Banner cycler

Hjælp Saab og900 motor

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
soren517
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 18
Tilmeldt: 6. maj 2014, 22:22

Re: Hjælp Saab og900 motor

18. jul 2018, 11:38

Det er lidt sørgeligt men projektet bliver sat på pause da det er løbet løbsk, jeg har fejlsøgt på kryds og på tværs af det hele, og det er kun gået den gale vej. Jeg står med en bil der hverken kan starte, lade og skal have komplet ny udstødning. Og min tekniske kompetence rækker ikke til det. Så bilens plader bliver afleveret og så får Erik Thyregod lov til at lave den fra a til z når der er sparet penge sammen til det

Men tak for hjælpen da det har givet mig en bedre forståelse af sådan en ellers dejlig bil :)

Mvh. Søren


SAAB 9-3x TTID
SAAB 900I
NC_Ribe
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 695
Tilmeldt: 18. feb 2015, 22:00

Re: Hjælp Saab og900 motor

18. jul 2018, 15:17

Hej Søren

Det var da trist :( . Hvorfor vil du aflevere pladerne? Skal den til syn nu?

Thyregod kan da helt sikkert klare den, men har du ikke en "ven, du kan ringe til" (evt. her fra forummet), som kan hjælpe, så du kan blive kørende igen for rimelige penge?

En OG900 er jo ikke raketvidenskab rent elektronisk, og du har jo også haft motoren i gang, så fejlene burde kunne findes og afhjælpes med lidt hjælp og ekstrastumper.

Har du helt styr på, at startmotoren virker? Dvs. også indrykkermagneten, når det er alvor (altså når den er monteret i bilen)? Hvis ja, har du så tjekket bundstykket i tændkontakten. Modsat Edwins har jeg nemlig oplevet svigt af disse på både OG900 og 9K (som jo heller ikke er en GM-SAAB), så det er en oplagt fejlkilde.

I forhold til den manglende ladning: Udover spændingsregulatoren, som du har skiftet, er det vel oplagt, at ladedioderne er blevet ristet ved en polvending. Altså en ny (brugt) generator. Det burde være til at finde. Eventuelt kan du måske få en godt brugt, hvor du så på et tidspunkt kan samle en god brugt af de gode stumper fra denne og din nuværende (som vel ikke er særligt slidt?).

Udstødningen er jo en almindelig sliddel, som tidligere har været rimelig i pris. Det er den vist ikke længere, men søg her på forummet efter gode (evt. rustfri) løsninger.

Jeg håber, du finder en løsning.

Mvh/NC
9K CSE 2,3 turbo aut.MY 94
RIP: 9K CSE 2,0S t aut. MY 93
9K CST 2,0 MY 98 (drømmebilen)
900S MY 91
.... (flere OG 900 med/uden turbo og aut.)
900 GL 1978 (MY79) ombygget til venstrearmskørsel (aut., håndbremse, choker etc.)
96 TT MY 66
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hjælp Saab og900 motor

18. jul 2018, 16:43

Sørgeligt. Du bliver flået levende i værk$tedet.

Indkøbsliste til huggeren:
1 Tændingskontakt.
1 Generator.

Den gamle generator har 9 døde dioder, 6 statordioder og 3 feltdioder.

Jeg køber lyddunke og rør hos Autodoc. Undgå fabrikat Bosal. Det er noget græsseligt lort. Støj og dårlig pasning.

https://www.autodoc.dk/
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Classic Forum"