Banner cycler

Hydraulisk kobling på Saab 9000

Forum for alt der drejer sig om vores dejlige Classic modeller. Saab 99, 90, OG900 og 9000.

Redaktører: Bestyrelsen, Casper_Ankersen

ksp_dk
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10. okt 2018, 10:58

Hydraulisk kobling på Saab 9000

10. okt 2018, 11:40

Hej

Jeg har nu været den glade ejer af en dejlig Saab 9000 2.0 CS i 3 måneder. Dejlig bil, men ældre biler (den er fra 1996) går jo i stykker.

Nu var det koblingen. Pedalen gik helt i gulvtæppet i går morgen, den kunne dog godt "pumpes" og fungerede fint når den var pumpet, men den falder dog ret hurtig igen og ender få mm fra bunden (man kan dog stadig bruge den). Det ser ikke ud til at der nogen lækage af bremsevæske ved pedalen eller i motorrummet og det synker heller ikke i beholderen (og jeg har nu fyldt den helt op - der manglede tidligere lidt i at den var ved max)

Bremserne virker heldigvis stadig rigtig fint.

Er der nogen der har en ide til hvad der kan være galt?

Mit håb er at det bare er hovedcylinderen. Det jeg tænker er at hvis stemplet på hovedcylinderen bare køre frem og tilbage i bremsevæsken, så vil den ikke virke, og måske kunne pumpes, mens der ingen lækage vil være. Men vil det samme ske hvis det er slavecylinderen?

Vh Kim

PS. Jeg synes koblingen har været meget hård at træde ned siden jeg købte den, men ved ikke om det var normalt få sådan en Saab.


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.
Indlæg: 11930
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

10. okt 2018, 13:01

Hej,

Fruen har en 9000 '95 2.3 CSE. Skøn gryde. Jeg har byttet hovedcylinder til koblingen. Herregud, bilen har kørt 400. Cylinderen er en Girling/Lockheed. Den kom fra eBay UK. 9000 har ikke hård kobling.
Sidenhen har jeg byttet slavecylinder. Det er en Borg&Beck fra UK. Det var et lortejob. Gærkassen skal ned på gulvet, den vejer 45 kg. Jeg har ikke lift. Jeg har en dansk højtløfter. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Mortenvig
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: Tåstrup
Indlæg: 682
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

10. okt 2018, 17:46

Normalt er en hård kobling tegn på en slidt kobling!!
En standart kobling bør ikke være hård !!!
Men skift koblings væsken først, da den med garanti er fuld af vand.
Vand koger som bekendt ved 100 grader, og denne temperatur opnås ganske nemt i koblings hydraulikken.
Vand der koger laver damp lommer.

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.
Indlæg: 11930
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

10. okt 2018, 19:31

Ikke enig om bremsevæske. Bremsevæske (DOT4) er lavet af glykol og æter og grundstoffet bor estere. Væsken er hygroskopisk, dvs. luftens fugtighed absorberes i væsken. Vandet opløses i væsken. Man taler om kogningspunkt og
"våd" og "tør" kogningspunkt. Nyt væske er tør. Gammel sur væske er våd. Kogningspunkter for væsken: Tør: 230 C.
Våd: 155 C.
En normal motortemp. er 80-90 C. Koblingsvæsken er ikke bare tæt på selve motorgodset. Slet ingen fare for damplås.. :roll: :wink:
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Viggen
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Geografisk sted: 8700 Horsens
Indlæg: 610
Tilmeldt: 8. sep 2006, 09:12

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

10. okt 2018, 20:19

Hej Edwins. :o

Jeg er alid glad for dine kommentarer omkring vedligehold af vores SAAB'er. :idea:
Men kan det ikke tænkes, at der opstår damplommer bag stemplerne, som klemmer på bremseklodserne. :?: Der bliver temperaturen let virkelig høj, især efter flere kraftige opbremsninger tæt efter hinanden. :?

SAAB hilsen Ole
SAAB 9-3 Aero 2,8T SportCombi Hirsch+


SAAB 9-5 Aero Estate (solgt)
SAAB 9-3 Viggen Lutfisk + extra (solgt)
ksp_dk
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10. okt 2018, 10:58

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

10. okt 2018, 20:56

Hej

Tak for jeres svar.
Edwins: hvordan fandt du ud af om det var hoved cylinderen eller slaven der var defekt da du skiftede hoved cylinderen?


Vh Kim
volvo430
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 9
Tilmeldt: 29. jul 2007, 21:13

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

10. okt 2018, 21:05

Som du beskriver at din kobling opfører sig og der er ingen væske under bilen eller ved pedalen, så er det med overvejende sandsynlighed din koblingshovedcylinder, hvor væsken løber om på bagsiden af stemplet. At der pludselig skulle være luft i systemet er ret usandsynligt, da væsken i koblingssystemet ikke kommer i nærheden af kogepunktet. DOT4 bremsevæske formoder jeg der er på, i såfald vil jeg anbefale at bruge den. Til bemærkning om problemer med koblingshydraulik hvis slavecylinder bliver utæt kan væsken løbe ud i lejet og affedte således at det løber tørt og kan medføre at slavecylinderens stempel løber med rundt og så har man heller ingen koblingsfunktion, men dette lyder ikke som værende tilfældet for dig.
Ny hovedcylinder.
Håber du har en vacuumsuger til udluftning, ellers udluft bagfra, (total ren eks. oliekande og tryk væsken igennem udluftningsskruen gennem systemet).
God arbejdslyst.
Mvh HP
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.
Indlæg: 11930
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

11. okt 2018, 02:32

Hovedcylinderen og slavecylinderen er 2 forløb. Der var nok et halvt år mellem dem. Første gang var en slatten kobling, den koblede ud ikke ordentligt. Pedalen skulle trykkes ned til tæppet for udkobling. Ingen synlig læk, ingen
lav væskestand i reservoiret. Aha, væsken bløder baglæns til beholderen. Godtså, ny hovedcylinder. Så kørte bussen igen.
Senere var den gal igen, slatten kobling. Klar suppe, dryppende fra koblingsklokken, lav væskestand. Ny slavecylinder. Så fik jeg fred.
Madammen var glad. End of the history.. :D
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
hf-eco-power
SAAB-MANIAC
Geografisk sted: ALS
Indlæg: 4306
Tilmeldt: 8. aug 2005, 23:31

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

11. okt 2018, 19:02

Tja, fænomenet tyder på, at der er luft i systemet. Hvis ikke, det giver noget at få udluftet under tryk - dvs. hvis problemet vender tilbage - vil jeg rette fokus på slavecylinderen. Denne kan faktisk godt suge luft til sig, når den er syg :(

/Henrik
ksp_dk
SAAB NET NYBEGYNDER
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10. okt 2018, 10:58

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

12. okt 2018, 09:30

Tak for jeres svar, jeg har bestilt et hoved cylinder rep. kit til bare 4.84 pund.
Hvis det lykkes så er er glæden ved selv at have fået det til at virke er stor, men bliver overgået af glæden ved at det kostede mindre end en pizza :D

Jeg tror ikke rigtig på at det er luft, det føles meget forskelligt fra en bremse hvor man kan mærke at man komprimere luft (men det er jo også en kobling)

Vh Kim
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 11801
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

12. okt 2018, 18:05

Min slavecylinder i Saaben gjorde nøjagtigt det samme.
Den blev ved med at hive luft ind.

Skiftede hovedcylinderen der også var træt,

Udluftede og alt virkede, men efter kort tid gav slaven problemer igen.

Så læringen var: når koblings hydraulikken begynder at blive træt er det ofte begge enheder.
Rep sæt hjælper intet...

Rep. sæt er ok til ting der har stået stille længe og blevet stive og der ikke er slid og rivninger i de bevægelige dele samt cylindre..

I
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Geografisk sted: Knastrup, civilisationens vugge.
Indlæg: 11930
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

13. okt 2018, 01:05

Jeg vil gerne have ja-hatten på og jeg vil ikke gerne være lyseslukker.
Jeg har flere gange købt repsæt til biler og motorcykler. Spild af penge og tid.
Jeg har fundet korrosion i cylinderløbene. Ingen rivninger eller slid. For mig, hedder det en ny klump. Smid den gamle klump i metaltønden.
Man kan ikke hone cylinderne mod/for korrosion. :cry:
Man skal bytte bremsevæsken hver mindst 2 år. Jeg har ikke overholdt de 2 år. Jeg har betalt prisen. :oops:
Pøj-pøj med repsætterne.

https://www.harald-nyborg.dk/p1386/brem ... 5-ml-dot-4

Jurid er good shit, et godt tysk mærke. 35 slag i ansigtet pr. dåse. Ganske fair pris.. 8)
En rigtig bil har langsliggende motor.

Billede

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
saabbat
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Geografisk sted: Lyngby Djurs medlemsnr.339
Indlæg: 1390
Tilmeldt: 28. maj 2004, 00:20

Re: Hydraulisk kobling på Saab 9000

13. okt 2018, 17:49

Lavede for nogle år siden nogle problemer med koblingen på en saab 9000 fra 97. Pedalen var blevet meget hård og var blevet trådt i stykker så ophænget ved fødder havde givet sig.
Problemet bestod i at slangen fra bremsevæskebeholderen var gået i opløsning og havdet tilstoppet det lille metalrør som sidder ude ved slavecylideren.
Jeg skal ikke kunne sige om dit problem er det samme, men jeg ved at det med at slangen går i opløsning er et generelt problem for 9000`eren.

Mvh

Bjarne
Bjarne Dalgaard
900 8v, 90, 4 dørs sedan iridiumblå
og900i, 8v, `87, 2 dørs, rød, venter
og900,2,1,93,5dørs,rød, venter
og900i 8v, `88, 3 dørs,sort, venter
og900 16v, 92, 3 dørs, hvid
0g900, 2,1,`92, 3 dørs, hvid
Og900 2,1,`93, 5 dørs. rødlig

Tilbage til "Classic Forum"