Banner cycler

Bruger i el benz pumpe på V4?

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

14. dec 2015, 16:00

viking skrev:.



Ville gerne have benz. indsprøjtning på. Det er noget mere akkurat.

Viking- HC Thing fra Langeskov har kørt med benzinindsprøjtning på sin saab 97
i flere år,det er et Bosch CI anlæg fra en 900i 8v


Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

15. dec 2015, 10:56

Bosch systemet til 6V er mekanisk, og det er både godt og ondt.
Godt fordi det ikke kræver en masse elektronik og følere.
Ondt fordi det virker længe, men begynder det at driller er fan#”n løs.
Så bliver det rigtig svært.

Det ender ”nok” med at jeg køber et frisk op kit til FoMoCo carb-en
Den passer under snorkel sugefiltret.
Eller har jeg en register karburator til bilen…
Selvfølgeligt ville de være nice med både indsprøjtning og en lille turbo, med det er lidt
At ødelægge en 100% original Sonett.
Og lige meget hvad jeg gør, så bliver den aldrig super hurtig. Det kan
Gearkasse alligevel ikke holde til.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

15. dec 2015, 12:38

viking skrev:Bosch systemet til 6V er mekanisk, og det er både godt og ondt.
Godt fordi det ikke kræver en masse elektronik og følere.
Ondt fordi det virker længe, men begynder det at driller er fan#”n løs.
Så bliver det rigtig svært.

Det ender ”nok” med at jeg køber et frisk op kit til FoMoCo carb-en
Den passer under snorkel sugefiltret.
Eller har jeg en register karburator til bilen…
Selvfølgeligt ville de være nice med både indsprøjtning og en lille turbo, med det er lidt
At ødelægge en 100% original Sonett.
Og lige meget hvad jeg gør, så bliver den aldrig super hurtig. Det kan
Gearkasse alligevel ikke holde til.
Min 900i 8v og Sonett kører begge med 12 volt
mit anlæg kører 100% efter 220kkm. efter jeg skiftede en føler da bilen var næsten ny
hvorfor ikke skifte til en solex karburator? den Sonett III jeg skruer på kører med en Solex karburator som er bedre end FoMoCo'en
Jeg tvivler på du kan følge en 130hk. v4 med din cab.kører v4'eren i anden gear og får fuldgas spinder forhjulene på tør asfalt,du kan i tophastighed
gearkassen holdte til det,den kunne køre fra en Porsche 911 på jordbane
Den motor mener jeg er til salg ved Kim Terp
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

15. dec 2015, 12:58

FoMoCo carben er 55kkm ny, så den er helt fin. friske dysser efter 41 år er dog ikke nogen skam....

Der er meget lidt plads under hatten på Sonett III.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
tono
SUPER EXTREME SAAB NET EXTREMIST
Indlæg: 2088
Tilmeldt: 17. feb 2005, 20:04

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

15. dec 2015, 15:39

Kender nu ikke problemet og rallybilerne kørte med en "brik" afstand stykke på ca 10mm - fandtes som part nummer (må jeg lige slå op)
.. fra en tid, hvor SAAB fremstillede biler.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

15. dec 2015, 20:51

Brikken på 10 mm betyder at benzinpumpen skal have forlænget "stødstang"
Men så er den også isoleret som en karburator bliver isoleret fra topstykket af en luftkølet motor.
Men klart en hjælp..

Rally er specielt, der gåes til vaflerne, men der er konstant luft flow i motorrummet.
Det er der ikke ved sommer bykørsel med lyskryd og kø...

Og hvis der noget V4 ikke kan li, så er der hed sommer og køkørsel..

Motoren koger og benzin bobler....
Køleren er lille og blæseren sidder på motoren og er lidt svag..

Jeg kan godt huske 70erne med saab og Taunus V4 i vejsiden pga. hedeslag...

Min far tømte en flaske 20kg Freon R12 ud over køleren på V4 eren pga. hedeslag...ved Ringkøbing aug 1976, også så var den klar og vi kunne komme hjem igen. :-).
Freon køler godt ved direkte fordampning :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Bruger i el benz pumpe på V4?

15. dec 2015, 22:24

Rally folkenes erfaringer er nok meget gode. De problemer jeg har haft med min 99'er til hillclimb tror jeg netop også skyldes at benzinen koger. Det er korrekt at der er masser af luftflow i motorrummet når man kører, men mine problemer har altid været kort efter start.
For at spare mest muligt tid og få en så hurtig og glidende afvikling som muligt skal man holde adskillige minutter ved startlinien og ofte kommer man til at holde med motoren i gang for at rulle fremad imod startlinjen når de forankørende sendes afsted.
Jeg kan manuelt starte kølerblæseren, men paradoksalt nok gør dette faktisk bare problemet værre da den varme luft fra køleren sendes ind i motorrummet hvor den manglende flow fra fartvinden gør at motorrummet opvarmes endnu mere.

Jeg tror ikke at en elektrisk benzinpumpe vil ændre på dette med mindre benzinen kan udskiftes. Når svømmerhuset er fyldt lukker nåleventilen og pumpen stopper.
En returledning monteret på slangen mellem benzinpumpe og karburator vil gøre at pumpen vil blive ved med at køre selvom nåleventilen er lukket og der vil være konstant flow i benzinledningerne i motorrummet. Det lange slangeforløb fra benzintanken samt tankens reservoir virker som køler.

Mine problemer i hillclimb har jeg flere gange forsøgt at genskabe på landevejen uden held.
Jeg har dog en enkelt gang prøvet ved tilkørsel til motorvejen på en meget varm dag oplevet det, så problemet er helt sikkert reelt. Men det optræder så sjældent at jeg ikke tror at det vil være noget jeg vil bruge ret meget tid på i en bil der bare bruges til hyggekørsel.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

16. dec 2015, 01:05

En rallybil hvor der måske ikke er ret meget benzin i tanken på gund af vægt som hurtigere bliver varmet op kan evt. køles ned med en køler under bunden af bilen,de fleste commonrail dieselbiler har det.Et returrør til tanken skal muligvis drosles lidt ned
så pumpen kan holde trykket under race't
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. dec 2015, 14:03

Hvad er det for en fin pumpe til V4 de sælger hos SKS:
https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... egory_id=9
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

18. dec 2015, 15:38

Den du linker til er da til en ældre totakter. Det var vist alle SAAB 92 og de første par årgange af 93 der havde elektrisk pumpe.
Jeg mener at de havde 12v anlæg så den bør også sagtens kunne bruges til en V4.
Hvis man kigger nøje på billedet kan man jo også se at den er af fabrikat SU som jeg tidligere har anbefalet. Den er tillige elektronisk, så ingen platiner der skal files i tide og utide.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. dec 2015, 19:06

Ok 2T har el pumpe... Fint...
Den ser også fin og robust ud.

Nu har jeg købt en frisk Benz pumpe hos SSK .
Den har fået nye Benz slanger. , men skal lige tjekke hele systemet
Benz slanger fra 1974 og blyfri. Hmmmmm

Et ordentligt Benz filtet + varme skærm på pumpen! så bør problemet være løst til en dansk sommer...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"