Banner cycler

Viking Sonett Road trip 2017

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Viking Sonett Road trip 2017

14. aug 2017, 21:23

Nappede Sonett-en på arbejde og benyttede eftermiddagen til Sonett road trip I min True Blue 1974 Sonett III I Kongernes Nordsjælland...

Der er været så meget snark om Kong henrik, så jeg tog en konge tur for at finde den rigtigte konge :-)
Titlerne er:
På Kongevejen
På Hoved kontoret
På Provins kontoret
Vedhæftede filer
Kongevejen.jpg
På hovedkontoret.jpg
På provinskontoret.jpg


Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking Sonett Road trip 2017

14. aug 2017, 21:29

Kongen af Søllerød
Gl Holte
Uhhh motorvejen
King of the Road
Vedhæftede filer
Kongen af Søllerød.jpg
Gl Holte .jpg
Uhh motorvejen.jpg
King of the road.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking Sonett Road trip 2017

14. aug 2017, 21:33

King of Cool
King of Denmark
True Blue
Fætter: King og Wood ( var på værkstedsbesøg )

Sikke en Saab lækker dag. og Sonetten slog ikke et takt forkert eller tabte en tænding.
Flot når jeg tænker på at den ikke er renoveret eller rodet med.

Det eneste der nogen sinde er skiftet er:

Nye dæk 2008, Nye tændrør, tændkabler, glycol og væsker I 2007, sandblæst og grundet, brugt udstødningsrør
2017: Motor olie, benz pumpe gear olie, kar rebuild og 1/2 tank frisk benz. og stillet ventiler. Frisk koblings mekanik (slave og hovedcylinder)

Den kan jo tale det, det er jo en Saab, den er bygget ordentligt.
Vedhæftede filer
King of Cool.jpg
King of Denmark.jpg
True Blue.jpg
Fætter-King of Wood.jpg
Senest rettet af viking 14. aug 2017, 21:45, rettet i alt 1 gang.
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking Sonett Road trip 2017

14. aug 2017, 21:42

Lavt gearet

2800 rpm ved 52 mph = 29 km/1000 RPM !!!
Vedhæftede filer
Speedo Sonett.jpg
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Viking Sonett Road trip 2017

14. aug 2017, 22:11

Fedt :D
V4'eren er meget driftsikker. Jeg er selv næsten lige kommet hjem (OK det var for en uge siden) fra en godt 2000 km tur gennem Holland og Tyskland til internationalt træf hvor jeg kørte i min 96'er. V4'eren gjorde ingen bøvl selvom den er moden for renovering og kun kører på 3½ cylindre... Den brugte nok lidt olie, men jeg tror det er blevet skudt ud ved strømfordeleren på den sidste del af turen fra Ejer Bavnehøj til Vendsyssel hvor jeg holdt 100-120 det meste af vejen.
Største problem var at den ikke altid ville starte, men efter af bruge det meste af søndagen på at skifte starter og bøvle med den tror jeg at problemet bare var en periodisk defekt tændingskontakt :roll:

For øvrigt mener jeg at Sonetten bør være lidt højere gearet end en 96'er, men måske din gearkasse er skiftet på et tidspunkt?

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: Viking Sonett Road trip 2017

16. aug 2017, 17:17

Den har original gearkassen, og ja Sonetten har den højeste gearing af V4 erne....

Den kan jo kører over 165 km/t...... uhhh... (Det er vist ned af Kassel bakker, i med vind)
Men der er at presse citronen

"The 1970 redesign of the Sonett V4, named the Sonett III, was initially undertaken by Sergio Coggiola, but Gunnar A. Sjögren altered it to fit the existing chassis without expensive manufacturing-line changes. Hinged rear-window glass replaced the Sonett II/V4 rear compartment hatch door. With the mandate for a "bulge-less" hood, the engine compartment opening evolved into a small front popup panel, resulting in more limited access than in the Sonett V4. Extensive engine work required the removal of the entire front hood section.

1972 Saab Sonett III dashboard
To help adapt the car to US market tastes, the Sonett III featured a floor-mounted shifter (instead of the Sonett V4 column-mounted shifter) and optional dealer-installed air conditioning. The Sonett III's hidden headlamps were operated manually using a lever. US safety regulations required new low speed impact proof bumpers after 1972, significantly detracting from its Italian-inspired design. All Sonett III were LHD.
While the 1970 and 1971 model years initially had the same 1500 cc Ford Taunus V4 engine as the Sonett V4, emission control requirements reduced the available horsepower. The model years 1971 to 1974 of the Sonett III used the 1700 cc Ford V4, but to meet increasingly strict federal regulations, net power output remained the same as the 1500 cc engine, at 65 horsepower (48 kW).[9] Still, the Sonett III accelerated from 0–100 km/h (0–63 mph) in 13 seconds, and—due to a higher differential gear ratio (42 teeth on the ring gear and 9 teeth on the pinion gear) than the standard 95/96 transmission (39:8)—achieved a top speed of 165 km/h (103 mph), aided by a low 0.31 drag coefficient.

Saab Sonett III in red
Disappointing sales, especially during the 1973 oil crisis, led Saab to end production in 1974. A total of 8,368 Sonett IIIs were manufactured between 1970 and 1974."
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: Viking Sonett Road trip 2017

16. aug 2017, 23:21

"Hvis ikke en en standard V4 kan køre 160 er der noget galt med den" Citat Henrik Solgaard.
Min egen bovlamme og delvist amputerede V4 har jeg "clocket" til 150 via GPS (glem det indbyggede speedometer :roll: )
165 burde være ladesiggøreligt med en standard 1,7 V4 og lidt mindre vindmodstand.
Om så man har lyst er en anden historie...
MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Veteran Forum"