Banner cycler

V4 går i stå

Forum for alt der drejer sig om alt til vores elskede Veteran modeller Saab 92, 93, 94, 95, 96 og 97

Redaktør: Bestyrelsen

SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

V4 går i stå

22. aug 2017, 21:54

Så er synsdatoen ved at nærme sig for min V4, som jeg nu har haft i 25 år.
Hos mig kan der godt opstå lidt panik når syn for de gamle nærmer sig hvis der er noget som skal fikses, og løsningen ikke altid er paratviden.
Så nu har jeg brug for lidt hjælp.
Bilen gik i stå da jeg var ude og køre for lang tid siden, og den har stået i garagen siden.
Jeg fil tip om at skifte benzin pumpe af Anders T fir lang tid siden. En ny er monteret og den startede, og jeg nåede 300 m ned ad vejen, så stoppede den igen of er skubbet tilbage i garagen.
Benzinslanger og filter i motorrum er også skiftet.
Er der noget st gå efter før benzinpumpe, feks kontraventil, en stumpslange, som kanvære gammel elign?
Skal jeg hellere starte med karburator ( ingen erfaring pt)?
Jeg tror at tænding er ok, da den går på startgas og jo har kørt af flere gange.
Jeg har på fornemmelsen at den får for lidt benzin.
Skal benzinfilter være helt fyldt eller ikke?


SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: V4 går i stå

22. aug 2017, 22:16

Hej Steen
Det kunne være en idé at prøve at starte den med bare en benzindunk og så en benzinslange direkte fra pumpen. Hvis heller ikke det virker så kan du udelukke tanken og benzinledningen derfra.
Jeg kan også godt forestille mig at karburatoren kunne have godt af at blive adskilt og renset lidt. Moderne benzin er lidt "hårdere" ved karburator og slanger og der kan godt ende lidt korrosion i benzinsystemet som så ender i svømmerhuset og skaber måske en delvis blokering.
Det er for øvrigt ikke nødvendigt at benzinfiltret er helt fyldt med benzin, men med bilen i tomgang bør der være en del benzin i filtret.
Har du kontrolleret at der overhovedet kommer benzin gennem den nye pumpe? Hvis den har ligget på lager længe kan den være helt tør og det kan være lidt besværligt at få den til at fungere.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: V4 går i stå

22. aug 2017, 22:29

Hej Mads
Tak for tippet med dunken, det vil jeg prøve snarest muligt, så det kan bekræftes eller udelukkes.
Benzinpumpen leverede benzin da slanger, pumpe og filter var skiftet, men jeg har ikke tjekket efter den stoppede søndag om pumpen stadig leverer.
Kan jeg måle på den mængde der kommer igennem når motor trækkes af starter og kontrollere om mængde er ok?
Er det korrekt opfattet at det sidder et filter i pumpen, som nu kan være stoppet, hvis det er urenheder fra benzinledning / tank?

Steen
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
viking
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
100% ABSOLUT SAAB WACKO FOR LIFE !!!
Indlæg: 13144
Tilmeldt: 2. mar 2005, 14:58

Re: V4 går i stå

23. aug 2017, 10:56

Min Sonett III med 1,7 V4 motor gjorde helt det samme.

Ny benzin pumpe, det var den originale fra 1974 og den var noget træt....

Det fik den til at starte meget nemmere og ikke gå i stå.

Det der havde størst virkning var:

Rep kit til karburatoren.

Acc pumpemembranen var stiv og slap, svømmerventil var ikke ok og enheden var utæt I låget.

Alt dette blev ordnet med et rep kit og nu starter den som et lyn.... og går ikke ud :-)
(Min har FoMoCo Cab, ved ikke hvilken enhed der er op din motor)

Hvis du har start problemer når bilen er kogende varme, så er det varmeindfald på brændstof ledningen/røret og pumpen samt karburatoren der er problemet.

Benzinen "koger" og dammer dampbobler der hinder flydende benzin i at komme til svømmerhuset.
Samt koger benzinen ud af svømmerhuset.
Benzin pumpen kan ikke pumpe væske/gas blanding.

Løses med isolering af benz rør samt en pakning og evt. en varmestråleskærm omkring benzpumpen...

MEN første skridt er rens og service kit til karburatoren.

Det kan være din karburator har indbygget filter, det skal tjekkes....

Sonetten har indbygget et "on line" filter I plastic, det skal naturligvis være frisk....

En benzin pumpe kan slet ikke li modstand på sugesiden...
Only young once, immature for ever.
RACING IS LIFE, anything that happens before or after is just waiting. (Steve Mcqueen)
T16 900 Aero "Lady DI"
T16 900 Cab "Silver Aero"
Saab Sonett III 74
Jag XJ8 4,2 alu "Maggie"
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: V4 går i stå

23. aug 2017, 19:12

Viking:
Jeg tror ikke det er kogeproblemet, mere karburator som du beskriver det.
Hvor køber man repkit til karburator?
Har det et saabnr.?

Det er FoMoCo karburator manuel choker.

Nu tjekker jeg lige Mads' råd med "ekstern tank", og løser det ikke problemet må jeg starte med at rode med karburator.

Noget jeg skal være opmærksom på ved min karburatordebut?
Eller starter jeg bare med at skille ad fra en ende af?
Nogle komponenter jeg bør mærke for position eller måle før eller under adskillelse?

Filter og slanger i motorrum er skaftet sammen med pumpen.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: V4 går i stå

23. aug 2017, 19:45

Hej igen Steen
Prøv at se denne tråd: http://www.saab-v4.co.uk/speedball/topi ... c_id=35349
Det er lidt samme problem som du har og der er nogle kompetente V4 fanatikere på det forum.
Lige en kort liste over de råd de giver:
- Envejsventilen ved krumtapsudluftningen kan sidde fast.
- Tjek at stangen fra knastakslen til benzinpumpen kører frit.
- Der sidder et lille filter ved nåleventilen i karburatoren som kan være stoppet.
- Kontroller at der er gennemgang i alle dyserne i karburatoren
- Kontroller svømmerhøjden (jeg mener der står hvordan i Haynes)

Repkittet er meget dyrt: http://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile ... o/1021154/
Så med mindre bilen skal holdes 110% original vil jeg i stedet anbefale en Weber ICH: http://www.fastroadcars.co.uk/store/ind ... uct_id=556 (bemærk dog at det vistnok kræver lidt modificering at luftfilterhuset)
Den er ikke voldsomt meget dyrere og en noget mere langtidsholdbar løsning. Også selvom det viser sig ikke at være karburatoren der er skyld i dine nuværende problemer.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: V4 går i stå

23. aug 2017, 20:13

Jeg har lige købt præcis den karburator som Jensen linker til. Har sat den på idag, simpelthen. Det var sør'me en forbedring i forhold til Fomoco'en. Selve bilen er ikke helt i topform, så det blev kun til en mindre prøvetur - men det lover godt.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: V4 går i stå

6. sep 2017, 11:40

Så har jeg købt karburator, som anbefalet af Mads og Peter.
Med i pakken var en dyse, hvorpå der står 155, skal jeg lade som om jeg ikke har set den, eller skal den skiftes, og i givet fald gerne et hint om hvor?

WEBER ICH 34 karburator, ny benzinpumpe, nyt benzinfilter og nye benzinslanger er monteret.

Nu mangler jeg bare vakuumslange så det hele passer og at få tømt tank for gl. benzin og på med frisk 95, så håber jeg på samme succes, som Peter.
Er der noget jeg skal være opmærksom på inden start, eller kan jeg tro på at det lykkes i første hug.

Jeg kan i øvrigt godt bruge nyt benzindæksel, med nøgle, gerne med SAAB logo, nogen som ved hvor jeg finder det.
Lige p.t. har jeg et som er for tæt og et hvor udluftning virker, så det gode flytter mellem TT og V4. vakuum i tanken er i hvert fald ikke nogen fordel :D
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: V4 går i stå

6. sep 2017, 12:52

Spændende.....tror du kan finde et "nyt" dæksel både hos kim i Verninge, eller hos Saab Erik i Thisted....skriv til dem, de sender gerne :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: V4 går i stå

6. sep 2017, 13:45

Hej Steen
Jeg går ud fra at dysen er en ekstra hoveddyse.
155 er den anbefalede dyse til en standard V4 med den karburator, så tjek hvilken der sidder i og byt den eventuelt.
Hvordan kan jeg vide det?
Tja der fandtes en fremragende side med en masse info omkring V4. Den er desværre ikke oppe længere da ejeren vist fik andre interesser men heldigvis kan man finde en kopi af siden: https://web.archive.org/web/20090709044 ... bJets.html

Håber at det løser alle dine problemer.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: V4 går i stå

6. sep 2017, 13:52

Hoveddysen sidder for øvrigt på skrå i bunden af svømmerhuset.
Nr. 10 på tegningen nederst på denne side:
http://www.aloharovers.com/tech/ichoverhaul.htm

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: V4 går i stå

14. okt 2017, 03:32

Jeg har skrevet til fastroadcars og spurgt hvorfor der er en 155 dyse med i æsken. Svar: Dysen monteret i karburatoren er 150, og man får så en 155 med i løs vægt.

Sælgeren mener at 150 er den rigtige størrelse - jeg er ikke helt 100 på at han har ret. Bilen kører OK, men mængdeskruen er lidt for langt ude efter min smag, for at den skal gå ordentligt.

Til gengæld har bilen lige kørt Fyn-København-Helsingør og retur. 100-110 på motorvejen, 50 km/t på Strandvejen fra Hellerup til Helsingør og retur. Ialt 440 km. Forbrug. 29,1 liter.

Altså 15 km/l .... Det kan man jo ikke klage over.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
Brugeravatar
Mortenvig
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 10. aug 2016, 17:53

Re: V4 går i stå

14. okt 2017, 08:38

Hvis du er bekymret for blandings skruen, så skift tomgangs dysen, hoved dysen har ingen indvirkning på det system.
Hvis man virkelig går op i det så burde man logge gasspjælds stilling omdrejninger og blandings forhold.
Noget jeg ville ønske jeg kunne dengang jeg kørte med 2 doppelte weber 45 mm

MVH
Morten
9-3 2,0 t 2003 170 hk nu med 200 hk AERO klon motor.
Projekt tråd.
http://www.saabklubdanmark.dk/viewtopic.php?f=4&t=32002
Tidligere Biler
Volvo 245 turbo 250+ hk
Volvo 264 turbo 250+ hk
Volvo 242 dl 90 hk
BMW 2002 150+ hk
Brugeravatar
Peter
SUPER EXTREME SAAB NET NØRD !!
Indlæg: 1828
Tilmeldt: 3. feb 2004, 19:49

Re: V4 går i stå

14. okt 2017, 17:55

Det er en lidt forenklet udgave af virkeligheden. På Weberen har blandingsskruen effekt på gasresponsen langt over tomgang.
Den som ingen turbo har, han må køre uden bar.
SteenHansen
EXTREME SAAB FREAK
Indlæg: 403
Tilmeldt: 16. feb 2004, 20:49

Re: V4 går i stå

18. okt 2017, 20:18

Tak for alle Jeres gode svar og forslag.
Jeg endte ud i at skifte karburator til Weber løsningen, benzinpumpe, benzinslanger og benzinfilter.
Gammel benzin er også skiftet til frisk, den gamle var helt sikkert ikke en fordel.
En kraftig gennemblæsning af rør fra tank gav nok også effekt, flow blev i hvert fald bedre af det også.
Jeg har ikke været struktureret nok til at definere det specifikke problem, men måske en kombination af flere ting.
Konklusionen er at motoren går så godt som den den har gjort siden jeg købte den i 1992.
Hoved dyse skiftede jeg til 155 efter anbefaling fra Mads, det kører rigtig fint, men jeg kan ikke sammenligne, da jeg ikke har prøvet at køre med 150.
Kom jeg i mål billigst muligt, det tror jeg ikke, men jeg fiksede det selv, med lidt support herfra, og det er jo altid rart med egen succes, og så lærte jeg lidt samtidig.
SKD er super informationskilde for os der ind i mellem har brug for lidt grundlæggende mekanikerviden for at komme videre.
SAAB - the most intelligent car ever built.
Brugeravatar
Speedy
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
CERTIFIED SAAB LUNATIC PSYCHO NUTCASE!!!
Kontakt:
Indlæg: 6958
Tilmeldt: 28. maj 2004, 17:01

Re: V4 går i stå

20. okt 2017, 07:34

Det var helt sikkert ikke den billigste løsning.... men på sigt en kæmpe forbedring. Tillykke med en nu velkørende V4 :)
Anders Thorning Andersen @ Saabster.dk

Saab 96V4 '67 SilverSand
Saabo Campingvogn #238 fra '66
Volvo V60 as daily driver,shhhhh......
http://www.bilgalleri.dk/galleri/15157-saab_96v4
http://www.saabster.dk
Brugeravatar
Jensen
Administrator
Indlæg: 6757
Tilmeldt: 5. okt 2004, 20:57

Re: V4 går i stå

20. okt 2017, 20:56

SteenHansen skrev:
18. okt 2017, 20:18
Tak for alle Jeres gode svar og forslag.
Jeg endte ud i at skifte karburator til Weber løsningen, benzinpumpe, benzinslanger og benzinfilter.
Gammel benzin er også skiftet til frisk, den gamle var helt sikkert ikke en fordel.
En kraftig gennemblæsning af rør fra tank gav nok også effekt, flow blev i hvert fald bedre af det også.
Jeg har ikke været struktureret nok til at definere det specifikke problem, men måske en kombination af flere ting.
Konklusionen er at motoren går så godt som den den har gjort siden jeg købte den i 1992.
Hoved dyse skiftede jeg til 155 efter anbefaling fra Mads, det kører rigtig fint, men jeg kan ikke sammenligne, da jeg ikke har prøvet at køre med 150.
Kom jeg i mål billigst muligt, det tror jeg ikke, men jeg fiksede det selv, med lidt support herfra, og det er jo altid rart med egen succes, og så lærte jeg lidt samtidig.
SKD er super informationskilde for os der ind i mellem har brug for lidt grundlæggende mekanikerviden for at komme videre.
Ja det er "shotgun-troubleshooting" som Edwins kalder det. Men det er jo ligemeget hvis det bare virker.
Det er jo heller ikke for at spare penge man har en klassisk bil. Det vigtigste er at den er nogenlunde pålidelig og nu har du jo stort set været gennem hele brændstofsystemet, så det behøver du ikke tænke på de næste 20 år. ~
Om ikke andet giver det ro i sjælen hvis man vover sig ud på en lidt længere tur.

MVH Mads
Mads Jensen, medlemnr. 143
Daily driver: 9-5 Aero Turbo4 '11
Reserve: 99 Rally '71, 96 V4 '75, og900GL '83
Projekt sommerbil: OG9⁵ '99

Tilbage til "Veteran Forum"