Banner cycler

Servostyring

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Snehvide
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 25. okt 2004, 10:22

Servostyring

22. jun 2018, 12:08

Hej. Jeg søger råd angående et slidtageproblem, mener jeg.
Når der er mere tryk på systemet, end ved tomgang, trækker bilen en anelse mod venstre og der kommer uregelmæssige små ryk i rattet, skiftesvis mod højre og venstre. Triller jeg i tomgang, sker det altså ikke.
Der er en regulringsventil i tandstangen. jeg mener det kan dreje sig om. Men når jeg søger på nettet, viser det sig at der sjældent er fejl på tandstangen, men at pumpen almindeligvis slides op. Mit spørgsmål er så, om det kan være pumpen, der svinger i tryk, eller om jeg bare skal gå igang med tandstangen.
Eller er der en hel tredje mulighed?
Mvh. Niels


NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Servostyring

22. jun 2018, 16:08

Hej Niels

Ikke helt gennemskueligt, hvilken model og årgang, der er tale om :roll: . Men da min 9K MY98 i sin tid crashede pumpen, var det første gang, værkstedet havde oplevet det (og det var heller ikke ligetil at finde en brugt). Så det med den manglende slidstyrke skal vist tages med et gran salt.

Symptomerne tyder nu også på, at det er reguleringsventilen, det er galt med. Eller nærmere, at den er fyldt med skidt. Måske skulle du tjekke slangerne for "opløsningstendenser", og så måske prøve at flushe systemet med frisk servoolie af den rigtige kvalitet (jeg har i andre tråde set, at nogen har haft problemer med, at visse typer ATF-olier er aggressive overfor gummislangerne i servostyringen).

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Servostyring

22. jun 2018, 22:12

0G900 bliver omkring 1/4MKm gammel så begynder tandstangen at lave de trix.
Pumpen holder rigtig længe, de begynder først savle fra pakdåsen og så begynder tilsøbsstudsen at gå lidt løs og savle.
Slid snask fra pumpen sætter sig i tandstangs enheden og giver "sjove" ting, sammen med bøsninger med hærges og tandstangen begynder at gå ujævnt.
Så medicinen er nem:
Frisk pumpe ca 1000 kr.
Frisk tandstang godt 2500 kr
Og friske slanger.
Så er der 1/4 MKm i den igen.

Ps. på de sene 900 er der et filter i retur slangen.
Det skal skiftes ellers giver det biks..

Hvis det er en 9K så driller de også ved samme km.
Har haft mange 9k biler og servoen er lidt drilske og holder ikke evigt.
Tandstang kan vist købes ved Autodoc.dk nu
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Snehvide
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 25. okt 2004, 10:22

Re: Servostyring

26. jun 2018, 09:08

Tak for svar.

Det er rigtigt - jeg glemte at fortælle, at det er en 9K fra 1996, som har rullet godt 300K.
Jeg har selv brugt den rigtige olie, som svarer til de sidste 100.000kms kørsel, men derfor kan tidens tand vel godt have medført snask i ventilen. Det er der, jeg vil starte. Der er ikke andre tegne på slidtage, så hvis der er gode erfaringer med en "indvendig rengøring", så starter jeg dér.

Mvh. Niels
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Servostyring

26. jun 2018, 17:35

Indvendig rengøring som i skylning af systemet.
Det har virket for mig på andre bil mærker!
Proceduren er at man indkøber 5 gange så meget servoolie bilen behøver. Og en stor tragt.
Man fjerner returslangen til beholderen , blokerer studsen på beholderen, og sætter en stump rør på slangen der går ned i en beholder, minimum kan rumme 4 gange den servoolie bilen behøver.
En hjælper sættes ind bag rattet, starter motoren, og drejer på rattet fra fuldt styreudslag til fuldt styreudslag.
Indtil den har brugt 4 gange den servo olie bilen behøver.
Imens står du med en beholder og efter fylder servo systemet.
Bemærk det går meget stærkt med at bruge olien, og det kan blive et slemt svineri, hvis opsamlings dunken er for lille, eller røret hopper ud af dunken.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Snehvide
SAAB FREAK
Indlæg: 53
Tilmeldt: 25. okt 2004, 10:22

Re: Servostyring

9. nov 2018, 22:24

Tak for gode informationer.
Jeg var på jagt efter noget skylleolie til opgaven, men fandt ikke noget.
Servoolien koster 100kr /l, så 500kr for en renseproces er jo en sjat penge.
Til gengæld fandt jeg fejlen, som så ikke var på tandstangen. Det var boltene til den ene svingarm, der havde løsnet sig.
Lidt pinligt. Men det havde jeg altså ikke fundet i første omgang.
Fejlfinding er spændende - og sjovt når fejlen er fixet.

Venlig hilsen Niels

Tilbage til "Classic Forum"