Banner cycler

Raslen i passagerdør

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

Brugeravatar
9000Griffin
SAAB FREAK
Geografisk sted: Horsens

Raslen i passagerdør

13. sep 2018, 20:35

Nu har jeg efterhånden været så mange forgæves forsøg på fejlfinding igennem, at jeg godt tør spørge på forum :)

Passagerdøren på min to-dørs OG900 fra '92 har en genstridig raslen/klapren, der kommer så snart underlaget er ujævnt. Den lader til at stamme for den forreste, nederste del af døren og lyder nærmest som en lille ringgaffelnøgle, glemt i dørbunden, og som hopper let op og ned, når der kommer en ujævnhed i vejen. Det er så ikke årsagen, har tjekket :? Derudover har jeg forsøgt følgende:

- at køre ruden helt ned. Nitte.
- at køre ruden halvvejs ned. Nitte.
- at få min tålmodige kone til at køre bilen på en grusvej mens jeg sad med armen inde i døren. Nitte.
- haft elrudehejsen løsnet og undersøgt for "løse led" eller lignende. Nitte,
- haft ruden løsnet fra skinnen den er skruet i og holdt oppe i ruderammen af en lægtestump. Nitte.
- haft drevet trækiler ind bag elmotoren for at se om dørens yderside kom imod. Nitte.
- haft drevet trækiler ind mellem dørens yderside og sidekollisionsbjælke for at se, om der var berøring der. Nitte.
- gennemlyst hele dørbunden for et lille spejl at kunne se, om der lå noget løst dernede. Nitte.
- undersøgt hængsler og beslag for at se, om noget der var løst/kunne hoppe. Nitte.
- kontrolleret området mellem forskærm og knæstykke for ting, der kunne være løse/årsag til lyden. Nitte.
- efterset forskærm og forhjulsophæng, dog uden at have haft forhjulet fri af jorden (men det er det jo heller ikke under kørsel). Nitte.

EDIT:
Dør forsøgt låst under kørsel. Nitte.
Dør forsøgt åbnet under kørsel. Nitte.

Skulle man have lyst til at høre lyden, er der et link til en videooptagelse her
https://www.dropbox.com/s/ltekavnzh6hvj ... 0.mp4?dl=0
Den klingrende lyd må man gerne se bort fra, den stammer fra metalklipsene i dørkarmen. Lyden er der selvfølgelig også, når dørpappet er monteret.

Som man nok kan fornemme, er jeg ved at blive, om ikke vanvittig, så gevaldigt frustreret over ikke at kunne lokalisere kilden, og vil være særdeles taknemmelig for indspark :)
Senest rettet af 9000Griffin 14. sep 2018, 09:28, rettet i alt 1 gang.

9000 CDE 3.0 V6 Griffin 1995 172 kkm
900i 2.1 M1992 169 kkm
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.

Re: Raslen i passagerdør

13. sep 2018, 21:47

Brug et stetoskop uden "Pickup", bare den nøgne slange. Skopet skal nok afsløre lydkilden.. 8) :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Geografisk sted: Vendsyssel - lidt nord for Storskoven.

13. sep 2018, 22:54

Nu har du undersøgt rudehejset uden at finde noget. Har du kigget på selve dørlåsesystemet? Prøv evt. at låse døren. Hvis den har centrallås er de originale aktuatorer lidt specielle.
Prøv evt. også at køre med døren lidt åben. Hvis det er en Aero kan der også være noget med plastikskørtet.
Det var lige et par ideer.
På min og900 3-dørs er der noget der rasler i rudehejset i førersiden hvis ruden er kørt helt op. Sænker man ruden lidt forsvinder raslen. Dette er dog en ældre sag med manuelt hejs.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
'03 OG9³ jubi ('97 NG900SE 2,5 V6 -> AOG)
Brugeravatar
9000Griffin
SAAB FREAK

14. sep 2018, 08:08

9000Griffin skrev:
13. sep 2018, 20:35
Nu har jeg efterhånden været så mange forgæves forsøg på fejlfinding igennem, at jeg godt tør spørge på forum :)

Passagerdøren på min to-dørs OG900 fra '92 har en genstridig raslen/klapren, der kommer så snart underlaget er ujævnt. Den lader til at stamme for den forreste, nederste del af døren og lyder nærmest som en lille ringgaffelnøgle, glemt i dørbunden, og som hopper let op og ned, når der kommer en ujævnhed i vejen. Det er så ikke årsagen, har tjekket :? Derudover har jeg forsøgt følgende:

- at køre ruden helt ned. Nitte.
- at køre ruden halvvejs ned. Nitte.
- at få min tålmodige kone til at køre bilen på en grusvej mens jeg sad med armen inde i døren. Nitte.
- haft elrudehejsen løsnet og undersøgt for "løse led" eller lignende. Nitte,
- haft ruden løsnet fra skinnen den er skruet i og holdt oppe i ruderammen af en lægtestump. Nitte.
- haft drevet trækiler ind bag elmotoren for at se om dørens yderside kom imod. Nitte.
- haft drevet trækiler ind mellem dørens yderside og sidekollisionsbjælke for at se, om der var berøring der. Nitte.
- gennemlyst hele dørbunden for et lille spejl at kunne se, om der lå noget løst dernede. Nitte.
- undersøgt hængsler og beslag for at se, om noget der var løst/kunne hoppe. Nitte.
- kontrolleret området mellem forskærm og knæstykke for ting, der kunne være løse/årsag til lyden. Nitte.
- efterset forskærm og forhjulsophæng, dog uden at have haft forhjulet fri af jorden (men det er det jo heller ikke under kørsel). Nitte.

Skulle man have lyst til at høre lyden, er der et link til en videooptagelse her
https://www.dropbox.com/s/ltekavnzh6hvj ... 0.mp4?dl=0
Den klingrende lyd må man gerne se bort fra, den stammer fra metalklipsene i dørkarmen. Lyden er der selvfølgelig også, når dørpappet er monteret.

Som man nok kan fornemme, er jeg ved at blive, om ikke vanvittig, så gevaldigt frustreret over ikke at kunne lokalisere kilden, og vil være særdeles taknemmelig for indspark :)
Dør forsøgt låst under kørsel. Nitte.
Dør forsøgt åbnet under kørsel. Nitte.

Stetoskop indkøbes senere i dag. Tålmodig hustru indforskrives til langsom kørsel på grusvej.
900i 2.1 M1992 169 kkm
Brugeravatar
9000Griffin
SAAB FREAK

15. sep 2018, 14:07

Det lader til at jeg alligevel har taget fejl mht. til fejlkilden. Lige nu hælder jeg til at det er det øverste dørhængsel, der "snakker". Umiddelbart ser det ikke ud til, at der er noget der hænger eller kan strammes, og lyden er der også efter smøring med lithiumfedt. Så vidt jeg kan høre, forsvinder lyden, når døren åbnes helt, hvis det giver et hint?
900i 2.1 M1992 169 kkm
Brugeravatar
Edwins
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.

15. sep 2018, 14:55

Skift dørdornen. Døren har lidt oliedøden. Man smører døre og klapper ved 10.000 olieskift. Man bruger oliekanden. Man kan ikke smøre med fedt. Der er ingen smørenipler.
Mange værksteder sjasker hvid fedt fra spray. Kunderne tror at nogen har "nusset" om hængslerne. Jeg har en Kabi oliekande, med flexrør. Der er motorolie i kanden. Der er sorte gummi-oliefittings i dørhængslerne. :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262

Tilbage til "Classic Forum"