Banner cycler

Hjælp Saab og900 motor

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
soren517
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6. maj 2014, 22:22

Re: Hjælp Saab og900 motor

14. jul 2018, 09:17

Hej alle
Nu har jeg fået skiftet spændings regulatoren bag på generatoren, den var blevet ristet. Så nu lyser batteri kontrollampen igen ved tænding!

Mine overvejelser går nu på starteren, starteren kører rundt ved kortslutning men den går ikke i indgreb.
Starteren reagerer ikke når jeg drejer nøglen, er det noget inde i starteren eller er det noget elektronik der går op til starteren den er gal med? (Jeg har ikke taget den af endnu med regner med at gøre det i morgen)

Hvad gør det såkaldte tændingsmodul? Den der lille klods trykt med 7-1 foran venstre skærm? Har den noget med starteren at gøre eller styrer den selve tændingen?

Mvh. Søren


SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hjælp Saab og900 motor

14. jul 2018, 11:38

Af med starteren, rens akslen til drevet, og giv det lidt tynd olie.
Det var måske problem nr 1 løst.
Nr 2 kræver lidt udstyr, en prøvelampe :) Eller en 21w. pære den er bedre.
Sæt den på den tynde ledning på starteren, og den skal lyse når tændings låsen drejes over til start.
Ingen lys, mål nede på selve bundstykket, ingen lys her defekt bundstykke.
Lys et lednings brud et eller andet sted.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hjælp Saab og900 motor

14. jul 2018, 22:34

Har også / eller næsten prøvet det, da batteriet på min Jag blev afkoblet og skulle kobles til igen.
( Der skulle nye tændrør i motoren samt frisk poly W rem på).

To sorte ens ledninger. Fik sat stel til plus og skulle lige til at sætte den sidste pol på da jeg så at den ikke lignede nogede der var minus.

4mm fra at den kom på. !!!!

Det gav koldsved..

Efter det er ledninger mærket med Rød til Plus og Sort/Blå til Minus.
Og batterierne er mærket op + - så det kan ses tydeligt.....

Det kan ødelægge alt muligt kostbart elektronik.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp Saab og900 motor

15. jul 2018, 18:57

Vazzå, Søren, er du kommet til en konklusion?

Find en stump ledning. Sæt ledningen på den fede terminal med tyk rød ledning på starteren. Sæt den anden ende til stik-spaden på indrykningsmagneten.
Pas nu på den fede røde ledning. Der er altid knald på ledningen. Man kan lave en ENORM kortslutning, hvis den lille stump ledning rammer stel. :shock:

Husk: Bil i frigear og tænding i OFF, før du prøver starteren. Forvent at motoren tørner. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp Saab og900 motor

15. jul 2018, 21:13

Hvad laver et tændingsmodul? Det er en flad sort fandang på en kraftig aluplade.
Tændingsmodulet er en forstærker. Den forstærker det svage signal fra Hall føleren i fordeleren. Tændingsmodulet giver signal til tændspolen. Hall føleren erstatter platinerne. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
soren517
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6. maj 2014, 22:22

Re: Hjælp Saab og900 motor

15. jul 2018, 22:53

Hmmmm
status er, at jeg har haft startmotoren af, og afprøvet den med et løst batteri, nogle startkabler og en ledning til at aktive den med. Og den fungerede som den skal :)
det er jo både godt og ondt, for hvad er der så galt? Jeg fulgte den gule ledning til et lidt trist stik lige under strømfordeleren, som jeg lige fik renset op, dog uden nogen ændring i problemet :cry:
Min teori er, efter lidt arbejde med et voltmeter, at starteren ikke får det signal i den gule ledning som skal aktivere den. Jeg tænker om det er nøglen den er gal med? Er der noget elektronik tændingsignalet går i gennem før det når starteren :?:

Nyt spørgsmål!
Kontrol lamper ved tænding ?
Hvad skal lyde i instrumentpanelet når man sætter tænding på?

Mvh søren
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
Brugeravatar
soren517
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6. maj 2014, 22:22

Re: Hjælp Saab og900 motor

15. jul 2018, 22:58

Så et tændingsmodul kan ikke umiddelbart være synderen? det var jo ellers nemt :wink:
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp Saab og900 motor

16. jul 2018, 00:08

Godtså:

Man skal måle gennemgang i den gule ledning til starteren.
1) Kan du bruge et ohmmeter? (I mange tilfælde er en prøvelampe bedre.)
2) Kan du læse/forstå et el-diagram?
3) Har du tilgang til et relevant diagram?

Er der ikke årsag at mistænke batteri fuck up (polvending) har skabt et dårligt startsystem. Elektronik er ikke indblandet i startsystemet.
2 lamper skal lyse ved tænding ON: Olielampe og ladelys. Begge skal slukke når motoren kører.

Fejlen kan være en syg tændingskontakt. Det er sjældent set. GM SAABer har lortetændingskontakter.
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp Saab og900 motor

16. jul 2018, 00:35

Der er flere mulige lysende lamper, afhængigt model/variant.

Olietryk, ladelampe, ANTI LOCK, bremselampe, airbag og håndbremselampe.
(RTFM)
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
soren517
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6. maj 2014, 22:22

Re: Hjælp Saab og900 motor

16. jul 2018, 10:11

Jeg kan godt måle ohm, men el diagram må jeg sige pas. Er et el diagram en tegning over ledningsnettet? Eller er jeg helt galt på den? Jeg har de 2 værkstedsbøger til og900 der umiddelbart findes hvor der i den ene er ledningsnet i.
Den er fra 87, men en 88 model. Så ved ikke om det er en gammel tændingelås der er i :D

Hmm olielampen lyser ikke?! men batteriet gør efter jeg skiftede spændingsregulatoren
Hvad kan det skyldes?

Mvh. Søren
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp Saab og900 motor

16. jul 2018, 22:31

Søren, du blander æbler og appelsiner. Polvending har ikke dræbt olielyset.

Olielampen SKAL lyse, med stoppet motor. :evil:
Fjern ledningen fra oliekontakten. Få en hjælper, til at kigge på olielampen. Sæt ledningen til stel. Hvis lampen lyser,
er oliekontakten defekt.
Din bog viser om oliekontaktens placering. Oliekontakten indeholder en membran og en fjeder. Når kontakten bliver gammel bliver membranen stiv og træg.
Jeg har byttet 2 kontakter, på fruens SAAB og på vennen Pers SAAB. De fik en høflig skideballe for at overse manglende olielys.
Vennen Lars havde en Mercer. Han passede ikke sin bil. Bilen løb tør for olie. Hans kone kørte i bilen. Ca. 10 km. ude fik hun olielyset i synet. Hun vidste ikke hvad det betød. Hun vendte bilen og kørte hjem. Hun kom ikke hjem med bilen. Motoren brændte sammen. Lars havde ikke hældt olie i motoren. Motoren var færdig, den kunne kun bruges som bøjesten i Øresund.
En duelig fører vil øjeblikkeligt stoppe motoren, når lyset kommer på..
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
soren517
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6. maj 2014, 22:22

Re: Hjælp Saab og900 motor

17. jul 2018, 07:42

Det var nu ikke fordi jeg troede at det var derfor, men fordi du virker som en der har styr på en motor :) Grunden til at jeg spurgte var at det er svært at finde ud af hvilke kontrollamper det skal lyse ved tænding, fordi jeg godt kunne se at der manglede noget
Men da jeg trak bilen igang tidligere var der ikke noget der lyste, jeg er selv meget opmærksom så div. Lamper og går meget op i at tjekke div. Oliestande og kølevæske med jævne mellemrum.

Men alt i alt så går jeg igang med tændingslåsen idag og ser muligvis også på det andet, så må vi se om det er den der er synderen :D
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
Marty
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. jan 2004, 14:16

Re: Hjælp Saab og900 motor

17. jul 2018, 08:18

Hej.
Har du undersøgt om det ikke “bare” er dit bundstykke i til nøglen der er blevet ristet. Jeg kan forstå at du kan fåmtænding på, men at der så ikke sker noget derefter. Sæt en lang ledning på din startmotors relæ med en kabelsko. en blå sko passer fint. Da du jo kan få tænding på bilen, så vidt jeg har forstået, så sættet den til. den anden ende af din nu påsatte ledning holder du hen på batteriets plus pol. Hvis bilen starter har du fundet fejlen.
Valgte SAAB da 99 blev vist frem i 1966 og købte da jeg blev gammel nok.
Har haft: 99 L, 99 turbo, OG 900Turbo automat, 9000 CC Turbo, NG900 Turbo, 9-5 2,3t SE Estate, 9-5 Aero Aut. 2006 BIO.
Roder med biler i Hvidovre
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp Saab og900 motor

17. jul 2018, 15:45

Byt tændingskontakten. Tag chancen. Kontakten er ikke skadet af polvending. Fejlsøgningen er ikke færdiggjort. Køv en huggerkontakt.
Husk: RTFM. Read the Fucking Manual. Det første trin er at fjerne minusledningen fra batteriet. Der skal bruges en opslidset top, for fjernelse af konsollen mellem forsæderne. Lav en tegning af ledningsplacering før fjernelsen af ledningerne. Tag evt. et billede.
Pøj Pøj med det.. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp Saab og900 motor

17. jul 2018, 19:40

En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
soren517
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6. maj 2014, 22:22

Re: Hjælp Saab og900 motor

18. jul 2018, 11:38

Det er lidt sørgeligt men projektet bliver sat på pause da det er løbet løbsk, jeg har fejlsøgt på kryds og på tværs af det hele, og det er kun gået den gale vej. Jeg står med en bil der hverken kan starte, lade og skal have komplet ny udstødning. Og min tekniske kompetence rækker ikke til det. Så bilens plader bliver afleveret og så får Erik Thyregod lov til at lave den fra a til z når der er sparet penge sammen til det

Men tak for hjælpen da det har givet mig en bedre forståelse af sådan en ellers dejlig bil :)

Mvh. Søren
SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hjælp Saab og900 motor

18. jul 2018, 15:17

Hej Søren

Det var da trist :( . Hvorfor vil du aflevere pladerne? Skal den til syn nu?

Thyregod kan da helt sikkert klare den, men har du ikke en "ven, du kan ringe til" (evt. her fra forummet), som kan hjælpe, så du kan blive kørende igen for rimelige penge?

En OG900 er jo ikke raketvidenskab rent elektronisk, og du har jo også haft motoren i gang, så fejlene burde kunne findes og afhjælpes med lidt hjælp og ekstrastumper.

Har du helt styr på, at startmotoren virker? Dvs. også indrykkermagneten, når det er alvor (altså når den er monteret i bilen)? Hvis ja, har du så tjekket bundstykket i tændkontakten. Modsat Edwins har jeg nemlig oplevet svigt af disse på både OG900 og 9K (som jo heller ikke er en GM-SAAB), så det er en oplagt fejlkilde.

I forhold til den manglende ladning: Udover spændingsregulatoren, som du har skiftet, er det vel oplagt, at ladedioderne er blevet ristet ved en polvending. Altså en ny (brugt) generator. Det burde være til at finde. Eventuelt kan du måske få en godt brugt, hvor du så på et tidspunkt kan samle en god brugt af de gode stumper fra denne og din nuværende (som vel ikke er særligt slidt?).

Udstødningen er jo en almindelig sliddel, som tidligere har været rimelig i pris. Det er den vist ikke længere, men søg her på forummet efter gode (evt. rustfri) løsninger.

Jeg håber, du finder en løsning.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp Saab og900 motor

18. jul 2018, 16:43

Sørgeligt. Du bliver flået levende i værk$tedet.

Indkøbsliste til huggeren:
1 Tændingskontakt.
1 Generator.

Den gamle generator har 9 døde dioder, 6 statordioder og 3 feltdioder.

Jeg køber lyddunke og rør hos Autodoc. Undgå fabrikat Bosal. Det er noget græsseligt lort. Støj og dårlig pasning.

https://www.autodoc.dk/
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Classic Forum"