hydrauliske system bygget op ?
De gamle uden abs. havde v.for og h.bag koblet til et stempel på hovedcylinderen, og omvendt.
Tidlige abs system fik omkonfigureret, opbygningen,
Så et stempel gik til forhjulene, og et stempel giik til baghjulene fra hoved cylinderen..
Hvis det sidste re tilfældet, så ville jeg mistænke hoved cylinderen,
MVH
Morten
De gamle uden abs. havde v.for og h.bag koblet til et stempel på hovedcylinderen, og omvendt.
Tidlige abs system fik omkonfigureret, opbygningen,
Så et stempel gik til forhjulene, og et stempel giik til baghjulene fra hoved cylinderen..
Hvis det sidste re tilfældet, så ville jeg mistænke hoved cylinderen,
MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
- Deja-wuzzz
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: OG900: Bremser selv
Morten, systemet er et 3 kreds system ifg. Hanes.
Et til Højre for, et til Venstre for og et fælles til bagakslen.
Snakkede med Svend Wind Automobiler i dag, her gik mistanken også på hovedcylinder.
Det er ikke sikkert jeg har mod på at skifte denne så den ryger nok til ud Højer (ikke skrot
Et til Højre for, et til Venstre for og et fælles til bagakslen.
Snakkede med Svend Wind Automobiler i dag, her gik mistanken også på hovedcylinder.
Det er ikke sikkert jeg har mod på at skifte denne så den ryger nok til ud Højer (ikke skrot
900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
- viking
- 100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg
Re: OG900: Bremser selv
De erfaringer jeg har tyder også på hoved enheden.
Hvorfor skulle den være så svær at skifte.
Lidt som en advanceret hovedbremsecylinder.
Tager tid og indsats. Men så slem er den heller ikke.
Det der er svært er at finde en enhed der er (A) ok , eller (B) renoveret.
(A) Ja de har alle samme alder og begynder at fejle. Så brugt er et svært valg
Kan nok virke nogle få år og så er det om igen...
(B) Uhh kun ganske få ordner dem, og de koster en formue...
http://motorelectronics.com/abs-esp/?gc ... gIcwPD_BwE
Nogle kan reppe Saab systemerne, men utroligt få kan ordne de old nordiske systemer der er på OG900
Det er et system fra ABS systemernes barndom....
Bruges i øvrigt også af bl.a. Jaguar (British Layland perioden) ummm, så det kan være der er muligheder den vej.
Har også dette vandvids system på min Silver Aero, og det er lige før der kommer "classic" system på..
Hvorfor skulle den være så svær at skifte.
Lidt som en advanceret hovedbremsecylinder.
Tager tid og indsats. Men så slem er den heller ikke.
Det der er svært er at finde en enhed der er (A) ok , eller (B) renoveret.
(A) Ja de har alle samme alder og begynder at fejle. Så brugt er et svært valg
Kan nok virke nogle få år og så er det om igen...
(B) Uhh kun ganske få ordner dem, og de koster en formue...
http://motorelectronics.com/abs-esp/?gc ... gIcwPD_BwE
Nogle kan reppe Saab systemerne, men utroligt få kan ordne de old nordiske systemer der er på OG900
Det er et system fra ABS systemernes barndom....
Bruges i øvrigt også af bl.a. Jaguar (British Layland perioden) ummm, så det kan være der er muligheder den vej.
Har også dette vandvids system på min Silver Aero, og det er lige før der kommer "classic" system på..
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
- Mortenvig
- SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg
Re: OG900: Bremser selv
Hvis bilen er værd at beholde, så havde jeg bygget et ikke abs system på.
Det burde være nemt at finde en donor, og så trække lidt nye kobberrør..
Den burde kunne synes da ABS er en option, som jeg husker det.
Den skal bare synes med konstruktive ændringer.
MVh
Morten
Det burde være nemt at finde en donor, og så trække lidt nye kobberrør..
Den burde kunne synes da ABS er en option, som jeg husker det.
Den skal bare synes med konstruktive ændringer.
MVh
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk