Banner cycler

V4: skift af drivaksel manchet på drivled

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

V4: skift af drivaksel manchet på drivled

2. jun 2015, 08:01

Min 96ers drivaksel manchet er mør og skal skiftes. Det betyder derfor skift af dem i begge sider.

Nogen der har info om hvordan dette gøres bedst samt om der skal bruges special værktøj til operationen?

MVh. Anders


Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
sailor99
ULTRA SAAB FREAK
Indlæg: 280
Tilmeldt: 6. jun 2006, 00:26

Re: V4: skift af drivaksel manchet på drivled

2. jun 2015, 21:03

Speedy skrev:Min 96ers drivaksel manchet er mør og skal skiftes. Det betyder derfor skift af dem i begge sider.

Nogen der har info om hvordan dette gøres bedst samt om der skal bruges special værktøj til operationen?

MVh. Anders
Hej Anders!

Smid da spørgsmålet her:
http://www.saabentusiasten.dk/web/forum/phpBB2/
Jeg er sikker på, at du får kompetente svar.

Bedste hilsener,
Georg
SAAB 96 TT (1965) NA 23.421
Skoda Yeti 1,4 TSI Reef model 2016
Ruhåret gravhund, "Emma"
Bavaria sejlbåd "Bifrost"
Brugeravatar
Deja-wuzzz
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 12. aug 2007, 18:39

Re: V4: skift af drivaksel manchet på drivled

2. jun 2015, 22:26

900i 1985
900 Aero 1988 - RIP
900 Aero 'swiss edition' 1989 - live4ever
9-3 T SE 2002
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: V4: skift af drivaksel manchet på drivled

3. jun 2015, 07:49

Ja, jeg kender dem, vidste dog ikke at Biltema havde dem. Jeg har dog ikke så meget fidus til dem da jeg helst vil have en original manchet på. Jeg lod mig også fortælle at der skal bruges specialværktøj til at få kuglen på drivledet af hvilket jeg synes lyder mystisk så jeg tænkte at høre eksperterne herinde. men tak for hintet :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: V4: skift af drivaksel manchet på drivled

3. jun 2015, 10:11

Siger orginal værkstedsmanualen ikke noget om det ?

PS. jeg siger også nej tak til Biltema gummi.

Fint hvis man vil skifte hvert andet år.

Der er orginal manchetter på min Sonett fra 74 og de ser fine ud. Så ja køb orginale...

https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... gory_id=14

https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... gory_id=14

https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... gory_id=14

alt efter årgang
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
dragedems
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Indlæg: 6094
Tilmeldt: 31. okt 2004, 18:16

3. jun 2015, 10:31

Jeg synes jeg kan huske en ældre tråd hvor Edwins instruerer i hvordan man monterer manchetter UDEN at tage trækakslen ud. Det var vist noget med at klippe den op og så efter montage lime den sammen med special gummilim...
prøv at søge...
SAAB 9000 CSi 1997
Fruens: Fiat Panda Ciao 1,2 årg. 2011
Jan
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 922
Tilmeldt: 13. jan 2004, 23:36

3. jun 2015, 12:06

Du sætter akslen fast i en skruestik, så leddet sidder løst, banker forsigtigt på kanten hvor manchetten sidder (væk fra akslen) så slipper den låsen og drivknuden er fri.
Montering: du sætter knuden fast i skruestikken, sætter akslen og knudens stråler sammen til låseringen er i toppen af knuden, så bruger du en eller 2 skruetrækkere til at få låseringen ind i knuden, når den er det presser du akslen i bund.
Du kan få en speciel tang til at trykke låseringen ind, jeg har dog gjort det på ovennævnte måde.
Mvh. Jan
Medlem nr.:142
SOLGT: 2009 Saab 9-5 Sport Combi Aut, Snow Silver,
Hirsch 210 hk.
Solgt: 1967 Saab 95 V4 Silversand. ca 75 hk.


http://www.saab-brochuresamling.dk
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

3. jun 2015, 14:14

dragedems skrev:Jeg synes jeg kan huske en ældre tråd hvor Edwins instruerer i hvordan man monterer manchetter UDEN at tage trækakslen ud. Det var vist noget med at klippe den op og så efter montage lime den sammen med special gummilim...
prøv at søge...
Helt korrekt :) Så er biltema manchetterne (fra linket ovenover) en nemmere løsning. MEN det er lidt en quick-fix og jeg stoler ikke på at det holder. Jeg vil hellere gøre det rigtigt og tage bøvlet med at få det skilft og samlet korrekt.

:)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

3. jun 2015, 14:18

Jan skrev:Du sætter akslen fast i en skruestik, så leddet sidder løst, banker forsigtigt på kanten hvor manchetten sidder (væk fra akslen) så slipper den låsen og drivknuden er fri.
Montering: du sætter knuden fast i skruestikken, sætter akslen og knudens stråler sammen til låseringen er i toppen af knuden, så bruger du en eller 2 skruetrækkere til at få låseringen ind i knuden, når den er det presser du akslen i bund.
Du kan få en speciel tang til at trykke låseringen ind, jeg har dog gjort det på ovennævnte måde.
Okay. Det lyder jo til at det kan fikses uden låsering-tangen. Så er det kun et spørgsmål om at tage forhjulsnavet af og rykke drivakslen ud af gearkassen :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

3. jun 2015, 20:32

Speedy skrev:

MEN det er lidt en quick-fix og jeg stoler ikke på at det holder.

Fint, så skiller det grejet, på gammeldags metode. Enjoy!

Jeg søgte på "Manchet". Sidste var hit 2007.

Manchetterne blev limet, men holder det 8 år, manchetterne er hermetiske. Men dog, det var nok lidt for abstrakt, med mit limcirkus. :mrgreen: :mrgreen: :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

3. jun 2015, 22:48

Går ud fra at du har Haynes og original servicehåndbog fra Saab? Ellers sig til, hvis det kunne hjælpe noget...
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.

Tilbage til "Veteran Forum"