Banner cycler

SAAB 96 totakt - Hvad skal man være opmærksom på?

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

SAAB 96 totakt - Hvad skal man være opmærksom på?

11. jan 2017, 20:11

Hej
Jeg kigger mig lidt omkring efter en SAAB 96 med totakts motor og ville høre, hvad man skulle være opmærksom på? Jeg tænker, at jeg vil gå efter et restaureringsmodent eksemplar og ville høre jer, hvad man skal være særlig opmærksom på?
Jeg ved godt, at en totaksmotor ikke har godt af at stå stille i længere tid af gangen, så hvad skal man se efter, hvis den har stået stille længe?

Angående rust kan jeg forstå at 96'eren er rigtig god til den slags. Jeg har kigget på en SAAB 96v4 guide og en amerikansk købeguide fra SAABworld.net og har fået et rimelig godt indblik i det - men spæd endelig til hvis I har nogle gode råd I vil dele!

Men det mekaniske er, hvad der bekymrer mig mest, da jeg ikke har fundet meget om, hvad man skal være opmærksom på ved en SAAB totakter. Særligt hvis den ikke er kørende!

Jeg kan huske, at en orange 96'er, der havde stået længe engang blev foræret væk herinde og mindes også at se en video af den starte - så det må kunne lade sig gøre

Jeg håber I har nogle tips og tricks! Og jeg takker på forhånd :D


Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

11. jan 2017, 22:22

Hej.

Jeg har kørt totakter siden '78 (96) Og mange små Sachs motorer. Og en Husqvarna motor.

Kør! Det er en simpel motor. Hvorfor kan ikke TT stå stille? Hvad skal med være OBS ved TT?
Tjaee, at blande 2% totaktsolie af god kvalitet. 2% olie.
Godtså, så kør.. :D :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

11. jan 2017, 23:00

Og også:

96 er ikke velegnet til vinterkørsel. Modellen kører klart bedre end de andre SAAB modeller.
Pas nu, med ratbehandlingen, specielt TT. (Bedre balance og vægtfordeling) Den er meget præcis og sporsikker. Der er ikke noget dallerværk og slask, som i en GM SAAB.

Men 96 rådner skræmmende hurtigt. Salt-allergi.. :bigcrying
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Brugeravatar
Seniorsergent
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 368
Tilmeldt: 24. sep 2014, 13:17

12. jan 2017, 02:37

Edwins skrev:Og også:

96 er ikke velegnet til vinterkørsel.
Hvorfor mener du det?
Jeg er selv "født" med SAAB 96, den gamle havde en 96 1964-årgang, da jeg fik kørekort, og jeg lærte nærmest at køre i sådan en (Man lærer først, når styrebrevet er i hus).
Det er da godt nok nogle år siden, jeg sidst kørte en 96 TT, men jeg husker det da som en glimrende bil, også i sne/glat. :)
Men det er måske bare mig, jeg kørte også skiftende MC hele året, både TT og 4T; vinterkørsel er som sommerkørsel, bare varmere: Man holder varmen på adrenalin-kick'et :lol:
Sláinte
Mick
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

12. jan 2017, 09:41

De er fantastisk til vinterkørsel. Det er også hvad Edwins skriver normalt.

Smalle dæk, lav vægt, rigtig vægtfordeling og forhjulstræk. Det bliver ikke meget bedre.

Som Edwins skriver. De kan bare ikke li salt....

Motoren kan godt tåle at stå stille.

Største udfordring er normalt benzpumpe og karburatorerne. Der sætter sig snask fra moderne benzin samt fugt i bunden af karburatorerne og det tilstopper dysser og giver sær motorgang og underlig blandingsforhold.

Desuden kan der komme anløbning i cylinderne hvis de opstaldes fugtigt.

Olien filmen løber fra krumtapslejerne osv. Så det er bedst at bruge dem jævnligt og få dem ordentligt drift varme.
Pakninger mv. holder rimeligt godt til det.

Gerne med dejlig Castrol Classic TT 2 stroke racer olie. ummmm

Så er 2% rigeligt og dermed ryger de ikke så vildt....
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

12. jan 2017, 21:32

Hvad ville en renovering af en fastrustet totakt SAAB motor koste? Eller hvad koster en renoveret motor? Jeg kan forstå, at dele bliver sværere at finde, så hvad kan en renovering ende med at koste blot i dele? Så man får hornet cylindrene og så selv skifter lejer, stempler i overstørrelse osv. - så sparer man da arbejdstimerne..

Motoren har stået i mange år uden tændrør i og stempelringene må have rustet sig fast

Er de priser noget I har en idé om?
Og hvis man skulle få en motor renoveret eller købe en der er renoveret, hvor skulle man så gøre det?

Ja, en håndfuld rodede spørgsmål, men jeg håber I kan hjælpe!
Brugeravatar
Edwins
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Kontakt:
Indlæg: 12248
Tilmeldt: 19. aug 2005, 08:27

12. jan 2017, 22:23

Hej,

Øv, men har motoren stået under nedløbsrøret. Jeg vil ikke kommentere den forrige ejers åndsevne.. Uden tændrør?

Der er ikke forskel mellem en totakter og en firetakter, når en motor er standset ved den ikke hvilken motor det var.

- Hvis jeg fik aben ville jeg tage låget af. Giv WD-40 eller Caramba på stempler og cylindre.
Lad motoren søbe i den juice et par dage.
Slå på alle stempler på skift med en mukkert og et stykke hårdttræ. Når motoren er løs, så tørn motoren. Giv motorolie på cylindrene. Sæt låget på. Start motoren og lad den blive driftvarm.

Kan den køre tomgang? Trækker den? Hvis ja, så kør videre. Hvis nej, så åbner motoren. Motoren har ikke glidelejer, den har kuglelejer. :sunglasses
En rigtig bil har langsliggende motor.

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Med lem nr. 262
Leifdalsgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 1323
Tilmeldt: 6. apr 2007, 17:57

12. jan 2017, 23:13

Hej Edwins
Det er da en fornøjelse at se dig svare her på siden,som i gamle dage med humor
Den bedste vinterbil jeg har er min saab 96 v4
4Roger
SUPER SAAB FREAK
Indlæg: 170
Tilmeldt: 17. okt 2016, 01:12

13. jan 2017, 03:35

Edwins skrev:
- Hvis jeg fik aben ville jeg tage låget af. Giv WD-40 eller Caramba på stempler og cylindre.
Lad motoren søbe i den juice et par dage.

Eller alm. Diesel, billigt og yderst effetivt til mange ting
8)
Brugeravatar
Solgaard
SUPER ULTRA EXTREME SAAB FREAK
Kontakt:
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 13. jan 2004, 01:27

18. jan 2017, 17:11

Hej Gandalf

En totaktsmotor har desvære ikke godt af at stå stille for længe, (ved forkert opbevaring) især ikke uden tændrør og hvis den bliver udsat for fugt.
En 3 cyl. SAAB totaktsmotor har rigtig nok kuglelejer i krumtapen, men ikke i plejlstængerne (nåle i bur) og det er det svage punkt hvis man løsner en motor, der har siddet fast, da der kommer rustpletter i lejerne og så kommer motoren ikke til at køre mange km. før lejeburet går i stykker og motoren sætter sig. Det sker som regel uden forvarsel. Jeg har prøvet det et par gange :-( Hvis motoren har været rustet fast sidder stempelringene som regel også fast på stemplet og løsner sig ikke nødvendigvis nemt af sig selv.

Renover hellere motoren i tide og især plejlstangslejerne i krumtappen. Hvis motoren sidder fast så læg den i blød inden adskillelse i petrolium eller lignende. Et kar fyldt med cola er også godt, det har jeg prøvet. Når stemplerne skal ud af motoren sammen med krumtappen så slå ikke midt på stemplerne da stempeltoppen er buet og vil gå i stykker ved det, men tryk i siderne evt. med en stor top der passer. Bedst er det at presse dem ud med en værktøjspresser.

Krumtappen kan de renovere hos Iversens cylinderservice i Horsens eller Als cylinderservice (Jørgen). I sverige er der også en del steder, de kan lave det.

Billeder fra renovering af min SAAB sport to-takts motor: http://solgaard.ljbk.dk/#!album-126

PS. Den orange SAAB 96 65er to-takter der var herinde blev ikke foræret væk men solgt og solgt videre et par gange derefter. Ham der har den nu er ved at total istandsætte den. Jeg har set det arbejde der er lave på den ind til nu og den er lavet super godt, alt rust er lavet og den er blevet lakeret rød. Oprindelig var den hvid og senere malt Indisk gul (orange) Nu er den rød og flot ;-)
Billede

Mine SAAB billeder mm: http://solgaard.ljbk.dk/
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. jan 2017, 20:22

Flotte billeder solgaard. :-)

Til Gandalf: Hvad koster det at ordne motoren ?
Det kommer meget an på hvor meget du kan selv.Men du får næppe bytte penge på en "5 tusinde lap i bedste fald"
Hellere regne med små 10kkr. Hvis stemplerne er grumme, karburatorerne skal også have en omgang med renoverings kit mv.samt gearkasen skal have tjekket lejer og pakdåser mv.Friske kølerslanger og andre nødvendigheder...Så løber udgifterne meget op..

Saab er IKKE billig i stumper og 2T stumper er ikke lige frem gået ned i pris.

Et sæt stempler:
https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... egory_id=9

4750 Svkr plus fragt !
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
_Gandalf
SAAB FREAK
Indlæg: 60
Tilmeldt: 1. mar 2014, 16:14

18. jan 2017, 20:50

Efter et kig på nogle svenske hjemmersider regnede jeg hurtigt ud, at priserne på reservedele er lidt stejle - men igen, det er jo ikke nogen ny bil. Til sammenligning koster et stempel til min Volvo 700-800kr. - så egentligt ville jeg mene, at det kunne være værre

Til Solgaard: Rigtig flotte billeder! Kender godt Iversens Cylinderservice, dem havde jeg også i tankerne. Og ja, kunne ikke huske helt nøjagtigt med den orange, men rigtig godt at høre, at den har fået et godt hjem. Så kan man kun håbe, at høre lidt mere om den herinde på siden.

Til Viking: Udgifterne løber rigtig hurtigt løbsk, hvis man samtidig husker på, at der er mere end blot det mekaniske såsom motor og bremser. For rudelisterne er færdige, nok samtlige gummiprodukter osv. osv. også er færdige - dertil lægger man så en pris på lakering og nye cromdele inden man står med en total renoveret bil. Ikke et billigt projekt! Og slet ikke hvis man ikke har et sted at lave det :shock:

Desværre må drømmen om en totakter (eller i hvert fald ladefundet nævnt i en anden tråd) vente - men derfor holder jeg stadig øje med alt, hvad jeg kan ;)
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

18. jan 2017, 21:26

Det er svært det med at renoverer klassiske motor ting.

Prøv at se hvad priserne er på 2T renoverede Saab bilerne i SV.

Lad mig komme med et andet eksempel:

Jeg har nogle gamle motorcykler fra England. Købte dem da jeg var bosiddende i England i 90 erne.

Tjente rigtig gode penge og fik mc-erne (Triumph, BSA og Norton) renoveret i 90 erne,samt ordnede også en del selv.

Bl.a. kostede min BSA RGS 10.000 pund at ordne. Vildt meget, men alt er bedre end da den var ny og nu 20 år senere har jeg stadig cyklen i super stand og stor glæde ved at den blev blev ordnet med "psyko" grundighed. Stadig i topform og værdifuld.
Havde jeg købt en ny mc. ville den være nul værd....

Det samme er det med klassiske biler. Koster en del at ordne, men de holder værdien...

Så det mindst smertefulde er at tage det over et par år. :-)
Og lige pludselig har man en drømme perle..

Det mest kostbare og vanskeligste er: Maling og krom

En anden sag:
Købte min OG900 Silver Aero ret billigt for fire år siden pga. ødelagt motor.
Ordnede den for godt 22kkr og kan idag sælge den for mere end den samlet har kostet mig. Så pengende behøver ikke at være "tabt". :-)
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"

Tilbage til "Veteran Forum"