Banner cycler

Hvad skal jeg sige til mit værksted?

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

michno
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 452
Tilmeldt: 15. maj 2007, 11:58

Hvad skal jeg sige til mit værksted?

12. apr 2016, 11:25

Min SAAB 96 V4 skal en tur på værksted.

Jeg fik skiftet kobling for ca 7000 km siden. Nu er der problemer med at koble ud. Jeg kan umuligt få den i gear ved stilstand uden "tandbørstning". Når den triller fungerer gearskiftet glimrende - uden brug af kobling.

Hvad er det, jeg skal bede værkstedet udersøge? Der er jo forhåbentlig ikke behov for at skifte kobling igen.

Michno


Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?

12. apr 2016, 12:08

Du skal vel fortælle præcis det du skriver i dette indlæg?
michno skrev:
Jeg fik skiftet kobling for ca 7000 km siden. Nu er der problemer med at koble ud. Jeg kan umuligt få den i gear ved stilstand uden "tandbørstning". Når den triller fungerer gearskiftet glimrende - uden brug af kobling.

I bedes derfor undersøge hvad der er galt og gi mig en pris på reparation?
Mvh. Anders
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
RuneTonnesen
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 17. dec 2010, 13:44

Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?

12. apr 2016, 13:30

Hvordan har hovedcylinderen det, man kunne få tanken at den er defekt?

Hvis det måtte blive nødvendigt, så kan eny fåes her
http://www.hagstromsaab.co.uk/store.asp ... gory=OTHER
Rune Tønnesen medlemsnummer 709
SAAB 9-3 B204R - Projektbil
SAAB 9-5 Estate 2.2 TID - Daily driver
SAAB - Not For Everyone, Essential to a Few
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?

12. apr 2016, 14:30

Hej Michno
Det er muligt at der er slør i "gaflen" som slavecylinderen trykker på hvilket gør at cylinderen skal shimses mere ud end normalt. Jeg har et lignende problem med min hvor jeg var nødt til at lægge 2-3 skiver ekstra under slavecylinderen for at få den til at koble ud. Nu har den så det modsatte problem at den "snerrer" lidt når man trykker pedalen i bund da gaflen går imod trykpladen.
Shims kan man selv lave af en 10-12mm spændeskive som slidses op. Det er lidt kringlet at arbejde med, men væsentligt lettere end at afmontere motor for at komme til koblingen.
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?

12. apr 2016, 17:55

michno skrev:Min SAAB 96 V4 skal en tur på værksted.

Jeg fik skiftet kobling for ca 7000 km siden. Nu er der problemer med at koble ud. Jeg kan umuligt få den i gear ved stilstand uden "tandbørstning". Når den triller fungerer gearskiftet glimrende - uden brug af kobling.

Hvad er det, jeg skal bede værkstedet udersøge? Der er jo forhåbentlig ikke behov for at skifte kobling igen.

Michno

Det kan du selv reparere, på gearkassen modsat slavecylindren er der en skrue med firkantet hoved løsne kontramøtrikken (sekskantet) og justere så det passer,den kan justere udløserlejet tættere på trykpladen
michno
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 452
Tilmeldt: 15. maj 2007, 11:58

Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?

12. apr 2016, 18:48

Jeg er slet ikke mekaniker på det niveau, men jeg vil videregive jeres kommentarer til mit værksted.

Tak for bud.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?

12. apr 2016, 19:51

Slavecylinderen kan trække luft.

Den er min begyndt at gøre på min Sonett III

Det kan betyde ny slave koblingscylinder og evt. rep af hovedkoblingscylinderen

Koster en del, men delene er jo også rigtig mange år gamle...

Her er slavecylinderen

http://www.skandix.de/en/spare-parts/dr ... h/1002878/
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
g-maretti
ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 605
Tilmeldt: 25. okt 2006, 21:51

Re: Hvad skal jeg sige til mit værksted?

16. apr 2016, 06:41

Hej Michno

Prøv at gøre som Leif Dalsgaard foreslår. Det er en operation, der tager under 5 minutter. Som nævnt løsner du kontramøtrikken og skruer derefter på 4-kant møtrikken. Herefter skubber du gummi manchetten ovre til venstre på koblingshuset tilbage, således at du kan se armen. Der skal være ca 5 mm frigang (slør) på armen, når det er justeret korrekt. (dvs du skal kunne rokke armen ca 5 mm frem og tilbage) Se billede: http://www.steves-workshop.co.uk/vehicl ... hcheck.jpg
Venlig hilsen
Glenn Maretti

______________________________________
SAAB Monte Carlo, 1966

SAAB - more than a car

Tilbage til "Veteran Forum"